BraNok Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Jeg blir litt inspirert av disse "sparetrådene" her, og tenker at jeg MÅ bli flinkere til å ukeshandle 😊 Har ca null inspirasjon med tanke på middagsmat, så hadde satt stor pris på ideer!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Slik gjør vi det med middager: Vi har en liste over ALT vi pleier å spise til middag. Listen er gruppert i f.eks: Kylling, mexicansk, kjøttdeig, kjøttretter, vegetar, pizza, indisk, osv. Forskjellige undergrupper. Hvis vi prøver en ny middag som er suksess så skrives det på denne lista slik at vi husker det. Vi har også en liste over ALT vi må ha til husholdingen for en uke. Altså en liste over hva vi bruker å kjøpe hver uke. Dette er jo ting som melk, yoghurt, smør, frukt, håndsåpe, vaskemidler, osv. Har skrevet opp de vanligste påleggene og en liten liste over ting som er lurt å ha i skapet som mel, sukker, havregryn, osv. Hver søndag setter jeg meg ned og bruker maks 5-10 minutter på å først gå gjennom den universale handlelista og skriver ned alt vi må ha. Deretter ser jeg på middagslista og velger 7 middager. Da velger jeg ut fra hvordan uka vår ser ut (er vi færre eller flere til bords noen dager, må ha raske middager, helgekos, osv). Jeg vet jo ingrediensene til middager vi har på lista. Samtidig bruker jeg råvarer over flere dager og planlegger middager ut fra det. Har jeg rester i kjøleskapet eller noe i matskapet som burde spises opp, så ser jeg på middagslista hva jeg kan bruke det til. Har i tillegg alltid noe ferdigmat eller ferdigpizza i fryseren om det skulle bli krise dårlig tid en dag og vi ikke rekker å lage det som er planlagt. Da spiser vi det evt. uken etter siden vi allerede har alle ingredienser. Anonymkode: b1dcf...9fd 1
Arkana Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 Noen av middagene vi har spist de siste to ukene: - pølselapskaus (poteter, løk, rotgrønnsaker, pølsebiter og vann m/grønnsaksbuljong, timian, laurbærblad) - stekt kylling, stekt blomkål (skjær i skiver først) med kremet mais (stek godt med hvitløk i godt med smør, ha i mais, salt, pepper og en skvett fløte eller melk, kok opp og mos med stavmikser) - stekt torskefilet med kokte poteter, grønnsaker (blomkål, brokkoli, gulrot) og aïoli (evt smeltet smør, eggesmør eller annet dere liker, men våre elsker hjemmelaget aïoli til dette) - bakt potet (vi liker å fylle våre med stekt bacon, revet ost, mais, hakket rødløk, rømme og kryddersmør) - wraps med pulled salmon (stekt laks i ovnen og flak opp, fyll wrapsene med laks, salat, guacamole, rømme og grønnsaker dere liker) - stekt kylling med couscous og ratatouille (barna foretrekker at jeg moser ratatouillen med stavmikser) - ovnsomelett (super måte å bruke opp smårester, ha i ferdigkokte poteter i terninger, et par pølser eller karbonader i biter, løk og andre grønnsaker og veldig enkelt å lage til mange i ovn) - ostesausgratinert blomkål og brokkoli med stekt bacon til (her koker du helt enkelt buketter av blomkål og brokkoli, har i en ildfast form, heller over hvit saus som er blandet med revet ost, dryss litt mer revet ost på toppen og gratiner i ovnen) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå