AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Del Skrevet 8. februar 2020 Noen her som løper/jogger hver dag? Til og med i helger? Hvordan legger dere opp treningen, og opplever dere å bli skadet av det? Jeg elsker løping, og vil gjerne gjøre det hver dag. Jeg ser på det som mer en frihet enn et slit (som mange synes trening er), og det får meg til å slappe av og rydde opp i alle tanker. Nå løper jeg ca. 4 dager i uka. Varierer mellom intervaller (økter på 30-45 min) og langkjøringer (økter på 60 min). Resten av dagene sykler jeg, men synes egentlig det er utrolig kjedelig og meningsløst. Trener også litt styrke, med belastning så jeg greier ca. 12 reps. Vet at man bør variere trening, og ikke minst variere underlag ved løping. Greia er at jeg ikke har tilgang på terreng, da må jeg reise LANGT, noe jeg ikke har tid til. Nå løper jeg kun på tredemølle. Ute er det asfalt omtrent overalt i mils omkrets. Kun noen små steder med grus, men ikke slik at man kan trene der. Noen erfaring, råd, tips?? Anonymkode: 16c29...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #2 Del Skrevet 9. februar 2020 Hei, Løper hver dag, eller dvs. noen ganger tar jeg pause en dag. Ligger i snitt mellom 5-10 mil i uka. Deltar på konkurranser og elsker løping selv. Når man løper mye så er risikoen for å bli skadet innimellom stor. Spesielt om man blir litt ivrig og ikke tar hensyn til restitusjon. Uken min treningsmessig ser ca. slik ut; mamdag = rolig 60-80 min. Tirsdag = Intervall ca. 60 min. Onsdag = rolig 60 min. torsdag = rolig 60-80 min. fredag = intervall 60 min. lørdag = rolig, søndag = langtur på 2-3 timer. Erfaringene mine er at hardøkter gjør deg mer sårbar for skader, derfor tar jeg det Veldig rolig dagen etterpå. lykke til 😊 Anonymkode: ec6bb...dbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Del Skrevet 9. februar 2020 Jeg løper nesten hver dag, ute på asfalt (dekket med grus nå). Har gjort det i flere år. Anonymkode: 9ae1c...1a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #4 Del Skrevet 9. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Løper hver dag, eller dvs. noen ganger tar jeg pause en dag. Ligger i snitt mellom 5-10 mil i uka. Deltar på konkurranser og elsker løping selv. Når man løper mye så er risikoen for å bli skadet innimellom stor. Spesielt om man blir litt ivrig og ikke tar hensyn til restitusjon. Uken min treningsmessig ser ca. slik ut; mamdag = rolig 60-80 min. Tirsdag = Intervall ca. 60 min. Onsdag = rolig 60 min. torsdag = rolig 60-80 min. fredag = intervall 60 min. lørdag = rolig, søndag = langtur på 2-3 timer. Erfaringene mine er at hardøkter gjør deg mer sårbar for skader, derfor tar jeg det Veldig rolig dagen etterpå. lykke til 😊 Anonymkode: ec6bb...dbc Hvilket underlag løper du på? Og hva mener du med "rolig"? Hvis jeg løper på mindre enn 9 km/t på mølla holder jeg på å kjede meg i hjel Og da må jeg ha ordentlig med stigning i tillegg. Men mulig jeg bare må prøve å bli vant til å så rolige økter... 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg løper nesten hver dag, ute på asfalt (dekket med grus nå). Har gjort det i flere år. Anonymkode: 9ae1c...1a0 Har du hatt noen skader, da? Anonymkode: 16c29...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #5 Del Skrevet 9. februar 2020 Har blitt mye mølle i det siste pga elendig vær, noe som har resultert i betennelse i en hæl. Til vanlig varierer jeg mellom mølle og asvalt, har løpt 5-7 dager i uka uten skade. Anonymkode: ec8c8...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #6 Del Skrevet 9. februar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har blitt mye mølle i det siste pga elendig vær, noe som har resultert i betennelse i en hæl. Til vanlig varierer jeg mellom mølle og asvalt, har løpt 5-7 dager i uka uten skade. Anonymkode: ec8c8...2f6 Hvordan legger du opp øktene da? Rolige økter, harde økter, distanse og tidsbruk? Anonymkode: 16c29...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bay Skrevet 9. februar 2020 #7 Del Skrevet 9. februar 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket underlag løper du på? Og hva mener du med "rolig"? Hvis jeg løper på mindre enn 9 km/t på mølla holder jeg på å kjede meg i hjel Og da må jeg ha ordentlig med stigning i tillegg. Men mulig jeg bare må prøve å bli vant til å så rolige økter... Har du hatt noen skader, da? Anonymkode: 16c29...1ba Løper på alt av underlag, men om vinteren blir det mest asfalt og mølle. Sjelden jeg løper rolig på mølle, der blir det stort sett intervall av en eller annen form. Skadet ja, har hatt diverse problemer med akilles, hel osv. Men det var mest de første årene jeg løp, nå er beina bra herdet samt at jeg lytter mer til kroppen. Rolig for meg kan være 1 min. roligere enn min konkurransefart. Men kommer veldig an på økta. Har jeg uker med mye volum(100km uke) så kan en rolig økt ligge på alt fra 5:45 til 6:30 min. på kilometeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #8 Del Skrevet 9. februar 2020 9 minutter siden, Bay skrev: Løper på alt av underlag, men om vinteren blir det mest asfalt og mølle. Sjelden jeg løper rolig på mølle, der blir det stort sett intervall av en eller annen form. Skadet ja, har hatt diverse problemer med akilles, hel osv. Men det var mest de første årene jeg løp, nå er beina bra herdet samt at jeg lytter mer til kroppen. Rolig for meg kan være 1 min. roligere enn min konkurransefart. Men kommer veldig an på økta. Har jeg uker med mye volum(100km uke) så kan en rolig økt ligge på alt fra 5:45 til 6:30 min. på kilometeren. Tusen takk for svar Jeg har også løpt i mange år, men med noen lengre opphold grunnet skader. Vil absolutt unngå nye skader. Har derfor ansett det som umulig at jeg kan løpe hver dag, men jeg synes det er utrolig kjipt å ikke kunne gjøre det. Derfor prøver jeg å se løsninger. Har du en aktiv hverdag ellers? Går og står du for eksempel mye på jobb? Jeg har en middels aktiv hverdag, men vil prøve å ikke gå for mye, slik at jeg får restituert bra nok. Anonymkode: 16c29...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #9 Del Skrevet 9. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg løper nesten hver dag, ute på asfalt (dekket med grus nå). Har gjort det i flere år. Anonymkode: 9ae1c...1a0 Hvordan har du unngått kneskade? Løping er sykt belastende på knærne, og går utifra om at man gjør det nesten hver dag i flere år så vil man oppleve slitasje eller skade? Anonymkode: 744c2...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 9. februar 2020 #10 Del Skrevet 9. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du unngått kneskade? Løping er sykt belastende på knærne, og går utifra om at man gjør det nesten hver dag i flere år så vil man oppleve slitasje eller skade? Anonymkode: 744c2...0da Ikke like belastende dersom du løper på forfot. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Del Skrevet 9. februar 2020 jeg har gjerne lyst til å klare å løpe flere ganger i uka igjen, men selv på lavere hastighet så får jeg så ekstremt vondt i den venstre leggen hvis jeg ikke venter sånn 4 dager mellom hver gang jeg løper. hvordan klarer dere å unngå å få vondt? Anonymkode: 0b4d4...5f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Del Skrevet 9. februar 2020 Hva med å få en fysioterapaut til å legge opp treningsprogram? Kanskje variere med bakkeløp eller noe sånt? Kappgang? Svømming? Anonymkode: 69846...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #13 Del Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å få en fysioterapaut til å legge opp treningsprogram? Kanskje variere med bakkeløp eller noe sånt? Kappgang? Svømming? Anonymkode: 69846...522 Men kappgang og svømming er ikke løping eller jogging, som denne tråden handler om Uansett takk for innspill. Anonymkode: 16c29...1ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 9. februar 2020 #14 Del Skrevet 9. februar 2020 Ja trener 6 økter med kondisjon i uka. 4 rolige der ei er en del lenger enn de 3 andre. 1 intervall eller terskel og 1 ren terskel. Terskel går fra 35-45 minutter + oppvarming og nedtrapping. Løper mest i terrenget og på topptur. Vanskelig å si tempo, men på roligøktene er det snakketempo altså sone 1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #15 Del Skrevet 9. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du unngått kneskade? Løping er sykt belastende på knærne, og går utifra om at man gjør det nesten hver dag i flere år så vil man oppleve slitasje eller skade? Anonymkode: 744c2...0da Dette er en seiglivet myte som rett og slett ikke stemmer. Løping styrker knærne om noe. https://www.runnersworld.com/health-injuries/a20851246/run-for-your-knees/ Før jeg begynte å løpe så hadde jeg tilbakevendende issues med knærne som ble mye verre de første månedene etter at jeg begynte å løpe. Men det som skjedde etter en stund var at jeg bygget opp musklene rundt kneleddet slik at musklene tok støtene og ikke leddet. Løp mye i terreng og bakker noe som hjalp meg å bli herdet. Nå har jeg løpt fra 4 ganger i uken til daglig i 7 år. Er 45 år, og har aldri vondt i knærne lenger. Anonymkode: ca258...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vesuvio Skrevet 9. februar 2020 #16 Del Skrevet 9. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en seiglivet myte som rett og slett ikke stemmer. Løping styrker knærne om noe. https://www.runnersworld.com/health-injuries/a20851246/run-for-your-knees/ Før jeg begynte å løpe så hadde jeg tilbakevendende issues med knærne som ble mye verre de første månedene etter at jeg begynte å løpe. Men det som skjedde etter en stund var at jeg bygget opp musklene rundt kneleddet slik at musklene tok støtene og ikke leddet. Løp mye i terreng og bakker noe som hjalp meg å bli herdet. Nå har jeg løpt fra 4 ganger i uken til daglig i 7 år. Er 45 år, og har aldri vondt i knærne lenger. Anonymkode: ca258...e09 Signerer denne. Har slitt med knesmerter i den ene foten i flere år, så begynte jeg å løpe igjen og smertene er i aller største grad borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #17 Del Skrevet 9. februar 2020 Motsatt problem her. Løp hver dag før og fikk løperkne. Måtte holde meg unna løping i 1 år. Nå løper jeg tre ganger i uken, og det holder knærne i sjakk, opplever ikke smerter nå som før. Ellers skulle jeg gjerne ha løpt hver dag. Anonymkode: 709e0...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoolSistah Skrevet 16. februar 2020 #18 Del Skrevet 16. februar 2020 Drømmen min er også å løpe hver dag! Det vil si, nå for tiden er drømmen å kunne løpe i det hele tatt, har hatt plantar fascitt over en lengre periode, og det ser ikke ut til å forsvinne med det første. Ellers er det gjerne beinhinnebetennelse som stopper meg fra å løpe særlig mer enn 3-4 ganger i uken. Men én dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matrobot Skrevet 16. februar 2020 #19 Del Skrevet 16. februar 2020 På 8.2.2020 den 21.44, AnonymBruker skrev: Vet at man bør variere trening, og ikke minst variere underlag ved løping. Greia er at jeg ikke har tilgang på terreng, da må jeg reise LANGT, noe jeg ikke har tid til. Nå løper jeg kun på tredemølle. Ute er det asfalt omtrent overalt i mils omkrets. Kun noen små steder med grus, men ikke slik at man kan trene der. Noen erfaring, råd, tips?? Litt vanskelig å gi deg tips når jeg er usikker på hva målet ditt er. Du ønsker altså å klare å løpe hver dag? Eller bli en bedre / raskere løper? Jeg vet ikke hvordan eliteløpere trener, men en gjennomsnittlig person trenger 1 dag med restitusjon for å bygge opp igjen. Jeg løper aldri 2 dager på rad. I hviledagene gjør jeg heller noe annet som f.eks. rolig gåtur eller styrketrening. Jeg trener stort sett 3 ganger i uken, av og til 4. Hver uke har jeg en dag med intervall (f.eks. 4x4min), en dag med moderat tempo (f.eks. 2x12 min) og en dag med rolig langkjøring (45-60min). Målet mitt er min første halvmaraton i april. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2020 #20 Del Skrevet 16. februar 2020 På 9.2.2020 den 14.03, AnonymBruker skrev: Hvordan legger du opp øktene da? Rolige økter, harde økter, distanse og tidsbruk? Anonymkode: 16c29...1ba 1-2 ganger i uka intervaller i sone 4/høy sone 3. Resten ideelt sett i sone 1, ute har det tendens til å bli sone 2 fordi jeg løper på feelingen uten å se på klokka. Anonymkode: ec8c8...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå