Gå til innhold

Hvor mye frukt og grønt spiser dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lite frukt da jeg ikke tåler det så godt. Kanskje en halv frukt om dagen. Men mye grønnsaker. Ligger nok på 500-1000 gram om dagen avhengig av hva jeg spiser. Elsker grønnsaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor mye det veier, men spiser alltid 1-2 frukt om formiddagen, og har salat/agurk/paprika på brødskiven om jeg har skiver til frokost. Hvis jeg ikke har skiver men feks havregrøt har jeg smoothie ved siden av.
Til lunsj har jeg ofte en wok eller suppe, så det er jo mye grønnsaker.
Middag varierer jo veldig, men det er mye indisk, som chana masala, daal osv.. der er det både grønnsaker i selve gryta og ved siden av. I helgene er det linsetaco, pizza (med salat til da), eller burger (de fra liv laga med asparges). 

Så tror jeg spiser en del grønnsaker, men som sagt, aner ikke vekten eller noe.

Anonymkode: 4b776...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sjeldent frukt 🙊 har skjønt at frukt inneholder mye sukker og at man heller bør spise bær.

Anonymkode: 545e2...3e4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lunsj spiser jeg oppkuttet eple, gulrot og paprika, ca 300 g

Til middag varierer det, men ca 150-300 g grønnsaker

Anonymkode: 80b27...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser sjeldent frukt 🙊 har skjønt at frukt inneholder mye sukker og at man heller bør spise bær.

Det er tull, frukt er det sunneste man kan spise. Og det inneholder mest vann.

Anonymkode: e0310...49b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 3-4 sneier agurk

Er slankeoperert og skal ikke ha så mye frukt/ grønsaker pga sukkeret og at grønsaker tar mye plass i magen.

Anonymkode: e916f...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har IBS og tåler ikke frukt og grønt så godt. Så jeg spiser 1-2 porsjoner grønnsaker og litt bær. Også tar jeg vitaminbjørner. :)

Anonymkode: 0c2b8...8e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser null frukt og grønt og dette er et bevisst valg. Jeg har IBS og jeg blir verre av oksalater og av fiber. Uten oksalater og uten fiber har magen og jeg det helt fint. Det er ikke en eneste vitamin eller mineral man ikke får i seg av å spise kun rent kjøtt. Jeg spiser kun animalske produkter og har ingen vitaminmangler, ikke en gang skjørbuk som de fleste uvitende tror man får hvis man ikke spiser frukt. :P Faktisk fikk sjømennene i gamle dager skjørbuk av kjeksene de spiste (altså korn). Skjørbuk helbredet de med kjøtt i gamle dager. Rent kjøtt er sunnere enn grønnsaker og frukt. Hadde magen min tålt litt grønnsaker og frukt, så hadde jeg nok spist litt fordi noe av det smaker godt, men jeg velger heller å ha en mage som fungerer og ha optimal helse.

Anonymkode: ad278...bf7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjørbuk helbredet de med kjøtt i gamle dager.

Nei, det gjør det ikke.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ibs, men spiser frukt og grønt fordet. Er en del jeg tåler. Spiser ikke så mye som anbefalt da. 

Anonymkode: 069b2...311

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser stort sett en rå gulrot og en frukt hver dag i tillegg til det jeg får i meg via middag og andre måltider.

Anonymkode: d8d15...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoveddelen av middagen vår er grønnsaker, så det spiser jeg mye av. Frukt glemmer jeg å spise så det går det lite av. Tror jeg ligger innafor uten å ha veid maten. 

Anonymkode: 64358...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, abc123detvardet skrev:

Nei, det gjør det ikke.

Neivel? 

Sitat

Before lemons and limes were widely available, one of the most famous cures for scurvy was fresh horse meat.

Kilde med referanse til boka The History of Scurvy and Vitamin C

Og her er en liten studie der to menn levde på kun kjøtt i ett år. De hadde vært med inuitter i åresvis og levd uten planter i flere år allerede, og folk nektet å tro på dem at det gikk an, så derfor gikk de med på å være med i denne studien. De ble holdt under oppsyn hele tiden fordi folk trodde de kom til å spise andre ting og påstå at de bare spiste animalskt. Konklusjonen? Til alle andres forbløffelse hadde de to mennene rett. De var friske uten noen problemer eller vitaminmangler i det hele tatt. Og ingen skjørbuk en gang. ;)

Vi vet ikke 100% hvorfor det fungerer, men teorien er at siden C-vitamin brukes til å lage hovedsaklig kollagen, så kan man dekke dette behovet med de små mengdene c-vitamin som finnes i kjøtt (ja, det finnes små mengder c-vitamin i kjøtt) og at man ved å spise mer kollagen (kun animalskt) rett og slett trenger mindre c-vitamin. Hvis man ikke samtidig spiser mye karbohydrater siden karbohydrater konkurrerer med c-vitamin i kroppen og jo mer karbohydraer du spiser, jo mer c-vitamin trenger du... Det er noen flere stoffer kroppen også lager av c-vitamin, og disse kan man også få direkte fra dyreprodukter. Skjørbuk er egentlig ikke mangel på c-vitamin, men mangel på kollagen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bekymrer sukkeret i frukt deg? Jeg tipper du er en som takker nei til et eple eller en appelsin fordi det "er så mye sukker i det", men takker ja til en sjokolade eller et kakestykke heller? ;) 

Anonymkode: f5b5d...2e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bekymrer sukkeret i frukt deg? Jeg tipper du er en som takker nei til et eple eller en appelsin fordi det "er så mye sukker i det", men takker ja til en sjokolade eller et kakestykke heller? ;) 

Anonymkode: f5b5d...2e6

Hva er det for en antakelse? Ikke meg du siterte, men WTF? Dette er jo bare dine fordommer som skinner gjennom. Jeg ser ikke noe problem med å kutte ut frukt i hverdagen fordi det er så mye sukker i det, og spise sjokolade eller et kakestykke en gang i blant. Det er hva man gjør i hverdagen som betyr mest.

Anonymkode: fbefb...b1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neivel? 

Kilde med referanse til boka The History of Scurvy and Vitamin C

Og her er en liten studie der to menn levde på kun kjøtt i ett år. De hadde vært med inuitter i åresvis og levd uten planter i flere år allerede, og folk nektet å tro på dem at det gikk an, så derfor gikk de med på å være med i denne studien. De ble holdt under oppsyn hele tiden fordi folk trodde de kom til å spise andre ting og påstå at de bare spiste animalskt. Konklusjonen? Til alle andres forbløffelse hadde de to mennene rett. De var friske uten noen problemer eller vitaminmangler i det hele tatt. Og ingen skjørbuk en gang. ;)

Vi vet ikke 100% hvorfor det fungerer, men teorien er at siden C-vitamin brukes til å lage hovedsaklig kollagen, så kan man dekke dette behovet med de små mengdene c-vitamin som finnes i kjøtt (ja, det finnes små mengder c-vitamin i kjøtt) og at man ved å spise mer kollagen (kun animalskt) rett og slett trenger mindre c-vitamin. Hvis man ikke samtidig spiser mye karbohydrater siden karbohydrater konkurrerer med c-vitamin i kroppen og jo mer karbohydraer du spiser, jo mer c-vitamin trenger du... Det er noen flere stoffer kroppen også lager av c-vitamin, og disse kan man også få direkte fra dyreprodukter. Skjørbuk er egentlig ikke mangel på c-vitamin, men mangel på kollagen.

Man vet fint hvordan inuitter overlever. De får C-vitamin fra innvoller. Jo, skjørbuk er mangel på C-vitamin, som blir blant annet brukt til å lage kollagen. 

Anonymkode: 2fefd...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...