Gå til innhold

Hva brukes engangsstønad på?

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Engangsstønad er egentlig en helt absurd ordning. Det skal "erstatte" foreldrepenger for folk som ikke har inntekt, men de uten inntekt har heller ikke betalt skatt. Uføre får både uføretrygd og engangsstønad. Studenter får både foreldrestipend og engangsstønad. 

Engangsstønad burde vært forbeholdt ekstremt spesielle tilfeller. 

Anonymkode: 1b65e...13a

Det handler vel om at staten har bruk for at barn blir født. Til en sånn grad at statsministeren oppfordrer til det i nyttårstalen sin. Barn er arbeidskraft om 18-25 år. Og arbeidskraft er den viktigste ressursen i norsk økonomi. Så engangsstønad er en støtte for at folk i alle situasjoner skal kunne greie å forsørge et barn (som er veldig dyrt) slik at folk skal kunne få barn i alle aldre og situasjoner. Ikke for å være grei med studenter som vil ha barn eller de uten inntekt vil ha barn. Men for at staten vil ha barn. 

Anonymkode: 50350...e0b

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må man ut i jobb eller søke sosialhjelp. Lengden på foreldrepermisjon er totalt 49 eller 52 uker, kommer an på dekningsgrad. Da er 3 uker før termin og x antall uker etter babyen født forbeholdt mor, og 15 uker til far og resten er fellesperiode(fordeles mellom foreldrene etter eget ønske). 

Anonymkode: d090d...09f

Dette er ikke sant. Foreldre har rett på permisjon i 3 år etter at barnet er født. Eller inntil et nytt barn blir født. Men bare 46/49 eller 56/59 er med rett til foreldrepenger. Mange nytter seg også av retten til ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 50350...e0b

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføre betaler skatt da. De jeg har hørt om som får sosialhjelp skatter også av det. 

Men er det sånn at det da liksom skal vare i 4 mnd? Eller lengre. Jeg bare sliter med å forstå. 

Ts

Anonymkode: 1b993...525

Jeg fikk engangsstønad i 2011. Var student da jeg ble gravid. Da var summen i underkant av 40 000. Fikk overgangsstønad og foreldrestipend når barnet ble født. Er du i et forhold må den andre foresatte jobbe feks. Eller du må ta litt helgejobb.

Anonymkode: 1ceee...81a

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt engangsstønad, skal det dekke alt som husleie, mat osv akkurat som lønn fra jobb? Er det ikke på 83 000kr ca? Hvordan kan det vare i 1 år?

Anonymkode: ee16f...5a5

Det er engangsstønad, så det skal vel dekke mors permisjon? Det er da 11.857 i mnd. Hvis det skal dekke mor og fars er det ca. 7.200 kr. Begge deler mulig å overleve på. Man får jo engangsstønad fordi man enten ikke har jobb, eller fordi man ikke tjener så mye, så da er det jo naturlig at man ikke får like mye som de som jobber fulltid. De har jo faktisk opptjent det beløpet de får. 

Anonymkode: d7d32...f8f

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du ufør?

Anonymkode: c7628...0ce

Hva har det med denne saken å gjøre? 🤔 

Endret av Kittykat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...