Gå til innhold

Hva brukes engangsstønad på?

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk😄 Men hva med etterpå ? Er ikke alle mødre som regel hjemme med barne nærmere 1 år?

Anonymkode: ee16f...5a5

De fleste mødre er hjemme med foreldrepenger i ca 7,5 måneder, og går på jobb mens far er hjemme i 3,5 mnd. Begge bruker også noe ferie, og så begynner barnet i barnehage rundt 1 år. 

Anonymkode: 530c6...1d1

• Liker 3

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk😄 Men hva med etterpå ? Er ikke alle mødre som regel hjemme med barne nærmere 1 år?

Da må man ut i jobb eller søke sosialhjelp. Lengden på foreldrepermisjon er totalt 49 eller 52 uker, kommer an på dekningsgrad. Da er 3 uker før termin og x antall uker etter babyen født forbeholdt mor, og 15 uker til far og resten er fellesperiode(fordeles mellom foreldrene etter eget ønske). 

Anonymkode: d090d...09f

• Liker 1

Engangsstønad er egentlig en helt absurd ordning. Det skal "erstatte" foreldrepenger for folk som ikke har inntekt, men de uten inntekt har heller ikke betalt skatt. Uføre får både uføretrygd og engangsstønad. Studenter får både foreldrestipend og engangsstønad. 

Engangsstønad burde vært forbeholdt ekstremt spesielle tilfeller. 

Anonymkode: 1b65e...13a

Hæ? Får uføre engangsstønad? Hvorfor det? De har jo inntekt. Får de ikke uføretrygd i 3 uker før og 6 uker etter fødsel da, eller?
Dette syns jeg var veldig merkelig!

Anonymkode: 306ac...1da

• Liker 2
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Får uføre engangsstønad? Hvorfor det? De har jo inntekt. Får de ikke uføretrygd i 3 uker før og 6 uker etter fødsel da, eller?

Det får de. Lønner seg med andre ord å få barn som ufør. Du er hjemme hele tiden uansett og får uføretrygd, i tillegg får de disse 80000 i engangsstønad. Er du litt korttenkt da får du tre-fire barn som gjør at du får masse engangsstønad som plutselig ikke hjelper noe når barna er eldre og begynner å koste litt. Fordel å være gift eller ha en medforsørger. 

Anonymkode: a10dc...d45

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Engangsstønad er egentlig en helt absurd ordning. Det skal "erstatte" foreldrepenger for folk som ikke har inntekt, men de uten inntekt har heller ikke betalt skatt. Uføre får både uføretrygd og engangsstønad. Studenter får både foreldrestipend og engangsstønad. 

Engangsstønad burde vært forbeholdt ekstremt spesielle tilfeller. 

Anonymkode: 1b65e...13a

Det er ganske mange av oss som faktisk har skattet i flere år før vi tar ut engangsstønad altså 😊

Anonymkode: f4606...283

• Liker 6
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det får de. Lønner seg med andre ord å få barn som ufør. Du er hjemme hele tiden uansett og får uføretrygd, i tillegg får de disse 80000 i engangsstønad. Er du litt korttenkt da får du tre-fire barn som gjør at du får masse engangsstønad som plutselig ikke hjelper noe når barna er eldre og begynner å koste litt. Fordel å være gift eller ha en medforsørger. 

Teiteste jeg har lest. Lønner seg ikke å få barn som ufør. Ingen med vettet i behold gjør det der for vinningens skyld. 

Anonymkode: 1b993...525

• Liker 3

Jeg er student med deltidsjobb, ble noen tusen mer å velge engangsstønad så valgte det. Vi kjøpte bilstol, seng og sengetøy til baby og andre ting vi trengte som bleier, stelleutstyr o.l, resten går med på å dekke opp for deltidsjobben frem til studier/jobb igjen til høsten. 

Lånekassen har laaaaang behandlingstid på foreldrestipend, tror baby er 5 mnd før det er ordnet - da hadde det blitt trangt uten engangsstønad.

Har igjen et år på studiet, uten engangsstønad måtte jeg ha funnet enn jobb og sluttet på studiet kort tid etter fødsel. Glad ordningen er der :)

Anonymkode: 054bb...3ec

• Liker 1
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er penger som skal fordeles utover flere måneder, kanskje opptil et helt år fordi man ikke har opptjent rett til foreldrepenger. Så disse pengene bør absolutt brukes med omhu! Det tilsvarer i underkant av 7000 i mnd hvis det skal vare 1 år. Jeg hadde aldri klart å dekke utgiftene mine med den summen. Burde vært mye høyere.. 

Anonymkode: c986d...97b

Og spesielt ikke når man må kjøpe inn alt babyen trenger i tillegg. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi de ikke har rett på foreldrepenger. De som ikke har rett på foreldrepenger har rett på engangsstønad. Uføre får riktignok trygden sin som vanlig, så de er ikke uten inntekt. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da gjør man det samme som man gjorde før. Det gikk jo da. Og jobbe er det ikke, da hadde man jo hatt foreldrepenger.

Anonymkode: d5c08...bb1

• Liker 3

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Teiteste jeg har lest. Lønner seg ikke å få barn som ufør. Ingen med vettet i behold gjør det der for vinningens skyld. 

Leser du hva jeg skriver?  Er du litt korttenkt da får du tre-fire barn som gjør at du får masse engangsstønad som plutselig ikke hjelper noe når barna er eldre og begynner å koste litt. Fordel å være gift eller ha en medforsørger. 

14 timer siden, Kittykat skrev:

Nå er det mange år siden jeg fikk første engangsstønad. Da var den på litt over 30 000,-.Vi kjøpte diverse utstyr som vogn, seng, vippestol, babystol o.l. og litt klær. Vi kjøpte oss også en fryseboks faktisk, for en billig penge den gangen. Har den fremdeles 20 år senere. Vi har 3 barn og de to andre engangsstønadene kjøpte vi litt klær og litt ekstra ustyr for ( som f eks en ekstra vippestol, en til barnestol osv), mens resten ble satt på konto. 

Er du ufør?

Anonymkode: c7628...0ce

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo umulig lønne seg, uføre er jo for syke til å jobbe, hvordan skal de greie flere barn på rappen? De har jo sikkert nok med seg selv og evt tidligere barn. 

Tar jeg feil eller mistenker du at uføre tar Skattepengene dine for å snylte på staten? 

Anonymkode: aa87d...b23

Annonse
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var i gamle dager det, nå skal far ha vel så mye perm som mor. 

Anonymkode: b5863...240

• Liker 1

Det kan jo umulig lønne seg, uføre er jo for syke til å jobbe, hvordan skal de greie flere barn på rappen? De har jo sikkert nok med seg selv og evt tidligere barn. 

Tar jeg feil eller mistenker du at uføre tar Skattepengene dine for å snylte på staten? 

Anonymkode: aa87d...b23

Jeg tror du leser innlegget feil. Hvis du leser denne biten skjønner du kanskje hva jeg egentlig mener:  Er du litt korttenkt da får du tre-fire barn som gjør at du får masse engangsstønad som plutselig ikke hjelper noe når barna er eldre og begynner å koste litt. Fordel å være gift eller ha en medforsørger. 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføre betaler skatt da. De jeg har hørt om som får sosialhjelp skatter også av det. 

Men er det sånn at det da liksom skal vare i 4 mnd? Eller lengre. Jeg bare sliter med å forstå. 

Ts

Nei, man betaler ikke skatt av sosialhjelp.

sosialhjelp er siste utvei når man ikke kan sørge for eget livsopphold.

engangsstønad er tull. Før man får barn må man sikre seg inntekt.

Anonymkode: 28eb1...d8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...