Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite om en annen person er same?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nordlending og mener jeg i de fleste tilfeller kan se om de er samer. 

• Liker 4
Skrevet
På 8.2.2020 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg vite om en annen person er same uten å måtte spørre om det? Ha en fin helg folkens. :)

Anonymkode: 77257...1bc

sjekk om samelappen er festet i nakken..

• Liker 6
Skrevet

Sjekk kroppsbehåringen. Samer har nesten ikke kroppshår. Ser du en hårete mann så er han garantert ikke same. Dette er noe jeg stusset over og fikk bekreftet. Men dette finner man gjerne ikke ut vinterstid da, med mindre han kaster klærne.. 

Anonymkode: 129fb...669

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er det interessant?

Anonymkode: 3063f...b9c

Skrevet

Ser at samer har noen trekk som er annerledes enn det andre nordmenn har, men så kan godt samer være blonde og blåøyde samt ha smale øyne og høye kinnben.  Men det er det jo mange andre nordmenn som har også, meg selv inkludert.  Syns det er vanskelig å sette fingeren på hva det er fysisk som gjør at samer ser ut som samer, foruten at de kan være lave i høyde og ha en litt stutt kroppstype men det er kanskje bare noe jeg har for meg. 

Anonymkode: 643d5...22f

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk kroppsbehåringen. Samer har nesten ikke kroppshår. Ser du en hårete mann så er han garantert ikke same. Dette er noe jeg stusset over og fikk bekreftet. Men dette finner man gjerne ikke ut vinterstid da, med mindre han kaster klærne.. 

Hvem har bekrefta det?.. 

Anonymkode: 4198b...0d5

Skrevet

Det er jo enkelt å se. De har som regel høye kinnbein, litt rundt ansikt, skeive øyne og mørke trekk/brunt hår, ikke så veldig høye, prater nordnorsk/samisk... 

Anonymkode: 7cd72...a71

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har bekrefta det?.. 

En same. 

Har vært sammen med en annen same og syntes jo dette stemte godt. Så kom en same på besøk og jeg spurte rett ut siden jeg jo ikke eier skrupler. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En same. 

Har vært sammen med en annen same og syntes jo dette stemte godt. Så kom en same på besøk og jeg spurte rett ut siden jeg jo ikke eier skrupler. 

Det er bare tull. Jeg er fra en samisk familie, kan bekrefte at faren min og alle brødrene og onklene mine er ganske hårete. Jeg er så lei av disse merkelige tingene enkelte har fått for seg om samer. Veldig mye rart.

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo enkelt å se. De har som regel høye kinnbein, litt rundt ansikt, skeive øyne og mørke trekk/brunt hår, ikke så veldig høye, prater nordnorsk/samisk... 

Anonymkode: 7cd72...a71

🙄 Der har vi den igjen. Tullete.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄 Der har vi den igjen. Tullete.

Har ikke en typisk same høye kinnbein og smale øyne?

Anonymkode: 643d5...22f

• Liker 2
Skrevet

Same-hannen er kort, hjulbeint, har stritt hår og tjuvaktige øyne.

Hun-samen er det litt vanskeligere å artsbestemme. Store pupper, kortvokst og litt skrå øyne er en god start. De kan ha smal overleppe og se litt sinna ut også.

Anonymkode: da0dc...feb

• Liker 2
Skrevet

Ordentlig ikke-utvanna samer kan man gjerne se det ganske godt utseendemessig (ingen regel uten unntak, såklart). Den generasjonen samer er (desverre) forsvinnende liten da mange samer har funnet seg ikke-samiske livspartnere, og deres avkom igjen, som da bare er 1/2 same igjen finner seg ikke-samiske å få barn med (igjen, ingen regel uten unntak)

min svigerfar er erkesame, begge foreldre var samiske, og han bodde i gamme til han var 12, da kjøpte de sitt første hus. Han ser VELDIG typisk same ut, smale øyne, lav, hjulbeint, veldig høye og markerte kinnbein. Han ble gift med en ikke-same, og de har fått to barn. Min svigerbror, som har ytterst få samiske trekk, vi som vet ser det, men den vanlige mannen i gata hadde ikke gjetta at han var same. Min mann har veldig typiske samiske trekk og det er liten tvil om hans opphav, og ingen blir overrasket over at vi driver med reindrift. 

han bror har to barn hvor ene ser ganske samisk ut, mens den andre er kliss lik sin ikke-samiske mor.

min mann og mitt (jeg har ingen samiske aner) barn ville ingen gjettet var samisk om det ikke var for at vi er veldig stole av det samiske og syns det er viktig å videreføre dette, og derfor har lært henne både samisk og norsk, alltid har brukt skaller i bhg på vinteren, geiteskinnslue osv. Hun får både samisk og norsk flagg med seg i bhg på flaggdager og har med reinhorn og reinskinn på show-and-tell dager. 

enkelt svar (med visse modifikasjoner): 

generasjonen 70+ ser man det lett på

generasjonen 40+ kan man fortsatt se det ganske 50/50

generasjonen 20+ om du legger godviljen til kan du se det 70/30

de samiske barna som vokser opp i dag; selv om du ser det tydelig på noen ytterst få, skal du virkelig legge godvilje til for å SE (kun basert på utseende) at noen er samisk. 

Anonymkode: 0653d...1c9

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ser en litt lav person komme joikende bortover gata er den nok same

Anonymkode: e6b07...72c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har oldeforeldre som var samiske, men jeg vokste opp uten å lære språket, kulturen og har generelt lite kunnskap om vår samiske arv. Mine søsken ser ikke samisk ut, i den grad man kan se sånt, men jeg kom ut litt mer stereotypisk samisk i utseende; lavest (159 cm), smale øyne, høye kinnbein, med bredt ansikt og smale lepper.

Så flyttet jeg sørover, og her spør nesten alle nye bekjente og kolleger om hva «det og det» er på samisk, om jeg liker reinkjøtt, tuller vennskapelig om samer og er veldig på dette at jeg er same. I begynnelsen var jeg litt stolt, selv om jeg ikke hadde en følelse av å være same og ikke visste så mye, men nå etter 2,5 år begynner jeg å bli lei av å bli behandlet så annerledes. Det har langt ifra vært utelukket positivt, fordi jeg har måttet forsvare fordommer mot samer samtidig som jeg føler meg mer som en nordmann enn same, og har havnet i noen ubehagelige samtaler der jeg liksom skal svare på hvordan det er å være same. Ikke kan jeg si at jeg ikke er same, men samtidig er jeg ikke helt samisk likevel. 

Stereotypiske båser og merkelapper kan være til bry, folkens :(

Anonymkode: 15156...3ef

• Liker 3
Annonse
Skrevet
On 2/9/2020 at 3:04 PM, Krok1 said:

Du kan ikke det. Hvorfor skulle du kunne det? I hvilken situasjoner er det relevant? 

Jeg er nysgjerrig på dette og jeg synes det bli feil å spørre. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nysgjerrig på dette og jeg synes det bli feil å spørre. 

Så du synes det er bedre å gå rundt og bare anta ting om andre?

Skrevet

Same er jo en subkultur slik som goth, punk og emo. Det kan du ikke vite om noen er ved mindre de har kledd seg ut. 

Anonymkode: 0ec3c...7cd

Skrevet
På ‎09‎.‎02‎.‎2020 den 18.37, Gjest Vesuvio skrev:

Det burde jo gå an å spørre? For eksempel slik "hører du har Finnmarksdialekt. Har du samiske aner?". 

Det kan bli tatt veldig ille opp. Mange skiller skarpt mellom samisk og etnisk norsk opphav.

Anonymkode: fcbe5...d2c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager må du vite dette da, ts? Hvis du trenger å vite dette så vil den det gjelder si det til deg. Hører du ikke noe om temaet, så la det være. Ikke vær så nysgjerrig. Vær høflig. Sett pris på folk som den de er som person og slutt med den gravingen i folks aner.

Anonymkode: f20c2...133

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...