AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #21 Skrevet 9. februar 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg vite om en annen person er same uten å måtte spørre om det? Ha en fin helg folkens. Anonymkode: 77257...1bc På kofta og joiken. Hvis han eller hun kommer ridende på et reinsdyr, da kan du være 100%sikker på at de er same. Anonymkode: 5e3bf...7f0 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #22 Skrevet 9. februar 2020 Rein på vidda er gjerne et tegn. Anonymkode: 2e164...c5f 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #23 Skrevet 9. februar 2020 Nå kjente jeg litt på diskrimminering og #krenka på alvor. Jeg er en god blanding av same, kven og lapp, og det er det mange av oss som er. Jeg syns ikke samiske aner er noe "lavstatus", jeg er ordentlig stolt av mine aner og skulle kjent mer til bakgrunnen og historien. Samer ER etnisk norske. Vi var her først. Det er 7 samiske kommuner i Norge ifølge samisk språkråd (kommuner som må være tospråklig for å ta vare på de samiske historiene og språket) Jeg er 97% skandinavisk (DNA-test)og man finner vel nesten ikke noe mer "renblanda" enn som så i dag. Utrolig morsomt at noen skal påstå at vi ikke er norske..enda mer morsomt at de fleste ikke vet at de har en samisk/kvensk/lappsk bakgrunn og tror de er renrase. Som regel er de fleste en god gatemix. Anonymkode: 7423a...43a 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #24 Skrevet 9. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå kjente jeg litt på diskrimminering og #krenka på alvor. Jeg er en god blanding av same, kven og lapp, og det er det mange av oss som er. Jeg syns ikke samiske aner er noe "lavstatus", jeg er ordentlig stolt av mine aner og skulle kjent mer til bakgrunnen og historien. Samer ER etnisk norske. Vi var her først. Det er 7 samiske kommuner i Norge ifølge samisk språkråd (kommuner som må være tospråklig for å ta vare på de samiske historiene og språket) Jeg er 97% skandinavisk (DNA-test)og man finner vel nesten ikke noe mer "renblanda" enn som så i dag. Utrolig morsomt at noen skal påstå at vi ikke er norske..enda mer morsomt at de fleste ikke vet at de har en samisk/kvensk/lappsk bakgrunn og tror de er renrase. Som regel er de fleste en god gatemix. Anonymkode: 7423a...43a Ikke 7, men 12 kommuner. Anonymkode: 7423a...43a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #25 Skrevet 9. februar 2020 Er dere enige i det? Var samene først her i Norge? 😊 Anonymkode: 4d3ab...5c1 1
Daria Skrevet 9. februar 2020 #26 Skrevet 9. februar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå snakker vell de fleste samer østlandsk. Det er flere samer i Oslo og på østlandet enn det er i nord. Anonymkode: d8868...e12 Det stemmer ikke Hvis man vil vite noe personlig om et annet menneske, men ikke kan spørre direkte, er vel svaret som oftest ar det har man ikke noe med... 6
CabinCruiser Skrevet 9. februar 2020 #27 Skrevet 9. februar 2020 (endret) Urfolket i Norge, de som var først, er vanskelig å definere. For vi kommer fra l1 og l2, fra omtrent samme tid. De første var det vi i dag vil kalle for samer - jegere og samlere som kom østfra. Det andre var jegere som samlere som kom fra sør i europa. Vi er enten fra østen, sør i europa eller afrika, stort sett. Det vi vet er at samene består av disse to halpogruppene, og de har sammen skapt befolkningen i Skandinavia. Det blir i mitt hode veldig riktig å si at samene er etnisk norske i allefall, så lenge vi vet at samer består av de menneskenegruppene som kom først hit og bygde bosetninger. Endret 9. februar 2020 av CabinCruiser 2
Gjest Vesuvio Skrevet 9. februar 2020 #28 Skrevet 9. februar 2020 17 minutter siden, Daria skrev: Det stemmer ikke Hvis man vil vite noe personlig om et annet menneske, men ikke kan spørre direkte, er vel svaret som oftest ar det har man ikke noe med... Er å spørre noen om de er same et personlig spørsmål som man ikke har noe med? Eller rettere spurt: burde det være det? Er det personlig å spørre en fyr om han er svensk eller dansk? Det er jo et ganske sentralt spørsmål i å bli kjent med noen. Det burde jo være helt greit å spørre om noen er samisk. Det som gjør at dette blir personlig er jo slike fordommer og negative stereotyper som denne tråden er oversvømt av. Folk føler seg satt i bås som feks sta, bor i lavvo osv. Her har vi en jobb å gjøre...
Daria Skrevet 9. februar 2020 #29 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, Vesuvio skrev: Er å spørre noen om de er same et personlig spørsmål som man ikke har noe med? Eller rettere spurt: burde det være det? Er det personlig å spørre en fyr om han er svensk eller dansk? Det er jo et ganske sentralt spørsmål i å bli kjent med noen. Det burde jo være helt greit å spørre om noen er samisk. Det som gjør at dette blir personlig er jo slike fordommer og negative stereotyper som denne tråden er oversvømt av. Folk føler seg satt i bås som feks sta, bor i lavvo osv. Her har vi en jobb å gjøre... Det er TS som har som premiss at det å spørre direkte ikke er et alternativ. Jeg synes på generelt grunnlag at lurer man på noe om et annet menneske, er det bedre å spørre direkte enn å snike rundt og prøve å finne ut ting på andre måter. 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #30 Skrevet 9. februar 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå snakker vell de fleste samer østlandsk. Det er flere samer i Oslo og på østlandet enn det er i nord. Anonymkode: d8868...e12 Stemmer ikke. Anonymkode: 31ae4...94f 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #31 Skrevet 9. februar 2020 15 minutter siden, CabinCruiser skrev: Urfolket i Norge, de som var først, er vanskelig å definere. For vi kommer fra l1 og l2, fra omtrent samme tid. De første var det vi i dag vil kalle for samer - jegere og samlere som kom østfra. Det andre var jegere som samlere som kom fra sør i europa. Vi er enten fra østen, sør i europa eller afrika, stort sett. Det vi vet er at samene består av disse to halpogruppene, og de har sammen skapt befolkningen i Skandinavia. Det blir i mitt hode veldig riktig å si at samene er etnisk norske i allefall, så lenge vi vet at samer består av de menneskenegruppene som kom først hit og bygde bosetninger. Da er det jo merkelig at det finnes et ord på samisk for nordmenn, daja, som uttales datsja, som betyr IKKE-same, med trykk på ikke! Jeg er samisk og aldeles ikke norsk. Det er faktisk det siste jeg er. Du burde lese deg opp på definisjonsrett ift minoriteter før du gulper opp usannheter. Anonymkode: 31ae4...94f 3
Gjest Albbas Skrevet 9. februar 2020 #32 Skrevet 9. februar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker said: Nå snakker vell de fleste samer østlandsk. Det er flere samer i Oslo og på østlandet enn det er i nord. Anonymkode: d8868...e12 Nei, nei, nei... Hvordan i all verden har du fått det for deg?? Det bor flere samer nordpå. Antakeligvis bor det flere samer bare i Tromsø enn i Oslo, men hvis du ser hele Finnmark under ett bor det definitivt flere samer der. Og - en god del av samene på østlandet er innflyttere og snakker fortsatt dialekt nordfra.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #33 Skrevet 9. februar 2020 Det skakke værra enkelt. Anonymkode: f7c72...084 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #34 Skrevet 9. februar 2020 På 8.2.2020 den 19.15, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg vite om en annen person er same uten å måtte spørre om det? Ha en fin helg folkens. Anonymkode: 77257...1bc Det kan du ikke. Du blir pent nødt til å spørre gitt. Anonymkode: e8c07...d97 1
Fantorang1 Skrevet 9. februar 2020 #35 Skrevet 9. februar 2020 (endret) Merk, det er ikke min mening at same er lavstatus; det er det man ønsket på oppnå med fornorskingspolitikken. At samisk skulle være mindreverdig. Verden er heldigvis gått videre, bare par tiår til med slik politikk og samisk kultur hadde kunne blitt utryddet. En annen faktor er at det er en mix av samer i mange slekter i hele landet, hvor noen har samiske aner uten at de anser seg selv som samiske. Og etterhvert som samer faktisk er stolt over sitt opphav (og har grunn til det) har det motsatte inntruffet; at nordmenn gjerne definerer seg som samer ved å både lære språket og adoptere samiske kulturuttrykk. Gjerne omtalt som "plastikksamer" i nord. Endret 9. februar 2020 av Fantorang1 1
Fantorang1 Skrevet 9. februar 2020 #36 Skrevet 9. februar 2020 Samer er også langt mer enn flyttsamer med reinflokk, også sjøsamisk og andre grupperinger anser seg som samer uten at de noensinne har vært reineiere eller har ønske om å bli det. 5
Thyra Skrevet 9. februar 2020 #37 Skrevet 9. februar 2020 På 8.2.2020 den 19.21, AnonymBruker skrev: Jeg syns jeg ser det på de. De har andre ansiktstrekk og er som regel litt annerledes proposjonert i kroppen også. Språket er jo en "dead give away". Bruk av kofte osv. Anonymkode: 27f92...827 Se fleste samer snakker vel norsk, og kofte brukes eventuelt til spesielle anledninger, som en bunad. 4
Thyra Skrevet 9. februar 2020 #38 Skrevet 9. februar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dere enige i det? Var samene først her i Norge? 😊 Anonymkode: 4d3ab...5c1 De lærde strides. Men uansett har det kun en arkeologisk interesse. Vi har alle like stor rett på landet, og de som lever i dag er ikke skyld i uretten forfedrene til dagens samer ble utsatt for. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #39 Skrevet 9. februar 2020 1 time siden, Fantorang1 skrev: Merk, det er ikke min mening at same er lavstatus; det er det man ønsket på oppnå med fornorskingspolitikken. At samisk skulle være mindreverdig. Verden er heldigvis gått videre, bare par tiår til med slik politikk og samisk kultur hadde kunne blitt utryddet. En annen faktor er at det er en mix av samer i mange slekter i hele landet, hvor noen har samiske aner uten at de anser seg selv som samiske. Og etterhvert som samer faktisk er stolt over sitt opphav (og har grunn til det) har det motsatte inntruffet; at nordmenn gjerne definerer seg som samer ved å både lære språket og adoptere samiske kulturuttrykk. Gjerne omtalt som "plastikksamer" i nord. Hvorfor skulle det være lavstatus? Det er jo ikke så mange samer igjen sammenligned med andre befolkninger, som bare øker og øker, sluker jordas resurrser pga befolkingen blir så stor .... Ja, snakker om steder hvor befolkninger når 1 billion. Anonymkode: 1505e...fde 1
Djungelvrål Skrevet 9. februar 2020 #40 Skrevet 9. februar 2020 Man kan ikke det, akkurat som at man ikke kan se at noen har jødisk opprinnelse. Men hvorfor er dette en sak? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå