Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite om en annen person er same?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 9.2.2020 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Da er det jo merkelig at det finnes et ord på samisk for nordmenn, daja, som uttales datsja, som betyr IKKE-same, med trykk på ikke! Jeg er samisk og aldeles ikke norsk. Det er faktisk det siste jeg er. Du burde lese deg opp på definisjonsrett ift minoriteter før du gulper opp usannheter. 

Anonymkode: 31ae4...94f

Har du samisk pass da eller? 

Anonymkode: 85168...b2e

• Liker 1
Skrevet
På 9.2.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Nå kjente jeg litt på diskrimminering og #krenka på alvor.

Jeg er en god blanding av same, kven og lapp, og det er det mange av oss som er. Jeg syns ikke samiske aner er noe "lavstatus", jeg er ordentlig stolt av mine aner og skulle kjent mer til bakgrunnen og historien. Samer ER etnisk norske. Vi var her først. Det er 7 samiske kommuner i Norge ifølge samisk språkråd (kommuner som må være tospråklig for å ta vare på de samiske historiene og språket)

Jeg er 97% skandinavisk (DNA-test)og man finner vel nesten ikke noe mer "renblanda" enn som så i dag. Utrolig morsomt at noen skal påstå at vi ikke er norske..enda mer morsomt at de fleste ikke vet at de har en samisk/kvensk/lappsk bakgrunn og tror de er renrase. Som regel er de fleste en god gatemix.

Anonymkode: 7423a...43a

Samer var ikke først i Norge. 

Anonymkode: 932a6...ca1

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er nysgjerrig på dette og jeg synes det bli feil å spørre. 

Anonymkode: 77257...1bc

Ærlig talt. Om du lurer på noe må du enten være voksen nok til å spørre (eller, barn gjør jo dette med den største naturlighet....), eller leve med nysgjerrigheten. Og helt ærlig synes jeg at noen ting skal man bare leve med å ikke vite. Hvis du bare er nysgjerrig, og svaret ikke har noen relevans for livet ditt, og du ikke engang tør å spørre, så får du la være å spekulere. 

Endret av Krok1
  • Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull. Jeg er fra en samisk familie, kan bekrefte at faren min og alle brødrene og onklene mine er ganske hårete. Jeg er så lei av disse merkelige tingene enkelte har fått for seg om samer. Veldig mye rart.

Anonymkode: 4198b...0d5

Sikker på de er ekte samer...? Kanskje noe sigøynerblod spiller inn... 

Anonymkode: 129fb...669

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på de er ekte samer...? Kanskje noe sigøynerblod spiller inn... 

Ja jeg er sikker. Syns du det er vanskelig å tro på? :)

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Same er jo en subkultur slik som goth, punk og emo. Det kan du ikke vite om noen er ved mindre de har kledd seg ut. 

Anonymkode: 0ec3c...7cd

🤣

• Liker 1
Skrevet

Er det mulig å søke i samemanntallet? 

Anonymkode: 7626a...87e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å søke i samemanntallet? 

Nei, og det er heller ikke alle samer som er medlem der. Alle under 18 f. Eks. Det er et valgmanntall, og man må melde seg selv inn hvis man har lyst å stemme.

Skrevet
På 9.2.2020 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Hvis han eller hun kommer ridende på et reinsdyr, da kan du være 100%sikker på at de er same.

Anonymkode: 5e3bf...7f0

Da kan det jo like gjerne være julenissen.

• Liker 1
Skrevet
På 10.2.2020 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er bedre å gå rundt og bare anta ting om andre?

Nei, men det er derfor jeg vil vite om personen er same. 

Skrevet

Haha, her var det mye rart. Skal vise denne tråden til den hårete samen min på 193, da får han seg en god latter. 

Utseendet til samer varierer vel like mye som hos andre, og jeg har ingen tro på at du kan se at noen er same kun basert på utseendet deres. 

Anonymkode: 0f914...127

• Liker 6
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er derfor jeg vil vite om personen er same. 

Den eneste måten å ikke gå rundt å anta ting om andre mennesker du ikke kjenner på er å spørre, med mindre det står en uttalelse fra personen et sted. Sånn er det bare. :)

Skrevet
På 8.2.2020 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke det. 

Anonymkode: 533b6...282

Jo. Ses godt på øynene.

Anonymkode: bb908...c0c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Ses godt på øynene.

Anonymkode: bb908...c0c

Nei, fordi det er ikke bare samer som kan ha smale øyne(som folk liker å si). Øyeform og stilling osv varierer sterkt også i bare den øvrige skandinaviske befolkningen for eksempel. 

• Liker 1
Skrevet

På individnivå kan man neppe gjøre noen sikker vurdering. På gruppenivå er det klare forskjeller. Mens nordmenns gjennomsnittshøyde ikke varierer med mer enn 1-2 cm mellom fylkene, er den samiske befolkningens gjennomsnittshøyde 8 cm lavere enn den ikkesamiske befolkningen.

Annonse
Skrevet

Dersom du vil vite det, må du spørre, på lik linje som du må spørre andre folk om de er bergensere, østlendinger etc.

• Liker 2
Skrevet
On 2/9/2020 at 11:34 PM, AnonymBruker said:

Sjekk kroppsbehåringen. Samer har nesten ikke kroppshår. Ser du en hårete mann så er han garantert ikke same. Dette er noe jeg stusset over og fikk bekreftet. Men dette finner man gjerne ikke ut vinterstid da, med mindre han kaster klærne.. 

Faktisk sant. Finledere har heller ikke så sterk skjeggvekst forresten. 

Anonymkode: 8f782...f39

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk sant. Finledere har heller ikke så sterk skjeggvekst forresten. 

Anonymkode: 8f782...f39

Det er ikke sant hvorfor insisterer dere på det?😂

Skrevet
På 10.2.2020 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager må du vite dette da, ts? 

Anonymkode: f20c2...133

Jeg er bare nysgjerrig på det.

Skrevet

Du kan i mange tilfeller se det på ansiktet, hvis ikke må du nesten spørre.

Anonymkode: 05ed4...464

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...