Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite om en annen person er same?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg vite om en annen person er same uten å måtte spørre om det? Ha en fin helg folkens. :)

Anonymkode: 77257...1bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns jeg ser det på de. De har andre ansiktstrekk og er som regel litt annerledes proposjonert i kroppen også. Språket er jo en "dead give away". Bruk av kofte osv. 

Anonymkode: 27f92...827

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke det. 

Anonymkode: 533b6...282

• Liker 34
Skrevet

Nei, du kan ikke SE på noen om de er same. Det er jo ikke sånn at alle samer springer rundt med kofte hele tiden. Det holder vel at én oldeforelder hadde samisk som hjemmespråk for at man skal kunne skrive seg inn i samemanntallet (?) - så det sier seg selv at mange ikke har de "typiske trekkene" - men like fullt har identiteten sin knyttet til det samiske. Ikke alle samer snakker samisk heller. 

Anonymkode: 180d4...386

• Liker 16
Skrevet (endret)

Egentlig ikke mulig, annet enn de har stemmerett på sametingsvalg da voksne som følger seg samisk og oppfyller krav om samisktalende bestemor kan bli del av samemanntallet.  I noen familier er enkelte søsken medlem, andre ikke..

Fornorskingpolitikken hvor same var lavstatus var uhyre effektiv, det henger ennå igjen i noen familier at enhver samisk tilknytning avvises direkte og anses som fornærmende (ref. lavstatus). Det er i praksis mer om en selv definerer seg som samisk som avgjør om en er det, men man gjør seg vel tanker når alle i en familie unntatt en regner seg som samer..

Endret av Fantorang1
  • Liker 4
Skrevet

Fortell en samevits. Hvis vedkommende blir fornærmet så vet du at det er en same. 

Anonymkode: b2d5f...bc8

• Liker 12
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns jeg ser det på de. De har andre ansiktstrekk og er som regel litt annerledes proposjonert i kroppen også. Språket er jo en "dead give away". Bruk av kofte osv. 

Anonymkode: 27f92...827

På hvilken måte har de andre ansiktstrekk og er annerledes proporsjonert i kroppen enn de etnisk norske? 

Anonymkode: 77257...1bc

• Liker 5
Skrevet

Du kan ikke det. Hvorfor skulle du kunne det? I hvilken situasjoner er det relevant? 

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor trenger du det?

Anonymkode: 4198b...0d5

• Liker 4
Skrevet

Samiske trekk:

- Lave

- bredbygd

- spesielle i stemmen(lys/helium)

- Sta/urokkelige

- høye kinnben/bredt rundt ansikt

Anonymkode: 4d3ab...5c1

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samiske trekk:

- Lave

- bredbygd

- spesielle i stemmen(lys/helium)

- Sta/urokkelige

- høye kinnben/bredt rundt ansikt

Anonymkode: 4d3ab...5c1

Nei..

• Liker 23
Skrevet

Syns ofte at samiske har smalere øyne, at de er under gjennomsnittet i høyde og har høye kinnbein. Men det gjelder nok ikke alle nei. 

Anonymkode: d8868...e12

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Syns ofte at samiske har smalere øyne, at de er under gjennomsnittet i høyde og har høye kinnbein. Men det gjelder nok ikke alle nei. 

Og sparsommelig skjeggvekst, men det gjelder for så vidt for finnlendre også. 

Forøvrig ser jeg fort om noen er same. Men er det ikke bare å spørre da, om du lurer. 

Anonymkode: 8f782...f39

• Liker 2
Skrevet

De to jeg kjenner har umiskjennelige etinske trekk. Hun ene har høye kinnben og litt smale øyne, og hun andre ser omtrent ut som en Tibetaner. Begge har mørkt hår, hun ene svart, og begge er veldig vakre. Syns også begge er spesielle og har en unik måte å se verden på. Begge er kunstneriske også. Syns de er mer spennende enn nordmenn.

Anonymkode: 1b91d...f8f

• Liker 4
Skrevet

Man kan ikke se om noen er same. Kanskje de litt mer stereotypiske, men det er bare en liten del. Har en del slekt (inngiftet) som er same. Det finnes ikke spor av ansiktstrekk, språk eller humor som avslører at de er samer

Anonymkode: 5e21f...bb2

• Liker 5
Gjest Vesuvio
Skrevet

Det burde jo gå an å spørre? For eksempel slik "hører du har Finnmarksdialekt. Har du samiske aner?". 

Skrevet
3 minutter siden, Vesuvio skrev:

Det burde jo gå an å spørre? For eksempel slik "hører du har Finnmarksdialekt. Har du samiske aner?". 

Nå snakker vell de fleste samer østlandsk. Det er flere samer i Oslo og på østlandet enn det er i nord. 

• Liker 11
Gjest Vesuvio
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå snakker vell de fleste samer østlandsk. Det er flere samer i Oslo og på østlandet enn det er i nord. 

Jo, det er sant. Det var ment som et eksempel på hvordan man kan spørre. Samene jeg kjenner er fra Finnmark. 

Skrevet

Mamma truet med å melde meg inn i samemanntallet om jeg ikke vokste mer snart, siden jeg hadde en oldemor som var same og jeg er den korteste i slekta 

• Liker 1
Skrevet

Selvom dere som skriver sånt ikke  mener det skadelig eller har kjipe intensjoner, så vil jeg bare si dette. Jeg syns det er uheldig å tillegge etniske grupper og folkeslag egenskaper. Da mener jeg alt fra "de er sta", "de er korte og stutte", "de er vakre", "syter", "alltid blide" osv. Jeg er selv samisk og slekta mi er ganske høye på den ene sida, lave på den andre sida, noen er, blide noen mer sta, noen er bla bla bla. Det er så utrolig mange forskjellige folk. Det er akkurat som alle andre et stort mangfold. Stereotypen lever godt i dag, men sannheten er at det er like mange som faller under stereotypiske trekk som de som ikke gjør det. Møt folk som folk, uansett etnisitet, uten å være forutinntatt om hvordan personen er. Det gjør alt mye bedre for begge to.

• Liker 29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...