Gå til innhold

Hva gjør dere for å ta vare på selvtillit og selvbildet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med selvtilliten min. Jeg synes at mange kvinner er absolutt vakkre og nydelige, eller mange kvinner er bedre jobber/karriere. Jeg sammenliknet meg på mange områder men jeg vet at jeg mangler ingenting. Det er ikke noe galt med meg.

Så spør jeg hvordan kan man utvikle en bedre selvtillit? Har dere en mantra? Yoga? Bok? Bare deres tanker om denne saken.

Jeg gjørde mange ting i løpet av det siste året (språkkurs, jogging, fikk et par jobber, har vært frivillig, ble fylla mange ganger :P, tok vare på kroppen, diett, fikk engelsk sertifikat)...det var aldri nok. 

Selvtilliten må ikke komme fra materielle ting, suksesser eller nederlag. Det MÅ komme av personaliteten eller noe inne (!??)

Anonymkode: 0f542...a51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det er ikke så rart at du kjenner på en følelse av at det du gjør aldri er nok. Det er nærmest en "bivirkning" av det samfunnet vi lever i.

Men first things first. Selvbilde handler for det meste om hvordan du ser deg selv, mens selvtillit handler om hvor stor tro du har på deg selv og det du presterer. Det er ulike ting man kan gjøre for å bedre både selvbilde og selvtillit, og det vil også variere litt fra person til person hva som fungerer for den enkelte. 

Jeg tror en betydelig del av dårlig selvbilde og selvtillit kan knyttes til at vi sammenligner oss med dem vi ser på sosiale medier. Jeg kjenner ikke til om du er en aktiv bruker av eksempelvis instagram eller andre medier hvor fokus på utseende, kropp og status står i fokus? Jeg vil anbefale å slette/ fjerne enkelte medier, eventuelt logge ut oftere og se mindre på andre dersom det er en del av din "rutine". Vi er alle ulike og har våre svakheter og styrker. På sosiale medier kan vi endre og vise fram vårt aller beste side, ofte noe annerledes enn vi selv og andre ville oppfattet det i virkeligheten. De fleste av oss har vært innom tanken på at noen er vakrere, kan mer, oppnår mer, har noe vi skulle ønske  vi selv hadde. Skal vi tenke slik vil vi sjeldent bli lykkelige. Du har da ikke noe du skal "bevise" hverken overfor deg selv eller andre for å føle deg god nok. En bekreftelse kan være god og fin, men den sier ingenting om din lykke, hvor vellykket du er eller føler deg, hva du har oppnådd, dine ønsker og drømmer og mål, ditt utseende eller hvor god person du er. 

Snakker du deg ned? Begynn med å snakke deg selv opp og fram. En fin øvelse kan være å se seg selv i speilet hver dag med mål om å finne 1-3 ting du er fornøyd med, enten det er ditt utseende eller egenskaper. Ikke legg deg bort i hva du vil forandre eller ikke er fornøyd med. Selvbildet styrkes jo mer vi framsnakker oss, og derav troen på seg selv. Skriv gjerne en dagbok som du fyller med noen positive ting du har gjort om dagene, eller hva du er fornøyd med. Det trenger ikke være noe stort, det kan være øyeblikk, en følelse, en god tanke, noe du gjorde, eller noe fint noen andre har gjort for deg. 

Du har jo virkelig stått på og oppnådd en hel masse ut ifra det jeg kan lese. Fylla er nok kanskje snarere noe som kan forsterke følelsen av at man ikke er god nok, så det ville jeg kanskje ikke gjort til en vane for å dempe på vonde følelser eller få en pause fra det du kjenner på. Det er også helt normalt det å ikke føle seg på topp hver dag. Du er ikke mindre verdifull eller mindre god av den grunn. Det kan være fint å snakke om, og akseptere at akkurat nå så er det de områdene du sliter med og ønsker å fokusere mer på å styrke. Det handler tross alt om ditt liv, og det er du som skal være lykkelig.

Apropo lykkelig... hva gjør du for å gjøre deg selv lykkelig, glad og fornøyd? Tenker du på at det du gjør, gjør du kun for deg selv? Eller gjør du det fordi "du trener for å se bedre ut for andre", eller fordi "du er frivillig for å framstå mer suksessfull, omsorgsfull og ha noe å vise samfunnet" etc.? Eller gjør du det faktisk fordi DU blir lykkelig av det?

Finn en jobb, en hobby eller noe DU trives med. Noe DU kjenner deg god på. Noe DU kjenner lader opp dine batteri. 
Kutt ned på vampyrene (det som suger ut kraften din), og LEV det som gir deg kraft. Kanskje du trenger å finne ut hva det er?

Skrevet

Jeg bruker sosiale medier på en måte som gir meg glede og inspirasjon. Jeg følger ingen som poster typiske selfies og som jeg kan sammenligne meg med. Jeg følger folk som liker å fotografere landskap, anbefale bøker, kanskje interiør. Stort sett lite mennesker i feeden min, utenom nære venner. :) 

Jeg føler meg også vel når jeg trener og kjenner at kroppen blir sterke. Ikke noe fokus på hva andre gjør på treningssenteret, eller hvordan de rundt meg ser ut. Gjør det kun for meg. I dag kom jeg meg ut i drittværet for en skikkelig deilig yogatime. Da belønner jeg meg selv med pledd og en god kopp te etterpå. Prøver å være min egen bestevenn, rett og slett.

En ting jeg sliter litt med er å stå opp før jobb. Jeg snoozer ofte 30-40 min og blir veldig irritert på meg selv. Men på P3-morgen har de nå begynt å gratulere lytterne med at de har stått opp. Det liker jeg veldig godt! Jeg har jo stått opp, om enn litt senere enn planlagt! Så prøver å ikke være så streng der, så lenge jeg er på jobb innen kjernetiden. Det er jo tross alt fremdeles mørkt ute. 

Håper du kan ta til deg litt at du må heie på deg selv, og de tingene du enten gjør, forsøker å gjøre, eller tenker på å gjøre. Man vil alltid få til alt eller lykkes med alt, men det viktigste av alt er vel å ha det bra med deg selv. Finn de tingene som gjør at du føler deg vel. 

Anonymkode: d9843...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...