Gå til innhold

Vitner i barnefordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går en frem for å få vitner? Kontakter en dem selv og snakker med dem, og spør om de vil være det? Hva om de ikke vil være vitner?

Anonymkode: 659ef...e3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar du må spørre folk selv ja. Jeg har et vennepar som skal skilles og forsøker å sanke folk på hver sin kant. Jeg har gitt tydelig beskjed om at jeg ikke skal blandes inn i deres oppvask. Du kan ikke tvinge folk til å stille, det er frivillig. 

Anonymkode: 21e32...3fe

• Liker 2
Skrevet

Gjelder det også leger, at en kontakter vedkommende og spør om legen kan vitne. Hva med barnehage, helsestasjon, er det vanlig at de vitner? 

Hvis sakkyndig vil snakke med dem, kan de nekte å snakke med sakkyndig?

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antar du må spørre folk selv ja. Jeg har et vennepar som skal skilles og forsøker å sanke folk på hver sin kant. Jeg har gitt tydelig beskjed om at jeg ikke skal blandes inn i deres oppvask. Du kan ikke tvinge folk til å stille, det er frivillig. 

Det er ikke frivillig å vitne i en rettssak, men mange er feige og vil revurdere hvordan de vil fremlegge ting i retten - når spurt - da alle er opptatt av å svare så sannferdig som mulig. Dessuten, om noen og særlig fagpersoner, svarer de helst ikke vil vitne kan en også tolke det som at de i retten ikke vil kunne være like pro din side som de tidligere har antydet. Det kan derfor være greit å likevel ikke ha dem som vitner...

Anonymkode: 8c5a5...bbf

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble spurt av en mor om å vitne for henne i en barnefordelingssak, men sa nei. Jeg ble ikke innkalt som vitne, da hadde jeg ikke hatt noe valg, men i og med at mor spurte meg, kunne jeg si nei. Kjente ikke nok til familien. Hadde møtt far to ganger, men mor flere ganger da jeg forklarte henne hva hun måtte gjøre med situasjonen hun var i. (Innvandrerfamilie) Det er etter min mening at et vitne kjenner familien godt for å være et godt vitne.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke frivillig å vitne i en rettssak, men mange er feige og vil revurdere hvordan de vil fremlegge ting i retten - når spurt - da alle er opptatt av å svare så sannferdig som mulig. Dessuten, om noen og særlig fagpersoner, svarer de helst ikke vil vitne kan en også tolke det som at de i retten ikke vil kunne være like pro din side som de tidligere har antydet. Det kan derfor være greit å likevel ikke ha dem som vitner...

Anonymkode: 8c5a5...bbf

Her må du skille mellom straffesak og sivil sak. I en straffesak er man pålagt å møte. I en sivilsak må man dukke opp om man bli innkalt, men det er ukokt å hale inn folk som ikke ønsker å snakke for deg i en barnefordelingssak. Hadde jeg motvillig blitt trukket for retten i en slik sak hadde det ikke gagnet den som fikk meg der, og slik er det for de fleste. Ergo bør man spørre folk om de vil stille, og sier de nei så kan du ikke forvente at de taler til din fordel. En fastlege e.l. som må vitne i kraft av sin stilling er en annen sak, men det betyr fremdeles ikke at vedkommende nødvendigvis sier det den som har kalt vedkommende inn ønsker å høre.

• Liker 3
Skrevet

Men hvordan blir det når en skriver en liste til sakkyndig om hvem vedkommende kan kontakte. Hvordan går en frem? Ringer til dem og spør om sakkyndig kan snakke med dem, eller kontakter sakkyndig relevante personer/instanser uansett?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan blir det når en skriver en liste til sakkyndig om hvem vedkommende kan kontakte. Hvordan går en frem? Ringer til dem og spør om sakkyndig kan snakke med dem, eller kontakter sakkyndig relevante personer/instanser uansett?

Man bør selv kontakte folk i en barnefordelingssak. Jeg hadde personlig satt lite pris på å bli ringt av en sakskyndig og ikke den personen som vil jeg skal vitne.

Skrevet
På 10.2.2020 den 20.39, Fireflies skrev:

Man bør selv kontakte folk i en barnefordelingssak. Jeg hadde personlig satt lite pris på å bli ringt av en sakskyndig og ikke den personen som vil jeg skal vitne.

Kontakter ikke sakkyndig skole/barnehage/helsestasjon uansett og en ikke trenger da å oppgi disse?

Skrevet

Jeg skulle vitne i en barnefordelingssak. Ble kontaktet av advokaten til den ene parten, hadde et møte med han der jeg fortalte min story og ble så kalt inn som vitne i rettssaken. Satt på et siderom og ventet på å bli kalt inn da advokaten kom og sa at det ikke ble bruk for meg, da partene hadde blitt enige. 

Skrevet
6 timer siden, Angelheart2 skrev:

Jeg skulle vitne i en barnefordelingssak. Ble kontaktet av advokaten til den ene parten, hadde et møte med han der jeg fortalte min story og ble så kalt inn som vitne i rettssaken. Satt på et siderom og ventet på å bli kalt inn da advokaten kom og sa at det ikke ble bruk for meg, da partene hadde blitt enige. 

Så de ble enige om en avtale under hovedforhandlingen. Er det vanlig? Var du «nøytral» vitne feks. fra skole/barnehage/helsevesen? 

Kaller en de som sakkyndig kontakter som vitner? Eller benyttes dette i selve hovedforhandlingen?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontakter ikke sakkyndig skole/barnehage/helsestasjon uansett og en ikke trenger da å oppgi disse?

Det vet jeg ikke. Tenkte automatisk hvis man ville ha inn privatpersoner :)

Skrevet

Jeg fikk innkalling i posten. Snakket ikke med noen andre enn den parten jeg skulle snakke for på forhånd. Møtte opp, ventet i noen timer, fikk så beskjed om at de ikke hadde tid til at jeg skulle vitne. Jeg kunne sende reiseregning, men den måtte den jeg skulle vitne for isåfall betale. Ikke noe erstatning for tapt arbeid eller noe🙄

Anonymkode: 58746...46c

Skrevet

Var vitne for samboeren min. Samboeren spurte selv flere familiemedlemmer og venner. Advokaten ønsket ikke mange vitner, men han snakket med flere for å plukke ut de som taklet det best og hadde gode svar å komme med. 

Sakkyndig kan snakke selv med barnehage/skole/helsestasjon og lege. De skal besøke skole/barnehage for å vurdere hvordan barnet har det der osv 😊

Anonymkode: 8f090...dac

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så de ble enige om en avtale under hovedforhandlingen. Er det vanlig? Var du «nøytral» vitne feks. fra skole/barnehage/helsevesen? 

Kaller en de som sakkyndig kontakter som vitner? Eller benyttes dette i selve hovedforhandlingen?

De ble enige om en avtale på gangen utenfor rettssalen, faktisk. Aner ikke om det er vanlig. 
jeg var ikke nøytralt vitne, nei. Egentlig var jeg venninne med mor, men jeg var kalt inn som fars vitne. Er veldig glad jeg slapp å si noe i retten....

Skrevet

Jeg ble innkalt via brev gitt til meg.

Jeg var ansatt i barnehagen. Innkalt av fars advokat, men virkelig ønsket det ikke. Altså, jeg forsto far, og han hadde en god sak, men jeg ønsket ikke å bli innvolvert. Jeg var også veldig ung da, 19 år. V ønsket også videre godt samarbeid med mor etterpå. Mor forsto meg veldig godt, selv om hun visste at min forklaring ville skade hennes sak. 

Snakket to ganger med sakkyndig.

Ble innkalt til saksforberedende møte, måtte ikke vitne. Ble innkalt til hovedforhandling, dagen før kom foreldrene til enighet. Takk og pris!

Anonymkode: 7470e...f7f

Skrevet

Dropp venner og familie, kjør på med offentlige personer.

Anonymkode: 9ddc1...bc2

Skrevet

Snakk med advokaten din ang å kalle inn vitner. Er ikke sikkert dere må ha vitner heller. Jeg og eksen hadde to såkalt rettsforberedende møter (hvor dommeren ikke avsier dom, men vi er jo fortsatt i retten og "krangler") hvor vi fant ut av ting. Dommeren bestemte at han ikke ønsket private vitner da disse ville være låst til å støtte en av partene uansett..  eneste han tok inn var vel barnevernet og en ansatt i kommunen der får bodde, men pga avstand vitnet hun over tlf. Ikke bhg heller da disse ikke kjente til far.  Denne saken gikk kun på fars samvær da, ikke min omsorgsevne, men far og advokaten vridde det til at omsorgsevnen min ikke var god nok og ønsket å ta inn vitner på dette og det fikk de ikke.. Men jeg fikk heller ikke ta inn nære venner eller familie.

Men da det enda var snakk om å ta inn private vitner så ville jeg latt advokaten ta seg av dette og heller sendt dem en mld i forkant om at du kan bli kontaktet av advokaten pga sånn og sånn. Det var ifølge advokaten min ikke valgfritt å stillesom vitne og hun mente derfor at jeg ikke behøvde å spørre folk om det var "greit".

Anonymkode: 025a2...7be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...