Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er utdannet sosionom, 3 årig bachelor. Jeg ønsker å starte egen bedrift der jeg kan tilby oppsøkende/ forebyggende arbeid rettet mot enkeltindivid og/ eller grupper. Jeg finner mye informasjon om privatpraktiserende KLINISKE sosionomer (master/  5 årig utdanning), men ikke like mye om privatpraktiserende sosionomer med bachelorutdanning (3 årig). Jeg lurer på om jeg dermed har mandat til å starte privat bedrift/ enkeltforetak? Er det noen som kjenner til, eller selv er privatpraktiserende sosionom med bachelor utdanning? Til info: tenker selvsagt ikke en tjeneste som terapeut, men med fokus på løsningsfokuserte samtaler og oppsøkende arbeid knyttet til områdene som ligger til min utdanning.

Setter stor pris på svar. :-)

Med vennlig hilsen
Sosionomen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelp 😄 

Skrevet

Forstår ikke helt hvem som er målgruppen og hva slags oppsøkende arbeid? Tenker du noe som familievernkontor og utekontakt? Skal du ha et journalsystem? Hvem skal du hjelpe? 

Hilsen bv.pedagog 

Anonymkode: 0f2fa...48e

• Liker 11
Skrevet

Lurer på litt av det samme som AB over. Hvem skal du oppsøke? Hvem skal betale for tjenestene dine?

Det er ikke ulovlig å starte en form for generell rådgivningsvirksomhet. Det kan hvem som helst gjøre, helt uten at det er noen kvalifikasjonskrav. Det er bare vanskelig å forestille seg hva du egentlig skal drive med, og overfor hvem. 

Anonymkode: b349a...f57

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hvem som er målgruppen og hva slags oppsøkende arbeid? Tenker du noe som familievernkontor og utekontakt? Skal du ha et journalsystem? Hvem skal du hjelpe? 

Hilsen bv.pedagog 

Tanken er at målgruppen skal være mennesker i alle aldre. Det kan være rettet eksempelvis mot en enkelt ungdom, mot en familie, en godt voksen, eller en eldre person. "Basen" vil være en egen nettside, med opplysningsmateriale om psykisk helse, levekår og annet relevant opplysningsmateriale innenfor sosialt arbeid, mulighet for et chattesystem direkte på nettsiden, samt booking mulighet for å bestille privat hjelp eksempelvis gjennom videochat eller oppsøkende ansikt til ansikt. Jeg ønsker et konsept som ikke kun drives som en frivillig organisasjon gjennom en nettside, men med mulighet for å få privat hjelp utenfor nettet. Jeg tenker da eksempelvis i form av samtaler (ikke behandlingsfokusert, men løsningsfokusert) hvor jeg kan følge tjenestebruker og veilede ekempelvis i en prosess der bruker har behov for at øvrig hjelpeapparat påkobles. Jeg ønsker et lavterskeltilbud med fleksibel tilgjengelighet hvor hjelpen kan variere fra eksempelvis rådgivning eller samtale rundt ulike tema som opptar bruker, hjelpe bruker med hjelp til selvhjelp og mestring på ulike arena, det kan være så enkelt som å følge bruker til legetime dersom en bruker har angst, hjelpe bruker å opprette kontakt med annet nødvendig hjelpeapparat der bruker har behov for støtte eller et talerør, veilede bruker til å få kontakt med nødvendig hjelpeapparat ved eksempelvis vold i nære relasjoner, samtaler og oppfølging avhengig av bruker sitt behov. 

Jeg tenker et journalsystem som er forvarlig ifht. lovverk, taushetsplikt og andre lover vil overholdes. Fokuset vil ligge på at et tilbud som er tilgjengelig for den enkelte der bruker og og når bruker trenger det. Det vil være frivillig, men med god informasjon og opplysning også om meldeplikt. Jeg ser for meg at det vil skape et privat tilbud som er enklere, og lettere tilgjengelig som første steg til hjelp. Positive siden, det kreves ingen henvisning og det er frivillig å ta kontakt. Kontakten kan avsluttes ved ønske. 

Kort sagt oppsøkende sosialt arbeid, med en rådgivende rolle. Lavterksel, enkelt, fleksibelt og tilgjengelig, men med kvalitet i arbeidet og tilbudet. Er fremdeles i startfasen av konseptet, men det er litt om hva jeg ser for meg.

Skrevet

Du er svært vag i målgruppen din. Hvordan skal du selge deg inn? Kun kort ventetid? 

Mener ikke være kjip, men jeg tror du vil lykkes bedre om du spisser ideen din. Feks  :  at du tar oppgaver som konflikt (gjør deg god på gjenopprettende prosesser, konflikttrappa, samtalemodeller), adferd (kan du MST eller FlipOver, PMTO?), forebygging med COS el? 

Tror at du må ha noe konkret å tilby og en målgruppe som ikke er alle. 

• Liker 7
Skrevet

De oppgavene du nevner her er jo omtrent den funksjonen en koordinator har i kommunen. Det er jo bare å ta kontakt med tildelingsenheten i kommunen - helt gratis. 

Tror du må spesialisere deg mer og tilby noe kommunen sliter med å levere om du skal få til noe. Du sier enkelt og lavterskel, men folk som har utfordringer som kan løses «enkelt og lavterskel» er heller ikke villig til å betale i dyre dommer for dette.

Anonymkode: 85d86...547

• Liker 8
Skrevet

Nå skal jeg stille alle de kjipe spørsmålene: Hva har du tenkt at disse tjenestene skal koste, og hvor mange klienter ser du for deg at du må ha? Hvorfor skal folk oppsøke DEG istedenfor å få samme tjeneste gratis via frivillige organisasjoner, helsetjenesten, lavterskeltilbud i kommunal regi, tjenestekoordinator i kommunen eller liknende?

For meg ser det nemlig ut som om det du beskriver allerede dekkes gratis. Siden de som gjerne har behov for slike tjenester heller ikke er av de som har størst betalingsvilje eller -evne, ser det for meg urealistisk ut med mindre du konkretiserer tilbudet ditt og blir spesielt god på færre ting, som det samtidig er betalingsvilje for. 

Anonymkode: b349a...f57

• Liker 15
Skrevet

Jeg lurte også på hvor inntjeningsmulighetene er her? Hvis du bor i et område hvor du mange som er villig til å betale for slike tjenester for seg selv eller pårørende, kan det jo fungere, men jeg er redd for at målgruppen blir vanskelig å finne (ihvertfall den delen av målgruppen din som har råd til å betale for seg).

Anonymkode: fdfd0...5d2

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte også på hvor inntjeningsmulighetene er her? Hvis du bor i et område hvor du mange som er villig til å betale for slike tjenester for seg selv eller pårørende, kan det jo fungere, men jeg er redd for at målgruppen blir vanskelig å finne (ihvertfall den delen av målgruppen din som har råd til å betale for seg).

Anonymkode: fdfd0...5d2

Setter pris på spørsmålene deres, det er jo fint å være litt kritisk og reflektere litt over hvor stor etterspørsel tilbudet vil ha og inntjeningsmuligheter. 

Jeg har i hovedsak tenkt området Vest-agder og Rogaland. Målgruppen når jeg sier "alle aldre", da mener jeg i hovedsak dem som sliter psykisk mild-moderat eller ønsker råd/ veiledning i en krisesituasjon uten behov for videre behandling/ kontakt med hjelpeapparat, eller, som har et midlertidig hjelpebehov i påvente av hjelp fra det offentlige/ andre private aktører. Det kan handle om så mangt. Først og fremst ønsker jeg å ha en gratis chattetjeneste online på en eventuell nettside. Tjenesten jeg tenker å ta betalt for vil innebære videochat/ ønske om personlig møte og oppfølging utenfor internett. Hvor mye inntjeningsmulighetene er her har jeg ikke lagt meg særlig opp i enda, og tenker helt klart at ressursene til dem som trenger hjelp vil variere. Jeg tenker likevel at jeg ikke ønsker å låse meg til et konkret tilbud som eksempelvis COS, MST etc. da jeg vil skape et mer bredde og allsidig tilbud avhengig av brukerens behov. Jeg har selv erfaring fra oppsøkende arbeid, og tenker at noe av konseptet forsvinner dersom man låser seg til ett konkret område. Samtidig er det ofte lang ventetid og prosessen går tregere i det offentlige enn dersom en driver private tilbud. Ut ifra det jeg kjenner til, har jeg ikke kjennskap til at det drives et lignende privat tilbud i den bredde og omfang. 

Skrevet
4 minutter siden, Sosionomen skrev:

Setter pris på spørsmålene deres, det er jo fint å være litt kritisk og reflektere litt over hvor stor etterspørsel tilbudet vil ha og inntjeningsmuligheter. 

Jeg har i hovedsak tenkt området Vest-agder og Rogaland. Målgruppen når jeg sier "alle aldre", da mener jeg i hovedsak dem som sliter psykisk mild-moderat eller ønsker råd/ veiledning i en krisesituasjon uten behov for videre behandling/ kontakt med hjelpeapparat, eller, som har et midlertidig hjelpebehov i påvente av hjelp fra det offentlige/ andre private aktører. Det kan handle om så mangt. Først og fremst ønsker jeg å ha en gratis chattetjeneste online på en eventuell nettside. Tjenesten jeg tenker å ta betalt for vil innebære videochat/ ønske om personlig møte og oppfølging utenfor internett. Hvor mye inntjeningsmulighetene er her har jeg ikke lagt meg særlig opp i enda, og tenker helt klart at ressursene til dem som trenger hjelp vil variere. Jeg tenker likevel at jeg ikke ønsker å låse meg til et konkret tilbud som eksempelvis COS, MST etc. da jeg vil skape et mer bredde og allsidig tilbud avhengig av brukerens behov. Jeg har selv erfaring fra oppsøkende arbeid, og tenker at noe av konseptet forsvinner dersom man låser seg til ett konkret område. Samtidig er det ofte lang ventetid og prosessen går tregere i det offentlige enn dersom en driver private tilbud. Ut ifra det jeg kjenner til, har jeg ikke kjennskap til at det drives et lignende privat tilbud i den bredde og omfang. 

Hva er det du kan tilby mennesker som ikke gratistjenester kan tilby? Hvor mange kunder tenker du å ha, og hvilken pris skal du legge deg på? Hvordan ser du for deg å leve av dette firmaet ditt? 

Ett alternativ kan jo være at du kan tilby et attraktivt tilbud som du kan selge inn til f.eks barnevern eller psykisk helsetjeneste. Så kan du som konsulent ta oppdrag som tiltaksperson.

Anonymkode: 49a90...11b

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du kan tilby mennesker som ikke gratistjenester kan tilby? Hvor mange kunder tenker du å ha, og hvilken pris skal du legge deg på? Hvordan ser du for deg å leve av dette firmaet ditt? 

Ett alternativ kan jo være at du kan tilby et attraktivt tilbud som du kan selge inn til f.eks barnevern eller psykisk helsetjeneste. Så kan du som konsulent ta oppdrag som tiltaksperson.

Anonymkode: 49a90...11b

Ja, har vært inne på tanken du nevner under her, men jeg foretrekker ikke å låse meg til de offentlige enhetene. Forskjellen er kanskje at jeg jobber direkte for brukeren på "oppdrag fra bruker" og ikke et oppdrag fra det offentlige. Du spør godt. Jeg ser at mange gratistjenester (frivillig sektor og ideelle organisasjoner) tilbyr gratis telefonkontakt/ chattetjenester da uten konkrete avtaler om videre oppfølging. Av de gratis tjenestene som tilbyr oppfølging er det ofte knyttet direkte til et konkret tema/ område eksempelvis rettet mot vold, eller, graviditet/abort, spiseforstyrrelse, etc. Av de som tilbyr en slik oppfølging finnes det ikke en lignende reservasjonsmulighet som Dr.Drop in bruker i dag, det vil si at bruker kan booke konkret tid enten samme dagen, eller dager etter. I forhold til overnevnte kan jeg tilby raske svar, ingen til kort ventetid på avtaler, bredde i oppdrag, og konkret oppfølging over tid med fleksibilitet i henhold til sted (så fremt dette skjer innenfor de to nevnte fylkene). Av det offentlige som også er gratis tjenester, vil det ofte ta lengre tid før en slik avtale/ oppfølging kan finne sted, det er ofte noe mer låst til hvor dette skal foregå, det offentlige jobber også etter bestemte tider enten det er dagtid eller turnus. Her vil jeg kunne tilby fleksibilitet etter behov til den enkelte og kontinuitet. Det offentlige har ofte mange tjenestebrukere som igjen medfører mindre tid til den enkelte og mindre hyppighet i form av samtaler og oppfølging selv om behovet til brukeren er større enn hva ressursene strekker til. Igjen her, vil jeg tro at antall kunder hos en privatpraktiserende vil variere men være noe mindre enn hva det offentlige har. 

Jeg har ikke satt et konkret mål for antall tjenestebruker, da jeg i første omgang er usikker på om det er en "side jobb" jeg skal tilby (ulempen; vil gjøre meg mindre fleksibel på dagtid) eller om det er et tilbud jeg eventuelt vil kunne leve av og gjøre på fulltid. Jeg tenker ikke stor profitt. Likevel er det ikke mulig å gjøre alt arbeid gratis. Konkret pris er jeg usikker på, det vil jeg måtte undersøke litt videre dersom det ble aktuelt.

Skrevet

Det offentlige tilbyr allerede denne hjelpen gratis. De som trenger lavterskeltilbud har ikke penger til å betale en privat, og ofte heller ikke ressursene til å søke gjennom nettet for å leite etter et alternativ. De som er godt bemidlet kjøper de tjenestene de trenger, enten fra privat helsetjeneste eller advokat. Du har således litt av en jobb med å finne en kundegruppe, og du klarer heller ikke å spesifiserer hvorfor noen skulle velge deg fremfor eksisterende tilbud. Som privat har du heller ingen avtaler med det offentlig som du kan henvise klientene dine til, så de må uansett gjennom den mølla du mener å redde de fra. Du fremstiller deg som en som kan hjelpe i nød og krise i påvente av det offentlige, da lurer jeg veldig på nøyaktig hva det er du vil hjelpe med. Du har ingen klinisk kompetanse eller ingen behandlingskompetanse. 

Anonymkode: 5ec3f...c71

• Liker 11
Skrevet

Jeg bor i en by, og her har kommunen mange lavterskeltilbud for mennesker - uavhengig av livssituasjon og plager. Alt fra mestringsteam, samtaletilbud, kurs, recoveryteam, helse- og overdoseteam, veiledet selvhjelp, tidlig innsats, rask psykisk helsehjelp, mottak- og oppfølgingssenter, støttekontakt, transporttjeneste osv. Alt dette er innenfor kommunen, og man trenger ikke å gå igjennom fastlegen. Bare å kontakte Helse- og velferdskontoret. Noen av disse har målområder som de sikter til, mens andre er veldig generelle. 

Tror det er vanskelig å finne kunder, som ønsker å benytte seg av et privat tilbud - når det allerede eksisterer gode tilbud i det offentlige. Spesielt hvis man bor i en by, og man ikke har en klinisk kompetanse.

Anonymkode: 69f56...43b

• Liker 4
Skrevet

Dette tror jeg ikke er levedyktig 

Anonymkode: 0cae1...c68

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en by, og her har kommunen mange lavterskeltilbud for mennesker - uavhengig av livssituasjon og plager. Alt fra mestringsteam, samtaletilbud, kurs, recoveryteam, helse- og overdoseteam, veiledet selvhjelp, tidlig innsats, rask psykisk helsehjelp, mottak- og oppfølgingssenter, støttekontakt, transporttjeneste osv. Alt dette er innenfor kommunen, og man trenger ikke å gå igjennom fastlegen. Bare å kontakte Helse- og velferdskontoret. Noen av disse har målområder som de sikter til, mens andre er veldig generelle. 

Tror det er vanskelig å finne kunder, som ønsker å benytte seg av et privat tilbud - når det allerede eksisterer gode tilbud i det offentlige. Spesielt hvis man bor i en by, og man ikke har en klinisk kompetanse.

Anonymkode: 69f56...43b

Det høres jo ut som en drømmekommune, dette. Her hvor jeg holder til har vi også flere av tjenestene du referer til fordelt over fylket men ofte er det så stor pågang at brukere må vente lenge i kø og trenger henvisninger fra fagperson (den med størst altså, alvorlig sykdom havner først i køen, hvor andre med milde-moderate må vente lengre). 

Men nå er jeg ikke i hovedsak ute etter å diskutere hvor mange potensielle kunder eller tjenestemottakere jeg kan få, men rett og slett mandat til å drive et slikt skissert tilbud som privatpraktiserende sosionom med bachelor.

Skrevet

Du her ikke nok kompetanse med kun en bachelorgrad. Du må minst ha en mastergrad, men helst være psykolog eller lege med spesiale innen psykiatri for at folk skal være villig til å betale for din kompetanse

Anonymkode: 63462...77c

• Liker 5
Skrevet

Ingen vil oppsøke en sosionom (med utd. på bachelornivå). Her må du minst være klinisk sosionom +, for å kunne ha noe som helst troverdighet. Hvordan ser du for deg å kunne hjelpe disse menneskene? Bare gi råd? De aller fleste som må ha kontakt med en sosionom, har behov for tverrfaglige tjenester. Ikke har du videre kompetanse innen psykiatri heller, så de som ønsker noen å snakke med i påvente av psykolog, går til psykiatrisk spl (gratis i kommuner) eller privat psykolog. Dette prosjektet burde du legge fra deg inntil du har mer kompetanse (eller i hele tatt..). 

Anonymkode: cad22...1df

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vil oppsøke en sosionom (med utd. på bachelornivå). Her må du minst være klinisk sosionom +, for å kunne ha noe som helst troverdighet. Hvordan ser du for deg å kunne hjelpe disse menneskene? Bare gi råd? De aller fleste som må ha kontakt med en sosionom, har behov for tverrfaglige tjenester. Ikke har du videre kompetanse innen psykiatri heller, så de som ønsker noen å snakke med i påvente av psykolog, går til psykiatrisk spl (gratis i kommuner) eller privat psykolog. Dette prosjektet burde du legge fra deg inntil du har mer kompetanse (eller i hele tatt..). 

Anonymkode: cad22...1df

Helt i orden at dere vil ytre deres meninger, men hva min kompetanse angår er ikke særlig relevant for dere å synse noe om da jeg ikke har oppgitt noe tilleggsinformasjon utover grunnutdanning. Vennligst hold dere til trådens spørsmål og hold dere saklige. 😉

Skrevet
6 timer siden, Sosionomen skrev:

Hei.

Jeg er utdannet sosionom, 3 årig bachelor. Jeg ønsker å starte egen bedrift der jeg kan tilby oppsøkende/ forebyggende arbeid rettet mot enkeltindivid og/ eller grupper. Jeg finner mye informasjon om privatpraktiserende KLINISKE sosionomer (master/  5 årig utdanning), men ikke like mye om privatpraktiserende sosionomer med bachelorutdanning (3 årig). Jeg lurer på om jeg dermed har mandat til å starte privat bedrift/ enkeltforetak? Er det noen som kjenner til, eller selv er privatpraktiserende sosionom med bachelor utdanning? Til info: tenker selvsagt ikke en tjeneste som terapeut, men med fokus på løsningsfokuserte samtaler og oppsøkende arbeid knyttet til områdene som ligger til min utdanning.

Setter stor pris på svar. 🙂

Med vennlig hilsen
Sosionomen

vi svarer jo på det du spør om. at du ikke får de svarene du ønsker er en annen sak. vil du ha et klarere svar? nei, er vel svaret fra alle her.

Anonymkode: 63462...77c

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...