Gå til innhold

Er det like slitsomt med 8 timer barnehage for en toåring som en full arbeidsdag for voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen for et barn er jo ingen jobb. Og de sover jo også en tid. Hvorfor bruker så mange argumentet med en arbeidsdag?

Anonymkode: 482f9...1cd

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! 2 åringen min elsker barnehagen og blir kjempeskuffet hver lørdag og søndag morgen når han blir fortalt at han ikke skal i barnehagen. Ha han blir sliten, men det er ingen «jobb» Det er et sted han får leke og utforske i kombinasjon med god omsorg.

Anonymkode: 6230a...b35

• Liker 11
Skrevet

Det er slitsomt for barna. Tenk hvor mange ulike typer inntrykk barnet får inn og hvor mye energi det bruker og i det hele tatt. 

Så klart mange av barna sover en tid der. De har jo sterkt behov for søvnen. Hva slags argument er det? 

Og klart mange barn vil i barnehagen på lørdager og søndager, særlig om det er veldig rolig hjemme. Der skjer noe i barnehagen, de finner på morsomme aktiviteter og barnet har venner der. Men det betyr ikke at de ikke syns det er slitsomt å være der 8timer.

Anonymkode: 47b7b...039

• Liker 14
Skrevet

Dette tror jeg er veldig individuelt, både for voksne og barn. Jeg synes ikke det er slitsomt på jobb. Gleder meg til å komme i gang og tar bare ferie fordi jeg er glad i familien. Barna mine ser ut til å trives i bhg og vil gjerne leke mer når jeg henter. Jeg lar dem få liv til det.

Anonymkode: e6023...406

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slitsomt for barna. Tenk hvor mange ulike typer inntrykk barnet får inn og hvor mye energi det bruker og i det hele tatt. 

Så klart mange av barna sover en tid der. De har jo sterkt behov for søvnen. Hva slags argument er det? 

Og klart mange barn vil i barnehagen på lørdager og søndager, særlig om det er veldig rolig hjemme. Der skjer noe i barnehagen, de finner på morsomme aktiviteter og barnet har venner der. Men det betyr ikke at de ikke syns det er slitsomt å være der 8timer.

Anonymkode: 47b7b...039

Men hallo. Det er forskjell på slitsomt og slitsomt. Det er slitsomt å trene også, eller å dra på shopping i timesvis. Men det betyr jo ikke at det er negativt allikevel. Ja det er slitsomt å være i barnehagen fordi det gjerne er full fart i mange timer. Men de koser seg, det er gøy! Det er da virkelig ikke farlig med mye inntrykk, det er jo nettopp det som skal til for å utvikles. 

Anonymkode: 45571...448

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hallo. Det er forskjell på slitsomt og slitsomt. Det er slitsomt å trene også, eller å dra på shopping i timesvis. Men det betyr jo ikke at det er negativt allikevel. Ja det er slitsomt å være i barnehagen fordi det gjerne er full fart i mange timer. Men de koser seg, det er gøy! Det er da virkelig ikke farlig med mye inntrykk, det er jo nettopp det som skal til for å utvikles. 

Dette er jo ganske individuelt, også for barn. Noen barn blir virkelig slitne av barnehagen, mens andre ikke. Det så jeg godt da jeg selv jobbet i barnehage og jeg ser det godt på mine egne to barn som er ganske forskjellig. De siste to timene før henting, var det alltid noen av barna som var helt klart slitne og overveldet. Det mange glemmer er at det gjerne er et høyt tempo og lydnivå i en barnehage. For noen barn er nok dette ekstra slitsomt. Barnehager er også organisert forskjellig og har forskjellige størrelser, noen steder er det lettere å skjerme de minste enn feks i en stor basebarnehage med mye fellesområder og støy. 

Anonymkode: 939cb...03b

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ganske individuelt, også for barn. Noen barn blir virkelig slitne av barnehagen, mens andre ikke. Det så jeg godt da jeg selv jobbet i barnehage og jeg ser det godt på mine egne to barn som er ganske forskjellig. De siste to timene før henting, var det alltid noen av barna som var helt klart slitne og overveldet. Det mange glemmer er at det gjerne er et høyt tempo og lydnivå i en barnehage. For noen barn er nok dette ekstra slitsomt. Barnehager er også organisert forskjellig og har forskjellige størrelser, noen steder er det lettere å skjerme de minste enn feks i en stor basebarnehage med mye fellesområder og støy. 

Anonymkode: 939cb...03b

Selvfølgelig. Og personlig syns jeg 8 timer er for lenge i barnehage, bruker selv å hente etter ca 6 timer. Det er heller ingen stor barnehage, og de minste og største har hver sine avdelinger og uteområder. Så mye erfaringer er naturligvis farget av dette. Men poenget var uansett at det ikke er noen automatikk i at all slitenhet er negativt. 

• Liker 1
Skrevet

Det er mer slitsomt. Hvis du hadde jobbet en stund i barnehage hadde du også sett det. Det er vanvittig mye støy, inntrykk og krav for et barn i barnehagen. De jobber hele tiden med sin sosiale utvikling. Lek er krevende for barn. Å jobbe i barnehage er også veldig krevende, men vi har pauser og lange ferier i tillegg til kortere dag enn flere barn. 

Anonymkode: 92f52...05e

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen for et barn er jo ingen jobb. Og de sover jo også en tid. Hvorfor bruker så mange argumentet med en arbeidsdag?

Mye inntrykk,mange barn lite voksne, tungt og slitsomt.Sikkert mer for ett barn enn en voksen. Ihvertfall på den alderen..Ikke alle 2åringer sover eller sover mye.

Anonymkode: c6d1e...4e7

• Liker 4
Skrevet

Det er lange dager for mange barn.

Ser også at det er slitsomt på den måten at det fortsatt er mange barn igjen når det kun er en voksen igjen på jobb. Ikke mye fang å slappe av på.

Anonymkode: 30577...96a

• Liker 4
Skrevet

Når våre var to år sov de fort vekk 3-4 timer i strekk midt på dagen. Da var ikke 8-timersdagen så ille. 2-3 timers lek på formiddagen og ettermiddagen, inkludert spising og faste aktiviteter

Anonymkode: 6bdfc...956

• Liker 2
Skrevet

Hvor lader du batteriene, er det ikke hjemme med de nærmeste rundt deg i fred og ro? Ja, toåringer sover og det er viktig for deres utvikling. Toåringer lever i øyeblikket og når de trives så vil de fortsette med det de gjør, derfor kan det hende at du vil oppleve at barnet ikke vil gå hjem når du henter i barnehagen. Dette betyr ikke at ikke barnet trenger å komme hjem. Har dere noen ganger konflikter ved henting/hjemvei så kommer det jo ofte av at barna er slitne. Vil barnet i barnehagen i helgen? Såklart, barn har ikke innebygd kalender og de har behov for rutiner. Det er også gøy å leke med vennene i barnehagen. Men barna trenger dere foreldre, de trenger å tilbringe tid med dere, hvis de kjeder seg i helgene så ta de med ut på lekeplass eller tur.

Anonymkode: e2fb1...337

• Liker 7
Skrevet

Det er mer slitsomt. Hvis du hadde jobbet en stund i barnehage hadde du også sett det. Det er vanvittig mye støy, inntrykk og krav for et barn i barnehagen. De jobber hele tiden med sin sosiale utvikling. Lek er krevende for barn. Å jobbe i barnehage er også veldig krevende, men vi har pauser og lange ferier i tillegg til kortere dag enn flere barn. 

Lange ferier? Hvilken barnehage er dette?

• Liker 1
Skrevet

Enig

Anonymkode: af611...1cc

• Liker 2
Skrevet

Det er sant som du sier, at det er mye som er slitsomt men positivt. Som å bevege kroppen sin i lek, og å utforske det sosiale. Barnehage er bra, men det betyr ikke at mest mulig tid i barnehagen er best. Barn trenger hvile mellom slagene. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en svært lite reflektert påstand. 

Anonymkode: 0f211...867

• Liker 4
Skrevet

Det er slitsomt for barn å ha fulle dager i barnehage. Det er forsket på om barn kan stresse og det kan de så absolutt. Det er målt høy mengde av stresshormonet kortisol i blodet til barn helt ned i 1 års alderen. De minste sliter mest med dette. Kortisol er ikke bra for kroppen.

Det er ett evig støynivå i bhg. Selv om alle barna snakker med innestemme så blir det støy. Samtidig skal de bruke omtrent alle sanser samtidig og utvikle seg.

Anonymkode: 470bb...f01

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lange ferier? Hvilken barnehage er dette?

De fleste barn får kun 3 uker ferie og en fridag når barnehagen er stengt. De ansatte har fem uker i tillegg til avspasering. Vanlig ferie, men mer ferie enn de fleste barn dessverre. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at slettes ikke alle barn sover i barnehagen ved toårsalder, og en del sover knapt 30 minutter. Det er veldig mange slitne barn i barnehagen og hjemme på ettermiddagen. 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det mer bare et uttrykk vi bruker for å sammenligne hverdagene våre? Barnet mitt ELSKER barnehagen, men det er klart at han er sliten etter en lang dag med lek, morro, latter, høy stemning (lydnivå 😅), inntrykk, læring og andre mennesker. Nå er gjerne ikke nødvendigvis førskolebarna like slitne etter barnehagen som toåringene. Jeg elsker jobben min, men den er emosjonelt og mentalt krevende - så jeg er sliten også. Kanskje ikke i kroppen, men hodet 😅 Sånn tenker jeg det er for mange barn i barnehagen også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...