Gå til innhold

Antikviteter/gamle fine ting til å ha mat i eller på, som jeg ønsker meg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte at vi trengte en tråd som vi kunne drømme oss bort i. Gamle serviser, glasser, skåler, fat, gryter
eller annet som vi virkelig ser langt etter og godt kunne ha tenkt oss å få tak i en gang. Jeg starter med dette:
"Valencia" fra Figgjo Flint. Er så glad i både farger og mønster. En gang skal jeg nok finne det...  :rodmer: 
7e8ecbbd-5d9a-45ae-b3cd-5e4b1192be33?fit
26279612_2011105579130958_28291800282924

Hva er dine innerste drømmer? Gjerne bilde og navn på vidundrene, så vi alle kan lære noe nytt om vakre ting.

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil servere mat fra sølvterriner fra 1700-1800 tallet i 830 sølv 😍

1200px-Soup_Tureen,_Paul_Storr,_British,_1820-1821,_silver_-_Huntington_Museum_of_Art_-_DSC05372.jpeg

• Liker 4
Skrevet

Jeg digger Grill fra Figgjo. Det er et design av Turi Gramstad Oliver. 

grill3.jpg

grill2.png

grill1.jpg

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde også elsket å ha et mokkaservise fra enten Figgjo eller Egersund. Det svarte er fra Egersund. Det pastellfargede fra Figgjo. 

mokkaservise egersund.jpg

mokkaservise.jpg

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg hadde også elsket å ha et mokkaservise fra enten Figgjo eller Egersund. Det svarte er fra Egersund. 

Jeg hadde en slik fin sort kopp en gang, men ga den bort til noen som hadde helt servise...og hun hadde dessverre
klart å knuse en kopp. Jeg følte meg veldig snill da, for det er en vakker og luksuriøs kopp å drikke av. :jepp: 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Tenkte at vi trengte en tråd som vi kunne drømme oss bort i. Gamle serviser, glasser, skåler, fat, gryter
eller annet som vi virkelig ser langt etter og godt kunne ha tenkt oss å få tak i en gang. Jeg starter med dette:
"Valencia" fra Figgjo Flint. Er så glad i både farger og mønster. En gang skal jeg nok finne det...  :rodmer: 

Hva er dine innerste drømmer? Gjerne bilde og navn på vidundrene, så vi alle kan lære noe nytt om vakre ting.

Du vil kanskje finne deler til det her https://www.replacements.com/

Har du vært på fabrikkutsalget deres? Mener å erindre at de har masse gamle mønstre utstilt der også.

• Liker 3
Skrevet

Nei, der har jeg ikke vært. Takk for link. Jeg skal titte nu. :jepp: 

Skrevet
11 minutter siden, Sola de skrev:

Du vil kanskje finne deler til det her https://www.replacements.com/

Har du vært på fabrikkutsalget deres? Mener å erindre at de har masse gamle mønstre utstilt der også.

Takk for link til den replacements-siden! Det var rene godtebutikken. :hoppendeglad:

• Liker 2
Skrevet

Jeg samler på Solei, designet av Inger Waage for Savangerflint. Ønsker meg spesielt tekanne. Dessverre finnes det visst ganske lite av dette serviset der ute.

I tillegg ønsker jeg meg tallerkener som matcher blomsterfatet fra AWF. Fant dessverre ikke noe bilder av slike tallerkener, men de er en mindre utgave av fatet uten håndtak

Ikke akkurat antikviteter dette, men vintage er det i alle fall.

Solei.jpg

awf.jpg

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, Skogkatten skrev:

Jeg samler på Solei, designet av Inger Waage for Savangerflint. Ønsker meg spesielt tekanne. Dessverre finnes det visst ganske lite av dette serviset der ute.

I tillegg ønsker jeg meg tallerkener som matcher blomsterfatet fra AWF. Fant dessverre ikke noe bilder av slike tallerkener, men de er en mindre utgave av fatet uten håndtak

Ikke akkurat antikviteter dette, men vintage er det i alle fall.

Solei.jpg

awf.jpg

Jeg har det blomsterfatet i grønt, nydelig er det!

Anonymkode: 6a49a...603

• Liker 2
Skrevet

Definisjonen på 'antikk' er vel fremdeles at det må være eldre enn 100 år, så majoriteten av objektene i tråden er vintage, men ikke antikke :) 

Det var et sidespor i sakens anledning, tilbake til trådens hovedspor: Objekter med tilknytning til mat som man gjerne skulle hatt flere/mer av:

Har 1, skulle gjerne hatt flere.

Caddyspoon laget av David Andersen rundt århundreskiftet 1899-1900. Designet er sannsynligvis Gustav Gaudernack. som var David Andersen's eneste ansatte designer på den tiden.

Caddy spoon.jpg

Anonymkode: f3778...0e6

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, Ullvott skrev:

Jeg hadde også elsket å ha et mokkaservise fra enten Figgjo eller Egersund. Det svarte er fra Egersund. Det pastellfargede fra Figgjo. 

mokkaservise egersund.jpg

mokkaservise.jpg

Det pastellfargede har jeg. Arv fra mormor.

Anonymkode: 1e983...b76

• Liker 2
Skrevet

Er solei ettertraktet???? Jeg har deg servicet, bruker deg til hverdags og kjører i oppvaskmaskin... bør kanskje sette det bort??

Anonymkode: fdf9f...a9b

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, Ullvott skrev:

Takk for link til den replacements-siden! Det var rene godtebutikken. :hoppendeglad:

Noe nyttig får man med seg av å sluke alle interiørprogrammer på tv :fnise:

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=valencia figgjo

Anonymkode: daf4b...565

• Liker 1
Skrevet

Åhh...tusen takk du Anonyme vennlige menneske! :klem: 

Skrevet

Nå er det jo kanskje måte på hvor mye en har bruk for, så denne tråden er mere til for alle slags drømmer
som kanskje ikke kommer til å kjøpes. Jeg liker godt denne her varianten også. :rodmer: Fra 1955 til 1957.
Minner meg veldig om barndommens fine hytteturer... Enkelt og lyst.

default.jpg Eystein Sandnes, Inger Waage, Stavangerflint 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Åhh...tusen takk du Anonyme vennlige menneske! :klem: 

Bare hyggelig! 🤗 Jeg ble visst anonym. 🙈 

Skrevet

Disse er retro/vintage, ikke antikke.

Når det er sagt, ønsker meg en rokokko eller gustaviansk sofa. Men, har egentlig ikke plass...

Ser også etter franske antikke mindre ting, men leter i bruktbutikker og Finn.no men lite interessant å finne.

Anonymkode: a9d15...2fb

Skrevet
På 8.2.2020 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Definisjonen på 'antikk' er vel fremdeles at det må være eldre enn 100 år, så majoriteten av objektene i tråden er vintage, men ikke antikke :) 

[...]

Anonymkode: f3778...0e6

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse er retro/vintage, ikke antikke.

[...]

Anonymkode: a9d15...2fb

Jeeez. Så går vel disse tingene under "gamle fine ting", da! Trådtittelen er jo ikke "Antikviteter jeg ønsker meg". 

Selv har jeg en liten drøm om Unique fra Egersund. Dette er hverdagsserviset fra min barndom, og i tillegg til alle de gode minnene er det rett og slett et veldig godt servise. Alt er passe stort til formålet, og koppene ligger veldig godt i hånden. Og det var en av disse koppene jeg drakk min første kaffekopp av som 16-åring. 😄 (Legg merke til hvor fleksibelt serviset er: Her kan servisedelene brukes til flere ting. Blant annet kan eggeglassene fint brukes som kuvertaskebeger! 😂 )

Anonymkode: b18bf...aa5

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...