AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Del Skrevet 8. februar 2020 Hei! Jeg har en hannhund på 1,5 år og skal få en valp til av samme rase til påskeferien😄 Rasen er Papillon. Hunden min liker ikke å vær alene hjemme, akkurat nå er jeg bare vekke 3-4 timer om formiddagen, men da blir han helt i fra seg av glede (sikkert normalt for alle hunder!) når jeg kommer hjem igjen og vil ha 100% oppmerksomhet resten av dagen. Hvis jeg går ut mot gangen, så følger han etter for å se at jeg ikke drar igjen... Så tenker at 1 hund til, som jeg ønsker og har mer enn nok tid til, også vil hjelpe meg med litt "avlastning" og at jeg får bedre samvittighet til å vær lenger ute av huset 😀 I påskeferien kommer jeg til å vær med valpen hele tiden. Men etter dette, vil det være OK å være vekke fra valpen 2-3 timer hver dag? Han er hjemme med den voksne hunden, men tenker å skille dem med kompostgrinder inntil jeg er trygg på at de går overens. Oppdretteren sa at dette var helt fint, siden valpen sover mye og han er hjemme med den andre og ser den er rolig Anonymkode: ca0d7...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Del Skrevet 8. februar 2020 Du MÅ trene på å ha den hjemme alene. Dessuten kan den voksne hunden smitte av sin usikkerhet på valpen. Anonymkode: 5bcee...c44 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 9. februar 2020 #3 Del Skrevet 9. februar 2020 Det hjelper nok en del for valpen å være alene hjemme sammen med en annen hund, kontra å være helt alene. Men, det forutsetter at den andre hunden faktisk er rolig og takler det bra. Det høres kanskje ikke helt slik ut, siden du skriver at den ikke liker å være alene hjemme... Er du sikker på at den er rolig? Om den første hunden viser usikkerhet når de to er alene sammen, kan det fort smitte over på valpen, og du kan lett ende opp med en hund med separasjonsangst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #4 Del Skrevet 10. februar 2020 Vi hadde en voksen hund på 4 år da vi fikk en ny, og eldstemann var helt trygg på å være alene. Men han sleit med det da han selv var valp, og vi jobbet mye med det, blant annet med en atferdskonsulent. Da vi flyttet med ham begynte vi litt på nytt igjen så han skulle lære å være alene på nytt sted. Men en ting vi erfarte da nr to kom, var at vi først måtte lære eldstemann at å være alene med valpen er akkurat det samme som å være helt alene. Han ble helt satt ut og stressa fordi han oppfattet det som en helt ny situasjon. Så da måtte vi begynne litt på nytt for tredje gang. Så lenge han var trygg, var valpen trygg. Så når du har en voksen hund som er utrygg bør du jobbe med det først. Yngste vil nok se veldig til eldste for bekreftelse på ting, så om den han/hun ser opp til er stressa, kan stresset smitte. Kan du sette opp kamera/nettbrett eller noe så du får sett om hunden er rolig? Du kan trene på å gå og komme igjen. Våre ha respondert enormt bra på forutsigbarhet. Man leser ofte at man bare skal komme og gå uten å gjøre noe nummer ut av det, men for våre har det vært motsatt. Hvis vi har en tydelig rutine som er så identisk som mulig hver dag, er de rolige. Vi sier alltid det samme "nå skal du være hjemme", gir dem noe å gnage på og går. Det samme skjer hvis den ene av oss skal dra noe sted, da er vi tydelige på å si hadet. For hundene betyr det "du går, og når du sier det der vet jeg du kommer tilbake". De trenger rutine og å vite at vi vet at vi kommer tilbake, på en måte. Og ikke minst at det ene mennesket vet at det andre mennesket går. Ved å si ifra tydelig har det vist seg at de føler at det har kontroll på situasjonen. Anonymkode: 5500f...2d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 10. februar 2020 #5 Del Skrevet 10. februar 2020 I utgangspunktet er jeg positiv, men hvis den hunden du har fra før stresser over å bli forlatt alene, så kan det smitte over til valpen.... Vi har to hunder, og den eldste har en flott personlighet og stresser overhodet ikke med noe. Den yngste er ikke nok "trent" i å være hjemme helt alene (altså uten verken oss eller den eldste hunden). Det går greit når vi må, men han sutrer. Greit å være bevisst dette! Den eldste har null problemer med å være helt alene hjemme uten noen av oss, ,og det er bare 15 mnd mellom dem, så de er ikke så ulike i alder. Hvis du begynner umiddelbart med å forlate dem sammen, gå i postkassa/med søpla/dra ti minutter i butikken, og tar det gradvis, så vil jeg tro det kan funke ganske kjapt med et par timer. Men igjen - umulig å vite før du faktisk er i situasjonen. Vi hadde hundene i bilen i starten med nr.2, funket fint (men det var sensommer/høst, ikke midtvinters ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #6 Del Skrevet 11. februar 2020 En hund på 1,5 år er ikke voksen, den er i beste fall tenåring. Hadde ikke satset på ny valp så tidlig og hadde heller ikke satset på at den eldste vil fungere som støtte for valpen. Anonymkode: 1adc4...ae9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 12. februar 2020 #7 Del Skrevet 12. februar 2020 Du bør bruke lengre tid enn påskeferien på å få begge to til å være trygge sammen hjemme alene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå