AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Jeg har hud som er i veldig ubalanse, jeg finner ikke ut av hva som er galt med den, og den har vel egentlig vært slik over flere år. Føles fort tørr ut, men ser fremdeles shiny ut (samtidig som den likevel også samtidig ser tørr/blass ut). Mange produkter trekker ikke inn osv. osv. Har lyst til å få gjennomført en god hudanalyse, og få anbefalt produkter jeg kan bruke. Problemet er bare at jeg ikke er interessert i å betale 500+ for enkeltprodukter, spesielt ikke om jeg trenger en del ulike produkter. De fleste stedene i byen min som jeg tror har gode hudanalyser (tror systemet heter noe ala "Visma"), har samtidig stort sett veldig dyre produkter i sortimentet sitt. Alternativt har mitt lokale apotek også en hudanalysevariant, (Dermalogica Face Mapping), men bare antar at den ikke er like dyptgående (og så får man vel bare anbefalt Dermalogica-produkter?). Jeg bor i Bergen. Noen som har tips til hva jeg burde gjøre? Anonymkode: 38b59...342
CabinCruiser Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Visia hudanalyse. Visma er et regnskapsprogram Du har blandingshud høres det ut som. Visiaen vil avdekke både porer, rynker, solskader osv Jeg forstår også at du ikke ønsker å bruke masse penger på en hel serie. Men, jeg kan love deg at du kommer veldig veldig langt med en rens, 1 dagkrem og en solfaktor. Jeg burde egentlig snart få produkter av ZO, men jeg kan ikke rose denne serien nok. Det er faktisk det eneste produktet for meg i daglig pleie. Produktene er dyre, men de holder i 4-6 mnd så totalkosten blir ikke så annerledes fra andre, billigere produkter man bruker mer av. Effekten er også mye bedre. Ellers er vann en veldig god hudpleie, og det er gratis. Det samme er å beskytte huden sin mot direkte soling. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 24 minutter siden, CabinCruiser said: Visia hudanalyse. Visma er et regnskapsprogram Du har blandingshud høres det ut som. Visiaen vil avdekke både porer, rynker, solskader osv Jeg forstår også at du ikke ønsker å bruke masse penger på en hel serie. Men, jeg kan love deg at du kommer veldig veldig langt med en rens, 1 dagkrem og en solfaktor. Jeg burde egentlig snart få produkter av ZO, men jeg kan ikke rose denne serien nok. Det er faktisk det eneste produktet for meg i daglig pleie. Produktene er dyre, men de holder i 4-6 mnd så totalkosten blir ikke så annerledes fra andre, billigere produkter man bruker mer av. Effekten er også mye bedre. Ellers er vann en veldig god hudpleie, og det er gratis. Det samme er å beskytte huden sin mot direkte soling. Visia ja, jeg visste det var noe i den duren. Jeg bruker allerede mye hudpleie, men tydeligvis ikke det riktige for meg. Har produkter med niacinamid, karbamid, hyaluronsyre, ulike ceramider osv... Jeg bruker en mild rens, bruker solkrem hver dag. Soler meg ikke, drikker mer enn nok vann. Er derfor jeg har behov for å få noen andre til å se på huden min. Da jeg har tok fillere i acnearr anbefalte behandleren min at jeg prøvde Elixir Nicatil, fordi hun mente huden min så så sensitiv ut, men ingenting endret seg med det produktet heller... Anonymkode: 38b59...342
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Jeg hadde veldig lignende problemer med min hud helt fram til jeg fikset kostholdet. Nå spiser jeg hovedsaklig mat som ikke har noen konserveringsmidler e.l, så ren mat som mulig. Ingen sukker. Endret ingenting av hudpleierutinen, men huden er HELT perfekt. Hadde aldri trodd den kunne se slik ut (iallfall ikke i midten av tredveårene) og nå kan jeg bruke så mange og så få produkter jeg bare vil, huden forblir glødende og myk og stabil. Helt sprøtt. Kan det hende du kan gjøre endringer i kostholdet for å fikse problemet innenifra i stedet for å behandle symptomene? Anonymkode: b6a5b...052
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde veldig lignende problemer med min hud helt fram til jeg fikset kostholdet. Nå spiser jeg hovedsaklig mat som ikke har noen konserveringsmidler e.l, så ren mat som mulig. Ingen sukker. Endret ingenting av hudpleierutinen, men huden er HELT perfekt. Hadde aldri trodd den kunne se slik ut (iallfall ikke i midten av tredveårene) og nå kan jeg bruke så mange og så få produkter jeg bare vil, huden forblir glødende og myk og stabil. Helt sprøtt. Kan det hende du kan gjøre endringer i kostholdet for å fikse problemet innenifra i stedet for å behandle symptomene? Anonymkode: b6a5b...052 Har prøvd litt av det også, hadde f.eks. en måned helt uten sukker. Opplevede ingen forbedring. Har også perioder der jeg har forsøkt å kutte ut både gluten og melk. Opplevde dessverre ikke noen endring av det heller. Spiser nå for det meste veldig "vanlig mat", men drikker f.eks. ikke melk. Prøver å holde litt sukker til helgene. Ellers går det i ulike typer supper, omelett, kylling, fisk, litt kjøttdeig, bønner/linser... Anonymkode: 38b59...342
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Huden behøver ikke masse produkter. Rent vann og mild såpe. Det vil ta noen mnd før det balanserer seg, men hold ut. Og du må endre kostholdet. Spis vegetar eller vegansk. Ren mat, lite eller ingen konserveringsmidler. Da vil du merke stor forskjell. Om du ikke vil gå så drastisk til verks så får du prøve "hudanalyse". Men i bunn og grunn så gjenspeiler huden det du putter i kroppen Anonymkode: 1aa2a...9cf 1
utakulanini Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Har prøvd litt av det også, hadde f.eks. en måned helt uten sukker. Opplevede ingen forbedring. Har også perioder der jeg har forsøkt å kutte ut både gluten og melk. Opplevde dessverre ikke noen endring av det heller. Spiser nå for det meste veldig "vanlig mat", men drikker f.eks. ikke melk. Prøver å holde litt sukker til helgene. Ellers går det i ulike typer supper, omelett, kylling, fisk, litt kjøttdeig, bønner/linser... Anonymkode: 38b59...342 Tar nok litt lengre tid enn en måned.. For meg var det nok iallfall åtte uker om ikke jeg tar feil. Lager du suppene fra bunnen av? Har du forsøkt å spise vegetarisk en stund?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #8 Skrevet 8. februar 2020 Mat har nok mye å si for alle på hud og hår! Du som sier at vann og mild såpe holder, hvordan hudtype har du? Jeg får betente underjordiske "tørre" kviser etter en ukes tid hvis jeg ikke renser huden med renseprodukt, men har ellers ingen kviser utenom så lenge jeg renser. Mener du det vil stabilisere seg etter noen uker uten rens? Hvilken såpe evn anbefaler du? Jo færre produkter/kjemikalier på huden jo bedre er det nok. Jeg har sensitiv hud og samme hud som deg ts, Niactil gjorde lite for meg, hjalp litt på porer men ikke mer. Niacinamide syns jeg hjelper på blankhet, bruker det om natten og ser effekt etter ca to uker. Merker det raskt om jeg er tom! Jeg bruker Avene renseskum for sensitiv hud, for den trigger ikke acne som jeg erfarer mange andre produkter gjør. Men jeg har til gode å finne en god fuktighetsgivende dagkrem. Hvis du tar hudanalyse så gå til hudlege, ikke hudpleier. Min erfaring er at hudpleiere prakker på mye produkter man egentlig ikke trenger. En lur idé er å takke nei, og heller kjøpe produktene på nett i stedet eller søke etter produkter med samme egenskaper. Anonymkode: c877d...051
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hud som er i veldig ubalanse, jeg finner ikke ut av hva som er galt med den, og den har vel egentlig vært slik over flere år. Føles fort tørr ut, men ser fremdeles shiny ut (samtidig som den likevel også samtidig ser tørr/blass ut). Mange produkter trekker ikke inn osv. osv. Har lyst til å få gjennomført en god hudanalyse, og få anbefalt produkter jeg kan bruke. Problemet er bare at jeg ikke er interessert i å betale 500+ for enkeltprodukter, spesielt ikke om jeg trenger en del ulike produkter. De fleste stedene i byen min som jeg tror har gode hudanalyser (tror systemet heter noe ala "Visma"), har samtidig stort sett veldig dyre produkter i sortimentet sitt. Alternativt har mitt lokale apotek også en hudanalysevariant, (Dermalogica Face Mapping), men bare antar at den ikke er like dyptgående (og så får man vel bare anbefalt Dermalogica-produkter?). Jeg bor i Bergen. Noen som har tips til hva jeg burde gjøre? Anonymkode: 38b59...342 Har du forsøkt å bare la huden være hud, Ts? Og heller fokusert på årsaken til problemet (kosthold og livsstil)? At hud er tørr og ser fet ut er ikke «merkelig» - det er helt som det skal være. Har du tørr hud så vil den produsere olje for å forsøke opprettholde normal hudbarriære (som er hudens hensikt). Alle forsøk på å tørke ut igjen oljen vil føre til ytterligere økt oljeproduksjon og så videre (mens å tilføre fet hud olje som oftest vil roe den ned). Lar du den i fred og konser på å få i deg sunn mat så går det seg til i løpet av året, helt uten å bruke penger på annet enn fisk og grønnsaker. Trenger du noe å ha i ansiktet nå på vinteren så duger helt normal matolje fra skapet, eller en flaske tran (til ansikt, ikke inntak). Anonymkode: 9a8d2...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #10 Skrevet 8. februar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Huden behøver ikke masse produkter. Rent vann og mild såpe. Det vil ta noen mnd før det balanserer seg, men hold ut. Og du må endre kostholdet. Spis vegetar eller vegansk. Ren mat, lite eller ingen konserveringsmidler. Da vil du merke stor forskjell. Om du ikke vil gå så drastisk til verks så får du prøve "hudanalyse". Men i bunn og grunn så gjenspeiler huden det du putter i kroppen Anonymkode: 1aa2a...9cf Hei! TS her. Uten noe på huden min så blir huden min veldig stram, jeg ser virkelig ikke hvordan jeg kunne klart å ikke bruke noe på huden min. Jeg har også pigmentflekker, som blir verre dersom jeg ikke bruker solbeskyttelse. Jeg bruker allerede en mild rens. Jeg kommer ikke til å kunne klare å spise vegetar eller vegansk over lengre perioder, så den muligheten utgår nok. Mener selv at jeg har et helt normalt, alminnelig kosthold, så jeg er ikke sikker på om alle mine problemer vil kunne løses dersom jeg f.eks. går over til å spise vegetar. Forsøker å spise et par vegetarmiddager hver uke. 5 hours ago, utakulanini said: Tar nok litt lengre tid enn en måned.. For meg var det nok iallfall åtte uker om ikke jeg tar feil. Lager du suppene fra bunnen av? Har du forsøkt å spise vegetarisk en stund? Spiser ikke så mye supper egentlig, det er mer en gang i blant. Noen ganger fra bunnen, noen ganger ikke. Er glad i å lage mat, men noen ganger vil jeg bare ha noe raskt og enkelt. Har aldri prøvd å spise vegetar over en periode, det tror jeg ikke er noe jeg vil kunne opprettholde uansett, men forsøker å spise noen vegetarmiddager hver uke. 4 hours ago, AnonymBruker said: Har du forsøkt å bare la huden være hud, Ts? Og heller fokusert på årsaken til problemet (kosthold og livsstil)? At hud er tørr og ser fet ut er ikke «merkelig» - det er helt som det skal være. Har du tørr hud så vil den produsere olje for å forsøke opprettholde normal hudbarriære (som er hudens hensikt). Alle forsøk på å tørke ut igjen oljen vil føre til ytterligere økt oljeproduksjon og så videre (mens å tilføre fet hud olje som oftest vil roe den ned). Lar du den i fred og konser på å få i deg sunn mat så går det seg til i løpet av året, helt uten å bruke penger på annet enn fisk og grønnsaker. Trenger du noe å ha i ansiktet nå på vinteren så duger helt normal matolje fra skapet, eller en flaske tran (til ansikt, ikke inntak). Anonymkode: 9a8d2...5cf Dersom jeg bare lar huden være så er den veldig tørr/dehydrert. Jeg må ha noe på den. Får av og til uren hud som legger igjen røde merker, så da må jeg også bruke litt sminke for å dekke over (har en type jobb hvor jeg må se ok ut). Har et helt vanlig kosthold og livsstil, litt leit dersom det skal være slik at jeg må være et supermenneske for å pen hud. Har også eldre søsken som har slitt med huden sin på samme måte, fikk beskjed om å kutte ut gluten. I dag spiser jeg ganske liten gluten, men det blir litt. Jeg tror egentlig ikke at huden min er tørr, men at den er dehydrert. Tørr hud er jo kjennetegnet av at den ikke produserer olje/lite olje, så da vil det jo ikke være slik at den da på magisk vis begynner å produsere olje for å gjøre opp for noe. Så den er nok dehydrert, og jeg vet at det er noe som er ganske normal konsekvens av dehydrert hud. Jeg forsøker heller ikke å tørke ut huden min - jeg bruker bare ulike fuktgivende produkter. Har ingenting som er ment å "matte" ned huden min. Anonymkode: 38b59...342 1
CabinCruiser Skrevet 8. februar 2020 #11 Skrevet 8. februar 2020 (endret) ZO fikser både ubalansene og pigmentflekkene. Kanskje du kan kjøpe ett sånn starter kit, trial kit? Jeg lover, jeg jobber ikke fro Obagi altså. Er bare blodfan for jeg vet med 2000% sikkerhet at det funker på alt (riktignok så lenge man bruker riktig program til sin hud)😁 https://zoskinhealth.com/products/programs-kits Endret 8. februar 2020 av CabinCruiser
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Skrevet 9. februar 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Har et helt vanlig kosthold og livsstil Hva legger du i helt vanlig kosthold og livsstil da? Jeg kjenner noen mennesker hvor det betyr god og sunn og ren mat, mens for andre betyr det pizza, taco, spagetti, fiskepinner hver uke, alt sammen med mye tilsetningsstoffer og konserveringsmidler, for ikke å nevne hormonene fra kjøttet man spiser. Spesielt dersom du har dårlig hud langs kjeven og rundt munnen ville jeg definitivt forsøkt å unngå kjøtt i to måneder for å se forskjellen. Anonymkode: b6a5b...052
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #13 Skrevet 9. februar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva legger du i helt vanlig kosthold og livsstil da? Jeg kjenner noen mennesker hvor det betyr god og sunn og ren mat, mens for andre betyr det pizza, taco, spagetti, fiskepinner hver uke, alt sammen med mye tilsetningsstoffer og konserveringsmidler, for ikke å nevne hormonene fra kjøttet man spiser. Spesielt dersom du har dårlig hud langs kjeven og rundt munnen ville jeg definitivt forsøkt å unngå kjøtt i to måneder for å se forskjellen. Anonymkode: b6a5b...052 Spiser nok ikke helt "rent"; men det går ikke akkurat i fiskepinner heller. Spiser ikke frokost hjemme, men spiser enten en banan eller (to) gulrøtter m/hummus når jeg kommer på jobb, eller en slik havregrøtyoghurt (går ca. to av de i uken). Til lunsj spiser jeg enten en hjemmelaget omelette (f.eks. med ost/skinke eller ost/spinat), eller et/to rundstykker med pålegg som jeg kjøper på jobb. Eller middagsrester, avhengig av hva jeg har hatt til middag. Av av og til blir også en slik havregrøtyoghurt som jeg nevnte tidligere. Omtrent to ganger i uken drikker jeg også en slik liten smoothie på jobb, ellers går det i vann eller te m/honning. Drikker ikke kaffe. Hjemme går det nok mye i kylling, enten shredded i f.eks. pho m/grønnsaker, eller i biter i en eller annen type thai/indisk rett (ofte med kokosmelk). Passer alltid på at det er grønnsaker i/til middagen. Av og til spiser jeg spaghetti - noen ganger lager jeg sausen fra bunnen, andre ganger kommer den ut av et glass. Blir kanskje litt for lite fisk, og når det først blir det blir det nok laks, så det er nok et forbedringspotensiale der. Kjøttdeig spiser jeg kanskje to ganger over to uker, da enten i taco eller i spaghetti. Ca. annenhver tacomiddag er helt uten kjøtt. Ellers er det lite rødt kjøtt, kan ikke huske sist jeg spiste en biff. Litt svin av og til, men det er lenge siden nå. Prøver også å spise ca. to middager i uken som er vegetar, da lager jeg f.eks. en suppe fra bunnen av m/brød (f.eks. sjampignon) eller fried rice med grønnsaker/egg. Akkurat hva jeg lager der varierer nok endel, forsøker å prøve ut en del oppskrifter. En gang annenhver uke blir det også grøt til middag, litt gammel vane. Spiser ikke kvelds, om jeg blir sulten (som ikke skjer så ofte) så spiser jjeg f.eks. en banan eller en gulrot. Forsøker å begrense godteri til helgene (lørdag), noe som har blitt lettere etter at jeg kuttet ut sukker en stund. En sjelden gang blir det likevel en sjokolade på en onsdag, men forsøker å holde meg unna. Spiser litt frokost i helgene, alt fra en omelett til bananlapper til valfer m/bær. Anonymkode: 38b59...342
Djungelvrål Skrevet 9. februar 2020 #14 Skrevet 9. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva legger du i helt vanlig kosthold og livsstil da? Jeg kjenner noen mennesker hvor det betyr god og sunn og ren mat, mens for andre betyr det pizza, taco, spagetti, fiskepinner hver uke, alt sammen med mye tilsetningsstoffer og konserveringsmidler, for ikke å nevne hormonene fra kjøttet man spiser. Spesielt dersom du har dårlig hud langs kjeven og rundt munnen ville jeg definitivt forsøkt å unngå kjøtt i to måneder for å se forskjellen. Anonymkode: b6a5b...052 Hvordan påvirker kjøttspising huden rundt munnen og hva slags kildedokumentasjon har du på at vegetarkost gjør at huden blir finere? 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #15 Skrevet 9. februar 2020 1 time siden, Apocalypte skrev: Hvordan påvirker kjøttspising huden rundt munnen og hva slags kildedokumentasjon har du på at vegetarkost gjør at huden blir finere? Ikke meg du spør men tenker det er ganske åpenbart. Kjøtt=fett=fett rundt munnen=uren hud. Evn fett på hender og ta på ansiktshuden og fett og hormoner disse kjøttoppdrettsdyra er proppet med som ikke matcher med våre hormoner og derfor trigger hormonell acne. Har sett studie på dette når det kommer til melk og kalvehormoner. Er ganske sikker på du finner millioner av erfaringer fra folk som har fått bedre hud av vegetar og at du finner forskning på det om du søker. Jeg er btw ikke vegetar men syns det er åpenbart huden blir bedre jo renere og sunnere man spiser Anonymkode: c877d...051
Djungelvrål Skrevet 9. februar 2020 #16 Skrevet 9. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du spør men tenker det er ganske åpenbart. Kjøtt=fett=fett rundt munnen=uren hud. Evn fett på hender og ta på ansiktshuden og fett og hormoner disse kjøttoppdrettsdyra er proppet med som ikke matcher med våre hormoner og derfor trigger hormonell acne. Har sett studie på dette når det kommer til melk og kalvehormoner. Er ganske sikker på du finner millioner av erfaringer fra folk som har fått bedre hud av vegetar og at du finner forskning på det om du søker. Jeg er btw ikke vegetar men syns det er åpenbart huden blir bedre jo renere og sunnere man spiser Anonymkode: c877d...051 Det er ikke åpenbart for meg at kjøtt lager uren hud rundt munnen nei. Men etterspør kilder. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #17 Skrevet 9. februar 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du spør men tenker det er ganske åpenbart. Kjøtt=fett=fett rundt munnen=uren hud. Evn fett på hender og ta på ansiktshuden og fett og hormoner disse kjøttoppdrettsdyra er proppet med som ikke matcher med våre hormoner og derfor trigger hormonell acne. Har sett studie på dette når det kommer til melk og kalvehormoner. Er ganske sikker på du finner millioner av erfaringer fra folk som har fått bedre hud av vegetar og at du finner forskning på det om du søker. Jeg er btw ikke vegetar men syns det er åpenbart huden blir bedre jo renere og sunnere man spiser Anonymkode: c877d...051 Selv har jeg fet hud og bruker faktisk oljer på huden. Har aldri hatt mindre kviser. Fett er ikke nødvendig negativt Anonymkode: a3170...38d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå