lillesnillelilla Skrevet 9. februar 2020 #21 Del Skrevet 9. februar 2020 Om man vil ha noe med mer mat i kan man lage grove vafler med brunost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #22 Del Skrevet 9. februar 2020 Når jeg inviterer på kaffe/kake serveres det alltid te og noe å spise. Vanligvis har jeg noe kake eller boller i fryseren og kjeks i skapet, og om det er planlagt pleier jeg å bake noe eller steke vafler. Om sommeren serverer jeg ofte is med bær eller syltetøy. Jeg kan servere kaffe også, dersom gjestene heller vil ha det. Det er et par eldre kvinner i slekta som er helt ekstreme på å servere ting til kaffebesøket. Jeg har to eksempel, et uplanlagt, og et planlagt: Jeg var på besøk hos onkel og hans kone, og vi stakk innom hennes mor en liten tur for å si hei. Vi ble selvfølgelig jaget inn og plassert i sofaen, mens hun svinset rundt og ordnet kaffe, fant noe is i fryseren, sukket over at hun ikke hadde orket å bake mer boller i denne varmen, gravde fram noen lefser, satte fram litt jordbær, la litt forskjellige kjeks på et fat og hentet konfektesken. Hele tiden beklaget hun seg over at vi ikke hadde sagt fra at vi skulle komme, for hun hadde nesten ingenting å servere oss! En annen gang var hele familien min og besteforeldrene mine på besøk hos bestemormor sin bror og hans kone. Det må sies at de to har hatt en del vennskapelig rivalisering, og siden vi bodde langt unna var det litt stort når vi kom på besøk. Jeg mener å huske at det var to forskjellige kaker, wienerbrød, jordbær, is, lefser, vafler, halve boller med smør, flere typer syltetøy, hvitost og brunost. Til slutt ble konfektesken sendt rundt et par ganger. Bordet var helt fullt, og det var også et lite sidebord. Isen var det ikke plass til, så den ble sendt rundt og så satt tilbake på kjøkkenet. Til tross for denne overfloden var hun veldig bekymret for om det var nok, hun hadde hatt så dårlig tid til å bake etter at barnebarna hadde vært der et par uker tidligere, men hun hadde kanskje noen sveler i den andre fryseren, kanskje noen kanelsnurrer også... Jeg har kommet fram til at denne overfloden, kombinert med beklagingen over at det ikke er mer, er en måte å vise gjestfrihet. Ingen gjester vil føle seg grådige om de forsyner seg av flere ting når vertinnen så tydelig sier at det er for lite mat på bordet, og man føler seg veldig velkommen når vertinnen antyder at man egentlig burde fått enda mer enn rikelig. Samtidig føler man seg mindre til bry, når vertinnen sier at hun ikke har hatt masse styr før besøket. Jeg mistenker også at det kan være en del skjult skryt i dette, ved at man gjør masse og så sier at man kunne gjort mye mer. Det viktigste jeg har lært fra disse kvinnelige slektningene er at det er lurt å ha mye forskjellig i fryseren, for da kan man enkelt ha mye mer imponerende kaffebord. Om man deler boller i to og kaker opp i små stykker går det heller ikke mer mat selv om man serverer mye forskjellig. Anonymkode: f4045...614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #23 Del Skrevet 10. februar 2020 På 9.2.2020 den 13.29, Brunhilde skrev: Hvis jeg inviterer på "kaffe og kake", så serverer jeg som regel enten en god sjokoladekake eller gjærbakst. Som regel en skål frukt i tillegg, det er jo noe jeg alltid har i hus, uansett. Hvis jeg får uanmeldte gjester blir det som regel boller (fra fryseboksen) eller vafler. Jeg lager som regel opp vaffelrøre og fryser i passe porsjoner, så har jeg noe å by på når noen finner på å stikke innom. På 8.2.2020 den 13.11, AnonymBruker skrev: Som regel en skål med frukt, alt etter sesong. Stort sett druer, klementiner rundt jul, melon og jordbær om sommeren. Har ofte en boks god iskrem også, eventuelt steker jeg opp noen vafler, om jeg er redd det blir for lite kake. Anonymkode: 7039b...517 God is og god sjokoladekake... Ingen serverer vel mat som ikke er god? Anonymkode: 54d9f...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 10. februar 2020 #24 Del Skrevet 10. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: God is og god sjokoladekake... Ingen serverer vel mat som ikke er god? Anonymkode: 54d9f...f7b Bla bla bla, skjønner du har en rimelig kjip mandag. Dust! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BergenAnonym Skrevet 10. februar 2020 #25 Del Skrevet 10. februar 2020 Serverer det jeg vet gjestene liker. Min mor får napoleonskake, min søster Troika, mine venner varierer fra salt til søtt. Og vet du ikke, så tror jeg ikke en levende sjel hadde sagt nei til hjemmelaget sjokoladekake. Ps, husk å lage den vegansk. Just in case. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #26 Del Skrevet 10. februar 2020 På 9.2.2020 den 13.40, AnonymBruker skrev: «Kaffe og kaker» er da bare et uttrykk. Det er ingen som på alvor mener at de serverer kaffi og kaker. Selv min bestemor på 91 år er en generasjon (eller kanskje to) for ung til den tradisjonen. Men serverer et lett måltid av fingermat. Så om du gir folk te og smørbrød eller limonade og frukt og kjeks og null kaker overhodet så er det «kaffi og kaker». Det betyr bare at du ikke serverer middag. Anonymkode: 42307...e6c Jeg er 35, bor i Oslo, og mener absolutt kaffe og kaker i bokstavelig forstand. Datteren min fylte ett år for noen helger siden, da ble slektninger invitert på kaffe og bursdagskake. Kan selvsagt stå andre ting på bordet også, men ville aldri invitert til "kaffe og kaker" uten å faktisk tilby det. Er jo tidenes nedtur å bli forespeilet kake, og så bare bli tilbudt en kopp te og noen tørre kjeks. 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: God is og god sjokoladekake... Ingen serverer vel mat som ikke er god? Anonymkode: 54d9f...f7b "God iskrem" i denne sammenheng betyr en hakket mer eksklusiv iskrem enn den klassiske trelitersboksen smakløs vaniljeis. Når jeg har besøk, kjøper jeg noe Mövenpick eller lignende. Anonymkode: 7039b...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå