Gå til innhold

Hvordan bruker du balsamico?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bruker det som vinaigrette til salater. En klunk olivenolje, en dæsj balsamico, en skje sennep og litt honning røres sammen med salt og pepper, og helles over salaten. God til f.eks. kyllingsalat.

Tomatsauser får mer dybde og umami av en dæsj balsamico. Bruker enten det eller Worcestersaus, iblant begge deler.

Anonymkode: 8d329...788

Annonse

Bruker det mest på salat, eller på tomat. Kan også ha det på kyllingfilet.

Til sommeren tenker jeg også å prøve det på jordbær. Kun fordi de foreslår det i en italiensk reklame på balsamicoeddik.

Anonymkode: 85218...157

Bruker det utelukkende på mozarella, salat, jordbær og iskrem.

Og av og til på toast, med ost. 

Mosto er egentlig bedre til jordbær og iskrem, men den kan være vanskelig å få tak i.

Anonymkode: 6c36a...7af

Annonse

Hvis en har en god (og da som regel dyr) balsamico så blir den faktisk søtlig og kan brukes på både is og jordbær. Men de billigste variantene er ganske forskjellig fra de dyre - i de billigst variantene så er det mer snakk om eddik og da er det godt i dressinger, i sauser. Den orginale heter forresten Aceto Balsamico Tradizionale di Modena og er kun laget av druejuice og må minst være lagret i 12 år. Se https://www.balsamico.it/

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
På 8.2.2020 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Har det på salat eller grønnsaker. Veldig godt sammen med tomater og avokado. Eller har det i saus. 

Anonymkode: 77ede...faf

På 8.2.2020 den 12.43, Ludovica- skrev:

I tomatsauser til f.eks pasta.

Også godt i salater med mørkegrønne salatblader, tomat, fetaost/gulost etc gjerne med noe godt brød til man kan dyppe i balsamicoen. 

På 8.2.2020 den 12.57, asterix skrev:

Til salat og i sauser.

På 8.2.2020 den 13.01, AnonymBruker skrev:

Bruker det mest på salat, eller på tomat. Kan også ha det på kyllingfilet.

Til sommeren tenker jeg også å prøve det på jordbær. Kun fordi de foreslår det i en italiensk reklame på balsamicoeddik.

Anonymkode: 85218...157

På 8.2.2020 den 15.27, Brunhilde skrev:

Jeg elsker balsamico på salat og syns det er spesielt godt hvis salaten er litt bitter, som ruccola.

Ser det finnes så mye forskjellig balsamico😮 med mango og fersken og sitron og all slags. Hva er det dere bruker? 

Anonymkode: 6eaaf...da2

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser det finnes så mye forskjellig balsamico😮 med mango og fersken og sitron og all slags. Hva er det dere bruker? 

Anonymkode: 6eaaf...da2

Jeg bruker en balsamico som er litt søtlig, men ikke smakssatt. Tror den kostet en del, men den varer jo lenge. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...