AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Jeg spiser mye grønnsaker, men det blir stort sett de samme hver dag. Tomat, paprika, agurk, squash, grønnkål, brokkoli, hvitløk, søtpotet. Jeg var aldri vant med grønnsaker fra barndommen og det er mye jeg ikke har erfaring med og ikke vet hvordan jeg skal bruke eller tilberede. Hvilke grønnsaker bruker dere mye av og hvordan tilbereder dere dem? Anonymkode: bbb5e...106
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Beter(røde,gule og polka) Bruker de mye i eks buddahbowls. Enten koker/damper jeg de og kutter i biter eller så bruker jeg spiralizer på de rå og gir de er raskt oppkok. Røde beter bruker jeg også en del i suppe Pastinakk,Det bruker jeg i wok,gryteretter,suppe,buddabowl osv. Eller så ovnsbaker jeg den. Sellerirot. Samme som pastinakk Persillerot. Bruker det mye i supper og grønnsakslapslaus Nepe. Samme som persillerot Blomkål. Som tilbehør,suppe,hel ovnsbakt blomkål,rasper og bruker i stedet for ris,i gryter osv. Dette var bare noen forslag Anonymkode: 3ac21...8f3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 Blomkål, brokkoli, gulrøtter, asparges, squash, kålrot, mais, pastinakk, tomater, purreløk, og av og til ulike løker og paprika Anonymkode: 3c3aa...363
Brunhilde Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Jeg bruker mye grønnsaker, jeg også, men fordi jeg ofte ikke får spist opp ferske grønnsaker før de blir halvvvisne, så går det en del i frosne wokblandinger, grønne bønner og bukettgrønnsaker. Av friske grønnsaker bruker jeg gulrot, løk, sopp, paprika, tomat og blomkål. Rødbeter og vanlig kål også. Jeg lager ofte salat av kål, rødbeter og gulrot. Bare river alt fint og blander sammen. Har balsamicoeddik som dressing. Blomkål bruker jeg til blomkålris, jeg kjøper et hode eller to og river, så fryser jeg ned i passe porsjoner. Paprika, løk og sopp bruker jeg til å drøye kjøtt i forskjellige retter, eller jeg steker det med krydder og blomkålris og har det som en vegetarrett. Tomat småspiser jeg som snacks, men jeg bruker det også i supper og til pizza. Poteter har jeg bare i hus hvis jeg vet at jeg skal bruke det. Da er det enten som stekt, kokt eller mos. Glemte forresten at jeg av og til kjøper rotgrønnsaker som jeg kutter opp og ovnsbaker. Når de er nesten helt ferdige har jeg over creme fraiche med krydder og en lakse- eller kyllingfilet eller to. Lettvint mat som lager seg selv.
Cleopatra70 Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 Artisjokk; dampkoker dem og enten sprinkler over en slags saus/dressing laget av sitron, hvitløk, olivenolje og salt, eller dypper bladene i det. Dampkoker asparges og rosenkål og bare spiser dem som de er. Salat bruker du sikkert. Jeg lager bare en enkel salat av hodesalat, tomat, løk/hvitløk, avocado, og bare med sitron på. Putter gresskar, blomkål og grønne erter i en karri, dampkoker grønne bønner. Spiser poteter med knekt avocado på. Har begynt å spise flere typer grønnsaker etter jeg begynte å bruke disse oppskriftene: https://www.medicalmedium.com/medical-medium-blog-recipes.htm
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Løk , gulrøtter, selleri og paprika i tomatbaserte sauser. Gjerne med selskap av aubergine og sopp. Brokkoli, sopp, paprika, gulrøtter, og vårløk woket/stekt i asiatiske retter. Kål ❤ Til råkost, strimla i fisketaco eller i et pitabrød med falaffel og tsatsiki, i kålstuing... Kremet suppe på blomkål/brokkoli, gresskar, søtpotet, jordskokk, eller det du har. Ovnsbakte grønnsaker - gjerne et par tre typer rotgrønnsaker, løk, sopp, potet, søtpotet, osv. Gjerne fetaost og valnøtter på toppen mot slutten av baketiden. Serveres med en frisk yogurtsaus og kanskje en lakse- eller kyllingfilet. Anonymkode: 35da8...718
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 Gresskar (butternut squash og hokkaido er favorittene), ovnsbaker og bruker i enchiladas, lasagne, wraps, pai, eller fyller dem eller bruker til suppe Blomkål - ofte ovnsbakt eller i supper, indisk, gratinert Brokkoli - dampet eller ovnsbakt, i pai, til pasta, i indisk, wok, som siderett Aubergine- i gryteretter med tomatsaus, ovnsvakt, baba ghanosh, grillet i skriver, fylt Rosenkål - foretrekker stekt eller i indisk Stangselleri, tomat, paprika, løk, potet, søtpotet, pastinakk, sellerirot, hodekål, grønnkål, avocado av og til (på brødskiva, til mexikansk, guacamole) persillerot, asparges, spinat, hjertesalat (gjerne grillet), forskjellige typer sopp, mais (selvplukk, fryser ned både kolber og maiskorn, er ikke glad i hermetisk mais), purreløk (i pai, supper, gryteretter eller delt på langs og grillet), squash, jordskokk, vårløk, reddik, persille (kjøper store bunter - i supper, omeletter, salater, sigara børegi sammen med feta), knutekål, grønne erter (pleier å kjøpe frosne, er jo vanskelig å finne ferske i Norge - gjerne sammen med mynte til pasta, i supper), romanesco, rødbeter (ovsbakt, gjerne i curry). artisjokk, skorsonerrot og rosettkål når jeg får tak i det - det er dessverre ikke så lett her. Anonymkode: c63e6...731
blåtimen Skrevet 8. februar 2020 #8 Skrevet 8. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gresskar (butternut squash og hokkaido er favorittene), ovnsbaker og bruker i enchiladas, lasagne, wraps, pai, eller fyller dem eller bruker til suppe Blomkål - ofte ovnsbakt eller i supper, indisk, gratinert Brokkoli - dampet eller ovnsbakt, i pai, til pasta, i indisk, wok, som siderett Aubergine- i gryteretter med tomatsaus, ovnsvakt, baba ghanosh, grillet i skriver, fylt Rosenkål - foretrekker stekt eller i indisk Stangselleri, tomat, paprika, løk, potet, søtpotet, pastinakk, sellerirot, hodekål, grønnkål, avocado av og til (på brødskiva, til mexikansk, guacamole) persillerot, asparges, spinat, hjertesalat (gjerne grillet), forskjellige typer sopp, mais (selvplukk, fryser ned både kolber og maiskorn, er ikke glad i hermetisk mais), purreløk (i pai, supper, gryteretter eller delt på langs og grillet), squash, jordskokk, vårløk, reddik, persille (kjøper store bunter - i supper, omeletter, salater, sigara børegi sammen med feta), knutekål, grønne erter (pleier å kjøpe frosne, er jo vanskelig å finne ferske i Norge - gjerne sammen med mynte til pasta, i supper), romanesco, rødbeter (ovsbakt, gjerne i curry). artisjokk, skorsonerrot og rosettkål når jeg får tak i det - det er dessverre ikke så lett her. Anonymkode: c63e6...731 Oi, så flink du er! Her var det mye inspirasjon å hente 😍
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 @blåtimen som du sikkert forstår, elsker jeg grønnsaker. Knasker dem rå på jobben, bruker i alle retter og akkurat nå gomler jeg på grønnkålchips med hvitløk 😂 Anonymkode: c63e6...731
CabinCruiser Skrevet 8. februar 2020 #10 Skrevet 8. februar 2020 Går egentlig veldig mye i frosne pakker med amerikansk blanding. Så kjedelig og mundane som det kan bli. Spiser mye plommetomat, disse kan jeg godt spise som munngodt. De har mer smak en vanlig tomat. Har tenkt på å gro meg en plante, men det har jeg tenkt på i 10 år. Kanskje i 2030. Det er også særdeles godt med disse tomatene over en salamiskive på fersk kneip. Kun rå tomat. Tilberedt tomat er djevelens verk. Agurk. Det vanlige. Går også en del salat. Jeg har en sånn choppchopper som gjør det enkelt, kutter opp en dag i uka og putter i salatboks. Da er terskelen lavere for å fylle salat i ting eller på ting. Liker hjertesalat og kinakål. Skulle gjerne ha spist mer fersk grønnsaker, det blir med en blomkål i ny og ne i grunn. Fordi jeg gidder rett og slett ikke å rydde opp etter å ha delt opp en blomkål eller brokkoli og de går ikke i chopperen min. Bruker å lage gratinert brokkoli eller grateng av poser med frosne ferdigkutta brokkolitopper (koster sånn 7 kroner for en halvkilo frosne) Paprika. Det vanlige. Liker ikke gul paprika. Og ikke stekt eller tilberedt paprik. Bare rå. Løk begrenser jeg til meal prepp retter hvor lukten av løk ikke blir like intens som når man bruner i panna. Eks lasange. Gulrøtter. Helst rå. Eller råkost Kålrabi. Kun til jul. Ja, jeg leser dette og innser at dette huset har et ganske begrenset utvalg av grønnsaker til tross for en matriark med ernæringsbakgrunn.
blåtimen Skrevet 8. februar 2020 #11 Skrevet 8. februar 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: @blåtimen som du sikkert forstår, elsker jeg grønnsaker. Knasker dem rå på jobben, bruker i alle retter og akkurat nå gomler jeg på grønnkålchips med hvitløk 😂 Anonymkode: c63e6...731 Skjønner! Jeg liker også å tro at jeg er glad i grønnsaker, men jeg må innrømme at det går mye av det samme i hverdagen. Får ha det som et prosjekt fremover å variere litt mer
Jadzia Skrevet 8. februar 2020 #12 Skrevet 8. februar 2020 Bruker det meste untatt rosenkål og asparges. Veldig lite søtpotet da jeg ikke er så glad i smaken annet enn i et lite utvalg retter. Bruker alt om hverandre fra knasking til wok, gryter, supper og salater. Bare fantasien som stopper. Favoritten min er en blanding av sopp, paprika og løk som stekes til de enda er litt crispy. Brukes til alt! Med eller uten andre ting i. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #13 Skrevet 8. februar 2020 Spiser alt av grønnsaker, det som vokser over bakken, men er ikke fanatisk. Det begrenser seg litt hvor mange forskjellige sorter jeg kan ha av alt før de går ut på dato. Bruker en del frosne, spinat, grønnkål, blomkål, og rotgrønnsaker, de er fine å lage mos av, eller wok, salat. Grønne frosne erter kan bli til den beste suppa, med fløte i og krutonger, og et snev av bacon, eller kanskje mozerella. Har ellers som regel tomater, økologisk paprika, agurk, rødløk, hjertesalat, eller spinat,, oliven, sitron i hus, men det hender at det ikke er tilfelle. Og det er greit. Har også bær i fryseren. Fem om dagen er et lite hysteri. Er helt sikker på at man kan fordele fem om dagen over uka, og at de fleste gjør det. I riktig gamle dager levde de på fisk, melk fra to kuer, egg fra høner, kjøtt og ull fra sauene, og de plukket bær. De hadde også poteter. Anonymkode: b38ec...67f
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. februar 2020 #14 Skrevet 8. februar 2020 Liker best rå grønnsaker. Spiser mye tomat, agurk, løk.
kvinneguide Skrevet 8. februar 2020 #15 Skrevet 8. februar 2020 (endret) De som er innom kjøkkenet jevnlig: Baker: søtpotet, potet rosenkål, beter, gulrot, løk, blomkål,sellerirot, kålrot Koker: Gulrot, potet, blomkål, brokkoli, purre, sellerirot, pastinakk, hodekål, erter Steker: Løk, paprika, sopp, squash, brokkoli Rå: Tomat, agurk, salat, vårløk, avokado, stangselleri Endret 8. februar 2020 av kvinneguide
NewInTown Skrevet 8. februar 2020 #16 Skrevet 8. februar 2020 Jeg prøver å velge grønnsaker som er i sesong, da er de gjerne billigere og bedre syns jeg. Ellers kan jeg kjøpe frosne grønnsaker hele året, uansett type (sesong eller ikke), men jeg foretrekker helt klart ferske. Et godt tips er rett og slett å google fine oppskrifter på salater, sideretter og hovedretter som inneholder grønnsaker i sesong. Og ikke glem å krydre grønnsakene! Mange tror at grønnsakene bare skal serveres. Men de kan gjerne tilsettes litt ekstra smak de og. Man krydrer jo alt annet, men glemmer kjapt å smaksette grønnsakene.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #17 Skrevet 8. februar 2020 Så og si alle typer. Smaker like vondt alt sammen uansett. Spiser det kun som en slags «plikt» Hadde jeg kunnet velge fritt, hadde jeg spist en form for kjøtt i hvert måltid, og kutta ut grønnsakene. Men det er visst for mye forlagt at det ikke skal smake litt «dritt» å holde seg noenlunde sunn også? 😅 Anonymkode: ce20d...5d7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #18 Skrevet 9. februar 2020 10 timer siden, blåtimen skrev: Skjønner! Jeg liker også å tro at jeg er glad i grønnsaker, men jeg må innrømme at det går mye av det samme i hverdagen. Får ha det som et prosjekt fremover å variere litt mer Jeg har alltid elsket grønnsaker,men etter at jeg ble veganer og i tillegg kjøpte meg spiralizer sånn at jeg kunne «leke» meg med maten fikk jeg ennå flere varianter av grønnsaker inn i kostholdet. Anonymkode: 3ac21...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #19 Skrevet 9. februar 2020 Det som alltid er i huset og brukes jevnt er løk, hvitløk, chili av en eller annen type. Så varierer de andre grønnsakene. Akkurat nå er de brokkoli,rødløk, en bit purre, blomkål, snittbønner, reddiker, en pose blandet salat, agurk og gulerøtter. Når jeg blir liggende inne med litt rester (som biten med purre) av flere typer så går de i en currygryte eller i en dal. Borte blir de. Anonymkode: 53292...527
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #20 Skrevet 9. februar 2020 Knutekål er undervurdert. Jeg knasker den rå, eller skjærer den i skiver og har i salat. Anonymkode: 169d2...a37 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå