Gå til innhold

Hvordan huske pin-koder til kort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med dette, og nei jeg er ikke dement haha. Klarer aldri å huske pin-kodene til kortene mine (har 3 stk) og det er jo ikke lov å skrive de ned, så hva gjør man da? 

Hvis jeg er i en butikk må jeg alltid logge meg inn i nettbanken og sjekke pin-koden, dette er litt styrete. Hvordan holder dere andre styr på dette?  

Anonymkode: 1734f...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke greier huske 3 pinkode må du jo ha et spesielt problem med hukommelsen.

Anonymkode: 178c3...381

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill nye der du samtidig bestemmer egen kode.

Anonymkode: 0eff0...41f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha de på et skjult notat på telefonen 

slik at du låser notatet

Anonymkode: bc8bd...2cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare to pinkoder i bruk (tre kort). Man har jo flere forsøk på seg. Har valgt koder som er lette å huske for meg, men vanskelig å gjette for andre. F.eks postnummeret der jeg bodde da jeg var 20 og hundens bursdag. 

Anonymkode: 13c5c...bed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å huske pin-koder og passord rundt omkring.

Men hadde jeg vært deg, hadde jeg kontakten bankene du har kort hos (sjekk i nettbanken etc eller ring kundeservice der), og sjekket hos hver enkelt om de har muligheten for at man selv kan velge kode. Kan du det, så bestemmer du deg for en kode (velg evt en av de tre du har allerede) og så får alle tre kodene sine endret til den samme koden. Tre kort, èn kode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en app du kan laste ned og skri Be om  passord og koder på diverse ting. Men jeg vet ikke hva den heter. Appen er låst så du må ha kode for å åpne den da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde meg en setning. Si koden er 2956 - Tone Nilsen Feier Scenen. Eller 1473 - En Fisker Syr Trusa. Du kan jo eventuelt skrive ned setningene om du sliter med å huske de, tvilsomt at noen skjønner hva du mener med den tilfeldige setningen i notatene på mobilen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med dette, og nei jeg er ikke dement haha. Klarer aldri å huske pin-kodene til kortene mine (har 3 stk) og det er jo ikke lov å skrive de ned, så hva gjør man da? 

Hvis jeg er i en butikk må jeg alltid logge meg inn i nettbanken og sjekke pin-koden, dette er litt styrete. Hvordan holder dere andre styr på dette?  

Anonymkode: 1734f...5e4

Nå synes jeg du gjør ting unødvendig vanskelig. 

Skriv de ned på et ark, ta et bilde av arket og kast arket. Så åpner du bildet på mobilen, hvis du har skrevet 7632, så blir koden 3267. Det er en måte å gjøre det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre pin på kortene dine til noe du klarer å huske. Men hvis du ikke klarer å huske tre forskjellige pin-koder burde du kanskje trene opp hukommelsen litt

Anonymkode: 07e4a...4e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme pin kode på alle 5 kortene mine jeg, og den koden har jeg hatt i sikkert 10 år. Problem løst.

Anonymkode: 9b13b...1b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 kort, Coop, Trumf, Bensinkort og vanlig bankkort, ingen problem å huske kodene, seriøst så synes jeg faktisk at du bør heller tak tak i det at du ikke husker dem, enn å ta bilde av koder å ha på mobilen. Å huske er en treningsak, så øv heller, hver dag til du husker dem! Kankje kjedelig det, men veldig tilfredstillelse når du kommer dit at du mestrer det, å husker kodene dine :) 

Anonymkode: 26062...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å skrive ned? Du skriver vel ned akkurat det du vil. 

Anonymkode: f876b...2c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
6 timer siden, blåtimen skrev:

Jeg lagde meg en setning. Si koden er 2956 - Tone Nilsen Feier Scenen. Eller 1473 - En Fisker Syr Trusa. Du kan jo eventuelt skrive ned setningene om du sliter med å huske de, tvilsomt at noen skjønner hva du mener med den tilfeldige setningen i notatene på mobilen. 

Eller

"2 tok 9 bussen kl 5 over 6".

"1 boks med 4 typer is, 7 typer strøssel og 3 typer saus".

Din måte å huske passord på bruker jeg til passord. For å huske tall bruker jeg min metode, eller velger koden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mSecure appen. Da kan jeg ha ulike passord på nettsteder i samme app som koder, kombinasjoner, brukernavn, etc. 
Ikke en gratisapp, koster et par tiere som engangskjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange, mange år siden, så hadde jeg en liten lapp med koden på i lommeboken min. Dette var jo kanskje litt idiotisk, men jeg var heldig som aldri mistet den lille lappen. Etter at jeg fikk meg mobil, så skrev jeg koden ned i en notis app. Det er ikke ulovlig å skrive ned koden, men banken anbefaler at man ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde de som notat på mobilen. Kamuflert som i de fire midterste sifrene i et mobilnummer eller skrevet i omvendt rekkefølge. 

Anonymkode: 8b4cf...7de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de som notat på mobilen. Kamuflert som i de fire midterste sifrene i et mobilnummer eller skrevet i omvendt rekkefølge. 

Anonymkode: 8b4cf...7de

Dette har jeg også brukt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får endre kodene dine, så alle kortene har samme pin. 

Anonymkode: 106af...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...