AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 En venninne debuterte med en som også var jomfru (helt sikkert). Ingen utroskap. Det ble slutt etter noen år og hun fikk ny kjæreste (hun hadde ingen seksuell omgang mellom partnere). Etter 10 år som samboere får hun påvist HPV. Hvordan er dette mulig? Hun har altså kun hatt to partnere, en som var jomfru og nåværende samboer i 10 år. Anonymkode: 717b1...16e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Nåværende samboer har vel hatt det, da? Han var jo ikke jomfru. Er nok vanskelig å tallfeste hvor statistisk sannsynlig det er at han har vært utro, om det er det som er spørsmålet. Det er jo sånt virus som kan ligge latent lenge, vanskelig å stadfeste når man har fått det osv. Men det er selvsagt mulig, for ikke å si ekstremt sannsynlig, at en person som har hatt sex før er bærer av viruset og at den vil smitte sin faste partner. Anonymkode: f6524...ba6 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 Kan ha vært første partneren hennes også, sjekket hun i det hele tatt for det den gangen? Anonymkode: 0dadf...f53
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Men hvis nåværende samboer hadde det for 10 år siden, ville det ikke gått over til nå? Mener å ha lest at det som oftest går over i løpet av 6-24 mndr, og at det er svært sjelden det varer lengre? Ingen sjekk etter første, men garantert jomfru begge to. Og null utroskap. TS Anonymkode: 717b1...16e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis nåværende samboer hadde det for 10 år siden, ville det ikke gått over til nå? Mener å ha lest at det som oftest går over i løpet av 6-24 mndr, og at det er svært sjelden det varer lengre? Ingen sjekk etter første, men garantert jomfru begge to. Og null utroskap. TS Anonymkode: 717b1...16e Men det er ikke sånn at alle HPV-cases er like. Og en ting er hvor fort kroppen kvitter seg med det etter det bryter ut, noe annet er hvor lenge det ligger "sovende" før det bryter ut. Er det som er så kjipt med HPV, man kan aldri vite når man ble smittet, hvor lenge man har hatt det, når det blir borte, om det blir borte.. er det ikke sånn at det er en kronisk infeksjon for en del? Et virus som kan gå i dvale, men aldri forsvinne helt. Plutselig popper det opp kjønnsvorter når man er gravid eller har nedsatt immunforsvar, fra et virus som har ligget i kroppen i evigheter og bare aldri gitt noe livstegn fra seg. Hvor sannsynlig det er at det skal ligge latent i såpass mange år vet jeg ikke og som sagt tror jeg heller ikke vitenskapen har et sikkert tall på det. Men det er mulig, et raskt google-søk sier jo det. Anonymkode: f6524...ba6 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Jeg fikk grove celleforandringer pga HPV 17 år inn i forholdet. Jeg har ikke vært utro, og har ingen grunn til å mistenke at min samboer har vært det heller. Anonymkode: 5cf8a...769 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 Jeg fikk plutselig celleforandringer selv om jeg ikke hadde hatt sex med noen på 10 år. Anonymkode: 7b736...fc5 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 Jeg fikk høye celleforandringer etter 7 år i et trofast forhold. Det kommer når det kommer, så derfor viktig å faktisk sjekke seg. Jeg har tatt prøver nå hvert år i 10 år (om ikke mer), for å være sikker på at jeg holder meg frisk. Kjipt at gutter sprer slik faenskap... Er nesten så DE skulle fått sprøyter, for det er de som knuller mest rundt og nekter å bruke kondom. Anonymkode: 4d15f...10c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 men fastlegen min sa til meg at jeg ikke trengte å ta hpv vaksinen fordi jeg er i et monogamt forhold? jeg er gift. stemmer ikke dette? Anonymkode: 273b0...9b8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Skrevet 9. februar 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: men fastlegen min sa til meg at jeg ikke trengte å ta hpv vaksinen fordi jeg er i et monogamt forhold? jeg er gift. stemmer ikke dette? Anonymkode: 273b0...9b8 Da er du jo evt smittet fra før Anonymkode: 4d15f...10c 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 Jeg er hpv smittet. Har kun hatt to partnere. Fikk beskjed fra lege om at der er umulig å vite hvor lenge jeg har gått med det i kroppen. Betaler selv for hpv vaksine nå, for å hindre utbrudd av andre typer hpv senere i livet. Er man smittet av noen typer hpv, er man gjerne smittet av flere også. Anonymkode: 7293f...2d8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Skrevet 9. februar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk plutselig celleforandringer selv om jeg ikke hadde hatt sex med noen på 10 år. Anonymkode: 7b736...fc5 Det fikk en venninne av meg også selv om hun hadde vært gift i 20 år.... Anonymkode: 3cc92...15b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #13 Skrevet 9. februar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: men fastlegen min sa til meg at jeg ikke trengte å ta hpv vaksinen fordi jeg er i et monogamt forhold? jeg er gift. stemmer ikke dette? Anonymkode: 273b0...9b8 Du har hatt sex med andre og partneren din har hatt sex med andre som også har hatt sex med andre. Slik vandrer viruset over til andre. Anonymkode: 3cc92...15b 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #14 Skrevet 9. februar 2020 Veldig rart at det er damer som har fått ansvaret for å vaksinere seg, når det er størst sannsynlighet for at det er en mann som sprer smitten. Alle ungdommer burde jo vaksineres. Anonymkode: 0dadf...f53 1
Hr. Aktiv Skrevet 9. februar 2020 #15 Skrevet 9. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk høye celleforandringer etter 7 år i et trofast forhold. Det kommer når det kommer, så derfor viktig å faktisk sjekke seg. Jeg har tatt prøver nå hvert år i 10 år (om ikke mer), for å være sikker på at jeg holder meg frisk. Kjipt at gutter sprer slik faenskap... Er nesten så DE skulle fått sprøyter, for det er de som knuller mest rundt og nekter å bruke kondom. Anonymkode: 4d15f...10c For hver mann som knuller rundt så må det også være en dame der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå