Gå til innhold

Hvor finner man valper til salgs?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å få meg en golden retriever til høsten. Jeg følger allerede med på finn.no, mest bare av nysgjerrighet, da det enda er lenge til. Det jeg har lagt merke til er at det er ganske få valper til salgs, og det virker som alle har stor pågang. I tillegg synes jeg det er lenge mellom hver annonse som er skrevet av det som virker som seriøse oppdrettere. De aller fleste annonsene virker som er skrevet av «hobby» oppdrettere uten særlig erfaring. 

Jeg ønsker å kjøpe valp av noen med lang erfaring og kunnskap om avl, rasestandard og sykdommer og som driver med utstilling og avler på premierte hunder. Ikke fordi jeg selv skal drive med utstilling, men jeg vil maksimere sjansene for å få en frisk hund, i tillegg til all hjelp og støtte man kan få av oppdretter med mye kunnskap. 

Da er spørsmålet: hvor finner jeg disse oppdretterne? Må jeg til utlandet, og hvor isåfall kommer jeg i kontakt med utenlandske oppdrettere? Er det sånn å forvente at seriøse oppdrettere har årevis lang venteliste? Hjelp☺️

Anonymkode: dbe71...828

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, de har ikke årevis med venteliste, men du burde titte over oppdretterlisten til retrieverklubben og sende noen av dem en mail.

Anonymkode: 2e4c3...745

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, de har ikke årevis med venteliste, men du burde titte over oppdretterlisten til retrieverklubben og sende noen av dem en mail.

Anonymkode: 2e4c3...745

Jeg kjenner ikke retriverklubben, men det kan også hende at de har en valpeformidler eller lignende som man kan kontakte. 

Uansett er det mange seriøse oppdrettere som aldri annonserer på finn. 

• Liker 2
Skrevet

Som andre her sier, jeg ville tatt kontakt med noen oppdrettere direkte, spurt om de planlegger valper snart og fått et inntrykk av hvordan de er som mennesker og hva slags etikk de følger i avlen. Så kan man sette seg på liste hos noen man synes virker proffe og flinke. 

Anonymkode: 666a7...a49

• Liker 1
Skrevet

IKKE kjøp valp via finn.no i allefall. Ville heller ikke nøyd meg med en valp som kommer fra en oppdretter som kun er reg i NKK, men en som også står på oppdretterlista til raseklubben.
Er MANGE useriøse oppdrettere på labrador, og regner med at det er samme fjøla generelt blant populære raser, sånn som golden.

Anonymkode: 10d99...ee6

• Liker 1
Skrevet

Begynn med å kartlegge helsestatusen til rasen. En god start er å sette seg inn i RAS (rasespesifikk avlsstrategi). Denne ligger tilgjengelig på NKK sine sider og gir deg en pekepinn på helseutfordringene til rasen. Ergo lettere å vite hva du konkret skal undersøke og spørre om hos aktuelle oppdrettere. 

Skrevet

Som nevnt over her, du må kontakte oppdrettere selv de legge som regel ikke ut annonser. Har golden selv som snart er 11mnd, vi var heldige og slapp å vente lenge før kullet hennes var født. Send en PM hvis du vil vite oppdretter.😊

Skrevet
På 8.2.2020 den 13.58, AnonymBruker skrev:

IKKE kjøp valp via finn.no i allefall. Ville heller ikke nøyd meg med en valp som kommer fra en oppdretter som kun er reg i NKK, men en som også står på oppdretterlista til raseklubben.
Er MANGE useriøse oppdrettere på labrador, og regner med at det er samme fjøla generelt blant populære raser, sånn som golden.

Anonymkode: 10d99...ee6

Vi kjøpte en labradorvalp på finn.no for ikke lenge siden. Selvsagt finnes det seriøse oppdrettere som også legger ut valpene på finn. Man må bare være litt flinkere til å lete etter feil og ta kontakt med oppdretter. Vår valp er registrert i NKK med full stamtavle og alt som hører med. Hun, søskenene og foreldrene har også gjennomgått helsesjekk (foreldre har selvsagt sjekket AD, HD og øyelysing +++), chipping, vaksinering osv., som vi har alt av papirer på. Alt har blitt gjort på en ordentlig måte og forøvrig helt i tråd med retrieverklubbens retningslinjer. Jeg vet ikke hvorfor hun ikke er på oppdretterlista til retrieverklubben men antar det er pga det er første kullet hennes med valper, eller muligens alder på oppdretter (dame ca 60år, kanskje ikke den mest datatekniske :P). 

Anonymkode: 5e32e...e93

Gjest Vesuvio
Skrevet

Jeg har brukt mange år på research på rasen jeg skal skaffe meg i 2020/2021. Det første jeg begynte med var å skrive ned hva som er viktig for meg - helse og egenskaper. Så trålet jeg nettet etter alle oppdretterne som var å finne og samlet dem i et dokument. Deretter har jeg brukt lang tid på å se på forskjellige hunder og "bli kjent" med de ulike oppdretterne, og har notert litt ved hver oppdretter i dokumentet mitt. Har fått en god oversikt etterhvert, og et tips er at alt er ofte ikke som det ser ut til ved første øyekast. Det har som sagt tatt enormt med tid og research å få denne oversikten.

Sist høst begynte jeg å ta kontakt med aktuelle oppdrettere (både svenske og norske) og fortalte hva jeg ønsket av/med hunden og hva jeg kunne tilby den. Videre at jeg gjerne ville stå på interesseliste hos dem fra og med 2020. Foreløpig står jeg på interesseliste på to kull. 

Veldig mange oppdrettere har Facebooksider/-grupper som oppdateres hyppigere enn hjemmesiden. Et annet pluss med Facebook er at andre valpekjøpere gjerne kommenterer/poster slik at du får et bredere innblikk i avkom og avlsmateriale. Anbefaler deg å bli medlem i så mange norske/svenske oppdrettergrupper/-sider som mulig. Ikke bare de som er aktuelle, men også de som er helt uaktuelle - da får man en helt annen oversikt. 

Snakk med folk! Det har vært gull for meg. Jeg har blitt kjent med flere som har samme rasen, har vært med på treninger, og blitt veldig mye mer sikker på hva jeg vil ha, og hva jeg ikke vil ha, samt fysiske og psykiske brister på rasen. 

Vær nysgjerrig, og sett høye krav til kvalitet! Det høres forsåvidt absolutt ut som du allerede gjør det :) 

Lykke til! 

Skrevet
På 8.2.2020 den 10.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har bestemt meg for å få meg en golden retriever til høsten. Jeg følger allerede med på finn.no, mest bare av nysgjerrighet, da det enda er lenge til. Det jeg har lagt merke til er at det er ganske få valper til salgs, og det virker som alle har stor pågang. I tillegg synes jeg det er lenge mellom hver annonse som er skrevet av det som virker som seriøse oppdrettere. De aller fleste annonsene virker som er skrevet av «hobby» oppdrettere uten særlig erfaring. 

Jeg ønsker å kjøpe valp av noen med lang erfaring og kunnskap om avl, rasestandard og sykdommer og som driver med utstilling og avler på premierte hunder. Ikke fordi jeg selv skal drive med utstilling, men jeg vil maksimere sjansene for å få en frisk hund, i tillegg til all hjelp og støtte man kan få av oppdretter med mye kunnskap. 

Da er spørsmålet: hvor finner jeg disse oppdretterne? Må jeg til utlandet, og hvor isåfall kommer jeg i kontakt med utenlandske oppdrettere? Er det sånn å forvente at seriøse oppdrettere har årevis lang venteliste? Hjelp☺️

Det er vanskelig å navigere seg frem. Både folk som har hunder som har smelt nabobikkja på tjukka og seriøse oppdrettere legger ut annonser på finn. En kennel vil vanligvis opplyse om at de har nettside og driver aktivt med konkurranser slik du kan undersøke mer på egenhånd. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

En liten oppdatering fra meg. 
Nå har jeg de siste to ukene sendt ut et sted mellom 10 og 20 mailer til oppdrettere på oppdretterlista. De aller fleste svarer ikke på mailen til tross for at jeg har skrevet utfyllende om oss og hva vi kan tilby en hund. De som har svart har opplyst meg om at det står flere hundre personer på valpeliste, eller så krever de depositum på flere tusen kroner på valper som ikke engang er unnfanget. Jeg skjønner faktisk godt at mange faller for fristelsen og kjøper første og beste valp på finn.no, for dette er ganske frustrerende til tross for at jeg har begynt letingen i god tid og at jeg er relativt fleksibel på når jeg kan få en valp i hus.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg de siste to ukene sendt ut et sted mellom 10 og 20 mailer til oppdrettere på oppdretterlista. De aller fleste svarer ikke på mailen til tross for at jeg har skrevet utfyllende om oss og hva vi kan tilby en hund. De som har svart har opplyst meg om at det står flere hundre personer på valpeliste, eller så krever de depositum på flere tusen kroner på valper som ikke engang er unnfanget. Jeg skjønner faktisk godt at mange faller for fristelsen og kjøper første og beste valp på finn.no, for dette er ganske frustrerende til tross for at jeg har begynt letingen i god tid og at jeg er relativt fleksibel på når jeg kan få en valp i hus.

Hvor lenge siden er det du sendte Mail? Veldig mange har en vanlig jobb og et vanlig liv i tillegg som gjør at det kan ta tid å svare på Mail. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har sendt mail til oppdretterne på retriverklubben? Merkelig egentlig at det skal være så vanskelig. Jeg har kjøpt flatcoated to ganger fra to ulike oppdrettere som står i listen på retrieverklubben. Disse annonserer ikke på finn.no. Det som nok er gjennomgående for de seriøse oppdretterne, er at de ønsker å treffe valpekjøpere før man gjør en avtale. De vil vite sikkert at valpen får et godt hjem. Så kanskje du skal kontakte disse som nå har valper og spørre om å komme og hilse på, for så å stå på venteliste for neste kull? På valpelisten kan du også se om foreldrene er premiert og om de har HD.

https://retrieverklubben.no/golden-retriever/valpeliste/

Anonymkode: b9ba8...95d

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Diamant20 skrev:

Hvor lenge siden er det du sendte Mail? Veldig mange har en vanlig jobb og et vanlig liv i tillegg som gjør at det kan ta tid å svare på Mail. 

Sendte første halvpart søndag for to uker siden og andre halvpart forrige søndag. Skjønner det, har ikke gitt helt opp å få svar enda!😊

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har sendt mail til oppdretterne på retriverklubben? Merkelig egentlig at det skal være så vanskelig. Jeg har kjøpt flatcoated to ganger fra to ulike oppdrettere som står i listen på retrieverklubben. Disse annonserer ikke på finn.no. Det som nok er gjennomgående for de seriøse oppdretterne, er at de ønsker å treffe valpekjøpere før man gjør en avtale. De vil vite sikkert at valpen får et godt hjem. Så kanskje du skal kontakte disse som nå har valper og spørre om å komme og hilse på, for så å stå på venteliste for neste kull? På valpelisten kan du også se om foreldrene er premiert og om de har HD.

https://retrieverklubben.no/golden-retriever/valpeliste/

Anonymkode: b9ba8...95d

Det var veldig lurt, skal vurdere det om jeg finner oppdrettere i rimelig nærhet som har valper nå😊

Skrevet

Dersom du finner en oppdretter allerede nå, og spør om de forventer valper til høsten, kan det hende at du havner først på «ventelista» og får velge valp først av et kull. Finn annonser fungerer også, men da er du mye mindre forberedt og aldri garantert en valp den tiden du ønsker, eller av de personene du kontakter.

Anonymkode: 47c24...c89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...