AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Er kjærlighetssorg godt nok grunnlag til å bli henvist til psykolog av fastlegen? Jeg føler jeg lever i et mareritt, har konstant vondt i magen, null matlyst og raser ned i vekt, hyperventilerer til tider, og klarer ikke å fungere i det hele tatt. Går ikke et eneste sekund der jeg klarer å tenke på noe annet. Klarer ikke sove. Vi har to barn sammen. Anonymkode: fd48f...173
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er kjærlighetssorg godt nok grunnlag til å bli henvist til psykolog av fastlegen? Jeg føler jeg lever i et mareritt, har konstant vondt i magen, null matlyst og raser ned i vekt, hyperventilerer til tider, og klarer ikke å fungere i det hele tatt. Går ikke et eneste sekund der jeg klarer å tenke på noe annet. Klarer ikke sove. Vi har to barn sammen. Anonymkode: fd48f...173 Tenker du henvisning til dps så nei, isåfall ville du nok fått avslag med mindre det har vært f. eks vold i bilde eller du har andre psykiske plager. Men du kan gå til privat psykolog eller høre om det finnes annen hjelp. Kjærlighetssorg er vondt, men med tiden blir det bedre. Er det lenge siden det skjedde? Anonymkode: fe918...f77 2
Fireflies Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 Det kan være kommunen din har et lavterkseltilbud. Flere kommuner har det for å hjelpe mennesker med moderat angst/depresjoner. Kanskje det kan hjelpe deg å få noen metoder til å takle det. 4
Gjest moreno Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Det kan jo være at reaksjonene dine bunner i noe annet. Oppsøk lege og hør?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 du har en krisereaksjon TS. helt normalt mtp din situasjon. Det finnes hjelp til dette. sjekk rask psykisk helsehjelp i din kommune. legen min snakket om dette og det virker veldig bra. det er mye gruppekurs og de koster 1000 kr kurset. men det finnes også brevkurs. og inviduelle samtaler! det er gjennom kommunen og visstnok veldig bra. sa legen. jeg valgte privat, pga bra forsikring gjennom jobben. Anonymkode: 96e5c...5ac
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Tror dps foretrekker lette tilstander som ts, tilstander som kommer til å gå over av selv. Da ser det bra ut i dps sin statistikk på enda en person "ferdig behandlet" og full arbeidsfør. Men nei, ts hvorfor kan du ikke bare gå privat? Skal du søke offentlig tar det uansett sikker 3+mnd før du kommer inn og da er sikkert kjærlighetssorgen over alikevel. Anonymkode: 4e103...936 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 Siden det gjerne tar 6 måneder i kø før man kommer inn til psykolog når man har ekte psykiske lidelser, så er svaret selvsagt nei. Det er ingen psykisk lidelse å ha kjærlighetssorg. Det er normalt. Herregud, folk nåtildags tåler ikke motstand og skal sykeliggjøre alt. Ingen går rundt og er like lykkelige hele tiden. Anonymkode: 58e6d...ac1 8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #8 Skrevet 8. februar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror dps foretrekker lette tilstander som ts, tilstander som kommer til å gå over av selv. Da ser det bra ut i dps sin statistikk på enda en person "ferdig behandlet" og full arbeidsfør. Men nei, ts hvorfor kan du ikke bare gå privat? Skal du søke offentlig tar det uansett sikker 3+mnd før du kommer inn og da er sikkert kjærlighetssorgen over alikevel. Anonymkode: 4e103...936 Nei dette stemmer ikke. Dps er ikke beregnet på mennesker med noe så «lite» som kjærlighetssorg Anonymkode: b74ec...2b0 2
Fru2020 Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 Kjærlighetssorg kan være altomslukende og veldig, veldig vondt. Det i seg selv er ikke grunn nok til henvisning til offentlig psykolog/DPS. Det er en naturlig reaksjon i en livskrise. Men kjærlighetssorg kan utvikle seg til å bli psykisk sykdom. Du sier ikke noe om hvor lenge du har hatt det slik. Jeg støtter dem som sier at du kan undersøke lavterskeltilbud i kommunen. Det er ofte god hjelp å få. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror dps foretrekker lette tilstander som ts, tilstander som kommer til å gå over av selv. Da ser det bra ut i dps sin statistikk på enda en person "ferdig behandlet" og full arbeidsfør. Anonymkode: 4e103...936 DPS har klare retningslinjer for hvem som skal tilbys behandling. Tror de har mer enn nok med å klare å behandle rettighetspasienter.. 2
Gjest padawan Skrevet 8. februar 2020 #10 Skrevet 8. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: isåfall ville du nok fått avslag med mindre det har vært f. eks vold i bilde eller du har andre psykiske plager. dette stemmer ikke helt.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #11 Skrevet 8. februar 2020 Man kan jo henvises, men problemet blir eventuelt at man får avslag av DPS. Gå til fastlegen. Du kan få samtaler med fastlegen, eller noen ved kommunens lavterskeltilbud. Da blir det også lettere å få en god henvisning, fordi fastlegen blir bedre kjent med deg over litt tid. Anonymkode: 57ffd...489
Silva Pluvialis Skrevet 8. februar 2020 #12 Skrevet 8. februar 2020 Oi. Her var det mange svar som bagatelliserer. Det er aldri greit å bagatellisere andres smerte. Til TS: Trist å høre at du har opplevd et brudd og at du har det så vondt som du har det nå. Brudd kan gi en følelse av å gå i stykker på innsiden, og da kan livet bli veldig tungt og mørkt. Vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med fastlegen og høre litt hvilke muligheter det finnes for hjelp. Sånn som du har det nå skal du ikke ha det
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #13 Skrevet 8. februar 2020 1 time siden, padawan skrev: dette stemmer ikke helt. Du kan gjerne utdype litt mer 😊 Anonymkode: fe918...f77
Gjest padawan Skrevet 8. februar 2020 #14 Skrevet 8. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan gjerne utdype litt mer Nope.
Sosionomen Skrevet 8. februar 2020 #15 Skrevet 8. februar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er kjærlighetssorg godt nok grunnlag til å bli henvist til psykolog av fastlegen? Jeg føler jeg lever i et mareritt, har konstant vondt i magen, null matlyst og raser ned i vekt, hyperventilerer til tider, og klarer ikke å fungere i det hele tatt. Går ikke et eneste sekund der jeg klarer å tenke på noe annet. Klarer ikke sove. Vi har to barn sammen. Anonymkode: fd48f...173 Det er ingenting i veien for at du skal kunne snakke med en fagkyndig psykolog. Jeg vil likevel gjøre deg oppmerksom på at det er lang ventetid (omtrent 6 mnd - 1 år) hos psykologer som jobber under offentlig etat, og her kreves det henvisning fra lege. Som regel er det stor pågang og mangel på ressurs i henhold til henvisninger og ikke garanti for at søknaden blir innvilget til tross for henvisning fra lege. Fordelen med psykolog i det offentlige hjelpeapparat er at man kun betaler en egenandel, hvor resten av kostnadene blir dekket av staten. Det er viktig at det spesifiseres i henvisning fra lege hva du søker om, om det er samtaler med psykolog, utredninger for eventuelle symptomer/ diagnoser eller innleggelse. Man kan likevel søke om hjelp hos en privatpsykolog, eller få henvisning av lege også til privat. Ventetiden her er også lang, da mange private får henvisninger fra det offentlige. Ulempen er at det blir høyere kostnader enn hos det offentlige. Du opplever at du lever i et mareritt, og ønsker hjelp - det er nok til å søke og motta hjelp. Det du beskriver forteller tydelig at du har det vondt, så ikke nøl med å søke hjelp. I mellomtiden er det også mulig å sende inn søknad til mestringsenheten i din bostedskommune. Her behøver en ikke henvisning (til tross for at en henvisning likevel kan styrke søknaden), og det er noe mindre ventetid. Her blir du også møtt av fagkyndige. Mestringsenheten har i flere kommuner et godt samarbeid med ulike psykologer (BUP/ DPS). Er du i krise kan du også ringe ulike hjelpetelefoner som kan støtte deg i prosessen, eksempelvis mental helse på 116 123, røde kors hjelpetelefon, eller sidetmedord.no 🙂 Man kan også møte opp direkte på DPS eller nærmeste akuttpsykiatrisk poliklinikk ved akutt krise, eller ringe 113. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #16 Skrevet 8. februar 2020 1 time siden, padawan skrev: Nope. Da er det jo umulig å vite hva du mener og hvorfor det ikke stemmer 😂 Anonymkode: fe918...f77
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #17 Skrevet 8. februar 2020 Ikke sikkert du blir henvist til psykolog, mer sannsynlig psykiatrisk sykepleier på DPS. Anonymkode: 13992...1fa
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #18 Skrevet 9. februar 2020 3 timer siden, Gorilla skrev: Oi. Her var det mange svar som bagatelliserer. Det er aldri greit å bagatellisere andres smerte. Til TS: Trist å høre at du har opplevd et brudd og at du har det så vondt som du har det nå. Brudd kan gi en følelse av å gå i stykker på innsiden, og da kan livet bli veldig tungt og mørkt. Vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med fastlegen og høre litt hvilke muligheter det finnes for hjelp. Sånn som du har det nå skal du ikke ha det Det er ingen som bagatellisere smerten til Ts. Men kjærlighetssorg er ingen sykdom og det er ingen ting som indikerer på at ts er psykisk syk. Dps prioriterer mennesker med psykisk sykdom som gjør det vanskelig å fungere normalt, det er ofte lang ventetid. En privat psykolog eller annet tilbud vil nok være bedre for Ts. I de fleste tilfeller går kjærlighetssorg over, men det kan være godt med litt hjelp på veien. Anonymkode: fe918...f77 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #19 Skrevet 9. februar 2020 Du kan jo kanskje få henvisning men tror den vil bli avvist både på dps og hos avtalepsykolog er. Kjærlighetssorg er grusomt, men alle går igjennom det og med den dårlige kapasiteten i psykiatrien er det vel ikke kapasitet til at alle som har kjærlighetssorg skal ha psykolog. Men kontakt psykiatritjenesten i kommunen, dit trenger man ikke henvisning (tror jeg) Anonymkode: 05a1b...eff
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #20 Skrevet 9. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikkert du blir henvist til psykolog, mer sannsynlig psykiatrisk sykepleier på DPS. Anonymkode: 13992...1fa Nei det blir hen ikke. Man blir aldri henvist til en bestemte yrkesgruppe når man henvises til dps. Man blir henvis og blir tildelt den som er ledig. Og kjærlighetssorg er ikke noe dps prioriterer Anonymkode: b74ec...2b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå