AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Jobber som spesialpedagog i kommunen, fast stilling. Nettopp ferdig med prøvetid, men føler at jeg ikke mestrer jobben. De barna jeg jobber med viser ingen fremgang og jeg er stresset og nervøs hver gang jeg må ha veiledning med støttepedagogene og de merker nok min usikkerhet. Forrige uke var det en som spurte om jeg viste hva jeg drev med og jeg visste ikke hva jeg skulle svare. Nå er jeg redd for at vedkommende klager og at jeg får sparken hvis de finner ut at jeg er uskikket? Anonymkode: 6b195...0c1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber som spesialpedagog i kommunen, fast stilling. Nettopp ferdig med prøvetid, men føler at jeg ikke mestrer jobben. De barna jeg jobber med viser ingen fremgang og jeg er stresset og nervøs hver gang jeg må ha veiledning med støttepedagogene og de merker nok min usikkerhet. Forrige uke var det en som spurte om jeg viste hva jeg drev med og jeg visste ikke hva jeg skulle svare. Nå er jeg redd for at vedkommende klager og at jeg får sparken hvis de finner ut at jeg er uskikket? Anonymkode: 6b195...0c1 Det er barn med spesielle behov du jobber med, og du vet ikke hva du skal svare når noen spør hva du driver med? Hva mener du med at de ikke har hatt fremgang, er det kun språk eller diagnoser? Anonymkode: 2ce62...48b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er barn med spesielle behov du jobber med, og du vet ikke hva du skal svare når noen spør hva du driver med? Hva mener du med at de ikke har hatt fremgang, er det kun språk eller diagnoser? Anonymkode: 2ce62...48b Ikke meningen å være krass, men snu tankegangen: "hvordan kan jeg bli tryggere på min egen rolle" "hva kan jeg bidra med så barna får et helhetelig pedagogisk opplegg, som fremmer mestring" "hvordan kan jeg formidle pedagogiske tiltak på en mest hensiktsmessig måte"? Hvordan måler du resultater, og hvilke tidspenning har du, er du realistisk? Du må kartlegge ned til minste detalj for og kunne gjøre godt arbeid, du har vel en iup og forholde deg til? Anonymkode: 2ce62...48b 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Eg har arbeida mange år i barnehage, vi har hatt fleire spesialpedagogar innom som ikkje alltid har greidd å løfta utviklinga til barn. Ingen som meg er kjent har fått sparken av den grunn. Det eg har merka meg er at det er "enklare" å forhalda seg til enkelte problemstillingar, f.eks CP og Downs. Det er noko vi har lang erfaring med i landet og noko som har faste rammer og tiltak, ofta meir rett fram men ikkje nødvendigvis enklare av den grunn. Same gjelder språkvanskar, det er heilt konkrete ting vi kan arbeida med og dokumentera. Når det kjem til adferdsproblemer er det ofta svært vanskelig for alle involverte å "bestilla" positiv utvikling. Det er faktisk ikkje alle barn man klarer å snu, ein ting du kan prøva er å setja tiltak ovanfor vaksne i staden for barnet. F.eks kartlegga om små konfliktar blir stoppa tidlig av vaksne, prøva å finna ut kva heile gruppa kan trenga for å støtta individet. Det eg og har sett er at når foreldre er ettergivande heima blir det for stort sprik i barnehagen, det betyr ikkje at du er ein dårlig spesialpedagog men at heile miljøet må gjera rette ting over tid, og det skjer jo ikkje alltid. Anonymkode: 950ea...321 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 Du får ikke automatisk sparken om en forelder klager på det altså. Det skal ganske mye til for å få sparken i arbeidslivet, og du skal få advarsel før du kan sies opp. Men at du ikke føler deg trygg i jobben er jo et problem, så her må du kanskje be om hjelp. Det er mye bedre å si at du synes noe er vanskelig enn å bare late som du synes alt går greit. Det vitner om god dømmekraft å erkjenne at man ikke mestrer jobben helt ennå, å be om hjelp. Anonymkode: 73bdb...b26 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Ja, det er det å bli tryggere i egen rolle jeg sliter med, omgår konstant rundt og lurer på om jeg er bra nok. Debattantene jeg jobber med har autisme, og de andre spesialpedagogen takler dette mye bedre enn meg, og de har så mange års erfaring. Så jeg er livredd for å få sparken. ts Anonymkode: 6b195...0c1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 Jeg er sikker på at du gjør en mye bedre jobb enn det du føler du gjør. Du har vært der i bare noen måneder, og noe sier meg at du er fortsatt ganske nyutdannet. Husk at selv om du er utdannet er du aldri ferdig lærd, og har fortsatt mange år erfaring som venter på deg. Det er naturlig at når du sammenligner deg med noen med mer erfaring at du føler du kan mindre, for det gjør du, men dette vil snart endre seg😊 Vær ærlig når de spør, sug til deg all læring og kunnskap og vær en svamp. Man kan ikke klage på noen som vil gjøre en bedre jobb😊 Lykke til❤️ Anonymkode: 8060e...c8c 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #8 Skrevet 8. februar 2020 Jeg er mamma til barn med spesielle behov, det ene har autisme, det andre "bare" adhd/adferdsvansker. Jeg er en vanskelig mamma. Men jeg hadde virkelig ikke klagd på en spes.ped, som virket usikker. Jeg hadde muligens blitt utålmodig, og kunne stilt spørsmål som hadde blitt oppfattet som vanskelig. "Hvorfor gjør du slik?" "Hva tenker du man oppnår med å gjøre sånn?" "Hva er faglig begrunnelse til at du mener vi skal gjøre slik?" Og jeg hadde forventet et faglig svar. Ikke ett "Jeg tenker og mener". Men et "Jeg tenker sånn fordi at sånn" Klage hadde jeg kun gjort ved overtredelse av taushetsplikt og lignende. Man kan ikke alltid måle fremgang. Ta han min, han er nå på siste året på barneskolen, og han leser enda ikke! Og da har vi jobbet med det DAGLIG siden 1 klasse! Jubelen sto i taket for noen uker siden, for han leste "sola ser" alene! DET er fremgang, men det er saaaaaakte fremgang. Jeg tenker så lenge man SER barna, og greier å tilpasse seg barna, og greier å være kreativ, tenke utenfor boksen og er ydmyk ovenfor barn, foreldre og andre rundt barna, så kommer man langt. Anonymkode: cce8b...6c1 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber som spesialpedagog i kommunen, fast stilling. Nettopp ferdig med prøvetid, men føler at jeg ikke mestrer jobben. De barna jeg jobber med viser ingen fremgang og jeg er stresset og nervøs hver gang jeg må ha veiledning med støttepedagogene og de merker nok min usikkerhet. Forrige uke var det en som spurte om jeg viste hva jeg drev med og jeg visste ikke hva jeg skulle svare. Nå er jeg redd for at vedkommende klager og at jeg får sparken hvis de finner ut at jeg er uskikket? Anonymkode: 6b195...0c1 Du har gjort det riktige med å ta en kommunal jobb. Du kan ikke miste jobben hvis du har en kommunal jobb. Det er kun tilfelle om du har gjort noe kriminelt og lignende... Det er derfor alle udugelige jobber i kommunen og staten. Anonymkode: e15bd...367 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #10 Skrevet 8. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber som spesialpedagog i kommunen, fast stilling. Nettopp ferdig med prøvetid, men føler at jeg ikke mestrer jobben. De barna jeg jobber med viser ingen fremgang og jeg er stresset og nervøs hver gang jeg må ha veiledning med støttepedagogene og de merker nok min usikkerhet. Forrige uke var det en som spurte om jeg viste hva jeg drev med og jeg visste ikke hva jeg skulle svare. Nå er jeg redd for at vedkommende klager og at jeg får sparken hvis de finner ut at jeg er uskikket? For å hjelpe deg på veien, jeg vil omformulere teksten din, og jeg vil at du skal ta den til eie. Jeg jobber som spesialpedagog i kommunen, fast stilling. Prøvetiden er ferdig, og jeg føler jeg mestrer jobben. Barna jeg jobber med ser jeg ikke fremgang idag, men jeg vet de vil være i prosessen de er i og komme langt med min veiledning, selv om det ikke kan synes idag. Det hender jeg kan føle meg usikker ved å møte ferdig utlært fagarbeidere med lang ansiennitet, men de er der som en støtte og jeg kan lære av deres fremferd, jeg har de som forbilder og vil også lykkes i arbeidet. Jeg er trygg på kollegene mine, og ser frem til en lang arbeidskarrière innen faget jeg vil utvikle meg innen og holde fast på det som er drømmen min. Anonymkode: b07e6...708 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #11 Skrevet 8. februar 2020 Få mer kunnskap, det gir faglig trygghet. Har et barn med høytf autisme, tidlig intervensjon er utrolig viktig for positiv utvikling, så hadde han hatt en støttepedagog som var usikker hadde jeg (den gang ) blitt rasende. Heldigvis er jeg blitt klokere og ydmyk med årene, nå hadde jeg møtt støttepedagogen med et smil. Du har sikkert mye kunnskap om diagnosen og tiltak, men det er ikke alle som tilbyr "sosiale historier,"jeg har selv laget en bok med sosiale historier, fordi de lærer visuelt. Jeg har tatt bilder av ulike sosiale situasjoner, og så laget vi en bok, gjentok det som sto i boken vår. Mål: "Ole" skal mestre å gå på butikken å handle mat uten å løpe rundt. Hvordan? Enkle ord og bilder som repeteres, til slutt går mamma og Ole på butikken og kjøper mat. I tillegg har jeg stimulert språkutvikling ( de er så forskjellige, så vi får ta utgangspunkt i hva de mestrer og trenger av oppfølging) men her var det snakk om en som er høytfungerende. I dag får skårer han høyt på leseferdigheter, og ordforståelse, språk generelt, vi får skryt av bup. ( Stolt mamma ) Jeg brukte faktisk trafikkskilit på turene våre for å fremme språk, store, hvite, få farger og symboler. Selvfølgelig supplert med sang, musikk, regler, rim og bøker. Forebygg meltdown, kan ikke presisere det nok, det er en enorm påkjenning for et barn med autisme. De sliter også med øyekontakt, min sønn forklarte det i ungdomsalder slik: "det er smertefult" han opplevde det som smerte i yngre dager, gått seg til med alder. Du klarer det du vil, har selv vært ny og usikker, men hoppet i det. Mens andre festet i helgene befant jeg meg på biblioteket. Utfordret meg faglig, tok til meg all veiledning, det gir enorme resultater, til glede og støtte for alle våre barn. Se deg selv utenfra, hvorfor blir du usikker, visualiser det. øv deg foran speilet, få mer kunnskap og vær klar for å blomstre, Anonymkode: 2ce62...48b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #12 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 8.2.2020 den 11.07): Du får ikke automatisk sparken om en forelder klager på det altså. Det skal ganske mye til for å få sparken i arbeidslivet, og du skal få advarsel før du kan sies opp. Men at du ikke føler deg trygg i jobben er jo et problem, så her må du kanskje be om hjelp. Det er mye bedre å si at du synes noe er vanskelig enn å bare late som du synes alt går greit. Det vitner om god dømmekraft å erkjenne at man ikke mestrer jobben helt ennå, å be om hjelp. Anonymkode: 73bdb...b26 Du trenger ikke advarsel før du får sparken. Anonymkode: 8d204...561
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2021 #13 Skrevet 14. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du trenger ikke advarsel før du får sparken. Anonymkode: 8d204...561 Jo? Anonymkode: 6f71c...6af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå