Gå til innhold

unger blir med hjem etter skole - forventninger fra foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
  • Forventer dere at foreldre dere sender deres barn til etter skole lager sunn middag og passer på at de ikke spiller / ser film og tv? og lekser?

Jeg må innrømme at jeg er ganske slack når mitt barn på en fredag har besøk her. Da er det bare fredags kos. De får sunn middag på en hverdag og da maser jeg mer om at de skal leke. 

Det var nemlig en forelder i går her som lurte på om de hadde gjort lekser..og om de hadde sett tv.  

Synes det er litt drøyt jeg. forvente at jeg skal avlaste de OG gjøre lekser med ungene? Nei det orker jeg ikke på en fredag.

Anonymkode: dd59d...aad

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er avtalt at hun skal være hos noen lenge etter skolen håper jeg de har gjort lekser, men forventer det ikke. 
hva de spiser til middag bryr jeg meg ikke om, det er ikke min sak:) men håper de ikke spiser godteri og slikt på hverdager. Fredag og lørdag er innafor

• Liker 10
Skrevet

Har en sånn som ofte flyr på besøk, og ofte har med seg unger hjem. Avtalte besøk på gitte dager, da er det gjerne en plan om sunn middag og eventuelt lekser her i alle fall. Er det et spontant besøk etter skolen har jeg ingen forventninger. Lekser og kosthold er til syvende og sist mitt ansvar. 

Men trenden her hos gutta som farter på besøk til hverandre er mer at de faktisk leker, og ikke ser på TV/spiller. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er et avtalt besøk forventer jeg at barnet mitt får middag. Utover det krever jeg ingenting, selv om jeg selvfølgelig setter pris på at leksene blir gjort.

Anonymkode: 3853b...78c

• Liker 17
Skrevet

Det er ikke lekser på fredag, hadde jeg svart. Rar ting å spørre om.

Jeg har ikke forventninger til sunn mat på hverdager, det er mer en hyggelig bonus. Fint om de gjør lekser, det pleier foreldre å organisere noe av. Flott om de leker og ikke bare spiller. Jeg kan jo ikke sette noe krav til hvordan andre familier gjør sin ettermiddag, mitt barn blir med på deres lass. Så får vi passe på her hjemme at lekser blir gjort.

Anonymkode: 8c87d...080

• Liker 29
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  • Forventer dere at foreldre dere sender deres barn til etter skole lager sunn middag og passer på at de ikke spiller / ser film og tv? og lekser?

Jeg må innrømme at jeg er ganske slack når mitt barn på en fredag har besøk her. Da er det bare fredags kos. De får sunn middag på en hverdag og da maser jeg mer om at de skal leke. 

Det var nemlig en forelder i går her som lurte på om de hadde gjort lekser..og om de hadde sett tv.  

Synes det er litt drøyt jeg. forvente at jeg skal avlaste de OG gjøre lekser med ungene? Nei det orker jeg ikke på en fredag.

Har dei lekser på ein fredag?🤔

Anonymkode: 7e88b...cc0

• Liker 12
Skrevet

Bor i et nabolag med mye unger, og avtaler ikke besøk. Barna lager avtalene selv, og mitt barn må gjøre leksene før hun drar ut. Middag spises så godt som alltid hjemme. Passer ikke på at de gjør leksene om hun har besøk når vi er på jobb. Og forventer ikke at andre skal passe på leksene når hun er på besøk. Om de ser på TV sammen legger jeg meg ikke opp i det, men oppfordrer de til å finne på annet. Mitt inntrykk er at de ser relativt lite på TV.

Anonymkode: bce25...470

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dei lekser på ein fredag?🤔

Anonymkode: 7e88b...cc0

nei, men han ville vel at de skulle gjøre lekser i stedet for å se film.  

• Liker 1
Skrevet

Her har de ukelekser, og vi passer på å få de gjort de dagene vi ikke har noen planer. Forventer ikke at de gjøres på besøk. Forventer heller ikke supersunn middag, men jeg var ikke helt fornøyd den dagen jeg fikk vite at sønnen min hadde spist 6 brødskiver med sjokoladepålegg fordi han ikke likte middagen.

Om de ser tv, spiller, leker eller noe annet når han er på besøk legger jeg meg ikke borti.

Anonymkode: a9c22...eb4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg forventer at de får en eller annen form for mat om de skal være der lenge og om de skal være der hele ettermiddagen/kvelden på en hverdag (mandag-torsdag) håper jeg også at lekser har blitt gjort (har aldri opplevd at lekser ikke har blitt gjort når de er hos andre), men ellers ingenting. Jeg bryr meg ikke om maten er sunn eller ikke eller om de har lekt eller sittet og spilt spill hele tiden. 

Hos oss får de mat/middag (avhengig av hvor lenge de er her), de må gjøre lekser straks de kommer hjem (jeg hjelper gjerne, men det skjer så godt som aldri at noen har behov for det) og ellers får de gjerne spille eller se på TV om de vil det. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

På vanlig hverdag syns jeg lekser skal prioriteres. Det var første bud når barna kom hjem fra skolen alene eller med venner. Middagen fikk de ta som det var. Om vi ville ha sunn eller usunn mat den dagen avgjorde vi selv uten at foreldrene til vennene skulle ha noe å si.

Ville de spille PlayStation eller se video så var det også vår avgjørelse.

Skulle noen av de foreldrene brydd seg med noe som helst så hadde de fått svar tilbake om at her bestemmer vi.

Det har aldri falt meg inn engang å bry meg med hva barna mine gjorde borte hos andre. Om de fikk pølser til middag 2 ggr den uka eller hva det måtte være var helt greit.

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg var ikke helt fornøyd den dagen jeg fikk vite at sønnen min hadde spist 6 brødskiver med sjokoladepålegg fordi han ikke likte middagen

Ser jo den, 6 skiver med nugatti er vel omtrent en halv boks sjokolade. hehe. Litt rart de ga han så mye. Hadde de gitt sitt eget barn det samme mon tro? eller hadde de ikke kontroll?

minner meg litt om da jeg ga barna is en lørdag, og så plutselig er all isen borte. Da hadde gjesten spist en halv boks is i det stille. tenkte at det ikke var bra med så mye sukker!

Skrevet

Jeg forventer ingenting. Jeg har ansvar for at barnet spiser før/etter besøk, og kommer hjem såpass tidlig at vi rekker å gjøre lekser. Når vi har barn på besøk her, leker de bare. Ingen har spist middag her, men om de var her oftere, så hadde det kanskje føltes mer naturlig.

Anonymkode: 7918f...2a0

Skrevet

Her i huset må det avtales på forhånd. Vi har i foreldregruppa blitt enige om at barna går hjem hver til sitt for lekser og mat for så treffes etterpå. Best sånn synes jeg. Etterpå er det løping inn og ut i dørene her. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forventer at datteren min får noe å spise, så hun ikke går sulten i hvert fall. Håper hun får noe sunt å spise, og så håper jeg hun får middag hvis hun er der en stund. Jeg blir også veldig glad hvis de har gjort lekser, men forventer det ikke.

Jeg håper også at de ikke sitter foran en skjerm under hele besøket (da kunne de like gjerne sittet i hvert sitt hjem og sett på en skjerm). Er det en fredag eller helg, så er det litt annerledes, da tenker jeg det er innafor å se en film eller noe. Da er det også innafor med litt godteri, men jeg håper ingen lar henne stappe i seg alt for mye av det, og jeg håper det ikke blir servert på en hverdag.

Så, det eneste jeg forventer er at ungen min  ikke går sulten når hun er på besøk. 

Alle de andre tingene jeg selv håper på, prøver jeg å «gjennomføre» når andre barn er på besøk hos oss. Det eneste som kanskje noen ganger ikke blir gjennomført, er å gjøre lekser. Men stort sett sørger jeg for dette også, kommer bl.a. litt an på type lekser.

• Liker 1
Skrevet

Det eneste jeg forventer er at ungen får noe å spise og ikke går sulten. Hvis det ikke passer at barnet mitt spiser der så håper jeg at de sender henne hjem/gir beskjed om dette. :) 

Sunn mat, lekser og skjermtid regulerer vi fint hjemme. Har ingen forventninger om at andre skal anstrenge seg for vår del når det er vår datter som er gjest. Er jo selvfølgelig kjipt hvis ungen kommer hjem med firkantede øyne etter å ha sett på hyperaktive YouTube-videoer i timesvis, men det har jeg aldri opplevd. De fleste ettermiddagsbesøkene varer ikke lenge nok, og det virker som om både datter og venner selv blir smålei etter 10-20 minutter med TV. Har inntrykk av at de fleste synes det er mer gøy å leke sammen, så det er sjeldent vi trenger å bryte inn når det er besøk her i alle fall. 

Anonymkode: 5d151...95b

• Liker 1
Skrevet

Hentetidspunktet er ofte avhengig av om de har gjort lekser eller ikke her. Mat er vanlig middag. Når det gjelder gaming/film får de lov til det her, men vi forholder oss til aldersgrenser når det er besøk, i tillegg til at de må spille noe sammen.  
Hvis ungene er med andre forventer jeg at de får noe å spise. Ellers forventer jeg at barna mine oppfører seg bra og er høflige. Lekser kan de gjerne gjøre hjemme, i ro og mak. 

Anonymkode: 20b93...d36

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke mine barn «liten» lengre i den forstand. 10 og 12. Å det blir stadig dradd med seg både 1,2 og 3 ekstra unger spontant med seg hjem flere ganger i uken. Da er der helt umulig at jeg skal gi alle sammen sunn middag å passe på lekser. Glem det. Men det tror jeg ikke foreldrene forventer heller .. 

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på hvor lenge de er hjemme hos oss. Har ei på snart 12, og leksene tar vi etter middag. Er besøket her enda så blir det felles lekser. Middagen i uka er stort sett sunn, så da får besøket av den. Fredag er det taco og ingen lekser 👍🏼☺️

Anonymkode: 9af12...146

• Liker 1
Skrevet

Vi har besøk, avtalt og ikke, flere dager i uken. Spiser jevnt over sunn mat og passer på skjermtid, men fredag og lørdag er det annerledes. Da gjør vi det vi pleier og gjestene er med på det. Ikke fått noe klage på det. Forteller alltid foreldrene hva vi har gjort, spist etc. 

Anonymkode: bd6ec...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...