AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Vi vurderer å ta med barna på bryllupsreise i sommer/høst og ser på diverse reisemål. Vi ser feks på Maldivene. Her er det noe som gjør at jeg nøler en del, pga den politiske situasjonen i landet. Det å sitte og fleske seg i luksus mens de utenom ferieøyene og de som jobber der muligens lider. Mannen kom også med forslag om Mallorca (ja vi vurderer mye forskjellig), og der er det jo kjent at overturisme er et problem og at lokalbefolkningen blir negativt påvirket. I Thailand klarer jeg ikke slutte å tenke på prostitusjon, barneprostitusjon, fattigdom.. Likevel så ser jeg jo at folk har null tanker om dette så lenge de skal på en fin plass og ølen er billig. Tenker derfor at jeg kanskje overdramatiserer og utelukker reisemål på "tynt" grunnlag? Ting skjer jo i Norge også og ikke alle har det bra her heller. Og sånn er det kanskje uansett hvor man reiser.. Eller? Hva er dine tanker? Anonymkode: 2892d...585 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Hadde vurdert to turer i stedet jeg. En for deg og ektefelle. Da hadde jeg valgt Maldivene. Og en med barna da kunne det blitt Mallorca, det passer barn der, men er blitt super dyrt om du spør meg. Tror du ikke det hadde vært bedre med to turer, dere har jo ulike behov. Fokus på kunn dere på den ene og barna på den andre.. Anonymkode: 79810...ac5
LeneXCII Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likevel så ser jeg jo at folk har null tanker om dette så lenge de skal på en fin plass og ølen er billig. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde vurdert to turer i stedet jeg. En for deg og ektefelle. Da hadde jeg valgt Maldivene. Og en med barna da kunne det blitt Mallorca, det passer barn der, men er blitt super dyrt om du spør meg. Tror du ikke det hadde vært bedre med to turer, dere har jo ulike behov. Fokus på kunn dere på den ene og barna på den andre.. Anonymkode: 79810...ac5 Vi skal på to turer, tur nr 2 er allerede bestilt 😊 Men det var forøvrig ikke det innlegget handlet om, mer det etiske med å reise til plasser som har det problematisk politisk eller i forhold til turisme 😊 Anonymkode: 2892d...585 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 6 minutter siden, LeneXCII skrev: Det går an å ha to tanker i hodet samtidig Ja det er litt det jeg lurer på, men har aldri hørt noen andre nevne det.. Likevel, har man to tanker i hodet samtidig om man velger å dra til Mallorca mens lokalbefolkningen går i protester mot overturisme? Eller overdramatiserer jeg? Anonymkode: 2892d...585 1
LeneXCII Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Nei, det skjønner jeg akkurat når det gjelder Mallorca, man bør uansett reise et sted en føler seg velkommen.
EvaLena Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 Skal du tenke sånn så blir det rimelig snevert utvalg etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #8 Skrevet 8. februar 2020 Var på Mallorca i fjor, merket ikke noe til noe protester eller uvilje mot turister. Møtte bare vennlige og hjelpsomme folk. Jeg kjenner en spansk mann som har bodd på Mallorca i mange år men som nå bor i Norge, han sier at det er ikke charterturistene lokalbefolkningen er lei av, fordi de er jo avhengige av dem for å ha et levebrød. De er derimot svært negative til utlendinger som kjøper ferieleiligheter, fordi det presser boligprisene til værs. Anonymkode: 852a2...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 Thailand trenger turisme, og prostitusjon finnes overalt. Jeg tenker at så lenge du er ikke tar del i den biten så bidrar du positivt ved å reise til landet? Jo flere turister som ikke er ute etter prostitusjon, jo mer lukrativt blir det å livnære seg på alternativt måter? Ville holdt meg unna all inklusive og steder som Mallorca der man vet at masseturismen ødelegger. Anonymkode: b7915...b0f
Pusle Skrevet 8. februar 2020 #10 Skrevet 8. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Vi vurderer å ta med barna på bryllupsreise i sommer/høst og ser på diverse reisemål. Vi ser feks på Maldivene. Her er det noe som gjør at jeg nøler en del, pga den politiske situasjonen i landet. Det å sitte og fleske seg i luksus mens de utenom ferieøyene og de som jobber der muligens lider. Mannen kom også med forslag om Mallorca (ja vi vurderer mye forskjellig), og der er det jo kjent at overturisme er et problem og at lokalbefolkningen blir negativt påvirket. I Thailand klarer jeg ikke slutte å tenke på prostitusjon, barneprostitusjon, fattigdom.. Likevel så ser jeg jo at folk har null tanker om dette så lenge de skal på en fin plass og ølen er billig. Tenker derfor at jeg kanskje overdramatiserer og utelukker reisemål på "tynt" grunnlag? Ting skjer jo i Norge også og ikke alle har det bra her heller. Og sånn er det kanskje uansett hvor man reiser.. Eller? Hva er dine tanker? Anonymkode: 2892d...585 Hei! Jeg skjønner godt problemstillingen din. Om man skal ta hensyn til "alt" kan man finne argumenter mot å reise nesten alle steder;) Jeg har endt opp med å ha noen "kamp-saker" som er viktige for meg, og som er med på å påvirke hvilke land jeg reiser til. Eĺles syns jeg det er fint å støtte land som trenger inntektene turister legger igjen, og man kommer langt med et smil og vennlig oppførsel, og vise respekt for kulturen i det landet man er i og de menneskene man møter. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #11 Skrevet 8. februar 2020 Takk for gode innspill 😊 Hadde "glemt" litt i dette sammensariumet at turisme styrker økonomi. Tenker at vi kan ta et standpunkt om at vi ikke støtter opp og reiser til plasser hvor folk lider under politikken, feks Maldivene, i det minste.. Noen som har vært i feks Thailand og vil anbefale en plass som er fin med barn? Anonymkode: 2892d...585
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #12 Skrevet 8. februar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal på to turer, tur nr 2 er allerede bestilt 😊 Men det var forøvrig ikke det innlegget handlet om, mer det etiske med å reise til plasser som har det problematisk politisk eller i forhold til turisme 😊 Anonymkode: 2892d...585 Om man skal tenke slik kan man ikke bare holde seg hjemme? Er jo noe dritt de aller fleste land Anonymkode: 5178d...e92
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #13 Skrevet 8. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man skal tenke slik kan man ikke bare holde seg hjemme? Er jo noe dritt de aller fleste land Anonymkode: 5178d...e92 Du skjønte kanskje ikke at det var hele poenget med hele innlegget..? Anonymkode: 2892d...585
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #14 Skrevet 8. februar 2020 Jeg synes du viser en sunn refleks jeg, som langt flere burde ha: nemlig en refleksjon over egne handlinger og hvordan de påvirker folk andre steder. Vi fra Vesten er vant til tankegangen om at "the world is our oyster" og at vi kan reise rundt overalt og ta for oss, særlig i Asia og Afrika (en tankegang vi ikke aksepterer motsatt vei). Det er en eurosentrisk innstilling til reise som jeg tror vil bli mindre stuerein i framtida, på grunn av økende bevissthet om både global ulikhet og klima. Når det er sagt, så er det lov å reise - men ha et bevisst forhold til hvor man drar. Noe av problemet med turismen i dag, er at alle hoper seg opp i de samme få turistfellene, og dermed overbelaster lokalsamfunn og natur. Alle som drar til Spania trenger ikke dra til Palma eller Barcelona, man kan sette seg på toget en time sør eller nord og finne en mindre badeby hvor man er mer velkommen. Angående det å velte seg i luksus foran fattige hotellarbeidere i f.eks. Thailand eller Maldivene, så er det jo kanskje noe vi bør se i hvitøyet? Det er jo ikke bare på ferie vi velter oss i luksus mens andre sliter for å overleve, sånn er den globale urettferdigheten i praksis hver eneste dag, også når du er hjemme i Norge. Hvis det å møte fattige vekker ubehag, samvittighet og skam hos den rike, så bør den rike engasjere seg politisk for økonomisk omfordeling og global solidaritet. "White woman tears" hjelper jo ikke disse menneskene til å skaffe seg middag i morgen. Anonymkode: de292...097 1
Pusle Skrevet 8. februar 2020 #15 Skrevet 8. februar 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Takk for gode innspill 😊 Hadde "glemt" litt i dette sammensariumet at turisme styrker økonomi. Tenker at vi kan ta et standpunkt om at vi ikke støtter opp og reiser til plasser hvor folk lider under politikken, feks Maldivene, i det minste.. Noen som har vært i feks Thailand og vil anbefale en plass som er fin med barn? Anonymkode: 2892d...585 Jeg var i Thailand nå i januar. Jeg dro til Phuket fordi jeg har bodd der tidligere og har venner og kjente jeg ville treffe igjen. Phuket er jo barnevennlig, men også veldig turistifisert og jeg vil nesten si at det er for mange turister der nå. Sjekk ut Khao Lak eller Krabi i stedet, fortsatt trygge, barnevennlige steder men med litt mindre turister:)
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #16 Skrevet 8. februar 2020 Så glad for at du tar opp dette. En sånn tråd som dette trengs her inne. Jeg har selv genkt mye på dette, og når jeg i tilegg tenker på klimabelastningen har jeg valgt å slutte å reise. Jeg ferierer kun i Norge og Sverige, og reiser med tog ogsykkel. Har vært helt fantastiske ferier hittil, og føler absolutt ikke at jeg går glipp av noe. Anonymkode: 7bdea...a70 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #17 Skrevet 9. februar 2020 Dere kan jo leie av lokalbefolkningen istedenfor for eksempel i Maldivene, istedenfor å bo på et svært resort? Det gjorde vi👍 Maldivene i seg selv er ekstremt oppskrytte greier, men å leie av lokalbefolkningen var en ekstremt bra opplevelse. Anonymkode: 0e31b...64d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #18 Skrevet 9. februar 2020 Reis hvor du vil. Anonymkode: c7c47...e38
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #19 Skrevet 9. februar 2020 For mange land har turismen skapt velstand og er en viktig brikke for landets økonomi. Turister er viktige, samtidig kan de være en belastning. I senere tid har det kommet frem at flere land/ områder sliter med at det blir for mange turister, men akkurat den biten må vel nesten det enkelte land sette grenser for selv?` Blant annet ved byggestopp, ikke tillate flere hotell/ andre overnattingssteder å etablere seg. Vi reiser jo ikke på to ukers ferie til et sted hvor det ikke finnes overnattingsplasser.... Jeg tenker også at det er viktig å være en bevisst turist, tenk at man er en gjest og oppfør deg deretter. Å legge russetida til Rhodos er f.eks ikke greit, og jeg for min del har aldri skjønt at noen gidder å bruke masse penger på å reise til et annet land uten å gjøre stort annet enn å "rølpe og drekke". Det er også dårlig stil å ikke respektere kleskoder, man går f.eks ikke på et spisested i bikini eller med bar overkropp. Slik (mangel på) bekledning er forresten ikke greit i hotellresepsjonen heller! Legg igjen pengene hos lokale bedrifter i stedet for å velge all inclusive hos en stor hotellkjede (som også ofte har utenlandske eiere). Cruise ser litt fristende ut, men jeg velger å ikke feriere slik. Det er belastende for destinasjonene underveis, og legger igjen minimalt med penger til andre enn rederiene... I noens øyne blir det sikkert feil uansett hva jeg gjør, men jeg kommer ikke til å slutte å reise 😎🌞✈️🚆 Anonymkode: 1a892...2bd
Gjest Proximus Skrevet 9. februar 2020 #20 Skrevet 9. februar 2020 Var på Mallorca i fjor og det var helt greit. Kom hjem i går fra en 12 dagers ferie i Singapore og jeg savner allerede absolutt alt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå