Gå til innhold

Baby skal ammes HELE tiden på natt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke min arme råd. Hun spiser kl 21, sover da til 00-01. Det er bra. Men derifra er det bare tull! Spiser 5 min, sover en halvtime, spiser 10 min, sover et kvarter, spiser 5 min osv. HELE natten. Vi står stort sett opp 06-07 for da gidder ikke jeg sitte i sengen lenger. Jeg klarer overhodet ikke å amme i søvne, så det ender med at jeg blir sittende våken i sengen hele forbanna natten. Går i fistel snart, er helt desperat etter nattesøvn 😭 Hun er 3 mnd. Tar ikke smokk, ikke tale om, har prøvd alle triksene og alle typene jeg har kommet over. Hun sovner ved puppen og er helt klin umulig å vekke/holde våken så hun får spist skikkelig. 

Hva i alle dager kan jeg gjøre? Kutter snart ut hele ammingen...

Anonymkode: 29b26...0a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å prøve å gi en flaske med morsmelkerstatning på natten? Bruker barnet smokk? Virker barnet sultent, eller er det et ønske om kos? Klarer du å ligge å amme? Selv om du er våken kan det være mer avslappende..

Husk at dette går over, alt er perioder. Dere kommer dere videre fra dette snart. 

Anonymkode: 09718...1ca

• Liker 2
Skrevet

Har det vært sånn lenge eller kan det være økedøgn? Går hun opp i vekt som hun skal? Spiser hun skikkelige måltider på natta? Hva skjer hvis hun sover i egen seng eller sammen med pappen? Våre spiste hyppigere rundt 4 mnd, da måtte vi begynne med litt grøt siden morsmelken ikke var tilstrekkelig lengre. Det kan også bare være et utviklingstrinn, da blir de gjerne frustrerte og urolige før det løsner. Eller så kan det være tenner?

Husk at det uansett bare er en fase - og sørg for at du legger deg sammen med henne kl 21 så du får 3-4 timer i strekk i hvert fall en gang i døgnet.

Anonymkode: 901dc...1bd

• Liker 1
Skrevet

Hun dier nok for trygghet og nærhet. 

Anonymkode: 15ea9...dd6

• Liker 5
Skrevet

Sier det igjen; skjønner ikke at folk vil seg så vondt som å amme. Flaske er tingen!

Anonymkode: bca4d...64c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier det igjen; skjønner ikke at folk vil seg så vondt som å amme. Flaske er tingen!

Anonymkode: bca4d...64c

Det handler ikke om å ville seg selv vondt, men om å ville barnets beste. Heldigvis evner de fleste å sette barnets behov foran egne en kort periode av livet.

Anonymkode: 4ca15...f21

• Liker 22
Skrevet

Jeg sto faktisk opp og satt meg i sofaen, synes det var bedre enn å bli i sengen. Dette basert på tanken om å gi et skikkelig måltid, ikke bare være levende smokk. Det hjalp litt. Satt i mørket og la baby etterpå (sov i bedsidecrib). Etter ca 05-06 ble det amming i sengen, og gjerne soving fra 08-12. :roll: 

Det går seg heldigvis til etterhvert. 

Anonymkode: bb2a3...b4a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å prøve å gi en flaske med morsmelkerstatning på natten? Bruker barnet smokk? Virker barnet sultent, eller er det et ønske om kos? Klarer du å ligge å amme? Selv om du er våken kan det være mer avslappende..

Husk at dette går over, alt er perioder. Dere kommer dere videre fra dette snart. 

Anonymkode: 09718...1ca

Det skal jeg prøve ja, hvis jeg får henne til å ta flaske :( Hun virker jo sulten, for hun får ikke spist ordentlig - ett måltid for henne ellers i døgnet er 25-30 min. Om natta bare tull...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har det vært sånn lenge eller kan det være økedøgn? Går hun opp i vekt som hun skal? Spiser hun skikkelige måltider på natta? Hva skjer hvis hun sover i egen seng eller sammen med pappen? Våre spiste hyppigere rundt 4 mnd, da måtte vi begynne med litt grøt siden morsmelken ikke var tilstrekkelig lengre. Det kan også bare være et utviklingstrinn, da blir de gjerne frustrerte og urolige før det løsner. Eller så kan det være tenner?

Husk at det uansett bare er en fase - og sørg for at du legger deg sammen med henne kl 21 så du får 3-4 timer i strekk i hvert fall en gang i døgnet.

Vært sånn rundt 3 uker, så et økedøgn burde vel være over 😳 Hun går veldig fint opp i vekt ja. Nei, siste skikkelige måltid om kvelden er kl 21, så er neste etter vi er stått opp kl 7. Alt i mellom er bare tull 😧 Et utviklingstrinn har vi akkurat hatt, den evige sutringen og klengingen gav seg så snart hun klarte både å snurre rundt og gripe ting. Men natteuroen henger ved.. Kan det være tenner så tidlig som 3 mmd? 

Legger meg alltid sammen med henne ja, men de 3-4 timene er de eneste jeg får i døgnet og det røyner på 😅

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun dier nok for trygghet og nærhet. 

Men hvordan få henne til å slutte? Vi samsover så hun får all hudkontakten og kosen hun vil ha hele natten...

Skrevet

Sett deg i sofaen og gi et ordentlig måltid. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett deg i sofaen og gi et ordentlig måltid. 

Hjelper ikke, hun bare sovner igjen etter 5 min

Skrevet

Ammer du liggende eller sittende i senga da?

Skrevet

Sånn har det vært 3 netter på rad med lillegutt på 2 mnd også. Han har hatt rutine på 3 timers søvnintervaller. Jeg har ammet liggende på natten og sovnet slik.

Nå "klager" han minst hver time, og akkurat som at puppen skal i munnen bare.

Han tar ikke smokk.

I natt tenker jeg  amme sittende, og legge han på rygg litt fra meg. Tror det blir varmt og tett ellers, og at han da sover lett. Er ganske frustrerende at han ikke får nok kvalitetssøvn..

Så jeg skjønner frustrasjonen. Tror det bare er noe vi må holde ut best mulig. Var ikke akkurat en god natts søvn som ble lovet i babytiden 😊

Anonymkode: 76746...36f

Skrevet

Det går over ❤️ babyen trenger nok bare trygghet og nærhet, øv på å amme liggende så klarer du gjerne å slumre litt mens baby spiser etterhvert :) er en kort  av livet heldigvis 😊 er en slik periode nå rundt 3/4 mnd alder, les gjerne om 4 month sleep regression :)

Å gi flaske kan forverre det eller gjøre det bedre, litt 50/50 sjanse. Ikke verdt det for min del i alle fall, magevondt oppå det er ikke noe gøy. Og alle jeg kjenner som gir flaske + personer fra termingrupper som gir mme går igjennom akkurat samme perioden, så mest sannsynlig vil det ikke hjelpe :)

Anonymkode: dccab...42a

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Sol79 skrev:

Ammer du liggende eller sittende i senga da?

Sittende eller tilbakelent, da hun svelger utrolig mye luft når vi ammer liggende. 

Skrevet

Hva med å begynne med flaske da? Synes det virker som så mye tull på natten for de som ammer. Skjønner ikke at så mange orker å slite seg ut på den ammingen når det går fint med flaske og mme. Er så glad jeg ikke stresset meg ut i babytiden med sånt, for når han var 6 mnd skjedde det veldig store omveltninger i livet mitt og hvis jeg ikke hadde kommet til hektene og hatt normal nattesøvn i noen måneder da så er jeg virkelig redd for at jeg hadde fått et sammenbrudd og depresjon. Så tenk på at babytiden er sårbar og varer ikke så lenge så den skal ikke være et mareritt å gjennomleve på grunn av kravet om amming. 

Anonymkode: ff751...c8e

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å begynne med flaske da? Synes det virker som så mye tull på natten for de som ammer. Skjønner ikke at så mange orker å slite seg ut på den ammingen når det går fint med flaske og mme. Er så glad jeg ikke stresset meg ut i babytiden med sånt, for når han var 6 mnd skjedde det veldig store omveltninger i livet mitt og hvis jeg ikke hadde kommet til hektene og hatt normal nattesøvn i noen måneder da så er jeg virkelig redd for at jeg hadde fått et sammenbrudd og depresjon. Så tenk på at babytiden er sårbar og varer ikke så lenge så den skal ikke være et mareritt å gjennomleve på grunn av kravet om amming. 

Fordi amming er det beste for barnet kanskje? Selvfølgelig er flaske greit om ammingen skjærer seg, men synes man skylder barnet sitt såpass at man prøver og holder ut den lille stunden det første leveåret er. Det skal ikke nødvendigvis være en ferie å ha permisjon. 

Forøvrig er amming mye enklere på nattestid - varmt måltid er klart med en gang, og man trenger ikke vaske flasker eller noe.

• Liker 11
Skrevet

4 month sleep regression? Vi hadde en heftig periode med det fra 3,5-4,5 mnd. Da ble det samsoving for å få mest ro.

Det er også en duppereduksjon på den tiden, eller overgang til fastere rutiner på dagdupper. Hvordan fungerer det? Dagsoving kan også skape mye natteuro.

Flaske er ikke det ultimate svarer i mange tilfeller. Jeg hadde aldri orket å stå opp, blande flasker osv og gått glipp av søvnhormonene som kommer med amming. Det tar ikke vekk problemer som søk etter nærhet, uro, søvnregresjon, osv. Men det valget får hver enkelt ta..

Anonymkode: 77008...f8e

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg prøve ja, hvis jeg får henne til å ta flaske :( Hun virker jo sulten, for hun får ikke spist ordentlig - ett måltid for henne ellers i døgnet er 25-30 min. Om natta bare tull...

Vært sånn rundt 3 uker, så et økedøgn burde vel være over 😳 Hun går veldig fint opp i vekt ja. Nei, siste skikkelige måltid om kvelden er kl 21, så er neste etter vi er stått opp kl 7. Alt i mellom er bare tull 😧 Et utviklingstrinn har vi akkurat hatt, den evige sutringen og klengingen gav seg så snart hun klarte både å snurre rundt og gripe ting. Men natteuroen henger ved.. Kan det være tenner så tidlig som 3 mmd? 

Legger meg alltid sammen med henne ja, men de 3-4 timene er de eneste jeg får i døgnet og det røyner på 😅

Men hvordan få henne til å slutte? Vi samsover så hun får all hudkontakten og kosen hun vil ha hele natten...

Hva er det som gjør at du ikke får til å amme liggende? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du ikke får til å amme liggende? 

Hun sluker luft og sover ikke mer den natta...

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi amming er det beste for barnet kanskje? Selvfølgelig er flaske greit om ammingen skjærer seg, men synes man skylder barnet sitt såpass at man prøver og holder ut den lille stunden det første leveåret er. Det skal ikke nødvendigvis være en ferie å ha permisjon. 

Forøvrig er amming mye enklere på nattestid - varmt måltid er klart med en gang, og man trenger ikke vaske flasker eller noe.

Jeg prøvde en stund og det gikk veldig dårlig. Valgte da å starte med flaske og alt ble bra. I tillegg gikk jeg gjennom en alvorlig livskrise av helt andre årsaker fra babyen var 6 måneder. Hvis jeg da ikke hadde vært mer uthvilt og kommet til hektene ville jeg ikke klart å fungere som mor. Jeg snakker ikke om ferie, men om alvorlige kriser i livet, hvis du har hørt om det? Og mener du at det å amme skal være viktigere enn å fungere som mor? Det er seriøst helt sykt å mene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...