Gå til innhold

Lage mat mer effektivt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker så mye tid på mat og matlaging og jeg er så lei.. Jeg lager aldri ferdigmat, bruker kun rene råvarer og mye grønnsaker osv, men likevel burde det ikke ta så mye tid.. En del av grønnsakene har jeg til og med ferdig oppkuttet i ziplockposer. Noen som har tips til hvordan man kan gjøre tilberedningsprosessen mer effektiv? Tenker ikke nødvendigvis å ha ting ferdiglaget i kjøleskapet, men tips til å redusere tiden det tar totalt å lage klart et måltid? 

Anonymkode: cb5af...bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ukemenyer har spart oss mye tid. Planlegger at man har litt «lik» mat to dager på rad, så man kan forberede dagen før. 

F.eks.: Mandag, stekt kylling, potet og kokt grønnsaksblanding, eventuelt saus. Stek ekstra kylling til tirsdag. Tirsdag: Kyllingsalat til middag. Riv kyllingen i biter. Kutt salat nok til to dager. Onsdag: Taco eller tacosalat. Stek en pakke karbonadedeig, men ha bare krydder i halve karbonadedeigen. Resten legger du i kjøleskapet til fredag. Fredag: pizza, bruk resten av karbonadedeigen som fyll på pizzaen. 

Lage større porsjoner og spise iløp av uka. F.eks søtpotetsuppe på tirsdag og torsdag.

Bruker en del frosne grønnsaksblandinger, like mye næring i dem som ferske grønnsaker. 

Anonymkode: c2a8f...9c3

• Liker 1
Skrevet

Tja, det kommer jo litt an på hvorfor du føler du bruker lang tid i utgangspunktet.

- bruker du lang tid på prepping, kutting o.l.? Jeg bruker alltid matmølle (food processor) om det er mange ting som skal finhakkes, mandolin om ting skal finsnittes osv., går mye raskere enn med kniv.  Skal det moses med stavmikser til slutt gjør det ikke noe om biter er ujevne osv. 

- ha oversikt over oppskriften og hvilke deler du kan gjøre samtidig. Mannen min bruker gjerne dobbelt så lang tid som meg på samme rett, fordi han blir stresset av å måtte tilsette noe i én gryte, mens han rører i en annen, osv. Så han gjør bare en ting av gangen og det tar såklart lengre tid. 

- lag enklere retter som går raskere? Typisk hverdagsmat for oss er stekt tofu, ris eller nudler, det vi har av grønnsaker, og en kjapp saus. Eller pasta med en saus som slenges sammen mens pastaen koker. Kompliserte prosjekt sparer vi til helgene (og da lager vi gjerne nok til en restemiddag seinere i uka).

- spis opp/bruk rester! Enten ta en restemiddag, eller planlegg så du kan bruke samme ingredienser i flere retter (som forrige svar også foreslår).

- mitt siste tidssparings-triks er trykkoker, men det er kanskje mer for spesielt interesserte. Den elektriske versjonen InstaPot er veldig populær i USA, vet ikke om de er å få kjøpt i Norge? Sparer uansett masse koketid på alt som ellers skulle stått og putret i timesvis. 

Anonymkode: 87624...6c5

Skrevet

Lager du komplisert mat med mange komponenter? Kan du feks redusere til ett tilbehør istedet for mange? 

Anonymkode: a5cd7...120

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...