Gå til innhold

Jeg drives til vanvidd av headhuntere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tydeligvis en veldig attraktiv utdanning i dagens marked, jeg har en mastergrad innenfor IT. Jeg har en fast jobb, men har en profil via LinkedIn som jeg opprettet mens jeg studerte og var på leiting etter jobb.

Jeg plages daglig av minst fem telefonoppringninger (som regel samme fem ganger på rad fra samme rekrutteringsbyrå som ikke tar påleggelse som et svar den dagen), men i dag synes jeg det var litt over streken. Fikk en melding av en fyr via LinkedIn etter mange opprngninger som skrev som emnetittel at han "hadde prøvd å kontakte meg mange ganger" og vet hvor jeg bor fordi han hadde gjort "sin research" (bostedet mitt er det første som kommer opp om man Googler meg), og at bedriften han rekrutterte for holdt til nær meg. Synes det er litt ekkelt, fordi jeg ikke egentlig har lyst til å prate med noen, men synes det er litt ekkelt at han vet nøyaktig hvor jeg bor. Begynte å forfatte en litt irritert mail tilbake, fordi dette (stadige oppringninger som ikke tar nei for et svar) er virkelig noe som skjer flere ganger hver dag, men ble litt usikker når jeg innså at han vet min nøyaktige addresse (aldri opplevd før). Burde jeg bare la være å svare? Vil liksom ikke terge på meg noen som vet nøyaktig hvor jeg bor, men ønsker heller ikke at han skal fortsette å prøve å oppnå kontakt.

Til info: jeg har satt innstilligene på LinkedIn til at jeg ikke ønsker kontakt med potensielle arbeidsgivere, og at jeg ikke leter etter noen ny jobb, men ingen bryr seg.

Anonymkode: ee62a...6eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke slette deg fra LindkedIn da? Dersom du absolutt ikke ønsker jobbtilbud, så er det jo ikke noe tap å slette seg der?

Anonymkode: 0a75d...fb1

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du ikke slette deg fra LindkedIn da? Dersom du absolutt ikke ønsker jobbtilbud, så er det jo ikke noe tap å slette seg der?

Anonymkode: 0a75d...fb1

Jeg kan slette meg enkelt, men har fått mange "endorsements" fra folk på både skolen og jobben som jeg liker og stoler på, så ville jo mistet det hvis jeg slettet meg selv... Vet ikke hvor mye dette har å si, men det ser jo bedre ut å ha mange endorsements (dvs. folk som sier du er flink i noe), enn å ha ingen. Tror ikke noen villle ha "endorset" meg om igjen om jeg sletttet profilen, uten at jeg eventuelt ba om det igjen.

Skrevet

Med et kjapt Google søk ser jeg det et mulig å endre innstillinger slik at profilen din kan bli skjult fra de som ikke er dine "venner".

Anonymkode: 4240d...54e

• Liker 2
Skrevet

Når jeg får slike forespørsler så svarer jeg alltid. Noen firma bruker f.eks bare ett firma i en by til å rekruttere for dem, og om jeg gir et dårlig inntrykk én gang kan det forfølge meg hvis jeg senere ønsker å jobbe for dem. Så jeg ødelegger ingen mulige forbindelser. Har du tatt telefonen, hørt hva de har å si, og så sagt at det ikke er aktuelt for øyeblikket? Jeg sier til alle at jeg tar kontakt den dagen jeg skal se meg om etter noe nytt. De fleste tar kontakt igjen etter 1 års tid, men ett år med fred er jo helt innafor.

Jeg jobber også innen IT, btw. :)

Anonymkode: 799b0...88a

• Liker 4
Skrevet

Bare svar og si du ikke er på utkikk, så ringer de ikke igjen på en stund. 

• Liker 2
Skrevet

Det er et begrenset antall firma. Jeg tar telefonen, sier høflig nei takk, at jeg trives der jeg er. Av alle ting jeg ikke bruker tid eller mental kapasitet på....

Tar ca 15 sekunder å svare. Mens du "drives til vanvidd", lager en tråd her, begynner å skissere en sur mail... Slapp av :)

Anonymkode: 1f6b4...c30

• Liker 1
Skrevet

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Med et kjapt Google søk ser jeg det et mulig å endre innstillinger slik at profilen din kan bli skjult fra de som ikke er dine "venner".

Anonymkode: 4240d...54e

Ikke så vidt jeg kan se, men kan se med et litt videre Google-search, så takk for tips. Jeg får masse venneforespørspørsler hver dag, og synes på en måte det er trist når jeg ser at vennene mine har hundrevis, men jeg har ikke lyst til å godta dem når den eneste kontakten vi har hatt er at jeg har lest en to sekunder lang samtale via LinkedIn/at de har googlet mitt telefonnummer ( som er veldig lett å google).

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg får slike forespørsler så svarer jeg alltid. Noen firma bruker f.eks bare ett firma i en by til å rekruttere for dem, og om jeg gir et dårlig inntrykk én gang kan det forfølge meg hvis jeg senere ønsker å jobbe for dem. Så jeg ødelegger ingen mulige forbindelser. Har du tatt telefonen, hørt hva de har å si, og så sagt at det ikke er aktuelt for øyeblikket? Jeg sier til alle at jeg tar kontakt den dagen jeg skal se meg om etter noe nytt. De fleste tar kontakt igjen etter 1 års tid, men ett år med fred er jo helt innafor.

Jeg jobber også innen IT, btw. :)

Hva svarer du, hvis du blir kontaktet daglig? Fordi hvis jeg svarer en gang fortsetter de hver dag, selv om jeg har sagt dagen før at jeg ikke vil/har lyst/har noen interessse, og om jeg sier om "kanskje ett år'' ringer de meg alltid senest 1-2 måneder senere og sier "maybe now?" (som sagt, jeg sier kanskje ett år, men de ringer alltid én til to måneder senere; det er ikke aldri år). Er ikke så redd for å brenne broer, mer redd for å bli utbrent av antall folk som faktisk oppkaller meg. Synes til tider det er nesten skremmende, og som skrevet i HI synes jeg det er spesielt skremmende hvis de sier at de vet addressen din. Har levd med dette i tre år nå, og synes egentlig bare det har vært irriterende frem til nå når vedkommende sier han har gjort "sin research" og indirekte vet nøyaktig hvor jeg bor.

Men hvis jeg skulle dealet med dette dagen lang og pratet med alle som ringer meg tror jeg aldri jeg hadde hatt tid til å deale med den faktiske jobben min. Som jeg anser som ganske viktig, så har ikke tid til lange telefonsamtaler daglig. Og ja, de er som regel svært  langdryge.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva svarer du, hvis du blir kontaktet daglig? Fordi hvis jeg svarer en gang fortsetter de hver dag, selv om jeg har sagt dagen før at jeg ikke vil/har lyst/har noen interessse, og om jeg sier om "kanskje ett år'' ringer de meg alltid senest 1-2 måneder senere og sier "maybe now?" (som sagt, jeg sier kanskje ett år, men de ringer alltid én til to måneder senere; det er ikke aldri år). Er ikke så redd for å brenne broer, mer redd for å bli utbrent av antall folk som faktisk oppkaller meg. Synes til tider det er nesten skremmende, og som skrevet i HI synes jeg det er spesielt skremmende hvis de sier at de vet addressen din. Har levd med dette i tre år nå, og synes egentlig bare det har vært irriterende frem til nå når vedkommende sier han har gjort "sin research" og indirekte vet nøyaktig hvor jeg bor.

Men hvis jeg skulle dealet med dette dagen lang og pratet med alle som ringer meg tror jeg aldri jeg hadde hatt tid til å deale med den faktiske jobben min. Som jeg anser som ganske viktig, så har ikke tid til lange telefonsamtaler daglig. Og ja, de er som regel svært  langdryge.

Sier jeg liker jobben min veldig godt, og ikke ser for meg noe annet. Ringer de på igjen er jeg knappere. Da sier jeg "nei takk", og legger på. Et-par gir seg ikke, da har jeg blokkert nummeret. 

Har aldri opplevd overtramp i den grad du beskriver her. Da ville jeg nok bedt om å snakke med sjefen hans. 

Det er jo ikke disse som ønsker deg til en jobb. De får bare provisjon for å få deg inn på intervju. Så du brenner ingen broer uansett hva du gjør. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er et begrenset antall firma. Jeg tar telefonen, sier høflig nei takk, at jeg trives der jeg er. Av alle ting jeg ikke bruker tid eller mental kapasitet på....

Tar ca 15 sekunder å svare. Mens du "drives til vanvidd", lager en tråd her, begynner å skissere en sur mail... Slapp av :)

Det går ikke an å svare høflig "nei takk", for måten de presenterer seg på gjør at du i så fall må svare "nei takk" når de er i midten av å presentere "important cancer research". Som de hopper inn i ganske direkte når du nettopp har svart. Og som du selvfølgelig har lyst til å hjelpe til med, for det høres viktig ut, men viser seg å bare være vissvass.

Jeg slapper for all del av, men blir irritert fordi jeg blir kontaktet minst ti ganger per dag, inkludert i 8. tiden om morgenen. Og det er alltid britiske rekurutterere, hvorfor ikke hyre noen norske (jeg skjønner at det er dyrere, men blir ofte irritert av den britiske stemmen hvis jeg er dum nok til å ta telefonen).

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Sier jeg liker jobben min veldig godt, og ikke ser for meg noe annet. Ringer de på igjen er jeg knappere. Da sier jeg "nei takk", og legger på. Et-par gir seg ikke, da har jeg blokkert nummeret. 

Har aldri opplevd overtramp i den grad du beskriver her. Da ville jeg nok bedt om å snakke med sjefen hans. 

Det er jo ikke disse som ønsker deg til en jobb. De får bare provisjon for å få deg inn på intervju. Så du brenner ingen broer uansett hva du gjør. 

Har aldri vurdert å snakke med sjefen deres, så kanskje er det det jeg burde gjøre. For jeg føler faktisk denne telefonterrorisseringen er uutholdelig. Jeg skjønner at de får betalt foe å få meg på intervju, men jeg blir ikke videre fristet av smilefjes og indirekte "I know where you live". Det synes jeg bare er ekkelt fra rekrutterererns side, selv om det for min del villle vært enklere å bo der jeg jobber (skjønner at han har googlet seg frem til at jeg som regel bor en times tid i fra arbeidsstedet mitt, men ikke oppgi at du har googlet det i historikken min, liksom!).

Synes egentlig bare hele greia ble ekkel, og særlig med smilefjes i forrrige utveksling. Har også motatt tidligere meldinger som sier "la oss ta en kaffe ;)", og lignende og synes det er såpass usæriøst at jeg har ignorert dem.

Skrevet

Sutre sutre.. luksusproblem 

Anonymkode: 96ff4...755

Skrevet

Hvorfor blokkerer du ikke numrene deres?

Anonymkode: 2a5b6...412

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så vidt jeg kan se, men kan se med et litt videre Google-search, så takk for tips. Jeg får masse venneforespørspørsler hver dag, og synes på en måte det er trist når jeg ser at vennene mine har hundrevis, men jeg har ikke lyst til å godta dem når den eneste kontakten vi har hatt er at jeg har lest en to sekunder lang samtale via LinkedIn/at de har googlet mitt telefonnummer ( som er veldig lett å google).

Er de utenlandske? Sier de hvilket firma de ringer på vegne av? Enten rekrutteringsbyrå eller kunden deres?

Jeg tenker at enten er dette en scam, hvor de til slutt vil prøve å få deg til å betale for noe, eller så er de desperat etter gode kandidater å ha i porteføljen så de kan selge seg inn til bedrifter. De velger ofte rekrutteringsbyråer som allerede har mange kandidater på "bok".

Slike henvendelser som du skisserer her har jeg aldri fått. De er alltid norske, og har spesifikke stillinger de vil intervjue meg for. Jeg forsto ikke helt omfanget i ditt første innlegg, så jeg beklager det.

Ignorer, blokk og rapporter til LinkedIn. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Luksusproblem! Skjønner ikke hvorfor du klager. Jeg skulle ønske jeg ble kontaktet av headhuntere, men så heldig er jeg ikke. 

Anonymkode: 3f97e...8bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...