AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #1 Skrevet 7. februar 2020 Har sett dette i økende grad siste årene. Stusser litt på det når foreldre til voksne mennesker som skal starte på universitetet ikke lar studenten søke etter hybe/leilighetl selv. Det er god læring i å gjøre dette selv, og det kan jo sende et merkelig signal til utleier at en voksen person ikke gjør dette selv. Hva kan være grunnen? Var ikke slik da jeg selv var student for 7-8 år siden. Anonymkode: 6635a...1b4 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #2 Skrevet 7. februar 2020 Helt krise! Det er disse som er verdens beste venn med mamma, men som må ringe hjem for å spørre om de skal kjøpe Japp eller Snickers til fredagskos Anonymkode: 37df4...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #3 Skrevet 7. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sett dette i økende grad siste årene. Stusser litt på det når foreldre til voksne mennesker som skal starte på universitetet ikke lar studenten søke etter hybe/leilighetl selv. Det er god læring i å gjøre dette selv, og det kan jo sende et merkelig signal til utleier at en voksen person ikke gjør dette selv. Hva kan være grunnen? Var ikke slik da jeg selv var student for 7-8 år siden. Anonymkode: 6635a...1b4 Er du sur for at din egen mor og far ikke orket å hjelpe deg i hybeljakten da du selv var student? Virker litt sånn. Grunnen er vel at de tenker at utleiere helst vil leie ut til noen med stabil økonomi, og som regel har foreldrene mer ordnet økonomi enn førstegangsleietakerbarnet. Så selv om foreldrene ikke skal leie selv, viser det at det står noen med god økonomi bak studenten som kan backe hvis det blir behov, og utleier kan da være sikrere på å få inn leia i tide. Anonymkode: ab470...761 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #4 Skrevet 7. februar 2020 Krenket-generasjonen som viser seg igjen? Man kan fint stusse på utviklingen i samfunnet, uten at det betyr at man er sur eller at det handler om en selv. 😊 Det som er så fint med å gjøre slike ting selv er at man lærer blant annet at man selv kan skrive i annonsen at man er sikre betalere, og at foreldre stiller med garanti om ønskelig. Anonymkode: 6635a...1b4 6
Castor Troy Skrevet 7. februar 2020 #5 Skrevet 7. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sett dette i økende grad siste årene. Stusser litt på det når foreldre til voksne mennesker som skal starte på universitetet ikke lar studenten søke etter hybe/leilighetl selv. Det er god læring i å gjøre dette selv, og det kan jo sende et merkelig signal til utleier at en voksen person ikke gjør dette selv. Hva kan være grunnen? Var ikke slik da jeg selv var student for 7-8 år siden. Anonymkode: 6635a...1b4 Høres ut som stabile leietagere. Det er vel ikke typer som bråker, roter og tar med masse folk hjem for fest 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #6 Skrevet 7. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Krenket-generasjonen som viser seg igjen? Man kan fint stusse på utviklingen i samfunnet, uten at det betyr at man er sur eller at det handler om en selv. 😊 Det som er så fint med å gjøre slike ting selv er at man lærer blant annet at man selv kan skrive i annonsen at man er sikre betalere, og at foreldre stiller med garanti om ønskelig. Anonymkode: 6635a...1b4 Neida, slapp av, du trenger ikke unnskylde. Jeg er ikke krenket, ville bare påpeke at jeg syntes du virket sur i HI. Derimot vil jeg selv beklage at du føler deg krenket over MITT innlegg. Slik skal det selvsagt ikke være. Anonymkode: ab470...761 1
Hengebuksvinet Skrevet 7. februar 2020 #7 Skrevet 7. februar 2020 Som utleier: Gir ikke veldig bra førsteinntrykk, når mamma tar kontakt og tar over hele visningen. I tillegg forteller hun gjerne at gullgutten kan ta med klesvasken hjem i helgene, og at hun skal hjelpe han å vaske. Har leid ut til en jente som hadde med mor på visning, men da var det ungdommen som hadde all telefonkontakt med meg. 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #8 Skrevet 7. februar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er god læring i å gjøre dette selv, og det kan jo sende et merkelig signal til utleier at en voksen person ikke gjør dette selv. Anonymkode: 6635a...1b4 Enig i at det er spesielt å ikke gjøre det selv, men å svare på hybelannonser er ikke "god læring". Man ser en annonse og sender melding om at man er interessert i hybelen og ønsker å komme på visning. Når det er sagt bør unge absolutt ha med noen med erfaring på visning. Så vet man hva man bør se etter og hva man bør spørre utleier og eventuelt nåværende leieboere om. Man binder seg jo ofte til ett år på hybler så surt å bli lurt her. Anonymkode: 607c4...d30 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #9 Skrevet 7. februar 2020 Det er ulovlig å gi binding på et år, ifølge husleieloven. Anonymkode: 8d844...c0d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #10 Skrevet 7. februar 2020 Det virker som det er en trend på mange områder at mamma skal ordne opp. Jeg har en jobb hvor vi har endel studenter som jobber deltid. Jeg jobber sentralt med HR, og det er helt skremmende hvor ofte det er mamma som tar kontakt med oss for å ordne opp i ting. Eller det som topper alt, at det er mamma som ringer for barnet sitt for å stille spørsmål om stillingen som er utlyst. Det er helt krise, og jeg må innrømme at jeg flirer av det inni meg innimellom. Anonymkode: bdb46...cf3 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #11 Skrevet 7. februar 2020 Jeg hadde aldri leid ut til en voksen person som ikke selv sto for kontakt med utleier. Dersom det er noe i leieforholdet vil jeg kunne forholde meg til leietager, og jeg forventer at leietager skal kunne forholde seg til meg. Dersom det var snakk om en 16 åring som måtte på hybel for å ta vgs hadde jeg sett anderledes på det, men da hadde jeg oså regnet med at det var foeldrene som signerte kontrakt, og var ansvarlige for leieforholdet fram til barnet fylte 18. Anonymkode: e9674...701 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #12 Skrevet 7. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som det er en trend på mange områder at mamma skal ordne opp. Jeg har en jobb hvor vi har endel studenter som jobber deltid. Jeg jobber sentralt med HR, og det er helt skremmende hvor ofte det er mamma som tar kontakt med oss for å ordne opp i ting. Eller det som topper alt, at det er mamma som ringer for barnet sitt for å stille spørsmål om stillingen som er utlyst. Det er helt krise, og jeg må innrømme at jeg flirer av det inni meg innimellom. Anonymkode: bdb46...cf3 Det er dette jeg mener, har virkelig inntrykk av at vi ikke lar barna våre bli voksne lenger. Folk bestiller legetime til 18-20-åringen sin, fremfor å veilede og være den de kan komme til om råd før og etter. Helt hårreisende om foreldre faktisk ringer arbeidsgivere med spørsmål om utlyste stillinger på vegne av barna - da har det gått for langt. Anonymkode: 6635a...1b4 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #13 Skrevet 7. februar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det virker som det er en trend på mange områder at mamma skal ordne opp. Jeg har en jobb hvor vi har endel studenter som jobber deltid. Jeg jobber sentralt med HR, og det er helt skremmende hvor ofte det er mamma som tar kontakt med oss for å ordne opp i ting. Eller det som topper alt, at det er mamma som ringer for barnet sitt for å stille spørsmål om stillingen som er utlyst. Det er helt krise, og jeg må innrømme at jeg flirer av det inni meg innimellom. Anonymkode: bdb46...cf3 Det kan du si. Men vil vel si det er mer skremmende hvor mange arbeidsgivere som utnytter at vgs-elever og studenter sjeldent vet sine rettigheter og sjeldent er fagorganiserte. Anonymkode: 33d09...97f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #14 Skrevet 8. februar 2020 48 minutter siden, SS said: Som utleier: Gir ikke veldig bra førsteinntrykk, når mamma tar kontakt og tar over hele visningen. I tillegg forteller hun gjerne at gullgutten kan ta med klesvasken hjem i helgene, og at hun skal hjelpe han å vaske. Har leid ut til en jente som hadde med mor på visning, men da var det ungdommen som hadde all telefonkontakt med meg. Men hvorfor er dette problematisk i forhold til å ha vedkommende som leieboer? Om mamma vasker klærne hans betyr ikke at han ikke er sikker betaler og steller bra med hybelen. Kanskje mor til og med hjelper vaske ut når han flytter så vasken blir ekstra bra. Anonymkode: 5d271...745 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #15 Skrevet 8. februar 2020 Dette er dessverre ikke noe helt nytt fenomen. For 10 år siden jobbet jeg på kundeservice i en bedrift der kundeforholdene bestod i abonnement. Vi var daglig i kontakt me foreldre som henvendte seg på vegne av sine voksne barn for å ordne opp i betalingssaker og liknende. »Nei, jeg kan dessverre ikke opplyse deg om Jens sine inkassosaker, all den tid Jens er 25 år og du ikke har rett på innsyn i hans kundeforhold.» »Nei, du kan ikke si opp abonnementet til Mari (23) på vegne av henne, uten at hun først sender oss en fullmakt.» »Nei, jeg kan ikke fortelle deg om Marius (30) sin brukerhistorikk i abonnementet, selv om du hevder han ikke har styr på det selv.» »Jo, Lise (20) har faktisk signert på en juridisk bindende avtale, og må forholde seg til denne, uansett om du mener hun er et barn...» 🙄 Anonymkode: d73a3...e75 7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #16 Skrevet 8. februar 2020 Du høres bitter ut. Anonymkode: 6f28e...168 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #17 Skrevet 8. februar 2020 Dette er så sprøtt at jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å tro på det. Så hjelpesløse folk blir av slik behandling. Anonymkode: 04fb9...274 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #18 Skrevet 8. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er så sprøtt at jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å tro på det. Så hjelpesløse folk blir av slik behandling. Anonymkode: 04fb9...274 Jepp. Lært hjelpesløshet kalles det, og det er virkelig å gjøre barna sine en stor bjørnetjeneste. Anonymkode: d73a3...e75 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #19 Skrevet 8. februar 2020 Jeg har hørt om både foreldre som sender jobbsøknad på vegne av barna, riktignok tenåringer, men uansett diskvalifiserende, og en som møtte opp på jobbintervju med mamma, han var ikke tenåring. Og fikk selvsagt ikke jobben. Anonymkode: 15cd2...e4e 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2020 #20 Skrevet 8. februar 2020 Helt enig med TS. Som utleier, ville jeg nok ikke leid ut til en så hjelpeløs person. Ville tatt det som et tegn på umodenhet. Foreldre her jeg bor har også begynt å følge det voksne barnet til studiestedet. Kjører flyttelass, eller flyr til den byen for å innrede hybel, være med på å handle inn osv. Hadde aldri funnet meg i det da jeg flyttet til universitetsby som 18-åring. Og min voksne sønn ville heldigvis ordne alt selv. Anonymkode: 659ed...83c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå