Pierre Gynt Skrevet 8. februar 2020 #21 Del Skrevet 8. februar 2020 1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev: Lavt volum i styrkeløft? Det løftes mange tonn pr. trening. Antall kilo løftet er jo helt hinsiders av og til. Det jeg kan si i min tidlige karriere trente etter program satt opp av bodybuildere. Der trente jeg kroppen en gang i uka. Trente selvfølgelig hver dag, men forskjellige muskelgruper. Gjorde dette i nesten 3 år. Så gikk jeg over på styrkeløftbaserte treningsprogrammer som forøvrig er bedre tilpasset det jeg driver med. Etter litt over 6 mnd. har jeg hatt en del større progresjon på styrken enn i tre årene forut med bodybuildingprogram. Nå er jeg en ren utøver og underlagt testing slik at det kommer på ordet. Jeg trente nå hele kroppen 3 ganger i uka og ant kg. løftet var hinsiden mye mere enn det jeg hadde gjort forut. Etter hvert gikk jeg også over på 5 dagers program. Hele kroppen 4 ganger i uka. Dette er mengdeprogram. I tillegg trenes kondisjon. Du peker på mye isoleringstrening der du trener spesifikke muskler. Det kan du jo fortsette med etter du har trent de tre store. Det er de tre store som bidrar til at kroppen øker mest i både styrke og muskelvekst. Når man snakker om volum, så mener man relativt volum, altså antall sett innenfor en spesfikk intensitet (f.eks. 0-4 reps unna utmattelse). Styrkeløftere trener med lavere volum for å kompensere for høyere intensitet, bortsett fra i deler av akkumulasjonsfasene deres. Men jevnt over, lavere volum. Sett dem på et program med høyere volum og noe lavere intensitet, så er det faktisk ikke sikkert at mengden vekt (også kalt tonnage og volume load) er lavere, og mest sannsynlig vil de vokse mer også. At du bestrider alt dette, viser bare at du ikke har satt deg inn i saken. At du - ett enkelt individ - fikk bedre progresjon av et styrkeløftbasert program, enn et annet tilfeldig program som vi ikke aner hva består av, beviser absolutt ingenting. Hvis du kaller hantelpress for en isolasjonsøvelse, så kan du sjekke ut dette f.eks.: https://www.strongerbyscience.com/qa/training/#What_exercise_would_you_use_for_mechanical_tensionoverload_for_the_chest_when_not_doing_the_bench_press Det er andre eller tredje gang du konstruerer stråmenn i argumentasjonen din. Hvis du ønsker å bli tatt seriøst, så bør du slutte med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå