Gå til innhold

Hvordan bli kvitt sterk lukt i leilighet etter oppussing? 😬

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjøpte leilighet som jeg pusset opp i sommer. Malte alle vegger, tak og lister. Gulvet ble slipt og hardvoksoljet. Luktet ekstremt sterkt der etter dette - såpass sterkt at jeg måtte vente flere uker med å flytte inn.

Er heldigvis mye bedre nå, men merker fortsatt at det lukter en del. Kombinert med mange nye møbler og litt dårlig lukt fra ventilasjonen eller sluket på badet, blir det en sur og kjemisk lukt i hele leiligheten. Mulig jeg er litt følsom, men synes nesten det svir i nesen av og til 😬 Merker også at klærne mine adopterer lukten.

Hjelper å lufte mye, men når jeg kommer hjem etter å vært borte en stund er lukten tilbake.

Var en ganske god parfymeaktig duft i leiligheten etter at jeg kjøpte den. Ligner på noe jeg har luktet før på hotellrom og utleiehytter. Sitter fortsatt litt igjen i hyllene i boden jeg ikke pusset opp - så tydeligvis en lukt som sitter igjen lenge. Antagelig en eller annen spesiell såpe eller lignende som brukes til å maskere dårlig lukt? Noen tips om hva slags produkt dette kan ha vært, eller andre tips til å bli kvitt eller overdøve lukten? ☺️

Anonymkode: c05eb...b16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett frem mange skåler med eddik og vann. Evt spray en blanding av eddik og vann rundt i huset. Lukter pyton, men lukten blir borte når det tørker. Eddik fjerner lukt

Anonymkode: f8feb...f9b

• Liker 2
Skrevet

Eddik funker faktisk bra til å fjerne lukt.. eller så kan du leie en ozongenerator som er en luftrenser 😊

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Må det gjøres hver dag, eller forsvinner lukten i lengre tid? Hvis gulvet og veggene hele tiden står å gir fra seg ny lukt, må kanskje disse vaskes eller sprayes med et eller annet for å bli kvitt problemet? Siden lufting kun hjelper midlertidig? Luftrenser og eddik blir litt det samme, eller?

Min første leilighet, så har ikke så mye erfaring med oppussing!

Skrevet

Luft mye. sprengluft hver morgen og hver kveld, så du får skiftet ut luften.

Det er også viktig å være veldig nøye med renholdet, siden kjemikaliene som dunster ut fra alt det nye bindes til støv. Du merker jo selv at lukten henger seg ved klærne dine, og støv er i stor grad små partikler fra klær og andre tekstiler. Sofa, madrass og myke stoler må også støvsuges. Løse puter og tepper kan gjerne tas ut og bankes.

Anonymkode: 27b59...f32

Skrevet

En ozonluftrenser bytter ut luften i leiligheten din og fungerer veldig bra . .. tror nok malingen er ferdig gasset men oljen på gulv og kanskje sluket på badet ditt gir fra seg lukt og det er jo ikke bra å bo i .. du må sjekke hvor lukten kommer fra. 

Skrevet

Synes det høres veldig spesielt ut at du sliter så mye med lukt/avgassing. Hvilke produkter brukte du? Hvis lukten er så kraftig som du sier lurer jeg på om det er bra for helsa di. Har renovert to leiligheter og har aldri hatt dette problemet.

Anonymkode: 00d68...5e9

• Liker 3
Skrevet

Varm opp leiligheten godt og luft etterpå, da setter du fart på avgassingen.

Anonymkode: 59d58...118

• Liker 2
Skrevet

Hva har du brukt slags maling? Eller andre materialer? At det lukter ennå et halv år etter oppussing er på ingen måte normalt. 

Anonymkode: ab99e...4d0

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar! ☺️

Ja, jeg lurer også på hvor sunt det er. Andre sier det ikke lukter SÅ mye, så mulig jeg er ekstra følsom på akkurat de luktene. 

Både maling og gulv er fikset av profesjonelle, så er nok brukt riktige produkter ihvertfall. 

Har ikke prøvd å banke puter og tepper ute, så burde kanskje teste det! Nesten alt av møbler er helt nytt fra i høst, så mulig de står for mye problemet nå. 

Frister å teste luftrenser ja, men gir ikke ozonluftrenser usunn luft i seg selv?

Noe spesielt man burde vaske gulvet med? 

Skrevet

Ozonrenser brukes mens man selv er ute av leiligheten, og man må lufte godt etterpå. Ozon er farlig å puste inn.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar! ☺️

Ja, jeg lurer også på hvor sunt det er. Andre sier det ikke lukter SÅ mye, så mulig jeg er ekstra følsom på akkurat de luktene. 

Både maling og gulv er fikset av profesjonelle, så er nok brukt riktige produkter ihvertfall. 

Har ikke prøvd å banke puter og tepper ute, så burde kanskje teste det! Nesten alt av møbler er helt nytt fra i høst, så mulig de står for mye problemet nå. 

Frister å teste luftrenser ja, men gir ikke ozonluftrenser usunn luft i seg selv?

Noe spesielt man burde vaske gulvet med? 

Profesjonelle som i et firma med mesterbrev i det de holdt på med eller som i et firma som tok på seg arbeidet? Hvilke merker ble brukt? Det er utrolig mange useriøse firmaer og rare produkter ute og går. Se blant annet denne saken med medielenker nederst http://oslo-advokatkontor.no/heving-av-kjop-grunnet-helseskadelig-inneklima/

Anonymkode: 00d68...5e9

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Varm opp leiligheten godt og luft etterpå, da setter du fart på avgassingen.

Dette er mitt vanlige stalltips også, men her har det gått så lang tid. Er det veldig kaldt hos deg TS?

Anonymkode: 61ed1...67d

• Liker 2
Skrevet

Synes også det er merkelig at det skal lukte så lenge etter oppussing. 

Hvis det lukter fra sluket i gulvet, så kan det være at det har tørket ut. Da hjelper det å slå litt vann ned i. 

Luft ut mye. Hvis du har ventilasjonsanlegg, skift filter. 

For å kamuflere lukt, så kan du kjøpe parfymedings fra Glade som du plugger i stikkontakten. Det selges på større matvarebutikker. 

Anonymkode: dc01b...182

Skrevet

Høres helsefarlig ut.

Å øke temperaturen og luft masse vil få fart på avgassingen, men det kan ta lang tid. Møbler og byggematerialer gasser i mange år. Dog ikke så kraftig som du beskriver.

Ozon er jo også helseskadelig så høres ikke spesielt lurt ut. Å skjule dårlig lukt med mer lukt løser heller ingen problemer.

Anonymkode: d792a...b21

• Liker 1
Skrevet

Uffda, aldri aldri aldri kjøp leilighet som lukter "godlukt". Det pleier å være et forsøk på å skjule dårlig lukt fra muggsopp, råte, problemer drenering, vann og avløp og andre dyre og svært usunne problemer.

Skrevet

Var helt vanlig lukt der på visning. "Godlukten" kom først etter at et vaskebyrå hadde vasket ut før overtakelse. Malingen og hardvoksoljen er fra store, kjente produsenter ser jeg, så er nok ikke brukt noen useriøse produkter. 

Etter å ha studert det litt nærmere, tror jeg det først og fremst er møblene som står for problemet. Oppussingslukten er nok ikke veldig fremtredende lenger, men kombinert med møblene og litt uheldig lukt fra badet, blir det en kjedelig miks.

Skrevet
På 7.2.2020 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Må det gjøres hver dag, eller forsvinner lukten i lengre tid? Hvis gulvet og veggene hele tiden står å gir fra seg ny lukt, må kanskje disse vaskes eller sprayes med et eller annet for å bli kvitt problemet? Siden lufting kun hjelper midlertidig? Luftrenser og eddik blir litt det samme, eller?

Min første leilighet, så har ikke så mye erfaring med oppussing!

sov med vinduet åpent hver natt. Og luft når du kommer hjem fra jobb/studier. Altså gjennomluft, ikke bare et vindu. Eddik i et skål i hvert rom, la det stå natten over. Hva slags maling brukte du siden det lukter så utrolig? 

Anonymkode: 1098f...9d8

Skrevet
På 9.2.2020 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Var helt vanlig lukt der på visning. "Godlukten" kom først etter at et vaskebyrå hadde vasket ut før overtakelse. Malingen og hardvoksoljen er fra store, kjente produsenter ser jeg, så er nok ikke brukt noen useriøse produkter. 

Etter å ha studert det litt nærmere, tror jeg det først og fremst er møblene som står for problemet. Oppussingslukten er nok ikke veldig fremtredende lenger, men kombinert med møblene og litt uheldig lukt fra badet, blir det en kjedelig miks.

Så denne nå. Jeg hadde et nytt møbel som luktet så sterkt at jeg bare måtte selge det. Lukt på hver møbel og se om du finner kilden. Rens sluk i dusj og under vasken. Det er lett selv om man ikke er teknisk. 

Anonymkode: 1098f...9d8

• Liker 1
Skrevet

Skal du bruke luftrenser så gjør litt research på den, hva som helst vil ikke hjelpe på slik kjemikalie-lukt. Den bør ha karbon- og hepa-filter og ikke være for billig. 2000 og oppover får du en bra luftrenser, pass også på at den har en del kapasitet, altså at den dekker nok kvadratmeter. De finnes også brukt på finn.no, der kan du få en dyrere for lavere pris. Du skal jo ikke bruke den så lenge (forhåpentligvis), så garantien er ikke så viktig som kvaliteten.

Anonymkode: 8ff3c...8c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...