Maestro Skrevet 7. februar 2020 #1 Skrevet 7. februar 2020 Noen som har dette? Jeg sliter med å ikke kjenne meg igjen, spesielt på utseendet. Får utavkroppenoplevelse, uvirkelighetsfølelse, store angst symptomer. Terapeuten min mener det er depersonalisering. Jeg har vært igjennom en stress utløst psykose for snart 3 år siden. På forhånd takk
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #2 Skrevet 7. februar 2020 Ja, dette og derealisasjon har jeg hatt store problemer med siden jeg gikk på barneskolen. Aner fortsatt ikke hvorfor. Kjenner meg nesten ikke igjen lengre. Anonymkode: 4e7d2...da0
Maestro Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #3 Skrevet 7. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, dette og derealisasjon har jeg hatt store problemer med siden jeg gikk på barneskolen. Aner fortsatt ikke hvorfor. Kjenner meg nesten ikke igjen lengre. Anonymkode: 4e7d2...da0 Så leit at du har slitt med dette så lenge! Hos meg starta det i fjor en gang. Er utrolig slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #4 Skrevet 7. februar 2020 Sliter med å kjenne meg igjen i speilet, men det er pga kompleks ptsd. Det er skikkelig ekkelt. Anonymkode: 9baac...29e
Maestro Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sliter med å kjenne meg igjen i speilet, men det er pga kompleks ptsd. Det er skikkelig ekkelt. Anonymkode: 9baac...29e Der kjenner jeg meg veldig igjen i! Føler meg fremmad når jeg ser meg i speilet. Så unngår det mest mulig.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #6 Skrevet 7. februar 2020 Kan jeg spørre hva slags stress du har vært utsatt for som gjorde at du ble psykotisk? Anonymkode: 4e7d2...da0 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #7 Skrevet 7. februar 2020 Jeg hadde også en knekk i fjor, der jeg var nære psykose. I perioden opplevde jeg mange tilfeller av derealisering, og det var skikkelig skummelt og ekkelt! Hadde også depersonalisering, men ikke like mye. For meg hjalp det med fire ting: tid, trygge omgivelser, være mye i skogen på dagtid, og medisiner. Vi testet en del ulike medisiner, men for meg var det Quetiapin i laveste dose som gjorde meg helt symptomfri for derealiseringen og derealiseringen. Skogen funket for meg fordi jeg kjente akkurat den skogen som min egen lomme, og alle lydene, luktene osv var trygge og forutsigbare. Om jeg fikk en episode i skogen var det lettere å hente seg inn igjen til virkeligheten. Men som sagt, bare på dagtid. Jeg kan ikke si at samme metode/medisinering funker for deg såklart, vi er alle ulike Anonymkode: cc2eb...1ca 1
Maestro Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva slags stress du har vært utsatt for som gjorde at du ble psykotisk? Anonymkode: 4e7d2...da0 Ble utbrent på jobb. Jobba 13 timer flere ganger i uken, å hver dag pluss helger. Og dette var på en spiseplass, så ble både mentalt og fysisk utbrent. Og de på jobb fikk meg til å føle meg dårlig. Og jeg VET at jeg er flink i det jeg gjør, så ble et slags stress at jeg ville vise dette. Jeg ble plutselig avhengig av bekreftelse på alle kanter, å fikk ikke dette. Så ble jeg enda mer stressa. Masse ansvar og sånn i tillegg. Selvfølelse og selvtillit gikk rett i dass. Hørte stemmer i hodet som sa hvor dritt jeg var liksom. Tillegg så når jeg ble dårlig, veldig dårlig så ble jeg ikke så godt behandlet av svigerfamilien. Ble fortalt at det var min feil, at jeg aldri burde tatt den jobben, satte skyhøye krav på hvordan jeg skulle holde det i orden hjemme siden jeg ble sykemeldt.
Maestro Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde også en knekk i fjor, der jeg var nære psykose. I perioden opplevde jeg mange tilfeller av derealisering, og det var skikkelig skummelt og ekkelt! Hadde også depersonalisering, men ikke like mye. For meg hjalp det med fire ting: tid, trygge omgivelser, være mye i skogen på dagtid, og medisiner. Vi testet en del ulike medisiner, men for meg var det Quetiapin i laveste dose som gjorde meg helt symptomfri for derealiseringen og derealiseringen. Skogen funket for meg fordi jeg kjente akkurat den skogen som min egen lomme, og alle lydene, luktene osv var trygge og forutsigbare. Om jeg fikk en episode i skogen var det lettere å hente seg inn igjen til virkeligheten. Men som sagt, bare på dagtid. Jeg kan ikke si at samme metode/medisinering funker for deg såklart, vi er alle ulike Anonymkode: cc2eb...1ca Jeg bruker de samme medisinene som du, bare større dose. Men jeg bruker de for psykose symptomatisk, som tullete sanseinntrykk, for å samle meg som person, å få til og tenke. Hos meg å hjelper det med trygge ting. Og ikke for mye ytre inntrykk. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #10 Skrevet 7. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jeg spørre hva slags stress du har vært utsatt for som gjorde at du ble psykotisk? Anonymkode: 4e7d2...da0 Jeg er ikke trådstarter. Men jeg kan svare for meg selv siden jeg også fikk stressutløst psykose. Mamma døde og samboeren dumpa meg uka etter, han hadde rett på leiligheten vi delte så jeg ble hjemløs. Fikk ikke sove, lå bare og gråt, klarte ikke noenting. Ble innlagt på DPS Akutt, og fikk kjempegod hjelp der med trygghet, samtaler og medisiner. Hadde noen måneder etterpå i fullstendig tåke, der jeg hentet meg inn. Jeg bor i dag alene i en fin leilighet og jobber fulltid igjen. Nesten helt frisk! Anonymkode: cc2eb...1ca 1 1
Maestro Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke trådstarter. Men jeg kan svare for meg selv siden jeg også fikk stressutløst psykose. Mamma døde og samboeren dumpa meg uka etter, han hadde rett på leiligheten vi delte så jeg ble hjemløs. Fikk ikke sove, lå bare og gråt, klarte ikke noenting. Ble innlagt på DPS Akutt, og fikk kjempegod hjelp der med trygghet, samtaler og medisiner. Hadde noen måneder etterpå i fullstendig tåke, der jeg hentet meg inn. Jeg bor i dag alene i en fin leilighet og jobber fulltid igjen. Nesten helt frisk! Anonymkode: cc2eb...1ca Så godt at du er vel fungerende 🥰 Jeg er så og si frisk nå, er bare dette jeg nevnte i hovedinnlegget jeg strider med. Jeg sliter skikkelig med meg selv etter psykosen.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #12 Skrevet 24. desember 2023 Maestro skrev (På 7.2.2020 den 23.28): Så godt at du er vel fungerende 🥰 Jeg er så og si frisk nå, er bare dette jeg nevnte i hovedinnlegget jeg strider med. Jeg sliter skikkelig med meg selv etter psykosen. Har du blitt bra av DP/DR?? Anonymkode: 7c503...3a4
Maestro Skrevet 25. desember 2023 Forfatter #13 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har du blitt bra av DP/DR?? Anonymkode: 7c503...3a4 Nei du, det er så sykt mye bedre enn det det var. Men, har ennå frakobling der indre og ytre meg på en måte, ikke er i hop på en måte. Litt vanskelig og forklare. Eller at jeg ikke alltid kjenner kroppsdeler. Er oftest når jeg er med noen som jeg ikke er 100% meg selv med, kan komme så lett av utrygghet. Tar av og til litt tid for og bli trygg på meg i forhold til andre. Men jeg ER jo meg, men hjernen min mener jo tydeligvis noe annet😂 Forstå den som kan.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #14 Skrevet 25. desember 2023 Maestro skrev (10 timer siden): Nei du, det er så sykt mye bedre enn det det var. Men, har ennå frakobling der indre og ytre meg på en måte, ikke er i hop på en måte. Litt vanskelig og forklare. Eller at jeg ikke alltid kjenner kroppsdeler. Er oftest når jeg er med noen som jeg ikke er 100% meg selv med, kan komme så lett av utrygghet. Tar av og til litt tid for og bli trygg på meg i forhold til andre. Men jeg ER jo meg, men hjernen min mener jo tydeligvis noe annet😂 Forstå den som kan. Huff. Demotiverende å høre ., Anonymkode: 7c503...3a4
Maestro Skrevet 25. desember 2023 Forfatter #15 Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Huff. Demotiverende å høre ., Anonymkode: 7c503...3a4 Det var jo ikke meningen, men det er ihvertfall slik det er for meg.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #16 Skrevet 25. desember 2023 Jeg fikk dp/dr første gang for 5-6 år siden. Sånn det er nå får jeg fremdeles episoder der verden blir uekte, men veldig sjelden. Et par ganger i måneden kanskje? Og siden jeg har lært meg hvordan jeg skal håndtere det så går det over iløpet av bare noen minutter. I starten var det nesten konstant. Anonymkode: a4ffd...82f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå