GÃ¥ til innhold

Hvor lenge varte isjias smertene?

Gjest Kvinne487

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne487

Jeg er på dag 3 med ekstreme isjias smerter fra rumpeball og nedover lår og fot. Må gå på paralgin forte og vival for at kroppen skal slappe av og minske noe   smertene.  Dere som har hatt det, hvor lenge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

6 år hittil, er 28 år gammel.

Anonymkode: 36ffb...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang 4 dager. Gangen før 14 dager.

Har hatt det med jevne mellomrom de siste 3 årene, så regner med det kommer flere ganger.

Anonymkode: 5dcab...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit på hvor lenge det kan vare. Individuellt fra person til person.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hatt det i 15 år

Anonymkode: 3f26f...113

Da er det prolaps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble operert etter tre måneder, hvorav jeg gikk en måned på morfin. Kirurgi er det eneste som virkelig hjelper. For å fremskynde operasjon, må du "skylde" på at lukke-funksjonen begynner å svikte. Da kommer du rett inn.

Det tar ca ett år før nummenheten går over i foten/nervebanene er restituert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raptor said:

Da er det prolaps

Nei, sier du det? Visste jeg ikke.....

Ja, har prolaps, to stk faktisk. Isjias-smertene er der fortsatt 15 år senere. Prolapsene er stabile på 9 mm, og forkalket

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er forskjellen mellom isjias og prolaps? Forskjellen er at isjias er smertesymptomer som går ned i baksiden av lår og ofte helt ned i beinet. ... En prolaps kan være årsaken til isjias.

Endret av Raptor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Raptor said:

Hva er forskjellen mellom isjias og prolaps? Forskjellen er at isjias er smertesymptomer som går ned i baksiden av lår og ofte helt ned i beinet. ... En prolaps kan være årsaken til isjias.

Nei, sier du det. Ingen med prolaps visste dette altså

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487

Jeg ble operert for isjias smerter på grunn av prolaps for 8 år siden. Den gangen gikk i 3 mnd før det ble operasjon. Nå er det hundre ganger verre og jeg klarer ikke å gå fra do til stua uten å sette meg på huk for en pause. Ingen sterke smertestillende hjelper. Vet at jeg har en prolaps til og regner med det er dette som er årsaken. Denne gangen klarer jeg ikke å vente så lenge. Jeg ble enke for 10 mnd siden og har et barn som jeg nå ikke klarer å ta vare på. Vi har «flyttet» hjem til mine foreldre fordi jeg må ha så mye hjelp. Er sykmeldt fra jobb og i morgen skal jeg til legen igjen. Om jeg så må grine meg til en operasjon så gjør jeg det. Jeg griner om natta på grunn av smerter, og søvnen er ikke eksisterende.

Jeg blir deprimert og mister livsgnisten 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PÃ¥ 8.2.2020 den 14.45, DominantHr skrev:

Ble operert etter tre måneder, hvorav jeg gikk en måned på morfin. Kirurgi er det eneste som virkelig hjelper. For å fremskynde operasjon, må du "skylde" på at lukke-funksjonen begynner å svikte. Da kommer du rett inn.

Der tar du feil. En i nær familie sliter med dette, og vedkommende har virkelig svikt i lukkemuskelen, prolapser og isjias. Så lenge bildet ikke kan viser klem på nerven, driter de i om han gjør i buksa.

Anonymkode: e78cd...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. En i nær familie sliter med dette, og vedkommende har virkelig svikt i lukkemuskelen, prolapser og isjias. Så lenge bildet ikke kan viser klem på nerven, driter de i om han gjør i buksa.

Anonymkode: e78cd...051

Da må dere være tilknyttet et lokalsykehus. Jeg var på Ullevål, og der var de klinkende klar. Sviktet lukkefunksjonen, var det på operasjonsbordet innen 6 timer.

Dette er kritisk. Kommer vedkommende ikke under behandling/kirurgi, kan lekkasjen bli permanent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forsøkt å få hjelp med piriformis/pæremuskelen? Den skaper ofte smerter i isjiasnerven. Les om Piriformissyndrom. 

Anonymkode: 6f8b3...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 8.2.2020 den 14.45, DominantHr skrev:

En prolapsoperasjon bør en vurdere nøye. Risko kontra gevinst. Kjenner en som kom ut i trille på 2 hjul. En annen ble lam i den ene siden. Alt var informert på forhånd vedr. risiko. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...