Gå til innhold

Barna vært til avhør på Barnehuset. Nå er avhørene vist til far...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far er voldsutøveren. Barna har levd under stress og store påkjenninger over tid. Utsatt for psykisk og fysisk vold.

De har vært til avhør. Ett av barna var spesielt opptatt av det å bli filmet. "Pappa får vel ikke se dette?". Nei sa politiet.

Nå har likevel den som er mistenkt i saken fått innsyn i dette! Hvordan er det mulig? Jeg er lei meg, rasende og fortvilet. Hva om han bruker det mot barna? Hva om han forteller dem at han vet? De vil bli knust og livredde! 

I tillegg...om det nå skulle være slik at han faktisk har rett på dette innsynet...hva med barnas rettssikkerhet???

Hva gjør jeg? Føles som et overgrep mot barna. 

Anonymkode: c0ea5...bd0

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt advokat

• Liker 29
Skrevet

For ca ti år siden rullet det opp en sak hvor jeg og flere andre barn hadde blitt misbrukt av en mann. Jeg husker de spurte meg om jeg ville lese avhørene til de andre, og det gjorde jeg. Var ca femten når saken hadde kommet til retten.

har reagert på det i etterkant. Det var jo ganske personlige avhør jeg fikk tilgang til.

Anonymkode: 2fdcd...320

• Liker 11
Skrevet

Kjenner en mindreårig som var gjennom avhør på barnehager i en overgrepssak. I den saken fikk hun lese avhøret med overgriperen, og han lese hennes. Jeg syntes det var overraskende, men fikk forklart at det er en rettighet man har.

At barnet ditt ble lovt at avhøret ikke skulle vises til far er i så fall helt utrolig. Dette er jo noe alle som jobber med en sånn sak må vite. Skjønner godt om barnet oppfatter det som et grovt tillitsbrudd.

Anonymkode: 01524...a84

• Liker 20
Skrevet

Far har vel rett på innsyn i alle sakens fakta så han kan forberede sitt forsvar.

Anonymkode: 72a16...c39

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er slik at far har rett på innsyn, burde ikke politiet ha løyet til barna om det.. Snakk om tillitsbrudd

Anonymkode: b9d8f...e1f

• Liker 39
Skrevet

Veldig rart dersom avhører sa til barna at det ikke skal vises til far. Det er rett og slett noe han må se, iallefall om det skal til retten. Der vises avhørene på skjerm til alle aktørene, inkludert den tiltalte som skal kommentere på alt som blir sagt etterpå (sitt forsvar). Så er det opp til retten å tolke bevisførselen. 

• Liker 6
Skrevet

Så merkelig... Datteren min ble avhørt og filmet på samme måte da hun var 9. Da sa de til henne at pappa får se, men at han aldri skal være alene med henne igjen, så trengte ikke bekymre seg. Veldig god jobb med henne i forkant, enda var hun litt nervøs etter rettsaken når hun visste at han hadde sett opptakene. 

• Liker 10
Skrevet

Far vil nok aldri få se barna alene igjen, men å lyve til barn slik er veldig ufint og skadelig for tilliten de har til de som avhører dem. 

Anonymkode: c1911...5bc

• Liker 5
Skrevet

Har de ikke fått utnevnt en bistandsadvokat? Eller er ikke det vanlig kanskje?

Anonymkode: f5ef8...fdf

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far vil nok aldri få se barna alene igjen, men å lyve til barn slik er veldig ufint og skadelig for tilliten de har til de som avhører dem. 

Hvordan vet du ordrett hva som har vært sagt under avhørene? Har du sett opptaket?

Anonymkode: 62998...64a

Skrevet

Ts her. Vi har fått bistandsadvokat og gjett om han skal kontaktes asap! 

Jeg forstår bare ikke hva som er hensikten med dette. Hvorfor skal far ser gjennom dette? Det er da ikke sikkert det blir rettsak. Mest sannsynlig ikke. Tipper det blir et forelegg, ikke en dom. Men vet jo ikke. 

Jeg er fortsatt sint. Lei meg på barnas vegne. Redd på deres vegne. 

• Liker 6
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du ordrett hva som har vært sagt under avhørene? Har du sett opptaket?

Anonymkode: 62998...64a

Selvfølgelig vet jeg ikke, men ts skriver det er fysisk og psykisk vold i bildet og det gir da ingen rett til samvær. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår bare ikke hva som er hensikten med dette. Hvorfor skal far ser gjennom dette? Det er da ikke sikkert det blir rettsak. Mest sannsynlig ikke. Tipper det blir et forelegg, ikke en dom. Men vet jo ikke. 

Prosessen. Kafka. Derfor.

Anonymkode: 083da...057

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig ganske rett og rimelig, man har rett til innsyn i alle sakens dokumenter for å kunne forsvare seg. Se det fra en annen vinkel: tenk å bli dømt på grunnlag av «hemmelige» bevis? Man har jo ingen mulighet til å kommentere, forsvare eller forklare! Selvsagt skal man ikke det. 

Feilen som er gjort her er ikke å vise avhørene til far, men at barna ble lovet at de ikke skulle det. Svært uprofesjonelt, håper advokaten deres setter opp en klagesak mot politifolkene som sa det. Et grovt brudd på tillit! 

Anonymkode: c6557...646

• Liker 21
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far har vel rett på innsyn i alle sakens fakta så han kan forberede sitt forsvar.

Anonymkode: 72a16...c39

En person som utøver vold mot barn skulle ikke hatt noen rett på å forsvare seg! 

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Wonka skrev:

En person som utøver vold mot barn skulle ikke hatt noen rett på å forsvare seg! 

Alle har rett til å forsvare seg.

Hvordan tror du samfunnet ville fungert hvis vi skulle dømme folk kun på en påstand, uten at vedkommende har mulighet til å få innsyn i denne påstanden, og ikke ha mulighet til å svare for seg..? 

• Liker 24
Skrevet
56 minutter siden, Wonka skrev:

Da kunne vi endt opp med mange uskyldige i fengsel... 

Anonymkode: c385d...e08

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kunne vi endt opp med mange uskyldige i fengsel... 

Anonymkode: c385d...e08

Å neida, enten så har man vært voldelig mot et barn eller så har man ikke. 

Anonymkode: ec624...c8a

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

enten så har man vært voldelig mot et barn eller så har man ikke. 

Anonymkode: ec624...c8a

Det er helt riktig! Men det må fortsatt bevises, før noen kan dømmes for dette..

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...