Gå til innhold

Kjøpe brukte sko til barnet 1.5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er nettopp begynt å gå, har ett par brukte vintersko i barnehagen men lurer på om vi trenger et par hjemme også. Vi er jo veldig kort ute om gangen, og det er aldeles ikke hver dag heller med dette hormonelle været, men jeg har lest at skoene ikke bør kjøpes brukte fordi de former seg etter føttene og dermed ikke vil gi tilstrekkelig med støtte eller noe sånt. Men hvor viktig er det for en på 1.5 år som såvidt er ute på denne årstiden?.. 

Anonymkode: d4c0c...696

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sko man kjøper brukt er jo ofte minimalt brukt. Kanskje 2-5 ganger. Jeg hadde ikke hatt problemer med brukte sko og kkær til barn. 

• Liker 10
Skrevet

Ikke viktig. De fleste har ullsokker og ullsåle i skoa, så de former seg ikke i det hele tatt. Bytt såle og bruk med god samvittighet.

Anonymkode: bb9d2...42d

• Liker 1
Skrevet

Så lenge sålen under eller inni ikke er formet av andre sin fot, kan man fint kjøpe brukt. Det er skoprodusentene som kjører hardt på at man ikke skal arve sko... selfølgelig. Mye ny forskning viser at det er HELT ok :)

Anonymkode: dacb3...3c4

• Liker 11
Skrevet

Ikke gjør det! Sko som brukes mye skal bare ikke arves! Finsko er en annen sak, men sko til hverdags bør bare ha en bruker!

Anonymkode: 3a372...681

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er nettopp begynt å gå, har ett par brukte vintersko i barnehagen men lurer på om vi trenger et par hjemme også. Vi er jo veldig kort ute om gangen, og det er aldeles ikke hver dag heller med dette hormonelle været, men jeg har lest at skoene ikke bør kjøpes brukte fordi de former seg etter føttene og dermed ikke vil gi tilstrekkelig med støtte eller noe sånt. Men hvor viktig er det for en på 1.5 år som såvidt er ute på denne årstiden?.. 

Desto yngre barnet er desto viktigere er det med skikkelige sko, da foten er myk og former seg lettere. Så lenge skoene ikke er mye brukt går det nok fint. Men jeg ser ikke behovet for to par vintersko til et så lite barn. Ville heller kjøpt et par overgangssko så har du til mildere dager også 

Anonymkode: 9edf5...29d

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Desto yngre barnet er desto viktigere er det med skikkelige sko, da foten er myk og former seg lettere. Så lenge skoene ikke er mye brukt går det nok fint. Men jeg ser ikke behovet for to par vintersko til et så lite barn. Ville heller kjøpt et par overgangssko så har du til mildere dager også 

Kan legge til at barna mine har arvet pent brukte sko😁

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør det! Sko som brukes mye skal bare ikke arves! Finsko er en annen sak, men sko til hverdags bør bare ha en bruker!

Leste du innlegget mitt? Jeg sier jo at de vil bli brukt minimalt. Under 30 min daglig kan umulig defineres som "brukt til daglig", spesielt når det ikke blir daglig en gang. 

• Liker 3
Skrevet

Ellers takk for tilbakemeldinger! Da føler jeg meg trygg på å kjøpe brukte sko en stund til! 

• Liker 3
Skrevet

Bedre med et par brukte ecco-sko enn et par nye fra skopunkten, for å si det sånn.. 

Anonymkode: 56923...442

• Liker 3
Skrevet
På 7.2.2020 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Myte og salgstriks. Både helsesykepleiere og fysioterapeuter avkrefter slikt.

Anonymkode: 31e4c...1c9

• Liker 11
Skrevet

Har kjøpt flere brukte sko til gutten min som blir 2 år. Men ser an skoene, ser de brukt/slitt ut, så styrer jeg unna, men ser de ubrukt,svært fint brukt ut, så kjøper jeg de, men er viktig at skoen passer barnet. Merker som viking, superfit, finsko, friends, pony osv har forskjellig fasong, selv om de er samme størrelse så er det ikke sikkert de passer. Noen har bred fot, noen smal, noen høy vrist, noen lav vrist. Og alt det spiller inn på hvilken sko som er best å bruke på barnet. Ta barnet med til en skobutikk og prøv, også vet du hva som funker.

Skjønner ikke hva du skal med 2 par vintersko da? Vi har et par vintersko, og et par støvler med for/dockboots, han bruker jo et par av skoene hjem og til barnehagen, så da har vi jo alltid vinterskoene hjemme. Og til helga tar vi med det vi trenger hjem. Aldri vært noe problem å gjøre det slik. Trur ikke mange tarseg råd til mange par sko.

Anonymkode: 90cd8...af5

• Liker 2
Skrevet

Det eneste vi har hatt to par av er gummistøvler. Ellers har jeg aldri savnet ekstra vintersko.

På sommeren har vi også et par litt finere sko, så hvis joggeskoene er våte brukes dem.

Anonymkode: 4ed2e...94c

Skrevet

Kjøp brukt, ingenting galt med det.

• Liker 4
Skrevet

Ikke greit. Med så små føtter som skal lære seg å gå er det viktig med sko som former seg til foten til barnet som skal bruke skoen. Kjøp for all del nye såler hvis du ikke orker å prioritere å bruke de hundrelappene ekstra på sko til barnet ditt. 

Skrevet
1 minutt siden, Note92 skrev:

Ikke greit. Med så små føtter som skal lære seg å gå er det viktig med sko som former seg til foten til barnet som skal bruke skoen. Kjøp for all del nye såler hvis du ikke orker å prioritere å bruke de hundrelappene ekstra på sko til barnet ditt. 

Det er bare tull. Det er handelsstanden som prøver å selge inn dette, eksperter sier det går helt fint. 

Anonymkode: b67cb...b4d

• Liker 7
Skrevet

Hehe, morsomt at du sier det. Jeg er fysioterapeut og stoler på min bakgrunn som dette. Bruk penger på nye sko 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke brukte sko også formet når nye eiere bruker dem?

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Note92 said:

Hehe, morsomt at du sier det. Jeg er fysioterapeut og stoler på min bakgrunn som dette. Bruk penger på nye sko 🙂 

Rart at ortopeder,  og andre kolleger av deg, sier det er uproblematisk med fint brukte sko.

• Liker 9
Skrevet

Jeg legger ved en link

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...