Gå til innhold

Må fadder være medlem av statskirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å fundere litt på hvem vi skal velge som faddere, og jeg har en god venninne som ikke er medlem av statskirken. Kan hun være fadder likevel?

Og en annen ting, hvor mange faddere er det vanlig å bruke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Det kommer litt an på presten, men jeg kjenner utmeldte som har vært faddere ved kristne dåper.

Skrevet

En jeg kjenner skulle være fadder sammen med kona si. Hun står i statskirka, men ikke han. Han finn ikke bli med framme ved alteret under dåpen, men jeg tror han fikk stå skrevet som fadder.

Men det er jo noe med at faddrene skal være med å lære barna om kristendommen, det er iallefall noe av tanken til kirka. Men det er jom mange foreldre som velger å døpe barna sine selv om de ikke har særlig gudstro selv, og det er kanskje ikke mange som praktiserer dette blandt faddere i dag. Vi gjør ikke det for våre fadderbarn, og ikke faddrene til gutten vår heller (er ikke blitt stilt noen krav om det noen av veiene heller)

Gjest allium
Skrevet

Man kan være fadder hvis man ikke er medlem av et kirkesamfunn som forkaster barnedåpen.

Jeg er katolikk, og er fadder til tre statskirkebarn. I det siste dåpsselskapet hadde jeg presten til bords, og han sa at det var "helt uproblematisk".

Gjest Gjest
Skrevet

Tror det er mange steder de ikke sjekker... Eller driter i det...

Skrevet

Jeg tror ikke det blir sjekket i de fleste tilfeller. Jeg kjenner i alle fall flere som er faddere til tross for at de ikke er medlem i verken Statskirken eller andre trossamfunn.

Skrevet

Min samboer fikk ikke være fadder. Dvs. han kunne kalles fadder, men fikk ikke stå som det formelt. I kirken kunne han stå sammen med oss andre fadderene. Tror dette kommer ann på presten.

Skrevet

Trur det er vanlig å ha to faddere...

Det hadde jeg i hvertfall.

Skrevet

Fra kirken.no

Barnet skal ha minst 2, høyst 6 faddere; de må ha fylt 15 år. Foreldrene kan ikke være faddere. Minst to av fadderne må være til stede ved dåpshandlingen. Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye. Det er prestens ansvar å se til at valg av faddere svarer til disse forutsetninger. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Dersom det oppstår spørsmål om å utelukke som fadder et medlem av Den norske kirke, skal saken forelegges for biskopen.
Gjest gjest1
Skrevet

Helt merkelig at det der står på kirken.no for når vi valgte faddere på datteren vår valgte vi broren til min mann - han er ikke i statskirken. Presten vår spurte ikke oss engang om det.

I følge ei venninne av meg som jobber i kirken er det opp til foreldrene å velge faddere, selv om de ikke står i statskirken.

Så jeg tror at presten selv bestemmer litt jeg og er man usikkert på dette så trenger man jo ikke å opplyse om det til presten om han ikke spør vel? :klø:

Skrevet

Vi har faddere til begge barna våre som ikke står i statskirken. Første gang spurte vi om det var greit og "fikk lov" av presten. Andre gang (i anna kirke med anna prest) fikk vi brev der vi skulle føre på fadderne der det stod poengtert at fadderne måtte være medlemmer av den norske kirke.

Vi skrev på våre fire faddere og nevnte ikke at to av dem ikke var medlem. :oops:

Ble ikke sjekka.

Tror det er opp til hver enkelt prest eller menighet.

Skrevet

Det er prestens ansvar, men kanskje ikke alle prester tar det ansvaret så tungt?

Hvordan noen kan synes at det er lurt å ha en fadder ved en kirkedåp som forkaster Guds eksistens eller barnedåp som fenomen, er nå litt utenfor hva jeg vil kommentere i denne sammenheng, men dette er altså hva kriken opplyser. En skal stå i statskriken eller tilhøre en annen kristen trosretning som ikke forkaster barnetro (derfor ikke noe problem med en katolikk), og det er prestens ansvar å se til at fadderene oppfyller disse kravene. Om presten ikke gjør det, ja så forandrer jo ikke det på at det ifølge kirken er prestens ansvar likevel, formelt?

Skrevet

Jeg er kristen, og ønsker å døpe barna mine. Men jeg mener det er min rett som mor og menneske å velge faddere til barnet mitt. Ikke kirkens. Ikke minst fordi de aller fleste som er "godkjente" faddere fordi de er vanlige statskirkemedlemmer ikke egentlig tar noe ansvar for å lære barna hverken kveldsbønn eller annet som skal være en fadderoppgave. I folk flests oppfatning av ordet fadder er det en person som lover at han/hun skal bry seg ekstra om dette lille barnet i årene som kommer. Og så blir det jo opp til foreldrene da å velge etter hvem de tror vil være riktige for oppgaven.

I vårt tilfelle hadde vi en fadder som er pinsevenn. (Helt sant) To som er "vanlig medlem av statskirka uten å mene noe med det" og en som hverken er døpt eller konfirmert selv. Sistnevnte er vi tante og onkel til, og hun er den eneste av fadderne som vi er i familie med.

Vi var overbeviste om at dette var de riktige fadderne for barnet vårt. Og det hadde vært fryktelig leit for oss å bytte ut de to siste med noen som var medlemmer i statskirka. Det hadde blitt feil for oss selv om det kanskje hadde vært riktig for kirka.

I vårt tilfelle ønsket vi å ha en med slektstilhørighet, og vi ønsket å styrke båndet mellom de to kusinene.

Gjest Gjest
Skrevet

vi har hatt både utmeldte og katolske faddere uten at det har vært noe problem

Skrevet

Fadderene til våre barn er ikke medlemmer i statskirken og ikke ble det sjekket heller.

Men dette er også forskjellig fra kirke til kirke. Noen prester tar seg ikke bryet med å sjekke det, mens andre gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Hvis jeg velger å spørre venninnen min får jeg heller "glemme" å opplyse dem om at hun ikke er medlem av statskirken :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...