AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #1 Skrevet 7. februar 2020 Jobber i en bedrift hvor jeg har samme stilling som leder av arbeidet, uten lederansvar. I det siste har jeg likevel måtte være leder for hun da det har vært mye sykdom som gjør at hun må jobbe en annen plass. Når jeg tar beslutninger om ting kommer hun å hakker på meg. Eksmepel går det mye omgangssyke på jobb og jeg snakket derfor med en annen kollega om å sende ut Mail til alle ansatte om at vi må være ekstra påpasselig med håndhygiene. Dette overhørte hun og kommer derfor bort og forteller meg at dette er helt unødvendig. En annen episode er at hun stod å snakket med en annen kollega om ett problem på jobb. Jeg stilte ett enkelt spørsmål til saken «skjer dette ofte» da jeg var med i samtalen og da blir hun kvass og sier «nå snakker vi over hodet på den det gjelder» selv om hun tok opp problemstillingen foran flere. Når jeg har vært leder for henne har jeg organisert og gjort om en del på jobb, og virker som personalet er fornøyd med dette. Likevel føler jeg hun misliker meg mer og mer. Kan det være pga dette? Noen dager sier hun ikke hei og ser ikke på meg, mens andre dager er hun plutselig blid som en sol. Jeg syns det er ukomfortabelt og lurer på hva jeg kan gjøre her? Merker det går ut over trivsel på jobb og gruer meg litt til hun kommer tilbake. Merker også at jeg begynner å tvile på mine kunnskaper i jobben min da det virker som hun bare syns jeg er helt idiot hver gang jeg sier hva jeg mener. Anonymkode: 7603f...ac8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #2 Skrevet 7. februar 2020 En form for hersketeknikk. Hun har sikkert ingenting imot deg som person, men du som vikarierende leder "truer" posisjonen og integriteten hennes på et område som er "hennes". Hun klarer derfor å framstille deg som en dårlig leder som betviler dine kompetanser, selv om du ikke er det eller har noen grunn til det. Så enten må du: - Sette deg i respekt, og be henne trå unna når det er du som leder avdelingen. - Takke nei til å være vikarierende leder, da som henne som begrunnelse. Hvis du har ledere over henne, tar du kontakt med dem om behandlingen og om overkjøringen. Gjør du ingenting med det, så vil det forbli slikt helt til du enten møter veggen eller finner deg ny jobb. Så ta ansvar for din egen situasjon, for det går også utover dem du leder! Det er faktisk et lederansvar det også. Skrevet med gode hensikter for deg. Lykke til! Anonymkode: 29229...1cb 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #3 Skrevet 10. februar 2020 Du får ta en prat med henne om hva du trenger for å være leder i hennes ståsted, for jeg antar jo at det er noe hun ønsker at du faktisk skal være? Om du skal være fungerende leder, så må du ha handlingsrom til å være det, som innebærer at du ikke blir kritisert for å gjøre dine valg for å få ting til å fungere bedre. (Med forutsetning om at du faktisk gjør valg som er innenfor bedriftens retningslinjer da). Om du i praksis jobbers så mye som leder at du er mer enn leder i det daglige enn ansatt, så er det også på tide og prate med henne og sjefen over dere om at du burde få formalisert din posisjon som leder. Å være "de facto" leder uten at man egentlig har mandat/myndighet og handlingsrom til å være det er ikke veldig konstruktivt i lengden. Anonymkode: c29bf...345
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #4 Skrevet 22. august 2020 Tar du beslutninger over henne? Mulig du tar beslutninger på områder du ikke skal eller at du ikke har diskutert det med henne i forkant? Anonymkode: e2b88...c28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå