Gå til innhold

Hvorfor blir jeg nektet XY kredittkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er grunnen til at jeg ikke får det? Jeg er egentlig ung ufør trygda. Usikker hva jeg tjener brutto, men skrev opp 288 000kr. Satt kredittrammen på 25 000kr. Trykket på at jeg er "trygda". Men det fikk jeg ikke kom bare opp at jeg ikke fikk. Prøvde også å skrive at jeg var "fast ansatt", men fikk samme meldingen: 

Takk for din søknad om YX Visa-kort!
På bakgrunn av den informasjon vi har mottatt fra deg, eller opplysninger innhentet fra offentlige registre (f.eks. ligningsdata) kan vi dessverre ikke innvilge deg YX Visa-kort. Vi takker for din interesse.

Vennlig hilsen

YX Visa

Anonymkode: 28611...a1b

Skrevet

Har du mange kort/gjeld fra før?

Skrevet
4 minutter siden, Strange Doll skrev:

Har du mange kort/gjeld fra før?

Nei, jeg har ikke gjeld på den måten. Jeg har kun boliglån på 2.600 000kr, men dette er jo penger som jeg får igjen dersom jeg selger huset så man kan vel ikke bli nektet kredittkort bare fordi en har boliglån? Er singel

Skrevet

Vet du, dette er noe rare greier med YX og det kredittkortet, jeg er på nav aap og fikk kortet for et par år siden, fikk 25.000 men ønsket å få det ned til 5000. Har hørt om flere i min omgangskrets som ikke får det,

eksempel 1: venninne fast ansatt i middels prosent stilling, tjener ca 16.000 pr måned, ingen gjeld, ingen kredittkort, har vel nesten 250.000 på sparing. Hun bor gratis i kjellerleiligheten til sine foreldre. Hun fikk avslag fordi YX mente at husleien hennes, i det nabolaget, ligger på ca 7000, og de tror ikke hun bor gratis. 

Eksempel 2: ung ufør kompis søkte kredittramme 5000, fikk ingenting pga ufør enda han hadde jobbet i noen år før og hadde vel 23.000 utbetalt. 

Anonymkode: ebf52...e81

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke gjeld på den måten. Jeg har kun boliglån på 2.600 000kr, men dette er jo penger som jeg får igjen dersom jeg selger huset så man kan vel ikke bli nektet kredittkort bare fordi en har boliglån? Er singel

Hvis du har boliglån på drøyt ni ganger inntekten din så er vel det en god grunn vil jeg tro.

• Liker 18
Skrevet

2,6 millioner i gjeld, og 288 000 i inntekt er uten tvil bakgrunnen for dette. Det har nok ikke med at du er ufør.

Ingen kredittselskap har i dag lov å gi deg mer kreditt før boliglånet er redusert under 1,44 millioner (5x inntekt).

• Liker 7
Skrevet

Du "tjener" for lite, og er for stor risiko for kredittselskapet 

Skrevet

Jeg fikk det samme, har også ung ufør. Og jeg har bare gjeld på 1,4 sammen med mannen. Tipper det er pga for lav inntekt.

Anonymkode: 7f0b8...47d

Skrevet
3 timer siden, The_Stig skrev:

2,6 millioner i gjeld, og 288 000 i inntekt er uten tvil bakgrunnen for dette. Det har nok ikke med at du er ufør.

Ingen kredittselskap har i dag lov å gi deg mer kreditt før boliglånet er redusert under 1,44 millioner (5x inntekt).

Gjelder dette også kredittkort man allerede har dersom man tar opp huslån?

Skrevet

Fikk aldri trumf visa pga inntekten kom fra AAP og ikke var på mer enn 230.000. Jeg kunne importere en mann på inntekten min, men ikke handle med Trumf Visa. 
Jeg bodde gratis, ingen gjeld eller betalingsanmerkninger. 

Anonymkode: 7af42...e1a

Skrevet

Gjeldsgraden din er uforsvarlig høy, derfor får du ikke kredittkort. Lav inntekt og 9x inntekt i lån skriker ikke akkurat forsvarlighet. Banken har nok førsteri for pant i huset, så skal lite til før pengen kredittkortselskapet låner deg går tapt. 

Anonymkode: f7bb3...513

• Liker 2
Skrevet

Kan man bli straffet for å oppgi lavere boliglån enn det man egentlig har når man søker da? Eller finner de ut av dette manuelt uansett etter at jeg har sendt inn søknaden? Jeg er usikker på hvor mye boliglån jeg har.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjeldsgraden din er uforsvarlig høy, derfor får du ikke kredittkort. Lav inntekt og 9x inntekt i lån skriker ikke akkurat forsvarlighet. Banken har nok førsteri for pant i huset, så skal lite til før pengen kredittkortselskapet låner deg går tapt. 

Som andre påpeker, så er dette nok grunnen til at du ikke får lønn. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man bli straffet for å oppgi lavere boliglån enn det man egentlig har når man søker da? Eller finner de ut av dette manuelt uansett etter at jeg har sendt inn søknaden? Jeg er usikker på hvor mye boliglån jeg har.

Derfor har man nå et gjeldsregister, så kreditor kan sjekke hva du faktisk har i lån før du får kreditt. 

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

De gir ikke ut kredittkort med 25.000 kr i grense til folk som ikke vet hvor mye boliglån de har.

Skrevet

Jeg var på NAV, ingen jobb i 10 år. Fikk komplettbank kreditt på 15000 først, så utvidet de grensen til 30000 etter en stund. Er ennå i NAV :P Har ikke engang uføretrygt, så jeg burde egentlig ikke fått. Føler meg litt heldig. Bruker aldri mer enn jeg har råd til uansett. Har fått endel datamaskiner i bonus på dette kortet.

Anonymkode: e2012...68d

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Derfor har man nå et gjeldsregister, så kreditor kan sjekke hva du faktisk har i lån før du får kreditt. 

Gjeldsregisteret inneholder bare usikrede lån så boliglån og billån er ikke med der.

Anonymkode: cfe7e...efb

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på NAV, ingen jobb i 10 år. Fikk komplettbank kreditt på 15000 først, så utvidet de grensen til 30000 etter en stund. Er ennå i NAV :P Har ikke engang uføretrygt, så jeg burde egentlig ikke fått. Føler meg litt heldig. Bruker aldri mer enn jeg har råd til uansett. Har fått endel datamaskiner i bonus på dette kortet.

Anonymkode: e2012...68d

Datamaskiner på bonus? Hva er det? Har du fått gratis dataer?

Skrevet

Som trygdet med lav inntekt burde du være takknemlig for at du ikke får innvilget kredittkort. 

Anonymkode: ae8c3...e56

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjeldsregisteret viser ikke boliglån. Det viser kun usikret gjeld som forbrukslån og kredittkort, gjeld uten sikkerhet/pant i noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...