Gå til innhold

Er alle like mye verdt?

Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth
Er en med iq 80 like mye verd som en med 130?

Er en drapsmann like mye verd som en lovlydig?

Er en arbeider like mye verd som en bedriftseier?

Er en ufødt like mye verdt som en som er født?

Er alle like mye verdt? Hva legger du i at alle er like mye verdt?

Mitt svar er "ja" på samtlige, men ønsker å stille et spørsmål som setter det mer på spissen:

Sett at du har valget mellom å redde en funksjonshemmet grønnsak av et familiemedlem ut av et brennende hus, eller en lege som er i ferd med å løse kreftgåten (og la oss for enkelthets skyld si at hvis denne legen dør, vil det ta 10 år for andre å komme opp på hans nivå). Hvem er da mest verdt?

Det er jo ikke vanskelig å si at legen i dette tilfellet er "mer verdt".

(Huff, exphil-flashbacks...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Sett at du har valget mellom å redde en funksjonshemmet grønnsak av et familiemedlem ut av et brennende hus, eller en lege som er i ferd med å løse kreftgåten (og la oss for enkelthets skyld si at hvis denne legen dør, vil det ta 10 år for andre å komme opp på hans nivå). Hvem er da mest verdt?

Jeg tror det er få som tenker rasjonelt i slike situasjoner. Da dreier det seg fort om instinkt og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter

Nå er det ikke alle mennesker som tror på en gud, og de fleste av oss klarer å forholde oss fint til etikk uten guder.

Hmm... men gi meg en logisk løsning på problemet, det går ikke ann å bare si at "de fleste av oss klarer..." Jeg vil høre logikken bak dette. Ellers blir det jo bare påstander uten sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Mitt poeng med tråden var egentlig at når folk sier "alle er like mye verdt" så er det egentlig tomme ord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Hmm... men gi meg en logisk løsning på problemet, det går ikke ann å bare si at "de fleste av oss klarer..." Jeg vil høre logikken bak dette. Ellers blir det jo bare påstander uten sammenheng.

Følelser (og iallfall ikke guder) har noe med logikk å gjøre. Det eneste logiske med å innføre en gud i dette er for å kunne sammenligne med noe perfekt. Eller i den grad vi kan se for oss noe perfekt. Så spør deg selv, er Hansen på hjørnet mer verdt enn Gud? Svaret vil si deg noe om verdier. Hvem som er mest verd for gud er like lite interssant for meg som at vi alle skal vurdere hvem som er mest verd for deg. Det vet du best selv.

Ellers så vil selvfølgelig mitt barn være mye mer verdt for meg enn en tilfeldig bruker av dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter

Følelser (og iallfall ikke guder) har noe med logikk å gjøre. Det eneste logiske med å innføre en gud i dette er for å kunne sammenligne med noe perfekt. Eller i den grad vi kan se for oss noe perfekt. Så spør deg selv, er Hansen på hjørnet mer verdt enn Gud? Svaret vil si deg noe om verdier. Hvem som er mest verd for gud er like lite interssant for meg som at vi alle skal vurdere hvem som er mest verd for deg. Det vet du best selv.

Ellers så vil selvfølgelig mitt barn være mye mer verdt for meg enn en tilfeldig bruker av dette forumet.

Du må ha missforstått meg eller noe.

Fortell nå rett ut hvorfor og hvordan hvis vi ikke baserer det på Gud (jeg mener da Gudsfrykt at vi alle er like i Guds øyne, guds barn) hva er da likeverdigheten basert på?

Du snakker om følelser. Altså for deg er vi da ikke likeverdige om det har med følelser å gjøre. Men jeg spurte jo om det i det heletatt er mulig å si at alle er likeverdige uten å ha gud med i bildet.

Hvem i såfall skulle vi være likeverdige for?

Ja, Valhalla, jeg tror det er tomme ord for alle som ikke er religiøse og tror nettopp at alle er av lik verdi i Guds øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi snakker tilfeldig her, ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Du må ha missforstått meg eller noe.  

Fortell nå rett ut hvorfor og hvordan hvis vi ikke baserer det på Gud (jeg mener da Gudsfrykt at vi alle er like i Guds øyne, guds barn) hva er da likeverdigheten basert på?

Du kan ikke først postulere et prinsipp om at vi er alle like i guds øyne, for så å ville diskutere om vi alle er like mye verdt (i guds øyne). Det blir ingen diskusjon ut av det. Og min moral og etikk er som våre gudsbegrep basert på mine/våre tanker og følelser. Så for meg vil ikke alle mennesker være like mye verd. Noen vil ha en større verdi for meg enn andre. Men som en allmenngyldig regel bør alle mennesker behandles på samme måte, og for menneskeheten bør ethvert individ ha livets rett, da det er det beste for oss alle. Så vi bør ha lover og regler som sikrer en likeverdig behandlig av oss alle.

Du snakker om følelser. Altså for deg er vi da ikke likeverdige om det har med følelser å gjøre. Men jeg spurte jo om det i det heletatt er mulig å si at alle er likeverdige uten å ha gud med i bildet.  

Hvem i såfall skulle vi være likeverdige for?

Jo, du kan fint mene at vi alle er likeverdige uten å blande inn en gud i dette. Du som menneske kan mene at vi alle er like mye verdt. I universal målestokk er vi nok alle like lite verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter

Du kan ikke først postulere et prinsipp om at vi er alle like i guds øyne, for så å ville diskutere om vi alle er like mye verdt (i guds øyne). Det blir ingen diskusjon ut av det. Og min moral og etikk er som våre gudsbegrep basert på mine/våre tanker og følelser. Så for meg vil ikke alle mennesker være like mye verd. Noen vil ha en større verdi for meg enn andre. Men som en allmenngyldig regel bør alle mennesker behandles på samme måte, og for menneskeheten bør ethvert individ ha livets rett, da det er det beste for oss alle. Så vi bør ha lover og regler som sikrer en likeverdig behandlig av oss alle.

Jo, du kan fint mene at vi alle er likeverdige uten å blande inn en gud i dette. Du som menneske kan mene at vi alle er like mye verdt. I universal målestokk er vi nok alle like lite verdt.

Jeg som menneske kan mene at vi er like mye verdt? Men det må jo baseres på noemeninger må baseres på et eller annet fakta eller religion for meg, og hvilken faktum er det som sier at vi er alle likeverdige annet enn religiøse fakta, klart vi kan ha en mellom menneskelig konvensjon om det at vi er likeverdige, men det er og blir en konvensjon, da kan vi ikke snakke om at det ER slik, for det er kun en konvensjon? Jeg merker ut i fra hva du skriver at du er ureligiøs, man trenger ikke postulere prinsipper i religion, for de er skrevet ned.

Jeg syns dette er en god tanke utfordring og bra diskusjon, ikke bli irritert, jeg prøver ikke å irritere bare komme til bunnen av argumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Jeg tror ikke man egentlig mener at alle er like mye verd uansett om man er religiøs, det er bare noe man sier fordi man skal det ifølge religionen. Eller for ikke-religiøse noe man sier fordi det er det som er riktig eller korrekt å mene, men det er bare tomme ord man sier uten å ha tenkt igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter
Jeg tror ikke man egentlig mener at alle er like mye verd uansett om man er religiøs, det er bare noe man sier fordi man skal det ifølge religionen. Eller for ikke-religiøse noe man sier fordi det er det som er riktig eller korrekt å mene, men det er bare tomme ord man sier uten å ha tenkt igjennom.

Jeg tror du har rett, men jeg ser på det faktisk slik at alle er likverdige i Guds øyne, men selvfølgelig er ikke alle likverdige for meg uansett. Men fordi vi er mennesker med evne til empati og for å holde fred med hverandre så trenger vi den konvensjonen, den er for oss meget brukbar og vi finner det en god konvensjon. I hverffall at alle er født frie, like og uavhengige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverffall at alle er født frie' date=' like og uavhengige. :)[/quote']

Hva mener du med uavhenig? folk flest er ganske avhengige av andre fra fødsel til død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mann25

en pedofil for eks som forgriper seg på barn er ikke verdt noen ting. etter min mening fortjener de ikke livets rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤Humlen¤

det er dessverre ikke bare sjelen og viljen som former identitet og så handlig. Hva med slik vi er skapt rent genetisk (altså vår egentlige sjel). De genene kan vi ikke kjempe imot. De bestemmer rett og slett dine forutsettninger - i bunn.

Ingen er födt med med samme verdi, eller på lik grunn.

Noen har större muligheter, sånn er det bare.

Men at vi er mennesker det vet vi. Likevel bestemmer det ingenting med tanke på at; derfor har du hele verden forran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter

:ler: Ja, jeg vet egentlig ikke selv, jeg bare syns uavhengige passet inn i setningen der. Jeg var usikker selv om det var riktig å skrive uavhengige, for selvfølgelig er vi kjempeavhengige når vi er født. :ler:

Men om du tolker det slik at vi er uavhengige altså ingen kan si at de eier oss, vi er ikke slaver, så blir det kanskje ikke like dumt, men da er det vel like greit å si frie. Og stryk uavhengige, vi er kjempe avhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg syns dette er en god tanke utfordring og bra diskusjon, ikke bli irritert, jeg prøver ikke å irritere bare komme til bunnen av argumentet.

Irritert er jeg ikke, jeg mener bare at man ikke nødvendigvis trenger et postulat for å avgjøre om mennesker er like mye verd eller ikke. Du må fint mene at vi er alle like mye verd i guds øyne, men vet vi nå egentlig det?

Men en ting som er sikkert (for meg, vel å merke) er at vi mennesker er like mye verd for mauren, og like mye verd i den store (universelle) sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest SumoBryter

Irritert er jeg ikke, jeg mener bare at man ikke nødvendigvis trenger et postulat for å avgjøre om mennesker er like mye verd eller ikke. Du må fint mene at vi er alle like mye verd i guds øyne, men vet vi nå egentlig det?

Men en ting som er sikkert (for meg, vel å merke) er at vi mennesker er like mye verd for mauren, og like mye verd i den store (universelle) sammenhengen.

Ja, jeg må si du noen ganger hørtes litt irritert ut.

:ler:

Ja, men vi mennesker er liksom alt og ingenting på engang er vi ikke?Du akn tenke vi er nørmere ingenting, men for oss selv er vi alt.

Og da kan man jo diskutre hva dette selvet er. Jeg nekter å ta en helt vitenskapelig synspunkt på dette, for meg er det soleklart at det er noe mer mellom himmel og jord. Men det kan jo selvfølgelig være at jeg tar feil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Ja, jeg må si du noen ganger hørtes litt irritert ut.

:ler:

Tviler ikke på det.

Ja, men vi mennesker er liksom alt og ingenting på engang er vi ikke?Du akn tenke vi er nørmere ingenting, men for oss selv er vi alt.

Ja, for oss er vi alt og ingenting. For oss er vi veldig viktige, og for mange til og med det viktigste (etter gud). I den store sammenhengen tror jeg ikke vi er noe som helst. To galakser som "krasjer" sammen, hver med milliarder av stjerner, som igjen kanskje har mange planter, som kanskje flere igjen er bebodde av intelligente vesner, bryr seg ikke om mennesket. Mennesket må bry seg om seg selv og ta vare på seg selv, for det er ingen andre der ute som gjør det. Ikke som vi vet, iallfall. Vi kan håpe og tro, men det er ikke annet enn håp og tro.

Og da kan man jo diskutre hva dette selvet er. Jeg nekter å ta en helt vitenskapelig synspunkt på dette, for meg er det soleklart at det er noe mer mellom himmel og jord. Men det kan jo selvfølgelig være at jeg tar feil. :)

Det er mye mellom himmel og jord, men det betyr ikke at håp fører til realisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg mener i utgangspunktet at alle er like mye verd . Men jeg må si at jeg ikke oppfatter drapsmenn og psykopater som like mye verd som oss andre. Jeg vet det er en selvmotsigelse, emn det er bare sånn jeg føler det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...