Gå til innhold

Er alle like mye verdt?

Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Så du mener valla at en grusom morder lærer å ikke drepe ved at vi dreper ham?

Hva med å finne ut hvorfor folk drepte? Jeg skjønner ikke hvorfor du er så bekymret i forhold til drap. Ifjor ble det begått 31 drap, men 400 selvmord blant menn Valhalla, hvorfor gå rundt å bekymre seg over å bli stukket ned, når dødsrisikoen er deg selv i speilet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valhalla
Så du mener valla at en grusom morder lærer å ikke drepe ved at vi dreper ham?

Jeg driter i om han lærer. Det er egentlig ingen rasjonell grunn til hvorfor jeg er for, det handler om følelser. Derfor kan man komme med statistikk om at det ikke er avskrekknde, det er dyrere etc. uten at det vil ha noen som helst virkning. Jeg tenker etter og føler at om noen hadde tatt livet av noen som står meg nær og er verdifull for meg så ville jeg ønsket den personen død. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du hadde giddet å lese litt drapsstatistikk så ser du at du blir drept av en som står deg nær. Og da er jo lurt at andre familiemedlemmer får lide unødig.

Kanskje en dreper pappaen sin fordi han ble misbrukt. Jaja da dreper vi han som ble misbrukt som liten og drepte pappaen sin.

Les og lær, dine nærmeste er også dine farligste.

Ofrene

De fleste ofrene blir drept av noen de kjenner, enten i form av slektskap eller ulike former for venn- og bekjentskap (22 drap), men om lag en fjerdedel (8) ble i 2004 drept av en ukjent gjerningsperson. I en sak er det uvisst om offer og forøver kjente hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskene må få lov til å ha forskjellige oppfatninger.

Du får bare håpe at en som er for dødsstraff soner mens dommeren er imot. Verre er det når en som er imot dødsstraff sitter inne, og dommeren er for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Du fant faktisk fram til et argument som kunne virke allikevel, trodde ikke det eksisterte. Det har jeg ikke tenkt på før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Det kunne selvsagt ikke fungert sånn, men i min verden kunne de som var rammet av forbrytelsen be om at dødsstraff ikke skulle gis dersom det sterke ønske om hevn ikke var tilstede. Æsj, men det hadde jo blitt et problem igjen om noen hadde ønske om hevn mens andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du mener. men kanskje hevnen kan være annerledes enn dødsstraff? Eller mener du at dødsstraffen er en-til-en oppgjør? Hva om man beklaget seg og sa at fordi man har gjort noe galt så skal man gjøre noe godt, - gjøre gjengjeld med det gode?

Mye bedre enn hevn og hevnbegjær, nytt drap vil ikke virke prevantivt på det drapet som har blitt begått, - men ord som tilgivelse og amnesty er mye bedre for kommende generasjoner.

Med blodhevn er vi på ayatollahenes nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Det er kanskje riktig for deg, men jeg kunne ikke akseptert det, jeg er vel for primitiv. Sånne følelser ligger dypt, kanskje du selv ikke hadde taklet det utenfor teoriens verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje riktig for deg, men jeg kunne ikke akseptert det, jeg er vel for primitiv. Sånne følelser ligger dypt, kanskje du selv ikke hadde taklet det utenfor teoriens verden?

Kommer an på om du kjenner offrene og drapsmannen.

Var det en som sto deg nær og du forsto handlingen, - ville du vært enig.... akkurat som en bestefar som tar livet av en bestemor på gamlehjem fordi hun har kreft og ikke vil lide unødvendig i respirator og dø smertefullt om 2 måneder.... Er det dine egne kjære besteforeldre og du forsto smerten hos bestemor og bestefar så er det en søt vakker liten romeo og julie historie...

Er det noen pakkiser på jernbanetorget som lagde faen for andre, gir alle blaffen om de ble påkjørt av blåtrikken... Da vil trikkeføreren bli en helt!

Alt er øyet som ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

I en debatt for to presidentkandidater der en var mot dødsstraff spurte debattleder om han fortsatt ville vært mot hvis hans kone ble drept, det ble et helvetes bråk når han svarte ja. Arrester meg hvis jeg husker denne feil.

For meg blir det noe rart hvis man tilgir en som har drept en av dine nærmeste. Jeg forstår ikke hvordan det er mulig. Hadde det vært en ukjent hadde ikke den personen hatt noen verdi, det er mulig selv en som sto meg nær ville mistet sin verdi også. Det er jo bare teori, vet ikke hvordan jeg hadde reagert egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at en av de nærmeste gjorde det mot en av dine nærmeste. Det er det som oftest skjer og da synes jeg vi burde forholde oss til den virkelige problematikken og ikke tegneserie iscenesatte problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤Humlen¤
"Alle mennesker er like mye verdt"' date=' fordi (i mine øyne); vi har alle muligheter til positiv vekst, til å gjøre gode gjerninger, til å skape noe konstruktivt, til å være gode, til å nå våre målsetninger, etc etc. Å si at en drapsmann ikke er like mye verdt som en ikke-drapsmann, vil være å si at denne drapsmannen (/kvinnen) har forspilt sine muligheter til positiv vekst og utvikling, for all framtid. Og det stemmer ikke. Jeg tror at denne grunnleggende muligheten er ensbetydende med at alle mennesker er like mye verdt.[/quote']

En drapsmann (ikke enhver drapsmann nödvendigvis, man kan se fra fall til fall) har ikke mulighet til positiv utvikling og vekst som ett annet menneske for meg. Han HAR forspillt sine muligheter. Hva er det som er feil med det?

Jeg har forspillt visse muligheter, så hvorfor skal ikke dette gjelde for andre. Og jeg har ikke drept noen. Handlig - konsekvens. Er det for hardt?

Det er slik vi lever. vorfor bare ikke inrömme å se hvordan samfunnet er. VI godtar ikke hvem som helst. det tror jeg ikke noe på. Og det er VI som skaper samfunnt vi lever i. Vi har ingen overmann som dömmer oss. det gjör vi selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter

Hmm.. Trodde jeg spurte om dette før, men den er visst ikke der?

Hvis vi skal snakke om at alle er like mye verdt, hvem snakker vi om at vi er likeverdige for, hvis vi ikke tar Gud med i bildet? Likeverdige som menneske sjeler? Ja der har vi allerede religion. Kant mente at mennesker trenger Gud for å kunne forbli moralske, jeg tror han har litt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg skulle nok klart å rangert en tilfeldig utvalgt gruppe mennesker, så ja, så klart vil noen mennesker ha en større verdi for meg enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus
Hmm.. Trodde jeg spurte om dette før, men den er visst ikke der?

Hvis vi skal snakke om at alle er like mye verdt, hvem snakker vi om at vi er likeverdige for, hvis vi ikke tar Gud med i bildet? Likeverdige som menneske sjeler? Ja der har vi allerede religion. Kant mente at mennesker trenger Gud for å kunne forbli moralske, jeg tror han har litt rett.

Nå er det ikke alle mennesker som tror på en gud, og de fleste av oss klarer å forholde oss fint til etikk uten guder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Ser at debatten i stor grad dreier seg om situasjoner der noen vurderes som mindre verdt enn andre. Hva med den motsatte situasjonen? Vi ser ofte eksempler på at eksempelvis kjendiser blir prioritert i visse sammenhenger fremfor den vanlige mann i gata. For å ta et ferskt eksempel har vi kreftsaken med Kylie Minogue, der 8 hjertepasienter ble flyttet for at hun skulle få plass. http://www.dagbladet.no/kultur/2005/06/02/433517.html

For å fylle ut med enda et spørsmål til Valhallas liste:

Er kjendiser mer verdt enn alle andre?

Vi har alle blitt opplært gjennom livet at alle mennesker er like mye verdt, men i praksis blir man jo ikke behandlet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det mye prat om spesifiserte situasjoner. I en gitt situasjon hvor man må ta et valg mellom to mennesker, har ingenting å gjøre med disse mennskenes egenverdi, men verdien de har for DEG. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Skal man bar evurdere ut ifra om de er mennesker, ingenting annet (for det påvirker jo ditt syn, eller hva?), vel ja - da er alle mennesker like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...