Gå til innhold

Er alle like mye verdt?

Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

Er en med iq 80 like mye verd som en med 130?

Er en drapsmann like mye verd som en lovlydig?

Er en arbeider like mye verd som en bedriftseier?

Er en ufødt like mye verdt som en som er født?

Er alle like mye verdt? Hva legger du i at alle er like mye verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, alle er ikke like mye verdt. Carl Ivar f.eks er devaluert ganske kraftig .....

Samme med Kjell Mangle i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,alle de er for meg like mye verdt.

Unntatt denne desverre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,alle de er for meg like mye verdt.

Unntatt denne desverre:

Hva gjør at en drapsmann i seg selv ikke er like mye verdt som et annet menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Hva gjør at en drapsmann i seg selv ikke er like mye verdt som et annet menneske?

Nei si det? Hva synes du gjør han like mye verdt, har du noen forklaring? Er det et prinsipp du bare følger, eller føler du ved å lytte til deg selv at jo, han er like mye verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det? Hva synes du gjør han like mye verdt' date=' har du noen forklaring? Er det et prinsipp du bare følger, eller føler du ved å lytte til deg selv at jo, han er like mye verd.[/quote']

For meg er alle mennesker like mye verdt, i kraft av at de er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

For meg er alle mennesker like mye verdt, i kraft av at de er mennesker.

Men hvordan forklarer du det? Hva legger du i setningen "like mye verdt". Hva gjør at et menneske har en verdi og er det ingenting som kan øke eller senke denne verdien? Mennesket er jo ikke like utenom at vi alle har ett hode og en kropp ( ikke alle har jo bein eller armer)

er det hodet og kroppen som har verdi? :tunge1:

Eller kan man ikke måle de andre egenskapene i verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan forklarer du det? Hva legger du i setningen "like mye verdt". Hva gjør at et menneske har en verdi og er det ingenting som kan øke eller senke denne verdien? Mennesket er jo ikke like utenom at vi alle har ett hode og en kropp ( ikke alle har jo bein eller armer)

er det hodet og kroppen som har verdi? :tunge1:

Eller kan man ikke måle de andre egenskapene i verdi?

For meg er mennesket som art av høy verdi først og fremst fordi vi har fornuft (dvs kan resonnere, planlegge, tenke og forstå).

Her kan man selvsagt ta en Peter Singer, og mene at dette kun gjelder de eksemplarene av menneskearten som kvalifiserer til dette; dvs at det ikke gjelder f.eks. fostre eller noen psykisk utviklingshemmede.

Jeg mener at det ikke er relevant, noe som godt kan være at jeg mener fordi jeg favoriserer min egen art. Det er likevel det eneste logiske for meg.

Ved valget om å ta livet av en kattunge eller et foster, ville jeg heller tatt livet av kattungen; det samme gjelder kattunge vs. drapsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter

Godt spørsmål Valhalla!

Alle er født likeverdige det bør vi ha som utgangspunkt, men dette springer vel ut i fra Gudsfrykt? Tror man ikke på Gud trenger man ikke tro at alle er født likeverdige engang.

Men senere kan man spørre verdi for hvem, hvem er man verdifull for når man snakker om samfunnet så er ikke drapsmannen like mye verd som en lovlydig borger, men han kan fremdeles være verdifull for sin mor og kanskje noen andre mennesker, en person med IQ på 130 kan være mer verdifull for en bedrift enn en person med IQ på 30, men de kan alikevel være like i verdi for samfunnet.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurélie

"Alle mennesker er like mye verdt", fordi (i mine øyne); vi har alle muligheter til positiv vekst, til å gjøre gode gjerninger, til å skape noe konstruktivt, til å være gode, til å nå våre målsetninger, etc etc. Å si at en drapsmann ikke er like mye verdt som en ikke-drapsmann, vil være å si at denne drapsmannen (/kvinnen) har forspilt sine muligheter til positiv vekst og utvikling, for all framtid. Og det stemmer ikke. Jeg tror at denne grunnleggende muligheten er ensbetydende med at alle mennesker er like mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Übermench er mer verdt enn svake mennesker. Definitivt. "Survival of the fittest." Hohoho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: Jeg har tru på det gode i menneskene, og mener bestemt at alle er like mye verd, og at alle mennesker i utgangspunktet er gode.

I likeverd legger jeg at alle skal ha like muligheter og rettigheter.

Når vi snakker om privatpersoner, er det klart at noen mennesker betyr mer for meg enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Kan man egentlig mene at mennesker er like mye verdt hvis man er for abort og dødsstraff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det mener jeg man kan.

Hva mener Valhalla?

Dikteren. Å være for dødsstraff er være ganske så respektløst overfor offeret, (for tilgivelse og skape fred er viktigere enn død og hevn, skal liksom ens død føre til en annes død?) og som alle vet er det pga dødsstraffen selvmordsbomberen finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er en med iq 80 like mye verd som en med 130?

Ikke for en som synes tillært IQ er viktig.

Når George Bush har drept 50 000 mennesker i Irak på ett år kan ikke han personlig lastes for dette, men jeg finner femtitusen liv mye for å bevise at george bush har rett.

Er en arbeider like mye verd som en bedriftseier?

En bedriftseier er bare verdt bedriften sin og arbeideren arbeidskapasiteten sin.

Er en ufødt like mye verdt som en som er født?

Egentlig er en ufødt mer verdt. For den ufødte har mer rett til livets tilgang enn en som allerede er i livet.

Er alle like mye verdt? Hva legger du i at alle er like mye verdt?

Ikke alle er like mye verdt. Hadde man synes det hadde man vært en verdenshore som lar hvem som helst komme opp i senga si.

Ps, hvorfor er det bare jeg som gidder svare på spørsmålene til valhalla....ingen andre gadd. ...og dere påstår dere er her for å diskutere... hehe dere er her for å snakke om dere selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Nei jeg mener at man ikke kan det og jeg forstår derfor at jeg ikke mener alle er like mye verd fordi jeg er for dødsstraff. Jeg er imot abort fordi jeg gir fosteret verdi, mens jeg mener en grusom morder har mistet sin verdi derfor ingen motsetning med å være for dødsstraff og mot abort. Et foster har full mulighet til å bli et menneske om man lar det være, er det da ikke like mye verdt? Hvis man sier at fosteret ikke er et menneske har man ikke da sagt at det ikke har verdi? Kan ikke det da sammenlignes med en i koma hvis han har mulighet til å våkne opp? Akkurat da kan han vel ikke kalles et menneske, men han har mulighet til å våkne opp å bli det igjen akkurat som et foster har mulighet til å vokse å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utlogget sumo

Hvis alle er like mye verd, hvem er de like mye verd for om vi ikke snakker om "i guds øyne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...