Gå til innhold

Bestille direkte fra hotellet nesten halv pris av Hotels.com?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sjekket et hotell i Istanbul. Samme rom, inkludert frokost og alt. Nesten halv pris direkte fra hotellet? Mens på Hotels.com er det nesten dobbel pris? Kan dette stemme? Høres jo nesten for godt ut. Og den stive prisen på Hotels.com var t.o.m. annonsert som ekstra godt tilbud i store røde tall...

Anonymkode: 1c15c...d6e

Skrevet

Interessant. Vet ingenting rundt dette, men følger med i tråden her!

• Liker 1
Skrevet

Har lagt merke til at sånt kan skje, men det er ingen fasit, det er alltid lurt å sjekke flere steder. Både selve hotellet og flere bookingsider. Disse tilbudssidene markedsfører det meste som ekstra gode tilbud: "Skynd deg, nå er det bare 2 rom igjen osv.". Og så står det gjerne samme teksten i mange dager.

Skrevet

Her var forskjellen ganske ekstrem, men dette er egentlig ikke uvanlig. Sider som Hotels.com skal selvfølgelig ha sitt påslag og da blir det som regel dyrere. 

• Liker 1
Skrevet

Kan hende hotellet kjører egen kampanje. Eller har glemt å opodatere prisene online. Jeg ville bestilt rett hos hotellet, men helst via epost ellernoe slik at du har ting skriftlig. (med mindre de har en egen bookingportal)

Anonymkode: cae1a...5bb

Skrevet

Jeg finner alltid hotell på hotels.com og lignende og så går jeg inn på det aktuelle hotellets hjemmeside og bestiller direkte via den. Det er så og si alltid billigere i tillegg til at kommunikasjonen foregår direkte med hotellet. Den ene gangen det ikke var billigere hadde hotellet en garantiordning som gjorde at man fikk en gratis natt dersom man fant rommene deres billigere noe annet sted :nigo: 

• Liker 4
Gjest Elseby13
Skrevet
17 minutter siden, Leo skrev:

Jeg finner alltid hotell på hotels.com og lignende og så går jeg inn på det aktuelle hotellets hjemmeside og bestiller direkte via den. Det er så og si alltid billigere i tillegg til at kommunikasjonen foregår direkte med hotellet. Den ene gangen det ikke var billigere hadde hotellet en garantiordning som gjorde at man fikk en gratis natt dersom man fant rommene deres billigere noe annet sted :nigo: 

Sender du epost til hotellet, eller bruker du bestillingsportalen på nettsiden?

Skrevet
51 minutter siden, Elseby13 skrev:

Sender du epost til hotellet, eller bruker du bestillingsportalen på nettsiden?

Kommer litt an på hvilken løsning de har. Hvis jeg har spesielle ønsker som for eksempel balkong mot en bestemt utsikt eller badekar så sender jeg gjerne mail og hører hva de kan tilby slik at jeg etter hvert får en skriftlig bekreftelse på hva som er avtalt. 

Skrevet

Hei.

Jeg har overnattet på x-antall hoteller, og brukt ulike bestillingsmetoder, via booking.com, hotels.com og direkte via hotellets hjemmeside.

Store bookingsbyråer som booking, hotels osv betaler Google for å komme øverst på listen ved søk, dette kan dere se selv, mens hotellets hjemmeside gjerne havner lenger ned.

Jeg vil anbefale dere å heller booke direkte fra hotellets side, fordi dere da oppnår som regel bedre pris, og i tillegg kommuniserer du direkte med hotellet, og de kan ofte være veldig behjelpelige dersom noe skulle oppstå, om dere bestiller via booking.som etc, så stiller dere litt lenger bak i køen ettersom de som har bestilt direkte blir prioritert. I tillegg så er det større sjanser for at du kan få en oppgradering til et bedre rom om du har bestilt direkte. De er også ofte langt mer serviceminded overfor direktekundene.

Jeg har personlig erfart dette, ved flere anledninger, når jeg hadde trengt hjelp og de har sett at jeg har bestilt direkte fra deres side, da har de ofte gitt meg ekstra service, som at jeg fikk oppgradert til en langt flottere rom, et hjørnerom med fantastisk utsikt fordi minibaren var ute av funksjon. Jeg tenkte bare å si i fra, slik at de var klare over det og kunne reparere dette når jeg var reist, så jeg ble ganske forbauset når det hele endte opp med et oppgradert rom.

Også er de langt mer villige til å la deg bli på rommet lenger gratis hvis du har en sen avgang. Har opplevd flere ganger at jeg har fått lov til å bli på rommet lenger uten noe vedlegg for oppholdet. 

Grunnen til at hotellet gir bedre pris, og er mer serviceminded overfor direktekunder er fordi de ikke liker å måtte betale provisjoner til bookingsnettsider på internett. For hver kunde som booker via dem, så må hotellet ut med provisjoner til bookingsnettsider. Da blir det "lite" igjen til sånne kunder, og det fører til at slike kunder blir nedprioritert. De som bestiller direkte, derimot...

Anonymkode: e6f66...bf6

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekket et hotell i Istanbul. Samme rom, inkludert frokost og alt. Nesten halv pris direkte fra hotellet? Mens på Hotels.com er det nesten dobbel pris? Kan dette stemme? Høres jo nesten for godt ut. Og den stive prisen på Hotels.com var t.o.m. annonsert som ekstra godt tilbud i store røde tall...

Mange hotell er frustrerte over hotels.com og lignende sider og anbefaler kunden å sjekke inn direkte via deres nettside, det er som oftest billigere.

• Liker 1
Skrevet

Det er som regel alltid/veldig ofte billigere å bestille direkte fra hotellsidene enn fra byråer, ofte ved pakkeløsninger også. Det er i hvertfall min erfaring. Grunnlaget forlater AB ganske godt over her. 

Skrevet

Sjekk alltid flere steder når du skal bestille. Min erfaring er at det ofte er billigst via hotellets egne nettsider.... Hotels.com syntes jeg ofte at er dyrt. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har overnattet på x-antall hoteller, og brukt ulike bestillingsmetoder, via booking.com, hotels.com og direkte via hotellets hjemmeside.

Store bookingsbyråer som booking, hotels osv betaler Google for å komme øverst på listen ved søk, dette kan dere se selv, mens hotellets hjemmeside gjerne havner lenger ned.

Jeg vil anbefale dere å heller booke direkte fra hotellets side, fordi dere da oppnår som regel bedre pris, og i tillegg kommuniserer du direkte med hotellet, og de kan ofte være veldig behjelpelige dersom noe skulle oppstå, om dere bestiller via booking.som etc, så stiller dere litt lenger bak i køen ettersom de som har bestilt direkte blir prioritert. I tillegg så er det større sjanser for at du kan få en oppgradering til et bedre rom om du har bestilt direkte. De er også ofte langt mer serviceminded overfor direktekundene.

Jeg har personlig erfart dette, ved flere anledninger, når jeg hadde trengt hjelp og de har sett at jeg har bestilt direkte fra deres side, da har de ofte gitt meg ekstra service, som at jeg fikk oppgradert til en langt flottere rom, et hjørnerom med fantastisk utsikt fordi minibaren var ute av funksjon. Jeg tenkte bare å si i fra, slik at de var klare over det og kunne reparere dette når jeg var reist, så jeg ble ganske forbauset når det hele endte opp med et oppgradert rom.

Også er de langt mer villige til å la deg bli på rommet lenger gratis hvis du har en sen avgang. Har opplevd flere ganger at jeg har fått lov til å bli på rommet lenger uten noe vedlegg for oppholdet. 

Grunnen til at hotellet gir bedre pris, og er mer serviceminded overfor direktekunder er fordi de ikke liker å måtte betale provisjoner til bookingsnettsider på internett. For hver kunde som booker via dem, så må hotellet ut med provisjoner til bookingsnettsider. Da blir det "lite" igjen til sånne kunder, og det fører til at slike kunder blir nedprioritert. De som bestiller direkte, derimot...

Anonymkode: e6f66...bf6

Dette!

Jeg skulle i et møte en gang og bestillte hotell i byen møtet skulle være i via en av bookingsidene. Jeg husker ikke hvilken det var. Jeg er alltid supernøye med å sjekke at rommet kan avbestilles og det gjorde jeg også denne gangen. Dessverre var jeg litt stresset når jeg skulle bestille og jeg måtte gjennom 5 bekreftelser tror jeg før rommet var booket. På de tre første sjekket jeg at avbestilling var mulig, men etter dette regnet jeg med at det var ok og bare trykket meg gjennom kjapt. 

Dessverre ble møtet utsatt med en dag og jeg kontaktet hotellet for å forandre bookingen. Dette var IKKE mulig fordi jeg hadde bestilt rommet UTEN mulighet for endring/avbestilling! Dette har da bookingsiden tydeligvis forandret på en av de siste sidene uten at jeg fikk det med meg. Jeg VET at det var riktig, da min samboer også kikket over og så at avbestillingsmuliglheten var riktig 🤬

Jeg kontaktet også kundeservice for siden som overhodet ikke var behjelpelige en plass. Enden på visa ble at jeg bare måtte bestille nytt rom på riktig dato.

Skrevet

Jeg pleier også alltid å sjekke hotellets egne nettsider. Men opplever ofte at det er billigst gjennom f.eks. Booking.com, eller tilsvarende bookingsider. Eller at vi får gratis avbestilling der, men ikke gjennom hotellets egne nettsider.

For meg er det alfa og omega at det er lettvint og gratis å avbestille. Jeg planlegger lange ferieturer med mann og barn mange mnd i forveien, og det hender ofte at planer endres når vi nærmer oss avreise. Da er det så kjekt å slippe å skrive personlige brev til flere ulike hoteller, men bare gå inn på booking.com og endre dato på eller avbestille reservasjonene.

På neste ferietur skal vi til et land der få snakker engelsk. Da er det veldig kjekt med booking.com, der alt er internasjonalt, man kan velge språk på bestillingsbekreftelser og i bestillingsprosessen, og man slipper språklige misforståelser med en resepsjonist/hotelleier som prøver å hjelpe på epost på et språk han/hun ikke kan.

Anonymkode: 0664c...d8c

Skrevet

Har opplevd det begge veier. En gang så sa faktisk hotellet at jeg burde bestille på hotels.com fordi de ikke kunne matche prisen jeg så jeg kunne få der. Så jeg sto i resepsjonen å bestilte på hotels.com 😂 vi hadde bare kjørt innom siden vi var på biltur og tok ting dag for dag....

Anonymkode: d8113...ac6

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd det begge veier. En gang så sa faktisk hotellet at jeg burde bestille på hotels.com fordi de ikke kunne matche prisen jeg så jeg kunne få der. Så jeg sto i resepsjonen å bestilte på hotels.com 😂 vi hadde bare kjørt innom siden vi var på biltur og tok ting dag for dag....

Anonymkode: d8113...ac6

Jeg har faktisk opplevd flere ganger at når jeg har trykket på knappen for booking på hotellets hjemmeside så er jeg blitt sendt til booking.com

Skrevet

Husk at hoteller også er nødt til å konkurrere mot bookingsider. En del hoteller har også gratis avbestilling/endring inkludert dersom du bestiller gjennom dem - rett og slett for at det skal være en fordel å bestille hotellrom direkte med hotellet i stedet for gjennom et bookingselskap.

Selv bestiller jeg alltid gjennom hotellet. Noen ganger blir oppholdet dyrere, men jeg liker tryggheten å betale i det jeg sjekker ut gir meg. Da har jeg mulighet til å si ifra om ting ikke har vært som de skal (f.eks. veldig dårlig renhold) og få diskutert ned prisen litt som kompensasjon. Den muligheten faller bort om du bestiller gjennom bookingsider, siden pengene går gjennom en tredjepart.

Anonymkode: ce95a...f99

Skrevet
På 7.2.2020 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke uvanlig

Jeg pleier å sjekke flere steder, inkl hotellet direkte og direkte er 8 av 10 ganger billigst og når de ikke er det så matcher de laveste pris

Skrevet (endret)
På 7.2.2020 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier også alltid å sjekke hotellets egne nettsider. Men opplever ofte at det er billigst gjennom f.eks. Booking.com, eller tilsvarende bookingsider. Eller at vi får gratis avbestilling der, men ikke gjennom hotellets egne nettsider.

For meg er det alfa og omega at det er lettvint og gratis å avbestille. Jeg planlegger lange ferieturer med mann og barn mange mnd i forveien, og det hender ofte at planer endres når vi nærmer oss avreise. Da er det så kjekt å slippe å skrive personlige brev til flere ulike hoteller, men bare gå inn på booking.com og endre dato på eller avbestille reservasjonene.

På neste ferietur skal vi til et land der få snakker engelsk. Da er det veldig kjekt med booking.com, der alt er internasjonalt, man kan velge språk på bestillingsbekreftelser og i bestillingsprosessen, og man slipper språklige misforståelser med en resepsjonist/hotelleier som prøver å hjelpe på epost på et språk han/hun ikke kan.

Anonymkode: 0664c...d8c

Google translate er kjekk å ha

Endret av Fru Uperfekt
Skriveleif
Skrevet

Jeg booker stort sett alltid både fly og hotell direkte hos flyselskap og hotell, da jeg ikke ønsker å måtte forholde meg til et mellomledd om noe oppstår.

Anonymkode: ce5c8...d2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...