rosabanan Skrevet 6. februar 2020 #1 Skrevet 6. februar 2020 Jeg sitter her i tussmørket og undrer... I november sendte jeg en fb-invitasjon til en jentekveld, som skulle være nå i februar. Hadde egentlig snakket litt før jul om man skulle få til et jentenes julebord, men det var det ikke tid til, rett før jul. Så det endte på lørdag nå til helgen i stedet. Planen fra starten av var å ha en rimelig spleisemiddag, hvor jeg kjøper inn og lager maten (med hjelp av de som evt. ville hjelpe). Jeg kjøpte inn maten i går, og jeg vil si jeg har fått til et ganske greit måltid, inkl dessert for en snau hundrelapp per pers. Selvfølgelig har det vært avlysninger, men de har kommet før maten var kjøpt. Jeg opplyste i går formiddag om at maten var kjøpt inn og at man kunne betale for sin andel. I kveld fikk jeg plutselig en avlysning til, grunnet at den ene skulle møte noen cateringfolk ifbm mat til bryllupet hennes som er i sommer. Jeg blir litt skuffet av det. Det er planlagt så lang tid i forveien fra min side. Jeg skrev derfor tilbake at jeg syns det var synd, ettersom maten allerede var kjøpt inn. Hun skrev så at hun kunne betale for maten; men jeg er litt i beit om jeg skal være så "gnien" som det fort kan oppfattes som. Jeg har heller i grunn ikke lyst til å være for snill heller. Hva er vanlig? Hva ville dere gjort?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #2 Skrevet 6. februar 2020 Ja, det var hyggelig av henne. Ville tatt imot, og så hjulpet hun med noe bryllupsgreier senere for å jevne ut litt Anonymkode: 28716...0b5 4
Djungelvrål Skrevet 6. februar 2020 #3 Skrevet 6. februar 2020 Hvis det er om en hundrings så er det gnient. Lag maten du har kjøpt inn så blir det litt ekstra, gjør ikke noe. 12
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #4 Skrevet 6. februar 2020 Om det er en person som har avlyst og det er snakk om hundre kroner, da er det litt gnient å be om dem. Du har jo maten og det blir jo bare litt ekstra mat til deg og de andre gjestene, eventuelt en middag til deg dagen derpå Anonymkode: b6841...646 16
Hedy Lamarr Skrevet 6. februar 2020 #5 Skrevet 6. februar 2020 Klart hun skal betale, det er jo ikke du som skal lide et økonomisk tap her. Det er hun som endrer avtalen dere hadde, ved å ikke komme, du har opprettholdt din del, nemlig å kjøpe mat til alle, inkludert henne. Synes ikke det er det minste dårlig gjort av deg å takke ja til pengene hennes. 11
rosabanan Skrevet 6. februar 2020 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2020 Tja, jeg vet egentlig ikke om jeg vil si det er gnient. Hvis jeg var i samme situasjon, og det dukket opp noe som jeg måtte dra på, så hadde jeg betalt for meg først (om maten var kjøpt inn) og sagt "beklager, noe viktig dukket opp". Men jeg skal la det gå denne gang. 100 kroner er ikke allverdens, men om alle skulle gjort det samme, så hadde jeg sittet igjen med veldig mye mat og godt over en tusenlapp blakkere. Syns bare det er utrolig synd at selv om man planlegger noe månedsvis i forveien, og folk godtar - så er det alltids noen som ikke klarer å møte opp. Jeg har lært min lekse. Aldri kjøp inn mat før alle har betalt. Det fine oppi det hele er at det er lysglimt i mørket. Ei venninne vippset dobbelt så mye som hun måtte (uten at hun visste om denne problemstillingen) - "Litt ekstra, for å takke for alt styret" 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #7 Skrevet 7. februar 2020 Jeg syns egentlig det var gnient å i det hele tatt kommentere at det var synd for nå er maten kjøpt inn!... 100 kr overlever man, noe som fort jevner seg ut når du har vært på visitt hos henne på kjeks og kaffe noen ganger, om det er så viktig. Hadde vært noe annent om det var snakk om 400++ Anonymkode: df4b6...6ee 14
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #8 Skrevet 7. februar 2020 Men ja nå må du bare ta i mot pengene siden det allerede er sagt. Eller blir det enda teitere, å bare si det for å gi hun dårlig samvittighet men ikke la hun rette opp liksom.. bare si ja tusen takk for forståelsen vipps til nr 000 Anonymkode: df4b6...6ee 4
smilo Skrevet 7. februar 2020 #9 Skrevet 7. februar 2020 Jeg ville nok tatt mot tilbudet, siden hun foreslo det selv, men jeg ville aldri krevd det ellers. Jeg synes dessuten det var en dårlig grunn for å ikke komme, da denne datoen har vært avklart lenge. 2
rosabanan Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #10 Skrevet 7. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns egentlig det var gnient å i det hele tatt kommentere at det var synd for nå er maten kjøpt inn!... 100 kr overlever man, noe som fort jevner seg ut når du har vært på visitt hos henne på kjeks og kaffe noen ganger, om det er så viktig. Hadde vært noe annent om det var snakk om 400++ Anonymkode: df4b6...6ee Ja, det er jo synd. Fatter ikke at du mener at 400+ er en sum man bruker på middag hjemme. Hvis alt opp til det er "ok" å sluntre unna, så er du enten veldig rik eller veldig blakk. 1
rosabanan Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2020 1 time siden, smilo skrev: Jeg ville nok tatt mot tilbudet, siden hun foreslo det selv, men jeg ville aldri krevd det ellers. Jeg synes dessuten det var en dårlig grunn for å ikke komme, da denne datoen har vært avklart lenge. Syns det var litt vanskelig å skulle takke ja, så jeg takket nei og heller spurte om hun ville komme etter hun var ferdig med bryllupsgreiene. Jeg også syns det var en dårlig grunn. Kan forstå sykdom etc, men har vanskeligere for å forstå noe som planlegges over lenger tid. Men men. Enten så er det ikke så interessant å komme på besøk, eller så er noen innmari dårlig på planlegging.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. februar 2020 #12 Skrevet 7. februar 2020 Dette handler om respekt for den som inviterer. Dette eksisterer jo ikke lenger. Den som inviterer må jo stadig vekk mase om at de som har satt seg på kanskje må bestemme seg for nå skal mat kjøpes inn, eller billetter bestilles, eller hva det er. Og hvorfor i all verden mente denne venninnen at hun kan planlegge noe samtidig med ditt arrangement uten å si fra? Jeg er blitt gammel og glemsk - men det er jo ikke en ting som ikke blir lagt i kalenderen på mobilen og jeg sier ikke ja før jeg har sjekket. Jeg er fullt klar over at dette ikke gjelder alle, og spesielt denne verdens "vimser" forstår ikke hvor mye ubehag de skaper rundt seg ved å ikke komme likevel, ikke melde fra, komme 30 minutter etter de andre osv. Jeg ønsker folkeskikken tilbake! Selvsagt skal hun betale for maten.
Snabeltann Skrevet 7. februar 2020 #13 Skrevet 7. februar 2020 Hun hadde sikkert bare glemt det når hun avtalte med bryllupsgreiene. En invitasjon fra november kunne jeg også ha bommet på. Det er synd, men slikt kan skje. Vær litt raus, det kan jo være du også plutselig kommer i en slik situasjon en gang. Ikke noe å lage styr over. Hun unnskylder seg, gjør opp for seg, og det er snakk om 100 kr. Flott at du tilbød henne å komme etterpå. Du høres ut som en grei venninne! 2
rosabanan Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #14 Skrevet 7. februar 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det er en person som har avlyst og det er snakk om hundre kroner, da er det litt gnient å be om dem. Du har jo maten og det blir jo bare litt ekstra mat til deg og de andre gjestene, eventuelt en middag til deg dagen derpå Anonymkode: b6841...646 Det er flere som har sagt ifra at de ikke kan komme, men de har sagt ifra i god tid. Det er snakk om én person, men man kan jo aldri vite om 1 eller flere avlyser ila 24 timer. Dersom man sier "ok, du slipper å betale" til en person, må man si det til de andre også. At middagen koster 100kr, er jo allerede subsidiert fra min side sånn at alle skal føle de kan komme. Maten egner seg ikke til å spise senere. Vi er alle unge i typisk "etableringsfase".
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #15 Skrevet 7. februar 2020 7 minutter siden, rosabanan skrev: Syns det var litt vanskelig å skulle takke ja, så jeg takket nei og heller spurte om hun ville komme etter hun var ferdig med bryllupsgreiene. Jeg også syns det var en dårlig grunn. Kan forstå sykdom etc, men har vanskeligere for å forstå noe som planlegges over lenger tid. Men men. Enten så er det ikke så interessant å komme på besøk, eller så er noen innmari dårlig på planlegging. Hennes bryllup er definitivt viktigere enn din middag ! Anonymkode: df4b6...6ee 3
Fru Uperfekt Skrevet 7. februar 2020 #16 Skrevet 7. februar 2020 8 timer siden, rosabanan skrev: Jeg sitter her i tussmørket og undrer... I november sendte jeg en fb-invitasjon til en jentekveld, som skulle være nå i februar. Hadde egentlig snakket litt før jul om man skulle få til et jentenes julebord, men det var det ikke tid til, rett før jul. Så det endte på lørdag nå til helgen i stedet. Planen fra starten av var å ha en rimelig spleisemiddag, hvor jeg kjøper inn og lager maten (med hjelp av de som evt. ville hjelpe). Jeg kjøpte inn maten i går, og jeg vil si jeg har fått til et ganske greit måltid, inkl dessert for en snau hundrelapp per pers. Selvfølgelig har det vært avlysninger, men de har kommet før maten var kjøpt. Jeg opplyste i går formiddag om at maten var kjøpt inn og at man kunne betale for sin andel. I kveld fikk jeg plutselig en avlysning til, grunnet at den ene skulle møte noen cateringfolk ifbm mat til bryllupet hennes som er i sommer. Jeg blir litt skuffet av det. Det er planlagt så lang tid i forveien fra min side. Jeg skrev derfor tilbake at jeg syns det var synd, ettersom maten allerede var kjøpt inn. Hun skrev så at hun kunne betale for maten; men jeg er litt i beit om jeg skal være så "gnien" som det fort kan oppfattes som. Jeg har heller i grunn ikke lyst til å være for snill heller. Hva er vanlig? Hva ville dere gjort? Er normalt at en betaler for maten når en avlyser så kort tid før 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #17 Skrevet 7. februar 2020 11 minutter siden, rosabanan skrev: Ja, det er jo synd. Fatter ikke at du mener at 400+ er en sum man bruker på middag hjemme. Hvis alt opp til det er "ok" å sluntre unna, så er du enten veldig rik eller veldig blakk. Jeg mente at hvis det var mange som avlyste og du tapte mye penger så hadde jeg skjønt du syntes det var litt irriterende. Men for en hundrelapp, nei. Jeg er ikke rik, men jeg gir jaggu ikke venninnene mine dårlig samvittighet for å prioritere å planlegge bryllupet sitt heller. Det er ikke som at hun velger å sitte hjemme for å se på bilder, men hun fikk en avtale hos firma, som sannsynligvis har masse andre kunder og avtaler, og da måtte hun ta den tiden hun fikk. Anonymkode: df4b6...6ee 4
rosabanan Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #18 Skrevet 7. februar 2020 3 minutter siden, Snabeltann skrev: Hun hadde sikkert bare glemt det når hun avtalte med bryllupsgreiene. En invitasjon fra november kunne jeg også ha bommet på. Det er synd, men slikt kan skje. Vær litt raus, det kan jo være du også plutselig kommer i en slik situasjon en gang. Ikke noe å lage styr over. Hun unnskylder seg, gjør opp for seg, og det er snakk om 100 kr. Flott at du tilbød henne å komme etterpå. Du høres ut som en grei venninne! Det kan nok hende. Jeg har, inkl. flere, vært aktiv på arrangementsiden de siste to ukene. Jeg valgte å gå den "rause" veien denne gangen, for å unngå drama. Jeg mener i grunn at å betale for seg når noe er kjøpt inn; om det så er middag, billetter, spleisegave etc er en selvfølge å gjøre - uten at noen skal måtte påpeke det og uansett sum (så lenge det er avtalt). Pytt pytt denne gang, det er nok bare jeg som overtenker og fyrer på av den minste ting. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2020 #19 Skrevet 7. februar 2020 Når vi har sånne ting så har vi bindende påmelding. Etter datoen for bindende påmelding må de som melder avbud betale uansett. Anonymkode: 477a2...4d4
rosabanan Skrevet 7. februar 2020 Forfatter #20 Skrevet 7. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hennes bryllup er definitivt viktigere enn din middag ! Anonymkode: df4b6...6ee Joda, men som bestiller av bryllup, så klarer man vel å planlegge ting utenfor allerede planlagte ting og si ifra i god tid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå