Gå til innhold

samle urin

Fremhevede innlegg

Gjest fruentimmer
Skrevet

Jeg har fått med meg to kanner hjem fra legen, med beskjed om å samle opp all urin fra to døgn. I den ene kannen er det saltsyre eller noe slikt.

Hva er dette godt for?

Fruen, 35 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urinsamling brukes for å måle stoffer kroppen skiller ut gjennom urinen. Det kan fortelle legen noe om kroppens reaksjon i en sykdomsituasjon, eller under utredning for å stille diagnose.

Gjest fruentimmer
Skrevet

Ingen andre som har gjort dette?

Skrevet

Ja, det kan stemme at det er Saltsyre eller Svovelsyre i kannene. Kanskje det rett og slett er for å holde noe "vedlike"..? Skulle jo tro at 6 Mol HCl ville drept alt av oppsamlede bakterier, men..Det er nå en gang slik :wink: Men kanskje saltsyren rett og slett fungerer som konserveringsvæske til urinen din blir anaylysert (det er vel en grunn til at man ikke bruker gammel urin når man skal få den analysert hos legen).

Lykke til uansett!! :)

Skrevet

Minner meg om en eller annen kjendis (var det Anita Skorgan mon tro?) som tok med seg en hel litersflaske med urin til legen i barneskolen. :hoho:

Gjest Fruentimmer
Skrevet
Ja' date= det kan stemme at det er Saltsyre eller Svovelsyre i kannene. Kanskje det rett og slett er for å holde noe "vedlike"..?

Det er bare i den ene kannen, så det virker som om de skal analysere ulike itng ut fra de to ulike kannene.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg. Men hvis legen min hadde sendt med det samme med meg hadde jeg nok spurt der og da.

Vi vet jo ikke hvorfor du i utgangspunktet var hos legen eller hva som skal sjekkes eller testes? Legen din vet og jeg forstår ikke at du ikke fikk vite det der.

Neida, det var ikke det du spurte om, men jeg undrer meg stadig over slike spørsmål her som blir lagt inn straks man kommer fra den som faktisk vet og overlatt til alle oss som kan gjette...

Skrevet

Tja, kanskje det da er forskjellige tester? Merkelig..Ja, du får spørre legen da :) Er vertfall en hyppig brukt måte å bruke (virker det som) når man skal samle urin over dager (har sjekket på nettet på legesider, og det er ulike tester som man tilsetter Saltsyre eller Svovelsyre på slike kanner, så samler man urin fra 3 døgn).

Lykke til!

Gjest fruentimmer
Skrevet
Jeg vet ikke jeg. Men hvis legen min hadde sendt med det samme med meg hadde jeg nok spurt der og da.  

Vi vet jo ikke hvorfor du i utgangspunktet var hos legen eller hva som skal sjekkes eller testes? Legen din vet og jeg forstår ikke at du ikke fikk vite det der.

Neida, det var ikke det du spurte om, men jeg undrer meg stadig over slike spørsmål her som blir lagt inn straks man kommer fra den som faktisk vet og overlatt til alle oss som kan gjette...

Jeg utredes for høyt blodtrykk, derfor tas det nå en rekke ulike tester for å sjekke hva det kan komme av. Forstår godt at leger ikke kan fortelle i det vide og brede om alt de utreder for, tenk så nervøse mange ville blitt på et såpass tidlig stadium!

Jeg vet akkurat dette antakelig har med hormoner og nyrer å gjøre, for det har hun sagt. Men jeg fikk jo ikke kannene av henne, jeg fikk de av en bioingeniør på sykehuset etterpå, og hun vet jo begrenset om akkurat min situasjon.

Og om noen uker skal jeg tilbake til legen og diskutere alle de undersøkelsene jeg nå går til og prøveresultater, så bekymret er jeg ikke. Mer nyskjerrig.

Jeg ber ikke alle her om å gjette, men det forekommer jo at noen jobber med slikt her, eller har gjort det selv.

• 3 uker senere...
Gjest Gjesten
Skrevet

Har du spørsmål så foreslår jeg at du spør din lege. Da får du svar som passer med din faktiske helsesituasjon. Alt annet vil være spekulasjoner. Generell synsing, enten den er kvalifisert eller ukvalifisert, virker erfaringsvis unødig angsfremkallende.

Skrevet

Tilsats av syre (enten det er saltsyre eller svovelsyre) gjøres av rent analysetekniske grunner.

Urin har en svært varierende sammensetning, og svært varierende pH. Noen analyser er mindre robuste enn andre og analyseresultatet vil påvirkes av en varierende sammensetning og pH. For å få mest mulig lik urin - i hvertfall mest mulig lik pH så tilsettes syre for å surgjøre urinprøven.

Den andre prøven som tas er tydligvis ikke avhengig av riktig pH på urinen, men det var litt klønete å gi deg to beholdere, dah. :wink:

Gjest Fruentimmer
Skrevet

Den andre prøven som tas er tydligvis ikke avhengig av riktig pH på urinen, men det var litt klønete å gi deg to beholdere, dah. :wink:

Trakk for informasjon Veronal.

Jeg fikk ikke inntrykk av at det var greit å blande de to kannene, for de presiserte veldig nøye at det skulle være en morgenurin på hver kanne.

Siden det har med nyrer å gjøre, tenkte jeg de kanskje skulle sammenlikne to døgn eller noe slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...