Gå til innhold

febermåler-hvor bruke den?

Eføy

Anbefalte innlegg

:oops:

Jeg sliter med infeksjon og greier etter en operasjon, og nå fikk jeg låne en febermåler av noen kjente. Men jeg glemte å spørre hvor den skal brukes? :oops:

Det er en "Digitemp"

Skal den brukes der bak ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voksne pleier vel vanligvis å måle under armen vil jeg tro...

I allefall er det "det vanlige" i min omgangskrets.

På små barn måler vi "der bak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tiril---

helt sikkert ikke siden de har lånt den ut.

Vet at jeg ikke ville gjort det hvertfall.. Den skal sikkert brukes enten i armhulen eller i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kari N

Det finnes engangstrekk til temperaturmålere (kjøpes på apotek) som vi bruker til mål i endetarmen. Da kan alle låne, og alle bruke som de vil (arm, munn, bak). Du må huske på at de fleste målerene skal man legge til 0,5 når de tas under armen og 0,3 når det måles i munnen. Det aller sikreste er å ta i endetarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
Det finnes engangstrekk til temperaturmålere (kjøpes på apotek) som vi bruker til mål i endetarmen. Da kan alle låne' date=' og alle bruke som de vil (arm, munn, bak). Du må huske på at de fleste målerene skal man legge til 0,5 når de tas under armen og 0,3 når det måles i munnen. Det aller sikreste er å ta i endetarmen.[/quote']

jupp i baken er eneste plass som gir riktig temp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spl.stud

Digitemp kan brukes alle steder utenom i øret. Da man måler under armen vil dette vise lavere temperaturer enn ved rektal temperatur (som måler kjernetemperaturen). Da man måler under armen skal man legge til 0,5-1 grad, for der måler du bare hud temperaturen (som uansett er mindre enn kjernetemperaturen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innom litt

Hva som er feber eller ei er vanskelig å si om man ikke vet sin egen normal temperatur. Hadde jeg hatt 36.77 under armen før EL hadde det vært feber, mens andre må opp i 37 og over før det er feber.

Min normale morgentemp i munnen er mellom 36.30 og 36.70 (alt etter syklusen).

Kort sagt, er du varm og kald om hverandre, uten at romtemperaturen endrer seg er det godt mulig du har feber selv om temperaturen er lav (krøkkete forklart)

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...