Gå til innhold

Ønsker din mening om barnas romfordeling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei mammaer og pappaer. 🥰

Jeg trenger råd, tips, erfaringer til hvordan dere løste det med deres barn og romfordeling. Først litt kontekst: Vi bor i en tre etasjers bolig med to soverom i første etasje og to soverom i tredje etasje. Per dags dato sover vår snart treåring på eget rom ved siden av våres. Vår baby på 7 mnd sover på vårt rom, og vi sover eleeendig. (våkner hele tiden) Det er på tide med en forandring. Alternativene våres er:

1. Baby flytte inn med storebror. Fordel: Vi er alle i samme etasje. Ulempe: De vil vekke hverandre. Storebror har juniorseng, litt redd han kan legge ting på henne. (Noen tips her?) 

2. Baby bo alene oppe i tredje etasje med babycall. Fordel: eget rom, ingen forstyrrer. Ulempe: langt å gå når hun våkner, mister kontroll. 

3. Jeg og baby flytter opp på hvert våres rom. 

4. Alle beholder sitt rom og babyen blir flyttet om natten på gangen. 

5. Vi alle flytter opp til 3 etasje og lager et soverom til av tvstuen. 

Har dere noen andre forslag, idéer eller erfaringer? Jeg har planlagt denne situasjonen i 16 mnd må og er fremdeles helt blank 😂

Anonymkode: 33019...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke lagt babyen alene i 3. etasje, sant nok er det lite sannsynlig, men det er altfor langt unna ved brann. 

Så, 3,4 eller 5?

Anonymkode: a32aa...ef4

• Liker 9
Skrevet

Nr.5. Alle sover i samme etasje 

Anonymkode: dfeaf...215

• Liker 15
Skrevet

Kommer an på hvor stort behov dere har for tv stue, men 5 er et godt alternativ.

• Liker 6
Skrevet

5

Anonymkode: 27905...6d3

• Liker 4
Skrevet

5!

Anonymkode: 53850...0d9

• Liker 4
Skrevet

5 til barna er større! 

Så en av de andre. 

• Liker 6
Skrevet

Trenger TV-stuen heftig ombygging for å kunne brukes som soverom, eller er det et alternativ å bare sette deres seng der for en periode slik at barna får hvert sitt soverom og dere dermed er i samme etasje? TV-stue er jo veldig kjekt, og en 3-åring er ikke langt unna å skulle kunne ha soverom i etasjen over uten problemer. 

Anonymkode: 1ba91...ebb

• Liker 7
Skrevet (endret)

5.

Er ikke mamma, men det hørtes ut som den beste løsningen.

Endret av FluffyJuggernaut
  • Liker 2
Skrevet

5, så kan et av de andre rommene være TVstue om det trengs. Vi hadde rom i 1. og 2. og syntes det var stress nok.

Anonymkode: 5cfda...378

• Liker 1
Skrevet

Lik planløsning som dere. Vi brukte 4 soverom i 18-20 mnd. Etter det flyttet vi ungene til sammen rom. Jeg tør ikke la ungene sove alene i 3.etasje før de er så stor at de får opp brannstigen. Hvis dere kan gjøre om en tvstue til soverom, slik at ungene får hvert sitt rom og dere eget hadde jeg ikke vært i tvil. 

Anonymkode: bfdbd...3ff

• Liker 1
Skrevet

Hadde brukt TV stuen til dere, så kan sengen være en slags day bed på dagen... da får de to minste sitt eget, og alle sover godt :) 

Anonymkode: a8d15...e88

• Liker 1
Skrevet

5

Anonymkode: f17fe...010

Skrevet

Jeg ville holdt ut litt til og så flyttet baby inn til storebror. Våre barn delte rom fra minste var rundt et år, fungerte fint. 
Og så på lengre sikt: når barna er større kan de få hvert sitt rom i samme etasje, mens dere sover to etasjer unna. 
Med småbarn er det greit å sove ganske nærme hverandre, du ønsker jo å høre om noen står opp, gråter eller roper. 

Anonymkode: 3786c...d4d

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville holdt ut litt til og så flyttet baby inn til storebror. Våre barn delte rom fra minste var rundt et år, fungerte fint. 
Og så på lengre sikt: når barna er større kan de få hvert sitt rom i samme etasje, mens dere sover to etasjer unna. 
Med småbarn er det greit å sove ganske nærme hverandre, du ønsker jo å høre om noen står opp, gråter eller roper. 

Anonymkode: 3786c...d4d

Det er veldig avhengig av hvor sensitive barna er for lyder når de sover. Våre delte også rom en periode da de var små, fungerte ikke. Eldste våknet så fort lillebror lagde lyd. Og hvis eldste bråket litt før han sovnet, våknet han andre. 

Jeg ville gått for nummer 5 foreløpig. 

Skrevet

Ville prøvd nr. 1 først. Ikke sikkert de vekker hverandre så mye...

Skrevet

Er det ikke et alternativ at 3 åringen sover oppe? 

Anonymkode: d456e...037

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville hatt alle i samme etasje i tilfelle brann. Synes 3-åringen er for liten til å være i egen etasje også. Bedre å ha TV-stue i en annen etasje i et annet opprinnelig soverom.

Anonymkode: 211b0...c44

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville laget TV stue av det rommet dere sover på nå og ofret tv-stuen oppe slik at alle kan sove i samme etasje. Så kan man evnt endre dette når barna blir større slik at de kan sove nede og man kan lage tvstue oppe.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville gått for en «nødløsning» inntil videre (baby på gangen om natten/du og baby oppe på hvert deres rom) og sett an litt hvordan ting utvikler seg det neste halvåret. Er du heldig, kan barna begynne dele soverom i løpet av perioden.

Veldig kjekt å ha alle i samme etasje, og veldig greit å ha dedikerte soverom, mens alt av leker kan være på andre rom. Om man får det til å fungere. Det aller deiligste er jo at alle sover. Ingenting trumfer det, haha!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...