Gå til innhold

En fotballtrener som oppfører seg ufint.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er konfliktsky, så jeg vil ikke snakke med treneren. Vet heller ikke om dette er vanlig. 

Har en gutt som har begynt på fotballtrening. De har 2 trenere, og han ene er så streng. Jeg liker ikke måten han snakker til barna på. Han skriker mye, sier hvor dårlige de er, en gutt tøyset og ble sendt vekk fra banen. Treneren skrek til han. (De er 6år). Det er mange flere episoder. Har prøvd å snakle litt med andre foreldre, og noen syns han er streng, og andre bryr seg ikke. Han skriker instruksjoner, bjeffer til barna og er generelt ufin. Han banner ikke, og er ikke fysisk. 

Hva er normalt? Og hva kan man gjøre? En del av meg tenker at dette må de tåle, mens en annen del av meg vil ha fyren vekk! Men vet ikke om det er ille nok og hva som er vanlig.

Anonymkode: 57866...298

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er normalt? Fotballen forpestes av uromoment og idioter som ikke kan oppføre seg. Det finnes foreldre som ikke har greid å få til en dritt i hele sitt liv skal utleve sine fantasier igjennom barna. Foreldre her jeg bor som har endt opp i konfrontasjoner og håndgemeng med andre foreldre og trenere.

Til og med i en barnebursdag begynte de samme fedrene og diskutere fotball igjen med resultat av en diskusjon som gikk langt over det akseptable nivå. Barna det krangles om har ikke blitt ti år engang. 

Jeg trakk meg langt unna og observerte bare hvilke folk jeg ikke trenger å menge meg med. 

Hva kan man forvente når det etter en fotballkamp legges bydeler brakke etterpå? 

Hvorfor samles alle idioter i en idrett?

Det finnes andre sporter som har masse tilhengere og publikum, men ingen holder på slik. 

Mine barn er heldigvis ikke så veldig opptatte av fotball. De har begynt med andre ting. Heldigvis for det.

Det er så stille og fredelig her vi holder på mens i fotballgruppa bråkes det. 

• Liker 3
Skrevet

Hehhe alltid noen som skal klage på noe. Husker et lag der ungene var 12 år. En mamma ringte treneren og kjefta på han fordi ungen kom heim sliten og kunne så vidt gå fordi han er sliten i beina. Han hadde vist nondt i musklene i hele kroppen.. 

Så sa treneren: sønnen din har akkurat oppdaget at han har muskler. Det er på tide han begynner å bruke dem. Ellers kan du kanskje ta over som trener? Kanskje du kan dele ut garn og strikkepinner til enhver og så setter vi oss i 16-metersfeltet og lager en genser til påskrharen.. 👍😀

Den samtalen fikk hele bygda høre om etterhvert og det verste var at alle digga denne treneren! 😀 spesielt barna. Han var streng.. men guttene fikk inført litt disiplin...

Anonymkode: 43701...d79

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehhe alltid noen som skal klage på noe. Husker et lag der ungene var 12 år. En mamma ringte treneren og kjefta på han fordi ungen kom heim sliten og kunne så vidt gå fordi han er sliten i beina. Han hadde vist nondt i musklene i hele kroppen.. 

Så sa treneren: sønnen din har akkurat oppdaget at han har muskler. Det er på tide han begynner å bruke dem. Ellers kan du kanskje ta over som trener? Kanskje du kan dele ut garn og strikkepinner til enhver og så setter vi oss i 16-metersfeltet og lager en genser til påskrharen.. 👍😀

Den samtalen fikk hele bygda høre om etterhvert og det verste var at alle digga denne treneren! 😀 spesielt barna. Han var streng.. men guttene fikk inført litt disiplin...

Anonymkode: 43701...d79

Men så er det vesentlig forskjell på å være 12 år og 6 år. Å være trener for 6 åringer når man har Jürgen Klopp ambisjoner er ikke ideelt. For 6 åringer skal sport være gøy og ikke prestasjon. 

• Liker 11
Skrevet

Sånn skal det ikke være. Ikke alle passer til å være barnetrener. Er der en daglig leder/ sportssjef du kan henvende deg til? Evt styret? 

Anonymkode: dc70a...06a

Skrevet

At de gir alt på trening og blir slitne er helt greit, og sånn det skal være. At de blir snakket så hardt til syns jeg ikke noe om. De er jo fortsatt så små. 

Kan sjekke om de har ett styre eller sportssjef.   

Skrevet

At trener sender spillere som tøyser/bråker/ødelegger av banen har jeg egentlig sans for, men 6 år var jo veldig ungt da! Burde være mulig å overse litt tull i den alderen.

At han er streng på en konstruktiv måte er generelt bra, men om det er slik at han slenger dritt til enkeltbarn eller snakker gruppen ned så er det langtfra ok. 

Ulik stil kan man tåle, men ikke trakassering. 

I denne alderen pleier fotballen å være foreldrestyrt, her er det en av foreldrene som er trenere men kanskje ikke sånn hos dere?

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Fotballtrenere er jo kjent for å være litt røffe. Og så lenge barna ikke er redd han så tenker jeg at han ikke er så ille som du kanskje føler. Så lenge han ikke er ekkel mot barna mht trakassering uthenging og mobbing eller vold så hører det vel litt til at fotball er en av de sportsgrenene der treneren brøler litt.

Synes det er helt innafor å sende et barn bort fra banen om de tuller og ikke hører etter. Det handler om respekt at når man er trening så skal man følge med.

Tremte selv kampsport da jeg var ung og der var det ikke snakk om tull inni dojo’en, uansett alder.

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Jeg er selv trener for min sønns lag. De blir 9 i år, og jeg må innrømme at jeg synes det er svært viktig å få inn ordentlig disiplin i gruppa allerede fra de begynner med fotball. Før jeg og de andre i trenerteamet tok over var treneren en fyr som gå null konsekvenser ved dårlig oppførsel, og det ser vi resultatet av nå...

Gutta slenger dritt til hverandre, tuller og fjaser og følger ikke med. De slåss, krangler og protesterer. De fungerer ikke som et lag, og når vi deler inn lag på treningene så er det alltid masse protester på laginndelingene. I tillegg så er nivåforskjellen enorm, fra de som går på fotballakademi og vil bli gode, til de som knapt klarer å treffe ballen, og kun er med pga det sosiale.

Forrige trening måtte vi rett og slett avslutte 15 minutter før treningen var ferdig fordi det bare var tull, krangling og klaging. Og vi måtte spørre gutta om de rett og slett ønsket å ha et lag. Vi foreldretrenere stiller opp frivillig for å gi et fotballtilbud til våre barn, og da er det kjipt når barna ikke følger våre beskjeder, og virker som de helst skulle vært et helt annet sted.

Poenget er at man må rett og slett være litt streng og konsekvent om man skal få en haug med unger til å følge med, og da er det ganske kjipt med foreldre som ikke tåler at barna deres blir snakket til

Anonymkode: 0ac60...a16

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv trener for min sønns lag. De blir 9 i år, og jeg må innrømme at jeg synes det er svært viktig å få inn ordentlig disiplin i gruppa allerede fra de begynner med fotball. Før jeg og de andre i trenerteamet tok over var treneren en fyr som gå null konsekvenser ved dårlig oppførsel, og det ser vi resultatet av nå...

Gutta slenger dritt til hverandre, tuller og fjaser og følger ikke med. De slåss, krangler og protesterer. De fungerer ikke som et lag, og når vi deler inn lag på treningene så er det alltid masse protester på laginndelingene. I tillegg så er nivåforskjellen enorm, fra de som går på fotballakademi og vil bli gode, til de som knapt klarer å treffe ballen, og kun er med pga det sosiale.

Forrige trening måtte vi rett og slett avslutte 15 minutter før treningen var ferdig fordi det bare var tull, krangling og klaging. Og vi måtte spørre gutta om de rett og slett ønsket å ha et lag. Vi foreldretrenere stiller opp frivillig for å gi et fotballtilbud til våre barn, og da er det kjipt når barna ikke følger våre beskjeder, og virker som de helst skulle vært et helt annet sted.

Poenget er at man må rett og slett være litt streng og konsekvent om man skal få en haug med unger til å følge med, og da er det ganske kjipt med foreldre som ikke tåler at barna deres blir snakket til

Anonymkode: 0ac60...a16

Nivåforskjellene er årsak til mye uro og trøbbel dessverre. De som sendes på trening av foreldrene for å være sosiale har ingen ting å bidra med annet enn tull og tøys, der er de til gjengjeld de aller beste. Stakkars trenere som må forholde seg til dette. Synes de er flinke jeg.

Anonymkode: 9156d...7a1

Skrevet

6 åringer går på fotball for å ha det gøy, være i aktivitet og lære lagspill. Jeg er helt for at man skal være autoritær slik at beskjeder som blir gitt blir fulgt, men med så små barn må man faktisk ha litt slingringsmonn.

Da min har 6 år og spilte fotball var han tidenes tøysekopp og heller ikke spesielt god. Men så var det kun 1 av 20 som var god, og det fordi han hadde eldre brødre han hadde spilt med siden han kunne gå. De må få tid til å lære, og trene. Det er jo derfor de har treninger, for å bli bedre. Etterhvert som årene har gått har min gutt fått mer og mer interesse for å bli god i fotball, mest sannsynlig fordi han har hatt trenere som har vært flinke til å motivere og skryte når man gjør noe bra. Nå er han 14 år og spiller fortsatt fotball. 

Syntes det ikke er greit å skrike til 6 åringer og si at de er dårlige, uansett om de er på fotballbanen eller ved sjakkbrettet. Ta en telefon til styre og forklar saken. 

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å si, fordi alt er et definisjonsspørsmål... ikke så lett å vite om jeg ville sett det samme som deg ! Selv er jeg fan av trenere som er direkte og tydelige, og ofte liker barna disse trenerne godt! 

MEN: alle idrettslag er pliktige til å ha en barneidrettsansvarlig, som har som ansvar å sørge for at de under 12 har det gøy på trening. Dette er isåfall rette person å henvende seg til 😊

Skrevet

Ikke greit, ikke alle som burde være trenere nei

Anonymkode: 2f46a...ff0

Skrevet
22 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Hva er normalt? Fotballen forpestes av uromoment og idioter som ikke kan oppføre seg. Det finnes foreldre som ikke har greid å få til en dritt i hele sitt liv skal utleve sine fantasier igjennom barna. Foreldre her jeg bor som har endt opp i konfrontasjoner og håndgemeng med andre foreldre og trenere.

Til og med i en barnebursdag begynte de samme fedrene og diskutere fotball igjen med resultat av en diskusjon som gikk langt over det akseptable nivå. Barna det krangles om har ikke blitt ti år engang. 

Jeg trakk meg langt unna og observerte bare hvilke folk jeg ikke trenger å menge meg med. 

Hva kan man forvente når det etter en fotballkamp legges bydeler brakke etterpå? 

Hvorfor samles alle idioter i en idrett?

Det finnes andre sporter som har masse tilhengere og publikum, men ingen holder på slik. 

Mine barn er heldigvis ikke så veldig opptatte av fotball. De har begynt med andre ting. Heldigvis for det.

Det er så stille og fredelig her vi holder på mens i fotballgruppa bråkes det. 

Fotballen forpester livet til alle. Hvorfor må barna presses til å spille fotball hele tiden?

Anonymkode: 6f6f2...9b7

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fotballen forpester livet til alle. Hvorfor må barna presses til å spille fotball hele tiden?

Ja det er jeg enig i. Det finnes mange talenter som blir plukket ut i tidlig alder til fotballen. Merkelig nok er nivået i norsk fotball mildt sagt begredelig i forhold til andre idretter i Norge. Hele systemet er feil. Både trenere, system, treningsmetodikken ja alt. 

Disse talentjakten tømmer breddeidrettene for det samme. Det er kun fotball og ski som er greia i Norge. Noen håndballag da, men ellers har vi ingen stor satsing på noe spesielt. Turn er på tur opp nå det samme er noen styrkeidretter. Men de får ingen penger slik at det er hardt å komme frem. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er konfliktsky, så jeg vil ikke snakke med treneren. Vet heller ikke om dette er vanlig. 

Har en gutt som har begynt på fotballtrening. De har 2 trenere, og han ene er så streng. Jeg liker ikke måten han snakker til barna på. Han skriker mye, sier hvor dårlige de er, en gutt tøyset og ble sendt vekk fra banen. Treneren skrek til han. (De er 6år). Det er mange flere episoder. Har prøvd å snakle litt med andre foreldre, og noen syns han er streng, og andre bryr seg ikke. Han skriker instruksjoner, bjeffer til barna og er generelt ufin. Han banner ikke, og er ikke fysisk. 

Hva er normalt? Og hva kan man gjøre? En del av meg tenker at dette må de tåle, mens en annen del av meg vil ha fyren vekk! Men vet ikke om det er ille nok og hva som er vanlig.

Jeg syns det er vanskelig å si fordi at dette er jo din opplevelse av dette. Vi har fotballtrening på utebane, så jeg må si at jeg syns skriking er helt greit. Om de hadde snakket så hadde ingen hørt dem, INGEN. Kan du fortelle sammenhengen med hva som er sagt at de er dårlige? At en gutt som tøyser og forstyrrer treningen blir sendt bort fra treningen er helt greit. Jeg har barn som har fått treningen ødelagt fordi at trenere overser barn som ikke oppfører seg. Ekstremt glad for at 90 % av trenere sender vekk de som forstyrrer. Også kjenner jeg litt på.. hva mener du med at de blir snakket hardt til? De må faktisk tåle å bli snakket til og det er SUPERT at det stilles krav til dem på trening. 

Skrevet
19 minutter siden, Sylveon skrev:

Jeg syns det er vanskelig å si fordi at dette er jo din opplevelse av dette. Vi har fotballtrening på utebane, så jeg må si at jeg syns skriking er helt greit. Om de hadde snakket så hadde ingen hørt dem, INGEN. Kan du fortelle sammenhengen med hva som er sagt at de er dårlige? At en gutt som tøyser og forstyrrer treningen blir sendt bort fra treningen er helt greit. Jeg har barn som har fått treningen ødelagt fordi at trenere overser barn som ikke oppfører seg. Ekstremt glad for at 90 % av trenere sender vekk de som forstyrrer. Også kjenner jeg litt på.. hva mener du med at de blir snakket hardt til? De må faktisk tåle å bli snakket til og det er SUPERT at det stilles krav til dem på trening. 

Ts skriver at han skriker, bjeffer, er ufin, og at han sier at de er dårlige. 

Virker som om mange her i tråden svarer på noe helt annet enn det ts skriver.

Anonymkode: 59801...4a4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver at han skriker, bjeffer, er ufin, og at han sier at de er dårlige. 

Virker som om mange her i tråden svarer på noe helt annet enn det ts skriver.

Anonymkode: 59801...4a4

Min erfaring er at folk har veldig forskjellig oppfatning av hva det er. Jeg personlig syns veldig mange er ekstremt hårsåre og tåler ingenting. 

• Hjerte 1
Skrevet
3 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja det er jeg enig i. Det finnes mange talenter som blir plukket ut i tidlig alder til fotballen. Merkelig nok er nivået i norsk fotball mildt sagt begredelig i forhold til andre idretter i Norge. Hele systemet er feil. Både trenere, system, treningsmetodikken ja alt. 

Disse talentjakten tømmer breddeidrettene for det samme. Det er kun fotball og ski som er greia i Norge. Noen håndballag da, men ellers har vi ingen stor satsing på noe spesielt. Turn er på tur opp nå det samme er noen styrkeidretter. Men de får ingen penger slik at det er hardt å komme frem. 

Idrett er det vi har minst bruk for her i livet. Det er et pengesluk av imensjoner og legger press på barna, som ikke for lov til å være barn.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Idrett er det vi har minst bruk for her i livet. Det er et pengesluk av imensjoner og legger press på barna, som ikke for lov til å være barn.

Hvis det går på barnas premisser så er dette null stress. 

Det er mye værre det mange barn gjør i dag. De sitter å spiller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...