Gå til innhold

Homoinfo i skule og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg spør fordi eg er nysgjerrig ; kor mykje info og opplysning får dagens ungar i skule og barnehage? Er det noko i pensum eller lover som regulerer dette? 

For eg meiner at holdninger og kunnskap om dette må starte tidleg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Homoinfo? Meiner du informasjon om homofili? Kjønn? Seksualitet? 

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, Berentsens skrev:

Homoinfo? Meiner du informasjon om homofili? Kjønn? Seksualitet? 

Ja, var det vanskeleg å forstå? 

Ikkje komplisert info eg meiner, berre enkelt på barn sitt nivå så dei skal vite at dette ER noko. 

TS!

Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet (endret)

?

Endret av HunSomSaDetRettUt
Skrevet
2 minutter siden, Gagaen skrev:

Ja, var det vanskeleg å forstå? 

Ikkje komplisert info eg meiner, berre enkelt på barn sitt nivå så dei skal vite at dette ER noko. 

TS!

OK. 

• Liker 3
Skrevet

Den nye læreplanen legg mykje vekt på verdi, likeverd og respekt. 

Me snakkar om det i alle klassar og byjar i 1.trinn.

Anonymkode: 5e24f...5ef

• Liker 17
Skrevet

Udir er rette stedet for deg

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/verdigrunnlag/likestilling-og-likeverd/

Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.

Barnehagen skal bygge sin virksomhet på prinsippet om likestilling og ikke-diskriminering og bidra til at barna møter og skaper et likestilt samfunn. Alle skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i fellesskap i alle aktiviteter i barnehagen. Personalet må reflektere over sine egne holdninger for best mulig å kunne formidle og fremme likeverd og likestilling.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_1#§1-1

§ 1-1. Formålet med opplæringa

Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.

Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.

Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.

Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad.

Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

Her har ungen hatt om at kjærester kan være mann og kvinne, kvinne og kvinne og mann og mann. Om de har brukt ordet homofil er jeg usikker på. De har hatt en del om det i barnehagen, ikke så mye i skolen enda (4 klasse).

Anonymkode: 8ab76...8a0

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke noe små barn bør vite om.

Anonymkode: 3d78c...dc6

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe små barn bør vite om.

Anonymkode: 3d78c...dc6

Jo , det er det virkelig! Dei bør få eit naturleg forhold til det med ein gong. 

Skrevet
35 minutter siden, Gagaen skrev:

Jo , det er det virkelig! Dei bør få eit naturleg forhold til det med ein gong. 

Nei... jeg er enig med hun over. Barn bør være barn. I barnehagen leker de ned leker... brio tog, biler og dukker. Sandasse og aking i snøen. Læring om sex, hva som er normalt og ikke.. hva tiss og fitte er, hva de voksne gjør er ikke for barnas ører.. 

Anonymkode: 9cec2...bb0

• Liker 6
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei... jeg er enig med hun over. Barn bør være barn. I barnehagen leker de ned leker... brio tog, biler og dukker. Sandasse og aking i snøen. Læring om sex, hva som er normalt og ikke.. hva tiss og fitte er, hva de voksne gjør er ikke for barnas ører..  

Det skal da ikkje vera info om sex. De lærer vel ikkje om sex mellom heterofile heller. Det handler jo om å vera glad i kvarandre, å vera kjærester, det er DEN infoen ungane treng. Vite at det finns andre ting enn vanlig mor, far og barn. 

Endret av Gagaen
Skrevet

Enig med de over. La oss nå ikke presse voksen seksualitet på barn før de selv kommer dit at det er naturlig for dem og de lurer på dette. For all del, lær barna om respekt og toleranse og å være et godt medmenneske, men la nå barn være barn den lille tiden de får til å være det. 

• Liker 9
Skrevet

Barn lærer jo om følelser...Dette er også en følelse de kan ha nytte av å vite om. At man ikke er unormal om man som gutt liker en annen gutt. 

Anonymkode: 700c8...bc8

• Liker 27
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at info om homofili bare går på sex? 
I barnehagen til minstemann er det 2 ansatte som er gift med en av samme kjønn. Jeg er helt sikker på at sexlivet deres aldri har blitt diskutert, men de har snakket om familien sin som alle andre.

Jeg har heller aldri opplevd at mammaen til en av venninnene til eldstemann har snakket om sex, men det hadde vært litt rart å skjule at hun er kjæreste med ei annen jente. 
Vi har vel heller aldri brukt ordet homofili hjemme, men snakket mye om at det er fint at man kan være glad i hvem man vil.

Anonymkode: 2e395...8c7

• Liker 42
Skrevet

I vår barnehage hadde de en billedbok, en av de «homoinfo i barnehagen»-bøkene det var litt bråk om for noen år siden. Det var et eventyr om ei prinsesse som reiste verden rundt for å finne Drømmeprinsen. Så kom hun hjem med ei prinsesse. Kongen ble først litt forbauset, men så sa han:« Noen ganger leter man etter noe, og finner noe annet. Og det er noen ganger det beste!» Så feiret de bryllup. 
Syns moralen var upåklagelig jeg. Så enkelt kan det gjøres. For akkurat DENNE prinsessa var ei prinsesse den rette. 
Mine barn har alltid visst at det finns homofile. 

Anonymkode: 2d455...cc0

• Liker 39
Skrevet
29 minutter siden, herzeleid skrev:

Enig med de over. La oss nå ikke presse voksen seksualitet på barn før de selv kommer dit at det er naturlig for dem og de lurer på dette. For all del, lær barna om respekt og toleranse og å være et godt medmenneske, men la nå barn være barn den lille tiden de får til å være det. 

Støtter!

Anonymkode: 286b5...44c

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler da ikke om sex! Det handler om å lære om forskjellige mennesker, at det er fullstendig greit å være en gutt som blir glad i en annen gutt, om å være jente og bli glad i en annen jente, om å være jente og bli glad i en gutt og om å være en gutt og bli glad i en jente, altså - lære å respektere alle, at folk er forskjellige og at det er helt greit, og at det også er helt greit at Jens har to mødre og at Per og Kari har to fedre! 

Anonymkode: 2b1e5...77f

• Liker 29
Skrevet

Det trenger ikke handle om seksualitet! Men jeg mener små barn kan gjøres oppmerksomme på at de kan være kjæreste med både gutter og jenter, at det går an å ha to mammaer osv. 

Til mitt barn begynte jeg tidlig å si f.eks "Når du blir stor og finner en jente, eller gutt, du vil gifte deg med..." 

Om dette er "pensum" i barnehagen aner jeg ikke.

• Liker 12
Gjest Geirfuglen
Skrevet
36 minutter siden, herzeleid skrev:

Herregud, det trenger da ikke ha noe å gjøre med sex! Jeg og treåringen leser om Brillebjørn som har to mammaer. Helt naturlig, og sex er aldri nevnt! 

Skrevet (endret)
50 minutter siden, Gagaen skrev:

Det skal da ikkje vera info om sex. De lærer vel ikkje om sex mellom heterofile heller. Det handler jo om å vera glad i kvarandre, å vera kjærester, det er DEN infoen ungane treng. Vite at det finns andre ting enn vanlig mor, far og barn. 

Dette 👆 Barn trenger å lære at man kan være glad i hverandre selv om det er 2 menn, 2 kvinner eller 1 mann og 1 kvinne. De bør lære om likeverd og kjærlighet. Det er ikke snakk om at de skal lære om sex, men at det finnes andre former for samliv, kjærlighet og det være glad i en annen. Dette må de lære fra de blir født så og si. Jeg har gjort det med mine barn ☺️ Og nei, jeg spiller ikke for mitt lag. Jeg er sammen med en mann og vi har 3 barn sammen. 

Endret av Kittykat
  • Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...