Gå til innhold

Hvor i flyet er egentlig business class?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke kjempebereist, men har da vært litt rundt om kring i Europa med fly. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvor på flyet denne business clas-avdelingen ligger? 🤔

Men kan det være at de flyene jeg har reist med et for små? Eller har ikke SAS og Norwegian business class? Jeg har kun reist med SAS og Norwegian direktefly. 

Anonymkode: 81007...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleier å være foran i flyet. Men nei, det er ikke alle som har det.  

Skrevet

Store fly har: first class helt foran, deretter business class. 

Små fly har business class helt foran og ingen first class. 

 

Anonymkode: 13c46...70a

Skrevet

SAS har ikke business på fly i Europa, der er det slik at de første radene kun har litt ekstra service og muligens litt bedre plass (men ikke så veldig visuelt merkbart).

På fly til USA, Asia etc så vil de ha Business, dette er en avdeling foran i flyet og ganske godt separert fra de vanlige plassene (kan være man av og til går gjennom de på vei til sine vanlige plasser). SAS har så vidt jeg vet ikke First Class.
 

Og dette gjelder mange andre flyselskaper, innad i Europa har flyene en helt annen business enn på de lengre flyvningene! Og noen selskaper har first class i tillegg til business.

Anonymkode: 87761...d41

  • Liker 1
Skrevet

Du ser vel gardinet de trekker for?

Anonymkode: fe3ee...736

  • Liker 1
Skrevet

De fleste selskaper har ikke "skikkelig" Business Class på shorthaul. Business hos Lufthansa innenfor Europa betyr at man får sitte i en av de fremste seteradene med blokkert midsete. Setet er likt alle de andre setene i flyet og det er ikke bedre benplass, men man slipper å ha noen i setet rett ved siden av. Man får servert et "skikkelig" måltid på porselensservise.

Verken SAS eller Norwegian tilbyr et Business-produkt innenfor Europa. SAS har Plus og Norwegian har Flex som begge lar en sitte forrest i flyet. Setene er de samme og man har ingen garanti for ledig midsete. Hos SAS får man såvidt jeg vet gratis servering, loungetilgang, fasttrack i sikkerhetskontrollen og prioritert ombordstingning om man reiser i Plus. Hos Norwegian har man fasttrack og prioritert ombordstigning når man reiser på Flex billett. Det er også noe ekstra bagasje på disse billettene tror jeg.

På longhaul fligher har derimot de fleste selskaper Business Class. Hovedregelen er at den er fremst i flyet, eller nest fremst med First foran om selskapet har tre plasser. I fly med to etasjer, Airbus A380 og Boeing 747 varierer det litt etter selskap. Hos Emirates er det f.eks. First og Business i øverste etasje, First foran og Business bak, og økonomiklasse i første etasje.  Samme hos Lufthansa i denne flytypen. De har Premium økonomi forrest i førsteetasje og økonomi videre bakover. I 747 hos Lufthansa  har de First forrest, så Business og økonomi bakerst i førsteetasje. I øverste har de Business seter.

Anonymkode: a14f1...351

  • Liker 1
Skrevet
På 6.2.2020 den 16.19, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke kjempebereist, men har da vært litt rundt om kring i Europa med fly. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvor på flyet denne business clas-avdelingen ligger? 🤔

Men kan det være at de flyene jeg har reist med et for små? Eller har ikke SAS og Norwegian business class? Jeg har kun reist med SAS og Norwegian direktefly. 

Anonymkode: 81007...235

Fløy Business med et stort Airbus fly til New york med SAS, det er de 10 første radene i flyet, deretter kommer forhenget til economy plus, deretter economy helt bakerst. Det var veldig brede seter, men i stoff. Doen var 4 ganger så stor som en lenger bak i flyet. Likte å kunne forsyne meg med godteri og drikke selv i kjøkkenområdet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du ser vel gardinet de trekker for?

Anonymkode: fe3ee...736

Du tror ikke at alle fly er slik? 

Anonymkode: 4216e...e73

  • Liker 1
Skrevet

Alle fly har ikke :)

Ikke alle har first class heller.

Sist jeg fløy business, gikk vi rett inn til venstre da vi kom inn døra i flyet, til business delen. Flyet hadde ikke first class, så foran business er piloten.

Til høyre var økonimiklassen, vanlige seter på rad.

Det er veldig lett å se det er forskjellihe avdelinger, delt med vegg og forheng.

Anonymkode: 4cd4d...b30

Skrevet

Sjekk https://www.seatguru.com/ - her kan du se alle de forskjellige flyene til de forskjellige selskapene og se hvor økonomi, premium økonomi, business og eventuelt first class befinner seg. På en Singapore Airlines A380 (se https://www.seatguru.com/airlines/Singapore_Air/Singapore_Air_Airbus_A380_C.php ) så er first class nede, business class oppe og premium economy og economy er stort sett nede.

Skrevet
På 6.2.2020 den 17.19, HunSomSaDetRettUt skrev:

SAS

SAS har kun business på IC flygninger, og på disse er business helt forran. På intraeuropeisk og domestic har de kun pluss og economi. Og her er eneste forskjell at du for loungetilgang med pluss.

Ellers er regelen (stort sett) på alle flygninger med fly (unntatt B747 og A380) som ikke har first class at business er helt forran.På tilsvarende fly med first class er denne helt forrerst og business kommer så. For B747 og A380 så er det veldig mange forskjellige løsninger.

Hvis du går inn på noe som heter seatguru.com vil du kunne se de fleste fly og konfigurasjoner for de fleste større selskaper.

Skrevet
På 9.2.2020 den 0.53, AnonymBruker skrev:

De fleste selskaper har ikke "skikkelig" Business Class på shorthaul. Business hos Lufthansa innenfor Europa betyr at man får sitte i en av de fremste seteradene med blokkert midsete. Setet er likt alle de andre setene i flyet og det er ikke bedre benplass, men man slipper å ha noen i setet rett ved siden av. Man får servert et "skikkelig" måltid på porselensservise.

Verken SAS eller Norwegian tilbyr et Business-produkt innenfor Europa. SAS har Plus og Norwegian har Flex som begge lar en sitte forrest i flyet. Setene er de samme og man har ingen garanti for ledig midsete. Hos SAS får man såvidt jeg vet gratis servering, loungetilgang, fasttrack i sikkerhetskontrollen og prioritert ombordstingning om man reiser i Plus. Hos Norwegian har man fasttrack og prioritert ombordstigning når man reiser på Flex billett. Det er også noe ekstra bagasje på disse billettene tror jeg.

På longhaul fligher har derimot de fleste selskaper Business Class. Hovedregelen er at den er fremst i flyet, eller nest fremst med First foran om selskapet har tre plasser. I fly med to etasjer, Airbus A380 og Boeing 747 varierer det litt etter selskap. Hos Emirates er det f.eks. First og Business i øverste etasje, First foran og Business bak, og økonomiklasse i første etasje.  Samme hos Lufthansa i denne flytypen. De har Premium økonomi forrest i førsteetasje og økonomi videre bakover. I 747 hos Lufthansa  har de First forrest, så Business og økonomi bakerst i førsteetasje. I øverste har de Business seter.

Anonymkode: a14f1...351

Flere ganger har jeg kunne valgt sete hvor somhelst på flyet når jeg flyr med Norwegian i europa, så de setene fremme er ikke bare for flex. Kanskje de har sluttet med setevalg når man sjekker inn på automat. 

Anonymkode: d3e8d...b17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...